Hamilton zeker geen Goat. Wel de top 5 van zijn generatie. Een paar aspecten vind ik bepalend voor hoe we hem moeten inschatten.
-2007: het briljant debuterend sturm-und-drang gozertje dat niets onder deed voor tweevoudig wereldkampioen Alonso.
Hamilton was de lieveling van Ron Dennis en het beloofde talent. Alonso was het alternatief. Toen Hamilton liet zien dat hij snel en goed genoeg was om races te winnen werd hij plan A. Ik geloof niet dat Alonso een eerlijke kans heeft gehad bij McLaren. Als je weet dat je plan B bent en het team een andere prioriteit heeft dan kom je niet in de flow waar je graag wil zitten. Dan ben je niet op je best.
-De jaren met Button. Niet de beste van Mclaren. Hamilton is inmiddels 'gearriveerd' maar toont zich niet echt een fighter en leider die het team richting geeft als het niet loopt.
Hamilton werd gruwelijk overschat in die periode. Hij was kampioen én had Alonso (de man die Schumacher onttroonde en de nieuwe maatstaf was) immers geklopt met gelijk materiaal. Van Button werd gedacht dat hij de rol van David Coulthard op zich zou pakken. Hij werd gezien als de perfecte secondant; snel genoeg om races te winnen, maar geen buitencategorie. Hij was wel kampioen, maar wie zou dat nu niet zijn geworden in de oppermachtige Brawn? Het verliep helaas anders dan mensen dachten. Button hield stand en versloeg Hamilton zelfs over een seizoen bekeken.
-zijn statistieken tov drie wereldkampioen-teamgenoten (valt met kleine marge in 't voordeel van Hamilton uit)
Geen idee op welke statistieken je doelt maar Button heeft in 3 seizoenen meer punten gescoord dan Lewis Hamilton.
En bij Mercedes heb ik altijd getwijfeld over een gelijke behandeling.
Het verhaal van 2016 is ook heel vaag. Lewis en Nico zouden hebben gewisseld met engineers en plots werd Nico kampioen...
-de uitspraak van Max in 2020 "Ik ben tweetienden sneller dan Hamilton" (statistieken beaamden dat), en de uitspraak van Hamilton zelf dat ie Bottas (die hij in feite in zijn zak had) als teamgenoot wilde houden.
Dat snap ik wel. Russell is geen plan-B-rijder maar een plan-A-rijder. Hij is de beloofde opvolger van Hamilton, niet de opvolger van Bottas. Russell komt niet naar Mercedes om Hamilton te bedienen maar voor zijn eigen kansen. Een hulpje wordt ingewisseld voor een concurrent en dat past niet bij zijn ambitie voor de 8e wereldtitel - waarvan ik mij afvraag of deze nog komt.