MONTREAL, Wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 13 juni 2022 - 12:17:51

« vorige - volgende »

Robbert65

Nog één (semi)-stratencircuit voordat het Europese seizoen begint in Silverstone.

The Wall of Champions, en al dat. Canada, Voor de Strolletjes thuisbasis,  Latifi is er geboren, in Montreal.
En er wordt hardop geroepen dat het zijn laatste race wordt, dat Latifi vanaf Silverstone vervangen gaat worden door Oscar Piastri.

Nou, geef 's gas, wat gaat het worden?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Ongemerkt passeert Max allerlei mijlpalen. Tot vorig jaar was ie goed voor gemiddeld twee overwinningen per jaar en werd iedere zege met onverbloemde blijdschap gevierd. Maar sindsdien is er iets veranderd - je zag het ook van de week - overwinningen binnenharken is core business geworden.
Overigens Canada hoorde daar tot nu toe niet bij.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

#3
Ik lees net dat FIA heeft besloten dat alle teams een minimale wagenhoogte moeten aanhouden om purpoising tegen te gaan.

Wat een ongelofelijk geval van voortrekken van Mercedes weer, onvoorstelbaar....

https://twitter.com/robbert65/status/1537484001501491200?t=9xBY5tluNHGbfclIXD15Pw&s=19
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

CitaatOm het stuiteren tegen te gaan, wordt bij alle teams vanaf de Grand Prix van Canada - die aankomend weekend op het programma staat - gecontroleerd of de vloer niet te veel is afgesleten. Dat kan duidelijk op te veel gestuiter, waartegen het team dan maatregelen moet nemen.

Dat zou betekenen dat teams die veel last hebben van porpoising, de auto iets omhoog moeten zetten. Andere teams die er geen last van hebben, bijvoorbeeld Red Bull, worden daar vermoedelijk niet door getroffen.

Gaat alleen de teams raken die er last van hebben lijkt het. Red Bull dus juist niet.

Breaktest

Haal het woord Veiligheid van stal en deuren gaan voor u open. Nou ja, we zullen zien hoe het uitpakt (het is niet onmogelijk dat Mercedes zich in de vingers snijdt en snelheid voor comfort moet inleveren).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Henk1987

#6
Was het niet Mercedes die het minste stuiterde in Barcelona? Als we Montreal hebben gehad hebben we vooral nog permanente circuits die veel vlakker zijn. (Singapore hebben we nog op de kalender)
Ik denk dat het juiste effect gaat hebben op de straatcircuits maar de permanente was het naar mijn gevoel al minder een ding. 

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Prachtige maatregel van de FIA zoals ik hem lees, ALLEEN de teams met bovenmatig stuiteren en wat dus veiligheidsissues oplevert moeten aantonen dat de het veilig is voor de coureurs en zonodig de auto 10 mm hoger afstellen. Dat is geen uitkomst die Mercedes beoogd had met het toneelstukje. Coureurs opofferen is er dus niet meer bij [tenzij ze bij Mercedes weer iets anders uit de hoge hoed toveren].
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Breaktest

Citaat van: Arthur op 16 juni 2022 - 23:09:58
Prachtige maatregel van de FIA zoals ik hem lees, ALLEEN de teams met bovenmatig stuiteren en wat dus veiligheidsissues oplevert moeten aantonen dat de het veilig is voor de coureurs en zonodig de auto 10 mm hoger afstellen. Dat is geen uitkomst die Mercedes beoogd had met het toneelstukje. Coureurs opofferen is er dus niet meer bij [tenzij ze bij Mercedes weer iets anders uit de hoge hoed toveren].
Ik zou in mijn broek pissen van het lachen als het inderdaad zo uitpakt. Het is ook geheel in de geest van mijn eerder advies aan Hamilton, dat ie de Arbodienst op zijn werkgever moet afsturen. Die is eerstverantwoordelijke voor zijn gezondheid. En als die haar plicht verzuimt, dan maar van hogerhand.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Het is ook de enige en meest logische uitkomst. :)

De FIA neemt al niet altijd de beste beslissingen, maar als ze dit anders zouden doen, zouden ze zich volledig ongeloofwaardig maken en de schijn van partijdigheid en competitievervalsing over zich afroepen.

De situatie is namelijk dat slechts enkele teams hier hinder van ondervinden, die dit bovendien zelf eenvoudig kunnen oplossen. Nu de veiligheid slechts bij de teams die (zwaar) stuiteren in het geding is, is het trekken van de veiligheidskaart een uitstekend instrument om dit tegen te gaan.


Breaktest

Het wordt tijd dat Haas weer eens gaat scoren. Na een frisse start lijken ze het momentum te hebben verloren en opnieuw te zijn weggezakt in een poel van kommer en kwel. Ik zie kansen voor Ricciardo...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Schumacher heeft daar helaas ook niet het talent waar we op hoopten. Of het ontbreekt hem daar aan de juiste coaching. Lijkt me ook niet ondenkbaar, Steiner zo inschattend.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 17 juni 2022 - 09:54:23
Hier een goede uiteenzetting.

Ff door Google translate halen.

https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/fia-technik-direktive-bouncing-strafen-gp-kanada/
Dat is inderdaad verhelderend. Wat ik o.a. miste was wanneer dit alles precies ingaat, dus voor aanvang van FP3. FP1 en en FP2 worden gebruikt om de exacte norm vast te stellen, en die norm is auto-specifiek! (en, naar ik aanneem, ook circuit-specifiek). Het prettige is de info met een vloek en een zucht uit bestaande sensoren kan worden gehaald. Daar maakt de FIA nu dus slim gebruik van. Data uitlezen > Norm stellen > Na race op overtreding controleren > Doorgaan met sigaren roken.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond