Alonso versus Schumacher

Gestart door Martin, 29 juli 2005 - 10:42:41

« vorige - volgende »

Martin

Twee werelden komen aanstaand weekeinde op de Hungaroring bijeen; die van Michael Schumacher en die van Fernando Alonso. In Boedapest wordt dan de Grote Prijs van Hongarije verreden, een race waarmee beide Formule 1-coureurs een bijzondere band hebben opgebouwd. Maar waarom?

Regerend wereldkampioen Schumacher vierde in Hongarije grote triomfen. De Duitser behaalde in 2001 met een overwinning zijn vierde wereldtitel binnen en in 2004 schreef hij op de Hungaroring nog meer geschiedenis. De Ferrari-coureur boekte op het bochtige circuit zijn twaalfde zege van dat seizoen, een absoluut record. Tevens bezorgde hij samen met Rubens Barrichello hun team Ferrari de constructeurstitel. Schumacher pakte twee weken later in België zijn zevende wereldtitel en haalde in totaal uiteindelijk dertien overwinningen. Maar inmiddels is de hegemonie van de 36-jarige Duitser doorbroken door een nieuwe topper; Fernando Alonso.

De Spanjaard Alonso kijkt in ieder geval met groot genoegen uit naar de komende Grand Prix. Hij was op de Hungaroring in 2003 immers met zijn 22 jaar de jongste coureur ooit die een Formule 1-race op zijn conto wist bij te schrijven. Zijn naam was op dat moment gevestigd, maar het duurde tot 2005 alvorens de echte doorbraak kwam. Na zijn eerste triomf in Hongarije boekte de Spanjaard tot aan het huidige seizoen geen zege meer. Inmiddels staat de teller in dit kalenderjaar evenwel al op zes. "Na mijn eerste zege in Hongarije, denk ik wel dat deze race speciaal voor mij is", zegt Alonso. "Ik kijk enorm uit naar het raceweekeinde."

Niet gek aangezien Alonso de wereldtitel van 2005 bijna niet meer kan ontgaan en hij daarmee de vijf jaar durende zegereeks van Schumacher weet te doorbreken. De Duitser heeft zich na de Grote Prijs van Duitsland, van afgelopen weekeinde, al neergelegd bij het afstaan van zijn titel. "Ik denk dat ik niet meer voorkom in de strijd om het kampioenschap", toonde 'Schumi' zich realistisch.

De enige overgebleven concurrent voor Alonso lijkt zodoende alleen nog uit Finland te komen. Kimi Räikkönen staat, met nog zeven races te rijden, echter ook al op een schier onoverbrugbare achterstand van 36 punten. De Fin heeft overigens slechts vier punten meer dan Schumacher. Wel had Räikkönen veel dichter bij klassementsleider Alonso kunnen staan, ware het niet dat hij op leidende positie driemaal met pech de race voortijdig moest staken, waarvan Alonso optimaal profiteerde. Het moet dus raar lopen wil Alonso binnen afzienbare tijd niet de felbegeerde troonopvolger van Schumacher worden.

In de schaduw van het grote geweld strijden voor de tweede maal twee landgenoten om de Nederlandse eer. Christijan Albers en Robert Doornbos gaan in Hongarije een nieuwe poging wagen om de Jordans van Tiago Monteiro en Narain Karthikeyan voor te blijven. Albers flikte dit kunstje vorige week op Hockenheim al, Doornbos moest wegens pechgevallen nog achterblijven. Aan Doornbos de taak om te laten zien dat ook hij beter is dan de Jordans, waardoor het Minardi-team van Paul Stoddart wederom een stap voorwaarts kan zetten.

Bron: De Telegraaf, geschreven door Twan Bovée