Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

Citaat van: Matthijs op 16 februari 2019 - 07:24:06
Citaat van: C.G. de Beaufort op 07 februari 2019 - 09:13:46
Ik vind het de mooiste F1-bolide in die tijd.
En met die tijd bedoel je de jaren 60? Want dit is niet de Lotus 72 waarmee hij de titel won en ook waarmee hij zou verongelukken.

Klopt. De Lotus 72 was niet racewaardig, Rindt werd gekozen om een Lotus ​​49 te rijden en won de laatste GP van het kampioenschap. En dit is dus mooiste...

Groet,

C.G. de Beaufort


Matthijs

Nee niet de laatste GP van het kampioenschap

C.G. de Beaufort

Citaat van: Matthijs op 16 februari 2019 - 19:05:04
Nee niet de laatste GP van het kampioenschap

Klopt. De Lotus 72 was niet racewaardig, Rindt werd gekozen om een Lotus ​​49 te rijden en won de GP van het kampioenschap. En dit is dus mooiste...

Groet,

C.G. de Beaufort


C.G. de Beaufort

http://youtu.be/okeXPKwle1w

De opkomst en ondergang in de F1 van het Nederlandse team en autofabrikant Spijker.

Groet,

C.G. de Beaufort


C.G. de Beaufort

#1204
James Hunt & de Hesketh

Racen in de Formule 1 is het maximum, maar bij Hesketh had het veel meer waarde. Op het mooiste moment in de geschiedenis van de Formule 1, in het meest glamoureuze team ooit en mogelijk in de mooiste F1-auto's ooit. Vrouwen, klasse, motoren en de stromende champagne. De coureur was James Hunt (29 augustus 1947 – 15 juni 1993), een geweldige coureur, de 007 van de Formule 1 en veruit het beste personage onder de F1-coureurs. Seks, drugs en snelle auto's waren zijn legende. Een echte playboy met maar twee liefdes, vrouw en auto's. Het was een topcoureur èn een casanova. De Formule 1 is vandaag een klinische sport. Breng echte coureurs terug, de geur van Castrol R, goedkope hamburgers, warme biertjes en meisjes in hotpants op alle GP-bijeenkomsten. De monteurs in de pits droegen truien, spijkerbroek en sportschoenen, geen teamjumpsuits zoals tegenwoordig.

James Hunt

De coureur was de 25-jarige James Hunt, wiens foto's uit die tijd hem in de cockpit afbeeldden zoals zoveel andere chauffeurs uit die tijd, met de onmisbare sigaret die aan zijn mondhoek hing, een gewoonte die hij op tienjarige leeftijd had opgedaan. De jonge excentrieke aristocraat en de wilde coureur: een explosief mengsel in een wereld, die van de F1, die zichzelf een zeer professionele uitstraling had met de komst van belangrijke sponsors. De deelname van Hesketh Racing aan de GP's was absoluut oneerbiedig door de aanwezigheid van mooie vrouwen en stromende champagne.



De enige zege van Hesketh, de GP van Zandvoort in 1975. Daarna haalde de Hesketh 5 podium plaatjes bij 52 races. In 1976 hij werd hij een wereldkampioen van de F1 met 69 punten in'n McLaren-Ford, 1 meer dan Lauda.



Na z'n affaires met verschillende vrouwen - hij ging met 5.000 vrouwen naar bed - ontmoette Hunt in de winter van 1989 in een restaurant in Wimbledon Helen Dyson waar ze als serveerster werkte. Dyson was 18 jaar jonger dan Hunt en maakte zich zorgen over de reacties van haar ouders op hem. Hunt hield de relatie geheim voor vrienden. De relatie bracht nieuw geluk in het leven van Hunt, naast andere factoren zoals zijn fitness, zijn fiets, zijn ongedwongen manier van kleden, zijn twee zonen en zijn Austin A35-busje. De dag voordat hij stierf aan een hartaanval in z'n slaap (15 juni 1993), vroeg Hunt Dyson via de telefoon ten huwelijk. Hij werd 45.

Fermor-Hesketh



Thomas Alexander Fermor-Hesketh (geboren op 28 october 1950), een aristocraat, was een excentrieke figuur uit de wereld van F1-races in de jaren zeventig. Als je kort voor je vijfde verjaardag baronet wordt en een landgoed van 3.200 hectare erft, compleet met een eigen renbaan, een vreemd dorp en een door Hawksmoor ontworpen statig huis, moet iemands idee van 'normaal' enigszins verschillen van dat van de meeste andere mensen. De stallen van Lord Hesketh's landhuis 'Easton Neston', gebouwd in 1702, werden omgebouwd tot werkplaatsen. Het was hier dat de nog onbekende (toen op weg naar een grote carrière), de  ontwerper Harvey Postlethwaite, die beweerde dat hij er alleen mee instemde om zich bij het team aan te sluiten tijdens een moment van zwakte nadat ze'm 'dronken hebben gemaakt'. Hij creëerde nu wat als een van de meest iconische F1-auto's aller tijden, de Hesketh 308.

Filmjes

http://youtu.be/TdSwwYmToew

Hesketh 308E, 1977

http://youtu.be/yBJjxopVU_k

10 briljante momenten van James Hunt

http://youtu.be/PEzshT1T0Hk

James Hunt

http://youtu.be/D0vzlejh8Sg

Hesketh

Groet,

C.G. de Beaufort

links o.a. bij :

https://en.wikipedia.org/wiki/James_Hunt
https://en.wikipedia.org/wiki/1975_Dutch_Grand_Prix
https://sfcriga.com/hesketh-racing-a-team-like-no-other-when-the-playboys-beat-the-big-boys


   

Zeeuw

Vandaag in 1996 de eerste overwinning van Schumacher in de Ferrari. Eén van Schumi's beste races op een nat circuit. Geholpen door een regensetup, die andere teams niet volledig hadden doorgevoerd, wist hij (ondanks twee defecte cylinders halverwege de race) de eerste voor Ferrari binnen te slepen.

Het bleek een eerste van vele die volgde :)