Welk seizoen

Gestart door Doefie, 08 februari 2007 - 17:12:09

« vorige - volgende »

Doefie

Welk seizoen begon zonder wereldkampioen ? Hiermee bedoel ik dus zonder ex- of regerend wereldkampioen.

Jasper

1950 lijkt mij voordehandliggend, misschien té voordehandliggend?

Martin

1971. Jochen Rindt werd in 1970 postuum wereldkampioen.


Doefie

1950 natuurlijk, maar dat is een eerste seizoen ... tel ik even niet mee ;)

In 1971, ja, maar toen reed er wel een Jacky Stewart mee, John Surtees en Graham Hill, die al wereldkampioen waren geworden. Ik ben op zoek naar een seizoen waarbij er zowel geen regerend wereldkampioen mee reed, als coureurs die voordien al kampioen waren geworden. Snappie ?

Michel

#4
zonder lang nadenken zeg ik 1980, maar dat is het dus niet. 1959 :) (na drie maal aanpassen)

Doefie

1959 inderdaad ;)

Zowel Fangio als Hawthorn waren gestopt in of na 1958, Farina en Ascari reden al een tijdje niet meer.

Michel

Inderdaad, Hawthorn stopte eind '58 na de dood van zijn beste kameraad Collins.. en op 22 januari '59 had Mike zelf pech  :-\

Doefie

Na de dood van Stuart Lewis-Evans ;) Collins overleed al in 1957 (verongelukt op de Nürburgring). Lewis-Evans overleed aan zijn brandwonden opgelopen in de Grand Prix van Marokko 1958.

Michel

Collins stief in '58 aan de Pflanzgarten. Voor Hawthorn was toen al duidelijk dat hij zou stoppen van zodra hij de titel op zak had. De dood van Lewis-Evans heeft weinig of zelfs niet tot die beslissing bijgedragen.

Doefie

Just, van jaartal vergist :-[ Nu ja, 'k had ergens gelezen dat de dood van Lewis-Evans ook één van zijn redenen was. Kan zijn dat die bron mis was, kan ook zijn van niet. Weten wij niet he ;)

Michel

Peter Collins en Mike Hawthorn waren de beste vrienden (lees ook eens het boek "Mon Ami Mate")

Doefie

Kan ik best inkomen, ik zeg niet dat 'k u geloof ;)

Mijn bron van Lewis-Evans was het boek "Formule 1 de Autobiografie".

Martin

Ik heb nog een aantal Michel Vaillant posters.
Een gaat er naar de winnaar van dit Kwisje.



Wie staat er hier in brand?
Heb je al een poster gewonnen mag je meedoen, maar je wint jammer genoeg niets. Eerlijk verdelen is mijn motto.

Stuur je antwoord naar martinri@wanadoo.nl
Dus niet hier plaatsen.
Dat kan tot het eind van februari 2007.

Zoek het op de F1-geschiedenis site, daar staat namelijk het antwoord.

koop9

Citaat van: Doefie op 08 februari 2007 - 17:12:09
Welk seizoen begon zonder wereldkampioen ? Hiermee bedoel ik dus zonder ex- of regerend wereldkampioen.


ik denk dat hij 94 bedoeld... het jaar dat  prost zijn titel niet verdedigde en hill met startnummer 0 en senna met 2 starte.

Jasper

Het antwoord is al gegeven, het was 1959. Doefie bedoelde een jaar waarin er niemand meereed die al een wereldtitel op zak had. Senna had zijn drie titels al wel op zak in 1994. ;)