Hamilton is niet zo superieur als zijn palmares doet vermoeden!

Gestart door Wings, 05 juni 2022 - 11:43:01

« vorige - volgende »

Wings

Het seizoen is alweer een tijd onderweg en we kunnen, kijkend naar Mercedes, niet anders stellen dan dat Russell de bovenliggende partij is. Russell heeft Hamilton -tot nu- in zijn zak.

Als we de netten ophalen heeft Hamilton alleen ten aanzien van de Finse middenmoters structurele overmacht laten zien. Alonso kon gelijke tred houden, Button overleefde Hamilton en ook Rosberg wist Hamilton in zijn laatste jaar af te troeven. Dat brengt mij bij de volgende stelling:

"Hamilton is niet zo superieur als zijn palmares doet vermoeden!"

Hij is niet de 'all time best' zoals Senna en Schumacher dat waren. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Arthur

Ik kan mij ook vinden in deze conclusie, wat zeker niet betekent dat Hamilton een matige coureur is, zeker niet. Maar het beschikbare materiaal [motor] was  van een dusdanig kaliber dat hij zelden tot het uiterste moest gaan en uiteindelijk telkens een kampioenschap simpel over de streep kon trekken. Feitelijk zie ik twee echte titels, 2008 en die in het seizoen met Rosberg. Maar ja, wie ben ik....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Arthur op 05 juni 2022 - 15:26:33Feitelijk zie ik twee echte titels, 2008 en die in het seizoen met Rosberg. Maar ja, wie ben ik....
2017? Ferrari was toen ongeveer de evenknie van Mercedes, Hamilton toonde zich superieur aan Vettel. En hij won er twee tegen Rosberg.

Daarnaast heeft elke teamgenoot van Hamilton het erover wat een ongelooflijke krijger het is, hoe hij het hele team omhoog tilt enzovoort. Zelfs Fernando Alonso, de man die denkt dat hij god in levende lijve is, heeft er soms positieve woorden voor.

Wie de grootste aller tijden is, is een eindeloze discussie (het is bijvoorbeeld moeilijk te "bewijzen" dat er een grotere geweest is dan Jim Clark). Maar dat er geen nood is aan asteriskjes bij de statistieken van Hamilton, lijkt me wel duidelijk - op het feit na dat er tegenwoordig meer races zijn en meer punten uitgedeeld worden dan vroeger.

Ik denk overigens dat Verstappen de meeste records van Hamilton gaat breken. Wanneer Hamilton met pensioen gaat, loopt de F1-grid niet bepaald over van talent. Een beetje zoals in de tijd van Schumacher.

Sabai

Ik vind Hamilton geen Goat. Maar dat vind ik eigenlijk van geeneen coureur . Hij is zeker wel van de buiten categorie ondanks bepaalde eigenaardigheden die hem i.m.o niet zo sieren. Op dit moment denk ik dat zijn leeftijd en motivatie een rol spelen. Hij heeft een slechte winter achter de rug de auto gaat voor geen meter. Dus voor dit jaar is hij er wel klaar mee i.m.o. Russel daarentegen is een jonge hond die nog veel te bewijzen heeft. Dus die gaat er vol voor.

Wings

Citaat van: Jozef op 05 juni 2022 - 18:21:52
Citaat van: Arthur op 05 juni 2022 - 15:26:33Feitelijk zie ik twee echte titels, 2008 en die in het seizoen met Rosberg. Maar ja, wie ben ik....
2017? Ferrari was toen ongeveer de evenknie van Mercedes, Hamilton toonde zich superieur aan Vettel. En hij won er twee tegen Rosberg.

Daarnaast heeft elke teamgenoot van Hamilton het erover wat een ongelooflijke krijger het is, hoe hij het hele team omhoog tilt enzovoort. Zelfs Fernando Alonso, de man die denkt dat hij god in levende lijve is, heeft er soms positieve woorden voor.

Wie de grootste aller tijden is, is een eindeloze discussie (het is bijvoorbeeld moeilijk te "bewijzen" dat er een grotere geweest is dan Jim Clark). Maar dat er geen nood is aan asteriskjes bij de statistieken van Hamilton, lijkt me wel duidelijk - op het feit na dat er tegenwoordig meer races zijn en meer punten uitgedeeld worden dan vroeger.

Ik denk overigens dat Verstappen de meeste records van Hamilton gaat breken. Wanneer Hamilton met pensioen gaat, loopt de F1-grid niet bepaald over van talent. Een beetje zoals in de tijd van Schumacher.

Hartstochtelijk mee oneens. Leclerc en Russell beschikken over voldoende talent om Max te voorzien van tegenstand.

Wings

Citaat van: Sabai op 05 juni 2022 - 20:11:07
Ik vind Hamilton geen Goat. Maar dat vind ik eigenlijk van geeneen coureur . Hij is zeker wel van de buiten categorie ondanks bepaalde eigenaardigheden die hem i.m.o niet zo sieren. Op dit moment denk ik dat zijn leeftijd en motivatie een rol spelen. Hij heeft een slechte winter achter de rug de auto gaat voor geen meter. Dus voor dit jaar is hij er wel klaar mee i.m.o. Russel daarentegen is een jonge hond die nog veel te bewijzen heeft. Dus die gaat er vol voor.

Of hij een uitzonderlijk talent is, betwijfel ik. Hamilton is zo goed als zijn materiaal. Rijders die behoren tot de buitencategorie ontstijgen hun materiaal. Denk hierbij aan Senna 1985, 1986, 1987, 1992, 1993 Schumacher 1996, 1997, 1998, Verstappen 2015, 2018, 2019, 2020. Bij Hamilton blijft dit uit. Indien hij niet beschikt over superieur materiaal, is hij niet superieur. Denk aan 2022, 2013, 2012, 2011.

Wings

Overigens gaf Lewis begin dit seizoen juist aan dat hij meer ready is dan ooit tevoren. Voor aanvang van het raceseizoen riep hij nog dat hij iedereen dit jaar het snot voor de ogen zou rijden. De wereld zou een Hamilton zien die zij nog niet kennen. Aan motivatie en arbeidsethos geen gebrek. Daar ligt het dus niet aan.

Mickey

Het voelt als een wat makkelijk oordeel, maar zo bijzonder is hij blijkbaar gewoon inderdaad niet. Succes is een gemakkelijke motivator. Tegenslag is dat niet.

Hoe hij nu in de wedstrijd zit, zowel qua prestaties en zijn uitingen van mentale uitputting, halen veel glans van zijn titelreeks af.

Hij zou juist vol de strijd aan moeten gaan, maar in zijn hoofd heeft hij het gewoon al opgegeven.

Sabai

Citaat van: Wings op 05 juni 2022 - 21:35:06
Citaat van: Sabai op 05 juni 2022 - 20:11:07
Ik vind Hamilton geen Goat. Maar dat vind ik eigenlijk van geeneen coureur . Hij is zeker wel van de buiten categorie ondanks bepaalde eigenaardigheden die hem i.m.o niet zo sieren. Op dit moment denk ik dat zijn leeftijd en motivatie een rol spelen. Hij heeft een slechte winter achter de rug de auto gaat voor geen meter. Dus voor dit jaar is hij er wel klaar mee i.m.o. Russel daarentegen is een jonge hond die nog veel te bewijzen heeft. Dus die gaat er vol voor.

Of hij een uitzonderlijk talent is, betwijfel ik. Hamilton is zo goed als zijn materiaal. Rijders die behoren tot de buitencategorie ontstijgen hun materiaal. Denk hierbij aan Senna 1985, 1986, 1987, 1992, 1993 Schumacher 1996, 1997, 1998, Verstappen 2015, 2018, 2019, 2020. Bij Hamilton blijft dit uit. Indien hij niet beschikt over superieur materiaal, is hij niet superieur. Denk aan 2022, 2013, 2012, 2011.

Toch heb ik races van hem gezien waar hij toch behoorlijk boven de rest uitsteeg in uitzonderlijke omstandigheden. Ook pakte hij tot nu toe elk jaar een overwinning ook in de mindere auto's. En ook in een dominante auto moet je het toch maar even doen. Ik ken er zat die dat nooit gelukt is. Barrichello en Bottas bijvoorbeeld of een Massa.
Man ik klink bijna  als een Hamilton fan  :-X

Wings

Hamilton is zeker geen pannenkoek. Maar ik mis net dat extra op het moment dat de auto niet superieur is. Dat vond ik in zijn laatste jaren bij McLaren, in zijn eerste jaren bij Mercedes en ook nu weer. Hamilton kan alleen boven zichzelf uitstijgen als hij beschikt over superieur materiaal.

En we moeten ook niet vergeten dat hij afgelopen jaar best knullige fouten heeft gemaakt. Imola. Silverstone. Baku.

Wings

Citaat van: Mickey op 06 juni 2022 - 08:58:20
Het voelt als een wat makkelijk oordeel, maar zo bijzonder is hij blijkbaar gewoon inderdaad niet. Succes is een gemakkelijke motivator. Tegenslag is dat niet.

Hoe hij nu in de wedstrijd zit, zowel qua prestaties en zijn uitingen van mentale uitputting, halen veel glans van zijn titelreeks af.

Hij zou juist vol de strijd aan moeten gaan, maar in zijn hoofd heeft hij het gewoon al opgegeven.

Ik heb het idee dat Lewis afgelopen jaar dieper is moeten gaan dan hij mentaal sterk is. Max was niet te knakken en bovendien een rijder die alles uit de kast trekt om te winnen. 

Sabai

Wel humor dat Hamilton nu om ingrijpen vraagt van de Fia met de betrekking tot propoising. Als hij op dit moment vooraan had gereden hadden we waarschijnlijk niks van hem gehoord.  Ik denk dat hij beter de oplossing bij zijn team kan gaan zoeken.

Fietser

Ook ik denk dat Hamiltons erelijst (veel) groter is dan zijn talent. Die enorme lijst heeft hij het afgelopen decennium met name te danken aan de kracht van zijn Mercedes. Toch denk ik dat hij (nog lang) tot de allergrootsten zal behoren, ook buiten de statistieken om. Vanaf de karts tot nu was de Brit extreem talentvol en (dus) snel. Daarnaast was hij groots tijdens kwalificaties, in races én onder allerlei weersomstandigheden. Ook troefde hij – tot nu – al zijn vaak zeer sterke teamgenoten af. (Dat hij eens door Rosberg werd verslagen, zie ik voornamelijk als shit happens.) Natuurlijk zijn er de bekende minpunten, zoals zijn motivatie als het tegenzit. Maar met het klimmen der jaren is, volgens mij, zijn grootste manco dat hij zich niet slechts met het racen bezighoudt. Zijn focus op wereldburgerschap, diversiteit, mode en muziek hebben hem gewoon minder gemaakt als racer.
Het is wellicht heiligschennis, maar ik moet hierbij toch even aan Johan Cruyff denken, onze grootste voetballer. Cruyff was op het veld onaards goed, totdat hij zich (pakweg vanaf 1974) met van alles en nog wat ging bemoeien. De voetballer werd een enorme zeur. Mogelijk kostte zijn gedrag Nederland een wereldtitel (blijven mekkeren tegen de scheids tijdens de finale in München, in plaats van gewoon voetballen). Misschien zelfs wel twee omdat hij na (alweer) een ruzie niet aan het WK 1978 wenste deel te nemen.
Nu wil ik de diva Hamilton geenszins vergelijken met de mens Cruyff, maar 'eenvoudige' topsporters die ineens menen zich op allerlei vlakken te moeten onderscheiden, halen niet altijd het beste in zich naar boven.

Mickey

Het is een teken van de tijd, Fiets. Vettel ook. Ineens is daar 'het besef' dat al het aardse binnengehaald is. Wat rest is behoefte aan bredere erkenning. Moderne narratieven als inclusiviteit en klimaatactivisme zijn daar een uitstekende basis voor.

Mickey

Citaat van: Sabai op 12 juni 2022 - 08:02:56
Wel humor dat Hamilton nu om ingrijpen vraagt van de Fia met de betrekking tot propoising. Als hij op dit moment vooraan had gereden hadden we waarschijnlijk niks van hem gehoord.  Ik denk dat hij beter de oplossing bij zijn team kan gaan zoeken.

Niet alleen Hamilton, Russell ook. Wat wel ironisch is, is dat ze zelf de sleutel in handen hebben. De rijhoogte kunnen ze zelf afstellen zodat ze niet meer stuiteren, maar ja, dan ben je al helemaal niet meer competitief. Red Bull heeft zijn zaakjes wel op orde en levert het bewijs dat het goed mogelijk is om met een laag voertuig niet te stuiteren en zeer snel te zijn.

Waarom zou de FIA zich daarmee moeten bemoeien? Als veiligheid een issue is, prima, laat de FIA dan maar een addendum opnemen dat de auto niet mag stuiteren. Het is vervolgens aan de teams om het op te lossen.