Vriesekoop erkent gebruik stimulerend middel

Gestart door Martin, 07 november 2003 - 23:57:26

« vorige - volgende »

Martin

Bettine Vriesekoop heeft in de nadagen van haar loopbaan als tafeltennisster gebruik gemaakt van verboden stimulerende middelen. Dat onthult ze in haar volgende week te verschijnen biografie 'Bettine overwinnen, overleven'.

In Studio Sport zei Vriesekoop vrijdag dat het ging om een op efedrine lijkende stof die ze via een sportschool had verkregen. Ze gebruikte het tijdens het EK van 1998 dat gehouden werd in Eindhoven. "In het eerste deel van mijn carrière was ik jong en sterk en kon ik op eigen kracht herstellen. Ik heb destijds dat middel gebruikt om voor mijn eigen gezondheid op te komen. Het was herstelbevorderend, meer niet. Ik schaam me er niet voor. De sportwereld is daarin hypocriet. Het was een onschuldig middel. Ik merkte alleen dat ik iets minder stijf en geestelijk iets fitter was." Ze strandde in Eindhoven in de kwartfinales.

Een groot risico nam Vriesekoop, die in Eidnhoven destijds afscheid nam van het internationale podium, niet. "Er waren geen dopingcontroles en omdat ik niet meer voor Olympische Spelen in aanmerking kwam, hoefde ik ook geen out-of-competition-controles te vrezen."