Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Mickey

De laatste kpi is wel een mooie. Ongenaakbaarheid. Hamilton was niet onfeilbaar. Zelfs Schumi niet. Maar Verstappen. Nu. Dit seizoen. Wow.

gloudiesaurus

Citaat van: Breaktest op 29 juli 2023 - 10:41:24Max wordt vaak vergeleken met Senna. Nu kun je coureurs uit verschillende tijdperken moeilijk vergelijken, maar die wijsheid gooien we graag uit de window, dus daar gaan we.
Persoonlijk denk ik dat Max per saldo de betere coureur is.
Dat ie Senna op de all-time list voorbij is, zegt me eigenlijk niet zo veel (41 overwinningen om 44, and still counting), gelukkig biedt het grote statistiekenboek meer opties om klantvriendelijk te shoppen. Zo kijk ik liever naar ratio.
Toegegeven, Senna's pole-ratio (40%!) staat nog steeds als een huis, maar moeten wel zoveel waarde hechten aan poles? Is er iemand die Hamilton beter dan Schumacher vindt? Vingers? Hamilton heeft nl wel een betere pole ratio (32% om 22%). Per saldo gaat het toch meer om de races.
Maar er is meer dan statistieken; je hebt ook beeldvorming. De naam Senna heeft 40 jaar de tijd gehad om rond te zingen, die van Verstappen pas 8. Daarbij, iemand die nog actief is, daarover spreek je minder snel in termen als 'legendarisch', dat is meer voorbehouden aan gestopten. Ook niet onbelangrijk: als dramatisch persoon kan zondagskind Max niet aan Senna tippen.
Dan hebben we nog zo iets als mentaliteit/geldingsdrang/verbetenheid. Ik denk dat alle groten daarin niet voor elkaar onder doen.
Wat de wereld mist, is een officieel record voor ongenaaktbaarheid. in die formule moet sterkte maal periode zijn verweven. Als die er eenmaal is, zijn we er waarschijnlijk snel uit.

Blijft altijd lastig om coureurs uit verschillende tijdperken met elkaar te vergelijken.

Hamilton reed bijv. al vanaf zijn debuut bij een topteam, dat kwam voor Max Verstappen pas later. En Red Bull was lang tijd niet in staat om voor de Pole te gaan. Hamilton reed natuurlijk jarenlang in de dominante Mercedes. Maar als Max Verstappen zo doorgaat vijzelt hij zijn toch al imposante statistieken nog verder op.

Wat Max Verstappen nu doet, dat is heel bijzonder. Later als hij stopt, en we geen Nederlander meer in Formule 1 hebben, dan beseffen we misschien pas hoe bijzonder en speciaal dit wel niet was  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

De gedachte dat hier een eind aan zal komen is best lastig soms hè?

Wat Verstappen nu doet is natuurlijk fenomenaal. Hij start als zesde, rijd zijn teamgenoot voorbij binnen 10 rondjes, pakt vervolgens de leiding en is met de teugels strak aangetrokken door Lambiase 22 seconden eerder over de meet dan teamgenoot Perez.

En dat dat dan vervolgens niet uniek is, maar de zoveelste keer sinds afgelopen seizoenstart, dat maakt het helemaal bizar. Dat het "normaal" lijkt.

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Het is rustig hier op het forum  :)

https://www.formule1.nl/nieuws/red-bull-racing-verlegt-prioriteit-naar-rb20-dit-was-het-wel-zon-beetje/

Bij Red Bull heeft zich men nu al toegelegt op de ontwikkeling van de RB20.
Logisch ook, de wereldtitels zowel bij de constructeurs als coureurs gaat niemand ze meer afhouden.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Komkommertijd!

Ik hoor krekels hier!

gloudiesaurus

Ja het is echt heel rustig! Gelukkig komt Zandvoort dichterbij  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Citaat van: Breaktest op 29 juli 2023 - 10:41:24Max wordt vaak vergeleken met Senna.

Ik heb dat nooit begrepen. Max heeft de perfectie en intelligentie van Schumacher. Senna was veel meer op onderbuik, Max is berekender en heeft veel meer racegogme.

Robbert65

Misschien moeten we de kaders verzetten. Schumacher nam bij alles risico. Verstappen is veel calculerender dan Schumi was. Zou een overwinning nu laten lopen om aan het eind van de rit kampioen te kunnen worden.

Senna was fenomenaal qua gevoel voor de auto en de baan maar emotioneel in het duel.

Hamilton scoorde enorm veel overwinningen, punten en records, maar vooral was het het team en de auto die samen met zijn talent tot die hoogtes leiden.

Zo beschouwd kun je Verstappen dus het best vergelijken met Hamilton. Maar ik denk dat het niet zo lang meer duurt of de consensus wordt dat die grote drie in de schaduw staan van Verstappen. Nog een jaar of 5, schat ik...

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 26 oktober 2023 - 11:08:56Misschien moeten we de kaders verzetten. Schumacher nam bij alles risico. Verstappen is veel calculerender dan Schumi was. Zou een overwinning nu laten lopen om aan het eind van de rit kampioen te kunnen worden.

Senna was fenomenaal qua gevoel voor de auto en de baan maar emotioneel in het duel.

Hamilton scoorde enorm veel overwinningen, punten en records, maar vooral was het het team en de auto die samen met zijn talent tot die hoogtes leiden.

Zo beschouwd kun je Verstappen dus het best vergelijken met Hamilton. Maar ik denk dat het niet zo lang meer duurt of de consensus wordt dat die grote drie in de schaduw staan van Verstappen. Nog een jaar of 5, schat ik...



Grote vraag is alleen of Verstappen zo lang doorgaat? Hij heeft al vaker over einde F1- carriere gesproken.
Racen in de Formule 1 is tegewoordig veel zwaarder nu er veel meer races zijn, en dus veel meer geraced wordt. Misschien leuk voor de Formule 1 maar ik denk dat coureurs op de langere termijn eerder afhaken.

Daarnaast heeft Verstappen al vaker gezegd dat hij ook Le Mans nog eens wil proberen. Maar misschien is dat nog wel eens te combineren met Formule 1? (zoals Hulkenberg een paar jaar terug?).
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

Ach die woorden van Max zijn mij niks waard. Alonso riep in 't begin zijn carriere dat ie nooit zo lang door zou gaan als Schumacher. Welnu...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Hamilton ook. En die heeft ook bijgetekend. Nergens anders kan Max 40-50 miljoen en meer verdienen per jaar. Dat is prima vol te houden tot je 40e.

Wings

Citaat van: Robbert65 op 26 oktober 2023 - 11:08:56Misschien moeten we de kaders verzetten. Schumacher nam bij alles risico. Verstappen is veel calculerender dan Schumi was. Zou een overwinning nu laten lopen om aan het eind van de rit kampioen te kunnen worden.

Senna was fenomenaal qua gevoel voor de auto en de baan maar emotioneel in het duel.

Hamilton scoorde enorm veel overwinningen, punten en records, maar vooral was het het team en de auto die samen met zijn talent tot die hoogtes leiden.

Zo beschouwd kun je Verstappen dus het best vergelijken met Hamilton. Maar ik denk dat het niet zo lang meer duurt of de consensus wordt dat die grote drie in de schaduw staan van Verstappen. Nog een jaar of 5, schat ik...



Schumacher nam risico op momenten waarbij het momentum onder druk stond. Als laatste redmiddel, zoals in 1994 en 1997. Max deed dit min of meer Jeddah toen hij Lewis voorbij moest laten. Daarmee kwam zijn momentum onder druk te staan en zou het kampioenschap uit zijn handen glippen als Hamilton voorop reed.

Wings

Verder vraag ik mij af hoe dominant de Red Bull is. Het is niet zoals de Mercedes-jaren steevast P1 en P2 en het is vooral Max die op zondag de strategie overeind houdt en onaantastbaar is. Op zaterdag moet hij behoorlijk de benen strekken, niet zoals Mercedes in het verleden met de party-mode. Ik denk dat Max een groter aandeel in de dominantie heeft dan mensen doen vermoeden.

Mickey

Dat wordt wat vertekend doordat we nu bijna aan het einde van het seizoen zitten, waarbij Red Bull al heel lang met de auto van volgend jaar bezig is en de teams daarachter nog alles hebben om voor te vechten. Die hebben dus langer doorontwikkeld.

Ook wordt dat vertekend doordat Perez gewoon het hele seizoen als een natte krant rijdt. Zou je iemand hebben met de consistentie van een Bottas toen bij Mercedes, dan zou het er precies hetzelfde uitzien.

Die Mercedes had die party mode, dat was inderdaad altijd feest. Dominanter dan de Red in kwalificatietrim. En Hamilton was misschien nog net iets meer een absolute qualifier dan Max.