Het 9 punten-plan van de FIA.

Gestart door Schumivill, 10 oktober 2002 - 13:26:44

« vorige - volgende »

hoeveel punten zijn volgens jullie realistisch?

1
10 (38.5%)
2
5 (19.2%)
3
5 (19.2%)
4
2 (7.7%)
5
2 (7.7%)
6
0 (0%)
7
0 (0%)
8
1 (3.8%)
9
1 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Poll gesloten: 10 oktober 2002 - 13:26:44

Alan Blues

Ik blijf ook nog steeds geloven dat dit een grap is. Té absurd. Té veel van de pot gerukt. ;)

Alan Blues

Nu is het toch te vinden op de site van de FIA. Hier een stukje interview. :)

Q: Now, Rubens, probably everyone would want your car and you might end up with something that wasn't quite as competitive. What are your views?

Rubens BARRICHELLO: I don't want to change cars with Olivier, that's for sure! (Laughter) You can be my guest sometime. To be honest, I don't want to comment too much because a lot of things have been said and I want to wait until they have really been proposed and we see what we're going to have because it's a bit too much up in the air right now and if you think, I think that grooved tyres are already against the spirit of Formula One. We have grooved tyres in Formula One, but we don't have them on go-karts, we don't have them on Formula 3000, Formula Three so why do we have them in Formula One? Because we dream about Formula One and it's already against... (that philosophy). So I want to wait until they have some decision on it before I comment.

Mika SALO: I agree with Rubens, I don't really know, it's not my position to start commenting about it. I also agree with David, that it's not fair if teams are doing a good job and they have worked and they have the best car and then someone puts weight on it to slow it down, it's not fair. And I'm not here next year, so that's another point.

Jasper

Ik heb er 5 als mogelijk gezien:
de banden, de kwalificaties, het testen, de ballast, de standaard-onderdelen.

Velen zullen zeggen: die is zot voor die laatste 2. Maar als je het zo bekijkt:
We willen allemaal meer spanning, nee? We willen dus meer gelijkheid tussen alle teams, dus dat wil zeggen dat we eens vaker een Minardi in de punten willen zien, nee? Het is misschien oneerlijk, maar wat te denken over het budget? Ferrari heeft een gigantisch groot budget, wat Minardi of Arrows niet kan zeggen. Daarom dat Ferrari zoveel beter presteert. De coureur maakt ook veel meer uit op deze manier, terwijl dat de elektronica nu al veel zegt: denk maar aan Mika Hakkinen vorig jaar! Dus al bij al is het dan echt de beste die wint, nee? En niet diegene met het meeste geld. Voor mij en voor de sport zou het volgens mij beter zijn. En begin me nu maar dood te schieten.

SDG

Het volgende gaat de spanning aan de top misschien wel niet terugbrengen, maar wat vinden jullie ervan dat een team niet langer verplicht twee wagens zou dienen in te zetten? Voor minder kapitaalkrachtige teams als bv. Minardi zou het wellicht een stuk kostenbesparender werken indien ze zich op slechts één wagen dienden te concentreren. Tevens zou hiermee de 'instapdrempel' voor nieuwe kandidaat F1-teams verlaagd worden. Om 'vrijbuiterstoestanden' zoals we die eind jaren '80 meegemaakt hebben te vermijden en competitieve teams te waarborgen, zou het maximale aantal deelnemers aan het wk wel beperkt dienen te blijven, evenals de 107%-kwalificatienorm. Iemand mee eens?

Alan Blues

Ja, waarom niet eigenlijk? Maar denk je dat de kosten om een heel team te laten draaien voor 1 wagen in verhouding niet nog duurder zal zijn dan als ze er 2 hebben?

unknown

Citaat van: Alan BluesJa, waarom niet eigenlijk? Maar denk je dat de kosten om een heel team te laten draaien voor 1 wagen in verhouding niet nog duurder zal zijn dan als ze er 2 hebben?
Tuurlijk, de helft minder materiaal, de helft van de ingenieurs weg...

Sinister -D-

Maar aangezien dat zo'n ''eenzame'' rijder waarschijnlijk ook 'n reservewagen nodig heeft. Als je toch 2 wagens moet bouwen, waarom dan niet 3?? De kosten om 'n wagen te ontwikkelen heb je zowiezo.

En de kans om punten voor het team te pakken wordt ook kleiner, dus dan heb je bijvoorbeeld ook al minder geld op het einde van 't seizoen. Of de sponsors; die willen ook waar zien voor hun geld. Dus die zullen veel liever 'n team hebben wat 2 wagens heeft zodat hun logo of naam 2 keer zovaak in beeld komt.

Dus of het nu echt zo veel zal weet ik nog niet zo, tenzij iemand met een sterk argument komt  :wink:

Draco

Mogelijke oplossingen om de F1 terug aantrekkelijk te maken:

Eerst en vooral beginnen bij de verslaggeving: digitale beelden op vrij net. De betaalzenders hebben nog altijd het voordeel dat men via de decoder zelf kan bepalen wat men ziet. De verslaggeving zal zo ietwat opwindender zijn. Vergeet niet dat slechts een heel klein percentage van de f1-kijkers over betere beelden beschikt.

Traction-control afschaffen. De onderdelen waarmee er dan kan valsgespeeld worden trachten te standaardiseren.

Terug slicks

Vier korte kwalifs met gecumuleerde tijden (zoals in 9-punten plan)

Aanpassing van puntensysteem: winnaar slechts 8 punten, maar rijder van pole en rijder van snelste ronde kunnen elk 2 punten behalen. (in mijn ogen is dat beter dan heel die balast-crap)

SDG

Het ware inderdaad een goed idee tractie-controle en elektronische hulpmiddelen weg te bannen. Zo wordt het aandeel van de rijder opnieuw een stuk belangrijker. Bovendien moet men er misschien ook maar eens aan denken het concept van een F1-wagen te herzien, zodat het opnieuw eenvoudiger wordt een voorligger in te halen. Aan het huidige 'treintje rijden' heeft niemand iets, noch de coureurs zelf, noch de toeschouwers. Dit zijn m.i. veel belangrijker en realistischer zaken dan sommige van de voorstellen die Max Mosley geopperd heeft, zelfs al wordt de dominantie van Ferrari er niet door teniet gedaan. Ferrari heeft zijn huidige machtspositie te danken aan zijn eigen harde werken en het is aan de overige teams om hierop te reageren door er extra hard tegenaan te gaan. Het is, ondanks de uitslag van het afgelopen seizoen, niet echt eerlijk om een team te 'bestraffen' omdat het de beste is! Ook eind jaren '80, toen McLaren met Senna en Prost de tegenstand overvleugelde, werden enkele gelijkaardige, onzinnige voorstellen op tafel gegooid. Zo stelde men toen voor de leider in het kampioenschap een extra pitstop te doen maken. McLaren en Williams hebben dan ook overschot van gelijk dat ze het niet eens zijn met de ideeën van Mosley. En wellicht hebben de rijders ook niets liever dan hun tegenstanders op hun waarde te kloppen dan te kunnen winnen door allerlei 'lapmiddeltjes' die de concurrentie vleugellam maakt.