F1 gaminghistorie

Gestart door Arthur, 04 december 2015 - 18:53:06

« vorige - volgende »

Arthur

Voor wie het interesseert en ben benieuwd naar jullie verhalen over jullie gamecarriere in F1 gaming  ;)

Bij mij is het ergens in 1997 geweest dat ik GP2 kocht als verjaardagscadeau voor mijn zwager. Helaas, we kregen het op zijn PC niet aan de gang. Vervolgens heb ik de CD [!] meegenomen en uitgeprobeerd op mijn PC. Daar werkte het wel [en hoe!!] en direct helemaal los [met toetsenbord]. Mijn god wat heb ik daar uren plezier aan beleefd. Nieuw seizoen, nieuwe auto's en coureurs  installeren en weer gaan. Heerlijk [Oude Hockenheim...] en nostalgisch inmiddels. Later nog een stuur aangeschaft [Thrustmaster] en helemaal aan gort gereden. Er was helemaal niets meer aan te redden dus dat moest worden afgedankt.

Intussen kwam ook GP3 uit en ook daar was enorm veel plezier aan te beleven; voorwielen die meedraaien en natte weersomstandigheden. Ook hier weer met toetsenbord maar dat mocht de pret niet drukken. Ook hier weer vele uren mee weg geraced. Ook GP4 nog gereden met toetsenbord, 7e versnelling was een feit, mooi om mee te nemen. Maar GP3 was nog niet uit beeld. Daar bleef ik dus ook aktief.

Intussen [2009] kwam er ook de Wii-versie op de markt. Dus aangeschaft met stuurtje. Leuk, maar enorm vermoeiend met zo'n luchtstuur en weinig realistisch [zei de freak] dus erg lang was die interesse er niet.

We leven inmiddels 2009/2010 en Codemasters komt met F1 2011 [2010 niet opgemerkt]. Besteld in de overtuiging dat dit met een toetsenbord een succes wordt... Helaas, niet dus! PC voorzien van een andere videokaart en de gok gewaagd weer een stuur aan te schaffen [in de hoop dat het allemaal compatible is] om deze game te beheersen. En ja, het werkte en dus weer van start als MSC om de pole te pakken. Dat was minder eenvoudig dan ik dacht want die Merc. was toen nog een bandenverslindende tank die niet vooruit te branden was. Met een RBR of Ferrari ging het ineens een heel stuk beter. Later met MSC toch overwinningen gepakt [Fuel consumptie inmiddels ook ontdekt]. Ook met dit stuur en software vele uren onder de pannen geweest.

Later F1 2012 besteld. Helaas niet meer geschikt voor mijn XP dus op mijn laptop geprobeerd met stuur. Jammer maar niet voor elkaar te krijgen. Spel ligt in de kast! Dus aktief gebleven met F1 2011. Totdat in dit voorjaar de problemen met de paddle [shiftdown] begonnen.....  >:( Veel uitgeprobeerd maar die paddle was toch echt lam [einde levensduur]. Tijdje niet meer geraced en later geprobeerd dan maar vol automatisch te schakelen.... Leuk maar mindere tijden en minder plezier.

Tot medio november het vuurtje weer begon en op zoek gegaan naar een ander stuur dat via XP draait. Ik had de G27 op het oog maar die gaat uit productie. Snel nog een besteld [dacht ik] maar helaas niet meer leverbaar. Op MP gaan zoeken en een jonge occassion gevonden. Opgehaald en inmiddels weer aan de gang. Geweldig stuur en de prestaties gaan naar een hoger niveau.

Tot zover mijn historie in F1 gaming....

Wat is jullie verhaal?

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Mijn verhaal is eigenlijk vrij simpel. Begonnen met Formule1 '96 op de PS1 en sindsdien zga ieder jaar de nieuwste versie voor de PS van dat moment aangeschaft. Sinds 'n paar maanden speel ik,uiteraard met Max en met wisselend succes, F1 2015 op de PS4. 

ChiefNLSF

#2
Zal ik wel een oude lul zijn...haha

Eind jaren 80 begonnen met de volgende game: Grand Prix Circuit Accolade
Die-hard geluid via de pc speakers! Mijn ouders werden er helemaal horendol van!

! No longer available

Niet veel later, ergens in 92 of 93, kwam de volgende titel uit: Microprose grand prix.
De jongere mensen hier zullen het niet snappen, maar man dat spel was een revolutie! uren en uren ingestoken!
! No longer available

Een jaar of 3 later volgde Grand prix 2. Als grand Prix een revolutie was, moet er voor grand prix 2 uit 1996 een nieuw woord bedacht worden.
Overigens ook het eerste race spel welke ik met een racestuurtje reed. Dit spel is er mede de oorzaak van waarom mijn eerste 2 jaar van de middelbare school op een fiasco uitdraaide.  ;D
! No longer available

Weer later speelde ik F1 Challenge 99-02. Super realistisch, dacht ik toen, een ook ontzettend veel gespeeld.
Op dit moment zijn de race spellen zo ontzettend realistisch dat ik bijvoorbeeld Assetto Corsa, en zijn lazer gescande banen, heb gebruikt om mijn zandvoort kennis weer wat op te poetsen voordat ik er onlangs zelf weer een keer ging knallen in het echt. En voor zover de huidige generatie simulators mij nog moesten overtuigen, ik zat vanaf de eerste meters in het ritme.

! No longer available

Franky R.

@ChierNLSF,


Hier nog een dan...Ik heb alle door jou genoemde spellen ook gehad en gespeeld. Ik denk dat ik zelfs ietsje ouder ben, want nog met Ferrari F1 van EA-sport gespeeld uit 1988! De game was gebaseerd op auto's en banen uit seizoen 1986.





Inmiddels speel ik vooral via de XBOX 360 mijn race-games. Dat wordt volgend jaar een Xbox One. Doch heb ik GP3, Grand Prix Legends en GP4 nog in mijn bezit plus een stuurtje... :)

Franky R.


Robbert65

Citaat van: ChiefNLSF op 07 december 2015 - 08:56:21



! No longer available

Leuk dat je ook het voetenwerk kunt zien, dat er overigens behoorlijk spits uitziet chief!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

ChiefNLSF

klopt! Iemand die weet hoe het hoort. ;-)

ChiefNLSF

Citaat van: Franky R. op 10 december 2015 - 19:43:39
@ChierNLSF,


Hier nog een dan...Ik heb alle door jou genoemde spellen ook gehad en gespeeld. Ik denk dat ik zelfs ietsje ouder ben, want nog met Ferrari F1 van EA-sport gespeeld uit 1988! De game was gebaseerd op auto's en banen uit seizoen 1986.





Inmiddels speel ik vooral via de XBOX 360 mijn race-games. Dat wordt volgend jaar een Xbox One. Doch heb ik GP3, Grand Prix Legends en GP4 nog in mijn bezit plus een stuurtje... :)


Grand Prix Circuit Accolade  is bij mijn weten uit 87 met de auto's van 88. Pure nostalgie!

Ik rijd momenteel voornamelijk de echte Sims als Rfactor 2 en Assetto Corsa. tegenwoordig zo realistisch dat ik ze zelfs als trainingstool gebruik voor het echie.


gloudiesaurus

Ik ben ook begonnen met Grand Prix Circuit Accolade op de PC.
Daarna Nigel Mansell 1992 op de gameboy, die heb ik grijs gespeeld.

! No longer available

Daarna Grand Prix 1,2,3, 4.
Qua game play nog altijd de beste race-games vind ik. Jammer dat de serie gestopt is.
Heb zelfs eventjes online in een league gereden met GP3.

Daarnaast ook GP2 Manager 2 gespeeld. Need for Speed, Le Mans 24 hours, en Gran Turismo.

Vervolgens F1 2007 op de playstation.
Daarna nog F1 2009, F1 2010, F2011, en F2012  :)

De laatste jaren game ik eigenlijk niet zoveel meer.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Voor mij begon het met GP2, ik was toen zes maar mijn oudere broer van 12 had het gekregen of gekocht. Als zesjarige was het vooral aanklooien met het toetsenbord en met automatische remmen. ;D

Later zelf GP3 gekocht en gespeeld met joystick, een stuurtje was namelijk wat duur en een joystick konden we ook voor andere games nog gebruiken, zoals FIFA of shooters. GP3 was echt magisch, met regenraces en al dat. Het leukste van al vond ik eigenlijk om lange practice runs te doen om aan de afstelling van de auto te sleutelen. Dat mis ik toch erg in moderne F1-games zoals F1 2012.

GP4 ook nog gehad, maar op een gegeven moment uitgeleend aan een relatief verre kennis en nooit meer teruggezien. Ik weet eigenlijk niet meer of ik het zo veel beter/leuker vond dan GP3.

Sindsdien enkel nog F1 2012 gespeeld, wat ik best nog een leuke game vind vooral dankzij de seizoensmodus. Lekker beginnen bij Marussia en dan maar proberen om tijdens het seizoen op te klimmen en nog kampioen te worden. :)

BMW.WilliamsF1

Mijn F1 "verslaving" is eigenlijk de schuld van GP2 :D
Voor mijn verjaardag in december 1996 kreeg ik het spel GP2, omdat mijn ouders t wel leuk vonden om me een game te geven :)

Sindsdien ben ik ook echt F1 gaan volgen. Dus ik kijk sinds 1997 F1. GP2 heb ik echt helemaal uitgespeeld. Ook die mods geïnstalleerd met nieuwe seizoenen enz. Toen GP3 uit kwam heb ik die ook gekocht, maar lang niet zoveel gespeeld als GP2. F1 2012 heb ik ook nog gekocht, maar die heb ik nog minder gespeeld. Tussendoor heb ik nog wel een lamnge periode Grand Prix Legends gedaan. Op het moment speel ik eigenlijk geen games meer op de PC. Ik heb ook nog een keer een F1 manager spel gehad. Dat was ook wel leuk op zich.

Tessa

#11
Mijn racespel carrière (lol) is begonnen met zo'n handheld LCD spelletje, ik geloof dat dat highway heette (zolang je de medeweggebruikers bleef ontwijken, ging het autootje steeds harder racen. Prachtig spel)

Vervolgens was daar geloof ik de NES en de gameboy (die avatar is niet geheel toeval).

Het meest "belangrijke" spel, daar kan ik de naam niet meer van herinneren, maar dat waren Grand prix's, verreden op bestaande circuits en redelijk levensecht(-achtig).
Het was in ieder geval een PC-spel van m'n broertje en die had er ook zo'n geweldig stuurtje bij dat aan het bureau was vastgemaakt, met prachtige ijzeren handschakelaars. Mooi spul. Geweldig spel.

Daarna heb ik nog realistischer racespellen gespeeld op de PS(2?), maar die was van de buurman. Dat was wel leuk, maar het competitie-element viel toen wel weg (en aangezien het ding niet van mij was, kon ik ook niet urenlang tegen m'n eigen ghost racen).

Toen was daar de gamecube en vervolgens de wii  ...supermariokart is leuk, maar vooral met een groep van acht personen, een beamer en een witte muur. Met echt racen heeft dat niet veel meer te maken natuurlijk.

Tegenwoordig doe ik helemaal geen computerspelletjes meer, maar die PC grand prix's met dat heerlijke stuurtje? Die zou ik graag nog eens over doen  :)