SPA FRANCORCHAMPS, Wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 17 augustus 2022 - 13:17:42

« vorige - volgende »

Robbert65

https://www.fia.com/news/world-motor-sport-council-approves-f1-2026-power-unit-regulations-and-updated-2022-2023

Tsja, laten we daar maar eens mee beginnen, WMSC heeft gesproken en:

The FIA has consulted extensively with the teams and has come to a final position as follows:

From the Belgian Grand Prix, the FIA will be measuring the phenomenon and expecting teams to operate below a certain threshold in order for their car to be considered safe. In addition, the following measures are approved for 2022 and 2023:

2022 Formula 1 Technical Regulations

Central Floor Flexibility – changes to re-define the stiffness requirements of plank and skids around the thickness measurement holes.


Dus alle ruimte voor totale willekeur en we-doen-maar-wat gedrag van steward, alle ruimte voor protesten en gedoe.

Vanaf volgend jaar:

2023 Formula 1 Technical Regulations

The floor edges will be raised by 15mm.
The Diffuser throat height will be raised, while care has been taken to avoid any impact on the teams' designs of the mechanical components.
The diffuser edge stiffness will be increased.
An additional sensor will be mandated to monitor the phenomenon more effectivel


Dus iedereen anderhalve centimeter omhoog, zodat Lewis' versleten rug geen rammelaartje wordt.
Nou ja, het goede is dat dan de omstandigheden voor alle teams en alle rijders wel weer min of meer gelijkwaardig zijn.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Ik weet niet of dit nou echt gelijkwaardig is. Feit blijft dat sommige teams stuiteren en andere niet, maar misschien is de impact van de rijhoogte op een Ferrari wel groter dan op een Mercedes, dat zal nog moeten blijken.

Stel je voor dat de topsnelheid van de Ferrari met tien km/u daalt en die van de Mercedes met slechts vijf. Lijkt me niet onmogelijk. Dan ben je als FIA toch teams aan het benadelen, terwijl de regels vóór het seizoen al vaststonden.

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Veel zin in jongens! Ga tussen het thuiswerken door ook de vrije trainingen kijken.

Hopelijk wordt het niet zo'n deceptie als vorig jaar.

Mickey

Hemeltjelief. Hebben ze de schilder van Paul Ricard zijn conge gegeven, is 'ie in Spa aan de slag gegaan.

Wat een lelijkheid die kleuren op de uitloopstroken.

Breaktest

Ik vind het leuk hoe het car nummer van Russell is vormgegeven. Van mij mag dat de standaard voor alle auto's worden (ik jengel daar al jaren om). Hoop in ieder geval niet dat slechts een bevlieging is.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Is toch in verband met het zoveelste jubileum van het zoveelste Mercedes-raceteam?

Eens dat de rugnummers in elk geval wel duidelijker op de voertuigen mogen ja.

Mickey


Breaktest

Citaat van: Mickey op 27 augustus 2022 - 16:30:19
55 jaar AMG hoor ik zojuist.
Het zal sowieso wel weer feest voor Mercedes worden. Altijd als ze zwaar tegenvallen weten ze in de punten te rijden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey


Sabai

Citaat van: Mickey op 28 augustus 2022 - 16:43:15
In twee woorden. Absolute dominantie.

Deed mij aan Hamilton denken in een dominante Mercedes.

Vraag mij alleen af. Of ze hebben het minst last van de nieuwe regels of  hebben ze iets gevonden?

Fietser

De laatste bandenstop van Leclerc, waarbij hij ging voor de snelste ronde, stond symbool voor wat hem dit jaar tot op heden overkwam. Geklungel en misrekeningen.
En Hamilton? Gewoon een forse fout, maar dat gaf hij zelf toe. Kan gebeuren. Alonso's reactie gaf overigens wel aan hoe diep zijn antipathie zit.
Ten slotte was Red Bulls dominantie minstens net zo groot als dat van de Zilverpijlen in hun beste dagen (denk aan Sao Paulo, vorig jaar nog). Dat mag best, maar liever niet te vaak, wat mij betreft. Gelukkig is daar altijd nog het middenveld waar het meest valt te genieten. Ook in Spa. Daarom een 7.

Mickey

Goede samenvatting, Fietser!

CitaatAlonso's reactie gaf overigens wel aan hoe diep zijn antipathie zit.

Let op, hij weet ook hoe hij reclame voor zichzelf moet maken hè, bij de Hamilton-haters.

En inderdaad zo typerend die laatste stop van Leclerc. Ten eerste, hoe ruim dachten ze dat hun marge op Alonso überhaupt was? Ten tweede, ze zijn het hele weekend nog niet in de buurt van Verstappen geweest, dus wat dachten ze te gaan doen daar? Ten derde, het is nou niet dat dat ene schamele puntje een kantelpunt in het WK zou kunnen betekenen, dus waarom zo'n risico überhaupt nemen?

Ah wacht, ik krijg net een foto van de strategisch verantwoordelijken bij Ferrari doorgestuurd. Dat verklaart veel.



Breaktest

#13
Ik moet toegeven, ik was in slaap gedommeld halverwege de race. Dus een 6-.
Blijf ik nog met 1 vraag zitten: was Max nou zo goed of Perez zo slecht? Zijn enige taak was uit handen van Max blijven, en daartoe had ie een ideale uitgangspositie, maar dat is 'm niet gelukt.

Of zou het met zijn discutabele riedeltje te maken hebben dat de auto meer op Max' stijl is ontwikkeld? Persoonlijk vind ik dat een ongelooflijk goedkope smoes van welke rijder dan ook, maar goed, we gaan er even in mee.
Doorredenerend kom ik nl tot deze prikkelende stelling: Red Bull heeft dit seizoen een grote strategische blunder gemaakt.

Zou het namelijk niet veel logischer zijn om een auto te maken die volledig op de stijl van Perez is toegespitst? Max is immers een alleskunner, en kan ook best uit de voeten met een auto die niet geheel van zijn voorkeur is, terwijl je Perez zo het vertrouwen geeft om iedere wedstrijd 2e te worden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Dan had Max in het gunstigste geval zo'n zwaar seizoen gehad als vorig jaar, zou Ferrari het zichzelf niet onmogelijk maken.

Tussen een auto waarin je je comfortabel voelt en eentje waarin je je niet optimaal lekker voelt, zit volgens mij een groot verschil. Minstens een halve seconde denk ik.