BRAZILIË, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 03 november 2022 - 10:23:10

« vorige - volgende »

Fietser

Overigens vind ik het Hamilton-Verstappen-voorval een gewoon race incident. De vijfseconden tijdstraf leek mij daarom niet terecht. Zeker als je het afzet tegen de vorige editie. Toen de Nederlander de Brit bewust vele meters buiten de baan duwde.

Breaktest

Ben het geheel met fietser eens. Voor mijn computer gisteravond crashte was ik met een betoog van gelijke strekking bezig. Ik heb 't hier vast vaker gezegd (zo niet, dan elders): zelf ben ik een vrij waardeloze Max-fan. Ik bewonder hem als coureur, niet als persoon.

Iedereen weet welke bijdrage de Mexicaan aan Max' eerste kampioenschap heeft geleverd; een genereus gebaar terug had natuurlijk wel eens op zijn plaats geweest. Precies dat maakt het verschil tussen een kampioen en een groot kampioen - leven en laten leven. Ik hoop dat Max op een dag die wijsheid bezit.
Wat overigens in dit verhaal blijft hangen, is of de gelegenheid tot 'kadootje terug' zich de eerste zes races heeft voorgedaan, of dat Max daar überhaupt niet aan doet. Het lijkt er in ieder geval op dat Perez' vertrouwen daarin tot nul was gedaald.

Dit alles betekent overigens niet dat ik met Perez sympathiseer (de enige coureur die ik 'wel aardig' vind is Latifi, maar dit terzijde). Perez' frustratie is die van tweede man zijn - maar dat is ie nu eenmaal terecht, dus hij heeft daar maar mee te dealen. Bovendien is het een gast met dubbele tong. Twee weken geleden nog lees ik dat ie geen kadootjes wil, en nu in ene wel. En als die actie in Monaco waar is, is dat natuurlijk laag, wat wellicht zelfs achteraf nog een schorsing kan opleveren. De Engels pers zal niet nalaten met een stokje in de poep te roeren en er Perez-gate van maken, ofwel òf een schorsing van Perez eisen, òf Verstappen wegzetten als leugenaar. 

Tot slot, laten we ook even naar Ferrari kijken. Daar ging het weliswaar om een podiumplek, maar ook zij deden geen swap, terwijl Leclerc net zo graag die vice-titel wil hebben. Strikt genomen is hem zelfs een grotere oor aangenaaid, nl het verschil tussen 2 en 3 verliespunten. Maar daar rollen ze dus niet over straat. Kortom Ferrari beschaafd, en wat Red Bull doet is een beetje ordinair.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Citaat van: Fietser op 14 november 2022 - 09:47:51Overigens vind ik het Hamilton-Verstappen-voorval een gewoon race incident. De vijfseconden tijdstraf leek mij daarom niet terecht. Zeker als je het afzet tegen de vorige editie. Toen de Nederlander de Brit bewust vele meters buiten de baan duwde.
In die Hamilton-Verstappen saga zie ik langzamerhand een patroon: in high speed corners hebben de heren inmiddels geleerd elkaar te respecteren, maar in low speed corners gaan we waarschijnlijk nog heel wat 'race incidenten' zien.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

We kennen Verstappen toch zo langzamerhand?
Het is gewoon niet zo slim om Verstappen te vragen voor wie dan ook opzij te gaan tijdens de race.

als je wil kun je proberen dat van tevoren af te spreken. maar ook dan loop je het risico dat de premie voor de glasverzekering definitief onbetaalbaar wordt.

De actie van Red Bull, in dezen Christian Horner zelf, is geen slimme geweest. Verstappen schijnt namelijk van tevoren verteld te hebben dat hij geen plaats ging maken voor Perez in Brazilië.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Wat ik me gaandeweg bedenk. Als Verstappen er op wat voor manier dan ook van overtuigd is dat Perez hem naaide in Monaco en hij dat intern ook expliciet besproken heeft "don't ask me that question" dan is het natuurlijk wel het team  Red Bull dat hem compromitteert. Het antwoord konden ze al raden. Wie gooit wie hier voor de bus?

Mickey

Ah, Robbert komt met een bericht met dezelfde strekking. :)  Ik had mijn bericht al klaar staan maar nog niet gepost. ;)

Robbert65

Mijn lief gister op de bank met een wijntje: "Verstappen wordt hier gewoon gruwelijk genaaid door zijn eigen team!"

Zij is altijd zo genuanceerd als het over autosport gaat. Ik knikte maar, want ook ik moet om de premie glasverzekering denken niet waar?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Als 'Monaco' waar is, dan is dat evengoed een streek naar de andere coureurs, en dus geen persoonlijke hak op Verstappen. Maar dat maakt Max er wel van. In de wereld van de Verstappens is alles zwartwit.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Nogal logisch als je het mij vraagt. Verstappen was als niemand anders in de race voor het WK en ten tijde van Monaco was er van absolute dominantie nog geen sprake.

Ik pleit hem niet vrij, want de actie van gisteren doet niemand goed, maar ik hou wel een slag om de arm. Ten eerste omdat kennelijk Checo hem eerst naaide, ten tweede omdat het team hem kennelijk deze blamage had kunnen besparen. En zeker als hij het al gezegd had, is het aan het management om vóóraf duidelijk je verwachtingen uit te spreken. En als dat bij Verstappen niet in goede aarde valt omdat hij eenmaal een Verstappen is, dan moet je maar beter gaan coachen.

Breaktest

#24
Ik heb nog even die Monaco crash bekeken, maar ik snap gewoon de (perverse) logica erachter niet.
Op dat moment lag Ferrari 1 en 2. Perez zou dus zijn gecrasht om zijn 3e positie te verdedigen? Max lag op dat moment p4, dus het was ook niet om een groot gat tussen de twee te bevriezen, en in het kampioenschap stond Perez 25 ptn op Max achter.
Voorts, in die bewuste laatste ronde had Leclerc paars in sector 1 en Perez zat daar slechts 4/1000e boven. Dus ze waren allebei aan het trappen.
En dit zou ie ook nog doodleuk hebben opgebiecht? Het snijdt gewoon geen hout. Als er al iets is, is het zeker niet dit. (Het komt voorlopig ook alleen maar uit de koker van die belachelijke NL analisten als Plooij en zo, waarna het oneindig is gaan rondzingen)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

BMW.WilliamsF1

Ze riepen dit gisteren ook al bij Viaplee. Ik kon me ook al niet voorstellen dat ie dit in Monaco expres gedaan zou hebben, maar na jouw analyse geloof ik het helemaal niet meer inderdaad  :)

Er zal wel iets anders gespeeld hebben. Misschien krijgen we het ooit nog wel te horen.

Sabai

Idd ik vraag mij af waar het Monaco verhaal vandaan komt? En Verstappen was vrij duidelijk. Perez hoeft in Abu Dhabi alleen maar voor lec clerc te finishen en als ik hem daarbij kan helpen zal ik dat zeker doen.
Al had ik het persoonlijk wat netter van hem gevonden als hij hem voorbij had gelaten na alles wat Perez voor hem gedaan heeft.

Het was gewoon niet de dag van Max. Die botsing met Hamilton zag je ook gewoon aankomen. Was echt een actie die voorkomen had kunnen worden. En uiteindelijk vond ik het een race incident want beiden gaven niks toe.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Sabai op 13 november 2022 - 08:38:11Het valt mij ook op. Alonso begint dezelfde fouten als Schumacher te maken op die leeftijd. Reactie snelheid gaat blijkbaar toch achteruit. Moet zeggen dat ik het met mijn 42 jaar ook merk als ik ga karten met die jonge gasten.

Dat vind ik van niet. Alonso ging van de 17e plaats op de startgrip naar een 5e plaats op het einde van de race. En dat was spectaculair, goed gedaan van'm. Hij is hetzelfde soort als Max, ondanks de 42 jaren. Voor mij was hij dus de driver van de dag.

Groet,

C.G. de Beaufort


Mickey

Citaat van: Breaktest op 14 november 2022 - 15:22:48Ik heb nog even die Monaco crash bekeken, maar ik snap gewoon de (perverse) logica erachter niet.
Op dat moment lag Ferrari 1 en 2. Perez zou dus zijn gecrasht om zijn 3e positie te verdedigen? Max lag op dat moment p4, dus het was ook niet om een groot gat tussen de twee te bevriezen, en in het kampioenschap stond Perez 25 ptn op Max achter.
Voorts, in die bewuste laatste ronde had Leclerc paars in sector 1 en Perez zat daar slechts 4/1000e boven. Dus ze waren allebei aan het trappen.
En dit zou ie ook nog doodleuk hebben opgebiecht? Het snijdt gewoon geen hout. Als er al iets is, is het zeker niet dit. (Het komt voorlopig ook alleen maar uit de koker van die belachelijke NL analisten als Plooij en zo, waarna het oneindig is gaan rondzingen)

Onze bonenvretende vriend dacht in Monaco nog dat hij in de race zat voor het kampioenschap en wist dat hij Max niet op de baan zou kunnen verslaan. Ik vind het plausibel. Te meer daar het hem uiteindelijk de overwinning opleverde.

Maar wat de reden ook is, voor Verstappen was die reden legitiem en Horner cs wisten dat. Het is dan ook een keuze om toch en plein public die call te maken.

Ik denk alleen niet dat het ooit publiekelijk toegegeven gaat worden door Perez of Red Bull, anders heb je net zo'n rel als toen met Piquet jr en Flavio.

Arthur

Bij MSC hebben ze toen de data opgevraagd en geanalyseerd en daaruit geconcludeerd dat het een onlogische beweging was. Dat zouden ze hier ook alsnog kunnen doen...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel