Andere raceklassen

Gestart door Doefie, 29 maart 2005 - 13:06:14

« vorige - volgende »

Vind je het goed?

Ja
15 (83.3%)
Nee
3 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 15

SDG

Chevrolet heeft gisteren aangekondigd dat het eind dit jaar uit het WTCC stapt als fabrieksteam. Het viel ergens wel te verwachten dat dit vroeg of laat zou gebeuren; gezien hun dominantie van de laatste jaren is de uitdaging voor hen wellicht ook een beetje weg en heeft men op het hoofdkantoor besloten dat de doelstellingen inmiddels bereikt zijn. Wellicht zullen er wel nog Chevrolet-privéteams blijven bestaan.

KVDracer

Eigenlijk triestig dat er in zo'n kampioenschap maar 1 fabrieksteam aanwezig is. Ik denk dat ze hun eigen de das hebben omgedaan door hun verplichte gewichtslast. BMW heeft jaren meegedaan om de overwinningen, lmaar als je 70kg meer moet meenemen dan je concurrent, dan ben je al gezien nog voor het weekeinde. Dus waarom zou je nog je best doen om een competitieve wagen te bouwen, als je toch enkel strafgewicht krijgt.
En dan waren er ook nog verschillen in gewicht tussen diesels en benzines, dus niet allemaal logisch lijkt me en al zeker niet om fabrikanten voor deze klasse warm te maken.

SDG

#47
De Amerikaan A.J. Allmendinger, voormalig Champ Car-coureur en dit jaar actief in de Nascar Sprint Cup Series, heeft dit weekend positief getest op drugs. Dit gebeurde na afloop van de Coke Zero 400 (nee, geen grap) in Daytona.

Fabian

Citaat van: SDG op 11 juli 2012 - 19:30:06
De Amerikaan A.J. Allmendinger, voormalig Champ Car-coureur en dit jaar actief in de Nascar Sprint Cup Series, heeft dit weekend positief getest op drugs. Dit gebeurde na afloop van de Coke Zero 400 (nee, geen grap) in Daytona.
Haha wel toepasselijk dat nou net na deze race hij positief test. Maar goed. Ook Thomas Enge testte onlangs positief en dat voor de tweede maal. Dit zijn natuurlijk domme acties.

Franky R.

Citaat van: Fabian op 11 juli 2012 - 19:31:39
Citaat van: SDG op 11 juli 2012 - 19:30:06
De Amerikaan A.J. Allmendinger, voormalig Champ Car-coureur en dit jaar actief in de Nascar Sprint Cup Series, heeft dit weekend positief getest op drugs. Dit gebeurde na afloop van de Coke Zero 400 (nee, geen grap) in Daytona.
Haha wel toepasselijk dat nou net na deze race hij positief test. Maar goed. Ook Thomas Enge testte onlangs positief en dat voor de tweede maal. Dit zijn natuurlijk domme acties.


Het geeft mij wel een tweeledig gevoel...In principe heb je niet s aan doping in de gemotoriseerde sporten. Want je kunt jezelf wel volspuiten met EPO o.i.d.
Als je je vervolgens je motor/auto in de soep rijdt, dan win je niets!


Dat is in de wielersport wel anders.

Fabian

Dat ben ik ook helemaal met je eens Franky. Ik vraag me ook al tijden af wat de invloed van drugs/prestatie bevorderende middelen hebben op een autocoureur. Maar waarom zou je het gebruiken als het toch niet helpt. Het is zonde om zo je loopbaan te vergooien of te verzieken. Het helpt waarschijnlijk toch niet dus waarom het risico nemen? Verslaving?

Kootje

Waarom doping in de autosport ??

1; Spierversterkers - er is nog steeds 'n hoop spierkracht nodig om 'n racewagen te besturen
2; Concentratieverhogers - het blijft lastig om 300+ km's uiterst geconcentreerd te blijven
3; Energieverstrekkers - zorgen ervoor dat men langere tijd 'n topprestatie kan leveren

En dan heb je nog ontspanners en partydrugs die niets toevoegen aan het beoefenen van je sport, maar gewoon leuk en/of lekker zijn.
Ook deze staan op de lijst verboden middelen.
Daarnaast zitten er in veel voeding en geneesmiddelen stoffen die op deze lijst voorkomen.
Dus zelfs zonder dat men ter ontspanning of bewust voor de prestaties doping tot zich neemt, kan men toch positief getest worden.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 12 juli 2012 - 05:54:11
Waarom doping in de autosport ??

1; Spierversterkers - er is nog steeds 'n hoop spierkracht nodig om 'n racewagen te besturen
2; Concentratieverhogers - het blijft lastig om 300+ km's uiterst geconcentreerd te blijven
3; Energieverstrekkers - zorgen ervoor dat men langere tijd 'n topprestatie kan leveren

En dan heb je nog ontspanners en partydrugs die niets toevoegen aan het beoefenen van je sport, maar gewoon leuk en/of lekker zijn.
Ook deze staan op de lijst verboden middelen.
Daarnaast zitten er in veel voeding en geneesmiddelen stoffen die op deze lijst voorkomen.
Dus zelfs zonder dat men ter ontspanning of bewust voor de prestaties doping tot zich neemt, kan men toch positief getest worden.


1. Spierversterkers maken je spieren ook groter, waardoor je meer lucht nodig hebt. Dus moet je je longcapaciteit vergroten. Nog los van het feit dat je zwaarder wordt, door sterkere en dus grotere spieren. Niet echt handig voor een autocoureur.


2. Concentratieverhogers kunnen het zicht beïnvloeden. En het is te hopen dat je de race uitrijdt, voordat het middel is uitgewerkt, want een van de bijwerkingen is duizeligheid. Moet je niet willen met 300 km/u plus...


3. Energieversterkers, weet niet zo goed wat ik mij daarbij moet voorstellen. Red Bull kan worden aangemerkt als energieversterker. Ik weet wel dat zo'n energieversterker voor uitdroging kan zorgen. En dan zit je met je race-overall in de zon te racen? :P


Het is gewoon zonneklaar; Drugs en drank gaan niet samen met autosport. Toch kan een coureur dit soort doping gebruiken, echter alleen in de voorbereiding oftewel de training.


Maar het feit blijft dat je net zo snel bent, als dat je auto kan gaan. En dat de betrouwbaarheid van de techniek afhangt van de kundigheid van je team.


Daarom vind ik doping in de autosport nogal onzinnig.


Kootje

Citaat van: Franky R. op 12 juli 2012 - 12:46:43
1. Spierversterkers maken je spieren ook groter, waardoor je meer lucht nodig hebt. Dus moet je je longcapaciteit vergroten. Nog los van het feit dat je zwaarder wordt, door sterkere en dus grotere spieren. Niet echt handig voor een autocoureur.


2. Concentratieverhogers kunnen het zicht beïnvloeden. En het is te hopen dat je de race uitrijdt, voordat het middel is uitgewerkt, want een van de bijwerkingen is duizeligheid. Moet je niet willen met 300 km/u plus...


3. Energieversterkers, weet niet zo goed wat ik mij daarbij moet voorstellen. Red Bull kan worden aangemerkt als energieversterker. Ik weet wel dat zo'n energieversterker voor uitdroging kan zorgen. En dan zit je met je race-overall in de zon te racen? :P

Tsja ..... zo zijn er overal wel tegenargumenten voor te vinden.


CitaatHet is gewoon zonneklaar; Drugs en drank gaan niet samen met autosport. Toch kan een coureur dit soort doping gebruiken, echter alleen in de voorbereiding oftewel de training.

Zo zonneklaar is het dus niet als je het wel in trainingen kunt gebruiken. ::)


CitaatMaar het feit blijft dat je net zo snel bent, als dat je auto kan gaan. En dat de betrouwbaarheid van de techniek afhangt van de kundigheid van je team.

Daarom vind ik doping in de autosport nogal onzinnig.

Toch zijn er blijkbaar coureurs die daar anders over denken en/of het risico nemen.

Franky R.

@Kootje,


Idd. kun je doping in de trainingen gebruiken, maar ik zie niet echt wat je eraan hebt op het moment dat je stopt met doping en in je auto stapt. Ik ben [helaas, want het verdient wel goed] geen arts, maar volgens mij is doping een simultaan middel. Dwz dat de effecten het grootst zijn, als je het middel [blijft] innemen.


Maar juist bij blijvende inname ontstaat er gevaar voor de coureur en anderen om hem heen.


Mja, als je zo redeneert...Dan snap ik waarom de FIA doping-controles houdt. Idd. zijn er genoeg idioten die bereidt zijn hun leven en belangrijker, het leven van anderen, op het spel te zetten.


Maar races winnen dmv doping?

Kootje

Citaat van: Franky R. op 12 juli 2012 - 16:45:38
@Kootje,


Idd. kun je doping in de trainingen gebruiken, maar ik zie niet echt wat je eraan hebt op het moment dat je stopt met doping en in je auto stapt. Ik ben [helaas, want het verdient wel goed] geen arts, maar volgens mij is doping een simultaan middel. Dwz dat de effecten het grootst zijn, als je het middel [blijft] innemen.

Je hebt natuurlijk vele soorten doping.
Bij de ene soort zal het effect direct afnemen nadat men stopt met gebruiken, maar er zijn ook soorten genoeg waarvan het effect langdurig is.
Uiteindelijk werkt ieder middel na verloop van tijd niet meer, alleen is er variatie in hoe lang wel


CitaatMaar juist bij blijvende inname ontstaat er gevaar voor de coureur en anderen om hem heen.

Klopt.
Helaas zijn er altijd nog mensen die denken: Dat gebeurt mij niet.
Alle negatieve effecten die doping op 'n mens kan hebben, hoeven namelijk niet plaats te vinden.
Al is de kans op die neveneffecten wel groter naarmate je meer en/of vaker gebruikt.


CitaatMja, als je zo redeneert...Dan snap ik waarom de FIA doping-controles houdt. Idd. zijn er genoeg idioten die bereidt zijn hun leven en belangrijker, het leven van anderen, op het spel te zetten.


Maar races winnen dmv doping?

Precies.
Het heeft genoeg positieve effecten op de prestaties van 'n sporter waardoor ook in gemotoriseerde sporten gebruiikt wordt.
In de F1 zul je er idd geen race door winnen, daarvoor ben je te afhankelijk van je materiaal, maar in klasses waar de auto's gelijk zijn valt er best 'n voordeel te halen.

Franky R.

CitaatPrecies.Het heeft genoeg positieve effecten op de prestaties van 'n sporter waardoor ook in gemotoriseerde sporten gebruiikt wordt.In de F1 zul je er idd geen race door winnen, daarvoor ben je te afhankelijk van je materiaal, maar in klasses waar de auto's gelijk zijn valt er best 'n voordeel te halen.


Maar laat nou net de belangen in zo'n lage klasse veel minder zijn en ik dacht niet dat de coureurs in de Suzuki Swift / FFord 1800 / Volvo 360 Geen Modena Cup regelmatig een plasje moesten inleveren.  ;D


Daarbij is doping ook nog vrij duur spul. Ik moet je wel gelijk geven dat een F3 coureur dmv doping fysiek sterker wordt en zo mogelijk beter presteert en zo zich naar de F1 gekatapulteerd weet...Toch zal hij op basis van talent worden verslagen en of anders worden gehinderd door mogelijk technisch malheur.


Dan kun je beter 'naturel' trainen aan je uithoudingsvermogen. Zeker met het oog op je toekomstige gezondheid. Maar goed, sommige mensen beseffen pas hoe waardevol hun gezondheid is, als ze ziek worden...




SDG

Dit jaar doet er alvast één Nederlander mee in het 'All Star'-evenement op Surfer's Paradise in de V8 Supercars: Jeroen Bleekemolen heeft toegezegd te rijden.

http://www.v8supercars.com.au/championship/newsarticle/stone-brothers-sorts-gold-coast-line-up/tabid/70/newsid/12666/default.aspx

SDG

#58
De volledige lijst voor de V8Supercars in Surfer's Paradise is ondertussen bekend. Bekendste exotische namen voor ons zijn ongetwijfeld Nick Heidfeld en Viantonio Liuzzi, die voor de tweede keer op rij deelneemt.

http://surfersparadise.v8supercars.com.au/racedetails/internationaldrivers/tabid/1537/default.aspx

Nick Heidfeld
Born: May 10 1977
Country: Germany
Current Series: F1
Armor All Gold Coast 600 Team: Bottle-O Racing

Marco Andretti
Born: March 13 1987
Country: USA
Current Series: IndyCar
Armor All Gold Coast 600 Team: Kelly Racing

Darren Turner
Born: April 13 1974
Country: UK
Current Series: DTM, Le Mans
Armor All Gold Coast 600 Team: HRT

Sebastien Bourdais
Born: February 28 1979
Country: France
Current Series: IndyCar
Armor All Gold Coast 600 Team: TeamVodafone

Richard Lyons
Born: September 8 1979
Country: UK
Current Series: SuperGT
Armor All Gold Coast 600 Team: TeamVodafone

Mika Salo
Born: November 30 1966
Country: Finland
Current Series: F1
Armor All Gold Coast 600 Team: FPR

Simon Pagenaud
Born: May 18 1984
Country: France
Current Series: American Le Mans Series
Armor All Gold Coast 600 Team: SBR

Jeroen Bleekemolen
Born: October 23 1981
Country: Netherlands
Current Series: Porsche Supercup
Armor All Gold Coast 600 Team: SBR

David Brabham
Born: September 5 1965
Country: Australia
Current Series: GT1
Armor All Gold Coast 600 Team: SBR

Graham Rahal
Born: January 4 1989
Country: USA
Current Series: Indy Car
Armor All Gold Coast 600 Team: Jack Daniels Racing

Frank Montagny
Born: January 5 1978
Country: France
Current Series: F1
Armor All Gold Coast 600 Team: Fair Dinkum Sheds Racing

Justin Wilson
Born: July 31 1978
Country: England
Current Series: IndyCar
Armor All Gold Coast 600 Team: Pepsi Max Crew

Ryan Briscoe
Born: September 24 1981
Country: Australia
Current Series: IndyCar
Armor All Gold Coast 600 Team: HRT

Will Power
Born: March 1 1981
Country: Australia
Current Series: IndyCar
Armor All Gold Coast 600 Team: FPR

Stephane Sarrazin
Born: November 2 1975
Country: France
Current Series: Le Mans
Armor All Gold Coast 600 Team: Team BOC

Gianni Morbidelli
Born: January 13 1968
Country: Italy
Current Series: F1
Armor All Gold Coast 600 Team: Jim Beam Racing

Nicolas Minassian
Born: February 28 1973
Country: France
Current Series: Le Mans/Indy Car
Armor All Gold Coast 600 Team: Lockwood Racing

Max Papis
Born: October 3 1969
Country: Italy
Current Series: F1/IndyCar/NASCAR
Armor All Gold Coast 600 Team: Jim Beam Racing

Peter Kox
Born: February 23 1964
Country: Nertherlands
Current Series: DTM/BTCC
Armor All Gold Coast 600 Team: Team Norton

Jamie Campbell-Walter
Born: December 16 1972
Country: UK
Current Series: FIA GT
Armor All Gold Coast 600 Team: Wilson Security Racing

Peter Dumbreck
Born: September 10 1973
Country: UK
Current Series: Le Mans/DTM
Armor All Gold Coast 600 Team: HRT

Mike Conway
Born: August 19 1983
Country: UK
Current Series: IndyCar
Armor All Gold Coast 600 Team: LDM

Ricky Taylor
Born: August 3 1989
Country: UK
Current Series: Grand-Am
Armor All Gold Coast 600 Team: GRM

James Hinchcliffe
Born: December 5 1986
Country: USA
Current Series: IndyCar
Armor All Gold Coast 600 Team: GRM

Boris Said
Born: September 18 1962
Country: USA
Current Series: NASCAR
Armor All Gold Coast 600 Team: VIP Petfoods Racing

Marc Lieb
Born: July 4 1980
Country: Germany
Current Series: Le Mans
Armor All Gold Coast 600 Team: Tekno Autosports

Lucas di Grassi
Born: August 11 1984
Country: Brazil
Current Series: F1
Armor All Gold Coast 600 Team: Tekno Autosports

Tonio Liuzzi
Born: August 6, 1981
Country: Italy
Current Series: Superstars Series
Armor All Gold Coast 600 Team: Team HIFLEX


In totaal staan er dus tien, pardon elf  ;) coureurs met F1-ervaring aan de start. Opvallend ook, maar liefst twee Nederlanders in het deelnemersveld: Bleekemolen en Kox.








Jehoentelaar

Een mooie hoeveelheid coureurs uit de IndyCar series! En Grand-Am crashpiloot Ricky Taylor mag zo te zien ook meedoen. 8)