[WRC] Grönholm kan wereldtitel rally vergeten

Gestart door Martin, 28 oktober 2006 - 18:16:44

« vorige - volgende »

Martin

Marcus Grönholm kan de wereldtitel rally zo goed als vergeten. De Fin botste vrijdag tijdens de tweede dag van de Rally van Australië op een steen. De wereldkampioen van 2000 en 2002 verloor meer dan twaalf minuten en verspeelde hiermee de kans om in te lopen op Sebastien Loeb, de leider in het WK-klassement.

De Fransman ontbreekt in de rally vanwege een gebroken arm. Loeb maakt zijn rentree tijdens de voorlaatste rally, van 17 tot en met 19 november in Nieuw-Zeeland. De rijder van Citroën heeft aan vijf punten genoeg om zijn derde opeenvolgende wereldtitel te pakken.

De Telegraaf

Martin

Derde wereldtitel Loeb

De Franse autocoureur Sebastian Loeb (Ciroen Xsara) is zondag in Sydney voor de derde keer wereldkampioen rally geworden. Hij hoefde daar niet voor in actie te komen in de Rally van Australië. Loeb brak onlangs een arm bij een ongeluk met de fiets.
 

Sebastian Loeb

Omdat zijn Finse concurrent Marcus Grönholm in Sydney niet verder kwam dan de 5e plaats werd Loeb, twee ronden voor het einde, onbereikbaar in het klassement om de wereldtitel. Grönholm, winnaar van de wereldtitel in 2000 en 2002, moest Down Under bij de eerste vier aankomen om nog een rekenkundige kans op de eindzege te houden.

De Rally van Australië, de veertiende wedstrijd in een reeks van zestien, leverde een overwinning op voor de Fin Mikko Hirvonen in een Ford Focus.
De 32-jarige Loeb toonde zich vanuit zijn woning in Frankrijk zeer verheugd. ,,Deze titel winnen is een bijzonder gevoel. Gelukkig had ik een mooi puntentotaal voor ik mijn ongeluk had."

Grönholm legde zich bij de nederlaag neer. Vrijdag crashte hij zwaar tijdens een van de klassementsproeven. ,,Vijfde was het hoogst haalbare."

Sydney. Rally Australië: 1. Hirvonen (Fin) Ford Focus 3.15.11,8, 2. Solberg (Noo) Subaru Impreza op 0.37, 3. Stohl (Oos) Peugeot 307 op 1.00, 4. Pons (Spa) Citroën Xsara op 4.45, 5. Grönholm (Fin) Ford Focus op 12.23, 6. Latvala (Fin) Subaru Impreza 17.09.

Stand WK: 1. Loeb (Fra) Citroën Xsara 112 punten (wereldkampioen), 2. Grönholm 91, 3. Hirvonen 57.

De Telegraaf