Hamilton is niet zo superieur als zijn palmares doet vermoeden!

Gestart door Wings, 05 juni 2022 - 11:43:01

« vorige - volgende »

Breaktest

Hamilton zeker geen Goat. Wel de top 5 van zijn generatie. Een paar aspecten vind ik bepalend voor hoe we hem moeten inschatten.
-2007: het briljant debuterend sturm-und-drang gozertje dat niets onder deed voor tweevoudig wereldkampioen Alonso.
-De jaren met Button. Niet de beste van Mclaren. Hamilton is inmiddels 'gearriveerd' maar toont zich niet echt een fighter en leider die het team richting geeft als het niet loopt.
-zijn statistieken tov drie wereldkampioen-teamgenoten (valt met kleine marge in 't voordeel van Hamilton uit)
-de uitspraak van Max in 2020 "Ik ben tweetienden sneller dan Hamilton" (statistieken beaamden dat), en de uitspraak van Hamilton zelf dat ie Bottas (die hij in feite in zijn zak had) als teamgenoot wilde houden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Arthur

Ik vind het allemaal onderhand in en in triest worden bij Mercedes-Wolff-Hamilton-Russel [die zich goed aanpast in dit team]. Russel voorop met dat veiligheidsissue over dat stuiteren richting de FIA. Frappant dat hij na de race en het bereikte podium ineens redelijk fris oogde, anders dan Hamilton die als een opa uit de auto klom [prima act..rwerk] en Toto Wolff die het maar weer eens nodig vond om Hamilton zijn excuses aan te bieden voor de matige auto. Beter had hij Russel gefeliciteerd maar blijkbaar was het belangrijker de myte van 'GOAT' van Hamilton hoog te houden.... EN, de FIA proberen te bespelen over die veiligheid.... Tja, niemand die je verplicht de minimale rijhoogte aan te houden.  En alleen Alonso was het er niet mee eens [stuiteren], maar ja, dat is natuurlijk nog echt een jonkie........ Wat een trieste bedoeling weer bij Merdeces.... Het begint mij redelijk tegen de borst te stuite[re]n..... Oh ja, opa Hamilton kan toch gewoon stoppen als hij niet meer mee kan?

En als klap op de vuurpijl vraagt Toto Wolff zich af of Hamilton komende week wel kan rijden gezien zijn rugklachten door al dat gestuiter.... Laat ik maar van het oprechte uitgaan nu.... I rest my case.....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Citaat van: Sabai op 12 juni 2022 - 08:02:56
Wel humor dat Hamilton nu om ingrijpen vraagt van de Fia met de betrekking tot propoising. Als hij op dit moment vooraan had gereden hadden we waarschijnlijk niks van hem gehoord.  Ik denk dat hij beter de oplossing bij zijn team kan gaan zoeken.

Toto neemt iedereen nu de maat maar weigert te doen aan zelfreflectie. Als porpoising zo levensgevaarlijk is als Toto beweert, waarom is de rijhoogte dan niet verhoogd bij Mercedes?

Wings

Citaat van: Breaktest op 12 juni 2022 - 14:29:36
Hamilton zeker geen Goat. Wel de top 5 van zijn generatie. Een paar aspecten vind ik bepalend voor hoe we hem moeten inschatten.
-2007: het briljant debuterend sturm-und-drang gozertje dat niets onder deed voor tweevoudig wereldkampioen Alonso.

Hamilton was de lieveling van Ron Dennis en het beloofde talent. Alonso was het alternatief. Toen Hamilton liet zien dat hij snel en goed genoeg was om races te winnen werd hij plan A. Ik geloof niet dat Alonso een eerlijke kans heeft gehad bij McLaren. Als je weet dat je plan B bent en het team een andere prioriteit heeft dan kom je niet in de flow waar je graag wil zitten. Dan ben je niet op je best.

Citaat-De jaren met Button. Niet de beste van Mclaren. Hamilton is inmiddels 'gearriveerd' maar toont zich niet echt een fighter en leider die het team richting geeft als het niet loopt.

Hamilton werd gruwelijk overschat in die periode. Hij was kampioen én had Alonso (de man die Schumacher onttroonde en de nieuwe maatstaf was) immers geklopt met gelijk materiaal. Van Button werd gedacht dat hij de rol van David Coulthard op zich zou pakken. Hij werd gezien als de perfecte secondant; snel genoeg om races te winnen, maar geen buitencategorie. Hij was wel kampioen, maar wie zou dat nu niet zijn geworden in de oppermachtige Brawn? Het verliep helaas anders dan mensen dachten. Button hield stand en versloeg Hamilton zelfs over een seizoen bekeken.

Citaat-zijn statistieken tov drie wereldkampioen-teamgenoten (valt met kleine marge in 't voordeel van Hamilton uit)

Geen idee op welke statistieken je doelt maar Button heeft in 3 seizoenen meer punten gescoord dan Lewis Hamilton.
En bij Mercedes heb ik altijd getwijfeld over een gelijke behandeling.

Het verhaal van 2016 is ook heel vaag. Lewis en Nico zouden hebben gewisseld met engineers en plots werd Nico kampioen...

Citaat-de uitspraak van Max in 2020 "Ik ben tweetienden sneller dan Hamilton" (statistieken beaamden dat), en de uitspraak van Hamilton zelf dat ie Bottas (die hij in feite in zijn zak had) als teamgenoot wilde houden.

Dat snap ik wel. Russell is geen plan-B-rijder maar een plan-A-rijder. Hij is de beloofde opvolger van Hamilton, niet de opvolger van Bottas. Russell komt niet naar Mercedes om Hamilton te bedienen maar voor zijn eigen kansen. Een hulpje wordt ingewisseld voor een concurrent en dat past niet bij zijn ambitie voor de 8e wereldtitel - waarvan ik mij afvraag of deze nog komt.

Wings

Citaat van: Arthur op 12 juni 2022 - 22:23:16
Ik vind het allemaal onderhand in en in triest worden bij Mercedes-Wolff-Hamilton-Russel [die zich goed aanpast in dit team]. Russel voorop met dat veiligheidsissue over dat stuiteren richting de FIA. Frappant dat hij na de race en het bereikte podium ineens redelijk fris oogde, anders dan Hamilton die als een opa uit de auto klom [prima act..rwerk] en Toto Wolff die het maar weer eens nodig vond om Hamilton zijn excuses aan te bieden voor de matige auto. Beter had hij Russel gefeliciteerd maar blijkbaar was het belangrijker de myte van 'GOAT' van Hamilton hoog te houden.... EN, de FIA proberen te bespelen over die veiligheid.... Tja, niemand die je verplicht de minimale rijhoogte aan te houden.  En alleen Alonso was het er niet mee eens [stuiteren], maar ja, dat is natuurlijk nog echt een jonkie........ Wat een trieste bedoeling weer bij Merdeces.... Het begint mij redelijk tegen de borst te stuite[re]n..... Oh ja, opa Hamilton kan toch gewoon stoppen als hij niet meer mee kan?

En als klap op de vuurpijl vraagt Toto Wolff zich af of Hamilton komende week wel kan rijden gezien zijn rugklachten door al dat gestuiter.... Laat ik maar van het oprechte uitgaan nu.... I rest my case.....

Op het moment dat ik het las wist ik het antwoord. En de rest van de wereld met mij. Natuurlijk rijdt Lewis. Dat kwam dan ook niet als een verrassing. Ik denk dat Toto weinig sympathie wint met dit slechte acteerwerk. Ik snap best dat Mercedes alles probeert om nadeel weg te poetsen maar als je de boel over de klif gaat duwen werkt dat averechts en donder je aan de andere kant juist hard naar beneden.

Wings

Citaat van: Fietser op 12 juni 2022 - 09:07:11
Ook ik denk dat Hamiltons erelijst (veel) groter is dan zijn talent. Die enorme lijst heeft hij het afgelopen decennium met name te danken aan de kracht van zijn Mercedes. Toch denk ik dat hij (nog lang) tot de allergrootsten zal behoren, ook buiten de statistieken om. Vanaf de karts tot nu was de Brit extreem talentvol en (dus) snel. Daarnaast was hij groots tijdens kwalificaties, in races én onder allerlei weersomstandigheden. Ook troefde hij – tot nu – al zijn vaak zeer sterke teamgenoten af. (Dat hij eens door Rosberg werd verslagen, zie ik voornamelijk als shit happens.) Natuurlijk zijn er de bekende minpunten, zoals zijn motivatie als het tegenzit. Maar met het klimmen der jaren is, volgens mij, zijn grootste manco dat hij zich niet slechts met het racen bezighoudt. Zijn focus op wereldburgerschap, diversiteit, mode en muziek hebben hem gewoon minder gemaakt als racer.
Het is wellicht heiligschennis, maar ik moet hierbij toch even aan Johan Cruyff denken, onze grootste voetballer. Cruyff was op het veld onaards goed, totdat hij zich (pakweg vanaf 1974) met van alles en nog wat ging bemoeien. De voetballer werd een enorme zeur. Mogelijk kostte zijn gedrag Nederland een wereldtitel (blijven mekkeren tegen de scheids tijdens de finale in München, in plaats van gewoon voetballen). Misschien zelfs wel twee omdat hij na (alweer) een ruzie niet aan het WK 1978 wenste deel te nemen.
Nu wil ik de diva Hamilton geenszins vergelijken met de mens Cruyff, maar 'eenvoudige' topsporters die ineens menen zich op allerlei vlakken te moeten onderscheiden, halen niet altijd het beste in zich naar boven.

Interessante stelling, Fietser, maar zijn tijden niet gewoonweg veranderd? Max Verstappen geeft ook aan 'een leven te hebben' naast F1. Het is niet alleen F1 wat de klok slaat bij rijders. Dat was anders in de tijd van Senna en Schumacher. Zij zetten de bloemetjes niet vaak buiten als Max Verstappen dat doet. Daar zag ik niet met regelmaat foto's voorbij komen dat ze stomdronken in een discotheek staan. Er werd wat gevonden van de rijders die dat wel deden, zoals Kimi dat bijvoorbeeld deed.

Mickey

Daar is wel wat op af te dingen, Wings. Alles en iedereen heeft een camera in zijn broekzak en exposure via Insta en TikTok zijn uitstekende verdienmodellen. Dat bestond in de tijd van Schumi c.s. nog niet.

Misschien was het niet heel anders voor hun, maar bleef het onder de radar.

FolkertE

Citaat van: Wings op 05 juni 2022 - 21:35:06
Citaat van: Sabai op 05 juni 2022 - 20:11:07
Ik vind Hamilton geen Goat. Maar dat vind ik eigenlijk van geeneen coureur . Hij is zeker wel van de buiten categorie ondanks bepaalde eigenaardigheden die hem i.m.o niet zo sieren. Op dit moment denk ik dat zijn leeftijd en motivatie een rol spelen. Hij heeft een slechte winter achter de rug de auto gaat voor geen meter. Dus voor dit jaar is hij er wel klaar mee i.m.o. Russel daarentegen is een jonge hond die nog veel te bewijzen heeft. Dus die gaat er vol voor.

Of hij een uitzonderlijk talent is, betwijfel ik. Hamilton is zo goed als zijn materiaal. Rijders die behoren tot de buitencategorie ontstijgen hun materiaal. Denk hierbij aan Senna 1985, 1986, 1987, 1992, 1993 Schumacher 1996, 1997, 1998, Verstappen 2015, 2018, 2019, 2020. Bij Hamilton blijft dit uit. Indien hij niet beschikt over superieur materiaal, is hij niet superieur. Denk aan 2022, 2013, 2012, 2011.

Ik ben wel wat gezakt in mijn opinie over Hamilton, rn hij is niet zo goed als ik ooit dacht. Maar dat hij buiten categorie is, staat toch wel vast. Het moet alleen iets meer kloppen bij hem dan bij bv Max of Schumacher.

Waar ik wel steeds minder respect voor krijg is zijn dubbelzonnig gedrag.

Ene kant speelt hij alles briljant en is hij geschikt voor zijn eigen film, maar het maakt hem wat minder oprecht dan hij vroeger was.

Zijn laatstr opmerking over Verstappen, Copse en Leclerc.....

Rent free zoals de engelse zeggen.

Wings

Als je eerder tot dat besef was gekomen had ons dat veel discussie gespaard. En kostbare tijd.  ;)

Wings

Citaat van: FolkertE op 04 juli 2022 - 22:54:32Maar dat hij buiten categorie is, staat toch wel vast. Het moet alleen iets meer kloppen bij hem dan bij bv Max of Schumacher.

Ik weet niet, van iedere teamgenoot die een beetje kon sturen heeft hij wel een keer verloren over een heel seizoen gemeten. De geplaagde Alonso kreeg hij er niet onder, Button wist Lewis te verslaan, Rosberg ging er vandoor met een wereldkampioenschap en ook Russell wist Hamilton voor te blijven. Op Alonso na vind ik het geen hoogvliegers waarvan hij verloor. Ik wil meer zien om iemand de buitencategorie te noemen. Ik denk dat Max hard onderweg is naar die stempel, maar Hamilton is dat niet. Wat Alonso te weinig aan titels heeft, heeft Hamilton er teveel.

gloudiesaurus

Hamilton had natuurlijk "geluk" met de superieure Mercedes.
Dat is ook een kwaliteit, op het juiste moment naar het juiste team overstappen.
Die move van Hamilton, van McLaren naar Mercedes was achteraf gezien mega goed.
En die kwaliteit om op het juiste moment naar het juiste team over te stappen mist Alonso. Al heb je natuurlijk ook wat geluk nodig.

In 2007, het debuutseizoen van Hamilton, was hij wel 2e in de eindstand hoor. Op basis van overwinningen voor Alonso. Kwalificatieduel was ook 10-7 voor Hamilton.

En Rosberg die Hamilton wist te verslaan, klopt. Maar als (as is verbrande turf) in Maleisie van dat jaar geen motorprobleem had gehad, dan hij gewoon de titel gepakt.

Ik ben benieuwd hoe Lewis dit jaar voor de dag komt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

En Rosberg die Hamilton wist te verslaan...

En toen zo uitgeput en verdwaasd was over wat hij allemaal had moeten doen en opofferen om dat te bereiken dat hij nooit meer in een raceauto stapte.

Ik vind Rosbergs overwinning en direct daaropvolgende afscheid juist een duidelijk bewijs hoe goed Lewis is. En overigens ook hoe goed Alonso, Vettel en Verstappen zijn / was.

Kampioen worden in F1 vraagt enorm veel, dat is wat Rosberg ons leerde.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 23 januari 2023 - 10:59:30Hamilton had natuurlijk "geluk" met de superieure Mercedes.
Dat is ook een kwaliteit, op het juiste moment naar het juiste team overstappen.


Die move van Hamilton, van McLaren naar Mercedes was achteraf gezien mega goed.
En die kwaliteit om op het juiste moment naar het juiste team over te stappen mist Alonso. Al heb je natuurlijk ook wat geluk nodig.

Ik denk dat het voorspellend vermogen hierbij heel laag is.

CitaatIn 2007, het debuutseizoen van Hamilton, was hij wel 2e in de eindstand hoor. Op basis van overwinningen voor Alonso. Kwalificatieduel was ook 10-7 voor Hamilton.

Alonso leefde op voet van oorlog met McLaren. Zoiets werkt door in je gemoedstoestand en motivatie, maar met een Hamilton op titelkoers en een Alonso die richting achteruitgang bewoog, denk ik niet dat McLaren alles op alles heeft gezet om Alonso het wereldkampioenschap cadeau te geven bij zijn vertrek.

CitaatEn Rosberg die Hamilton wist te verslaan, klopt. Maar als (as is verbrande turf) in Maleisie van dat jaar geen motorprobleem had gehad, dan hij gewoon de titel gepakt.

Hamilton kreeg ook de beste teamcrew en de full focus van Mercedes. En bij McLaren. Daar hoor ik je dan weer niet over.

CitaatIk ben benieuwd hoe Lewis dit jaar voor de dag komt.

Ik ook. Als hij Russell er niet onder krijgt verwacht ik dat hij niet meer lang zal racen. Mocht het wel lukken getuigt het van veerkracht. Dat zou ik dan wel weer knap vinden - afhankelijk van de manier waarop dat gebeurt uiteraard.

gloudiesaurus

Citaat van: Wings op 01 februari 2023 - 20:32:56
Citaat van: gloudiesaurus op 23 januari 2023 - 10:59:30Hamilton had natuurlijk "geluk" met de superieure Mercedes.
Dat is ook een kwaliteit, op het juiste moment naar het juiste team overstappen.


Die move van Hamilton, van McLaren naar Mercedes was achteraf gezien mega goed.
En die kwaliteit om op het juiste moment naar het juiste team over te stappen mist Alonso. Al heb je natuurlijk ook wat geluk nodig.

Ik denk dat het voorspellend vermogen hierbij heel laag is.

CitaatIn 2007, het debuutseizoen van Hamilton, was hij wel 2e in de eindstand hoor. Op basis van overwinningen voor Alonso. Kwalificatieduel was ook 10-7 voor Hamilton.

Alonso leefde op voet van oorlog met McLaren. Zoiets werkt door in je gemoedstoestand en motivatie, maar met een Hamilton op titelkoers en een Alonso die richting achteruitgang bewoog, denk ik niet dat McLaren alles op alles heeft gezet om Alonso het wereldkampioenschap cadeau te geven bij zijn vertrek.

CitaatEn Rosberg die Hamilton wist te verslaan, klopt. Maar als (as is verbrande turf) in Maleisie van dat jaar geen motorprobleem had gehad, dan hij gewoon de titel gepakt.

Hamilton kreeg ook de beste teamcrew en de full focus van Mercedes. En bij McLaren. Daar hoor ik je dan weer niet over.

CitaatIk ben benieuwd hoe Lewis dit jaar voor de dag komt.

Ik ook. Als hij Russell er niet onder krijgt verwacht ik dat hij niet meer lang zal racen. Mocht het wel lukken getuigt het van veerkracht. Dat zou ik dan wel weer knap vinden - afhankelijk van de manier waarop dat gebeurt uiteraard.

Dat Alonso bij McLaren in 2007 naar buiten werd geduwd had ook te maken met de kwaliteit van Hamilton. In je debuutjaar meteen er staan, en Alonso verslaan, dan kun je wel wat hoor...

Ja ben ook benieuwd naar het duel Hamilton vs. Russell. Vorig jaar waren ze aan elkaar gewaagd. Verwacht dat dit jaar niet anders zal zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Dat vind ik geen excuus om een rijder te benadelen. Hamilton kreeg een voorkeursbehandeling en dat heeft niet in zijn nadeel gewerkt. Gelijk eindigen in punten was niet gelukt bij een Alonso in topvorm en gelijke omstandigheden. En niet vergeten dat de auto ook dominant was. Zonder het gedoe bij McLaren waren zij er gewoon vandoor gegaan met het wereldkampioenschap. Een goed debuutseizoen in een dominante wagen is meer mensen gelukt.