Gp van Australië

Gestart door Sabai, 09 april 2022 - 11:56:05

« vorige - volgende »

Sabai

Leuke kwalificatie gezien.  Jammer van Alonso. Stroll en Latifi een beetje knullig.  Maar wat mij het meest verbaasd is dat rbr het enige team is wat totaal geen last van porposing lijkt te hebben. Wat zouden hun dan zo anders dan de andere hebben gedaan vraag ik mij dan af?
Vermoed dat dit weleens een voordeel in de race kan gaan geven.

Mickey

Naar verluidt hebben die om te beginnen al een dikkere vloer gebouwd. Maakt ze wel zwaarder, maar geen gestuiter.

Sabai

Nou RBR heeft wat werk aan de betrouwbaarheid, dit gaat het hem niet worden zo dit jaar :-\. Moet zeggen dat ik er wel van kan genieten om Ferrari terug aan de kop te zien. Verder niet echt een bijzondere race . Een 6je voor mij.

Mickey

Niet goed inderdaad. Maar het is Ferrari gegund. Nieuwe dominantie van Mercedes zou ik minder goed trekken.

Maar, het seizoen is nog lang.

Fietser

#4
Mooie race, een dikke 7 voor mij. Lekkere veel opstootjes in het middenveld. Een superbe Leclerc in een ijzersterke Ferrari: in deze vorm de nieuwe wereldkampioen(en). Daarentegen wel een bijzonder grauw weekend voor teamgenoot Sainz. Mercedes nog steeds redelijk competitief; best verrassend eigenlijk na al die zorgelijke berichten. Prachtige inhaalmanoeuvre van Perez; de Mexicaan lijkt dit jaar niet veel langzamer dan zijn teamgenoot. En Verstappen? Ai, deze pech doet pijn. Ik vermoed dat hij extra blij is dat hij vorig jaar (toch nog) kampioen werd, gelet op de kracht van het huidige Ferrari die mij niet van (snel) voorbijgaande aard lijkt. Alonso geeft altijd kleur en ook een compliment aan Albon. Hij acteert met de Williams zoals Russell deed. Fijn ook die racer pur sang Magnussen - in plaats van de betalende Rus. Het mooie groen van Aston Martin verbleekt steeds meer, zeker als Vettel van die rare uitglijders blijft maken en ook Stroll vreemde capriolen uithaalt. Gelukkig gebeurde dit alles bij zonnig daglicht tussen vrolijke Aussies. Laat ik er daarom toch een 7,5 van maken.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 10 april 2022 - 08:43:56
Nou RBR heeft wat werk aan de betrouwbaarheid, dit gaat het hem niet worden zo dit jaar :-\. Moet zeggen dat ik er wel van kan genieten om Ferrari terug aan de kop te zien. Verder niet echt een bijzondere race . Een 6je voor mij.
Van mij toch een 8 min. Dit was de beste Melbourne race - die hard op weg was Monaco in saaiheid te evenaren - in jaren. Ik kan erg genieten van de battles in het middenveld, en die waren in ruime mate voorhanden. Jammer dat Verstappen redelijk wat pech overkomt, maar heeft Horner niet gezegd dat in the end de pech gelijkelijk over iedereen wordt uitgespreid?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Naast de technische malheur bij Red Bull valt me nog iets op: Perez lijkt zich iets comfortabeler in de RB18 te voelen dan Max. Dat Max nog steeds de snellere coureur is (maar niet zo dominant dan voorheen) lijkt minder voort te komen uit vertrouwen in de auto maar eerder uit eerzucht om het beter te doen dan zijn teamgenoot.

Er werd vaak beweerd dat het vanaf nu allemaal wat makkelijker zou gaan omdat de spanning van het moeten winnen eraf was, maar eerlijk gezegd denk ik dat het mentaal juist een moeilijker seizoen voor Max gaat worden. Op de eerste plaats breng ik zijn woorden van vorig seizoen in herinnering dat ie weinig voelde voor nog zo'n jaar waarin ie op zijn tenen moest lopen. Dat laatste lijkt intussen onvermijdelijk. Daarnaast moet hij na zoveel jaar de knop omzetten dat Hamilton niet langer de '' natuurlijke vijand' is, maar nu een generatiegenoot is met wie hij  op veel betere voet staat.  Nou ja, het beeld van een rode lap is misschien iets makkelijker over zo'n Ferrari te leggen.
Opmerkelijk: nadat Hamilton in 2008 zijn eerste kampioenschap won ging het hem daarna ook een aantal jaren minder voor de wind.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ik denk dat vooral de dnf's debet zijn aan de houding van Verstappen, momenteel. Zou hij gewoon netjes twee keer tweede geworden zijn, dan zou de achterstand slechts twaalf punten zijn geweest met vermoedelijk ook een relaxtere approach. Hij zal zich nu opnieuw moeten herpakken en een hele lange adem moeten hebben.

Denk dat we over een race of twee pas echt goed kunnen voorspellen welke kant het kampioenschap op gaat.

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 11 april 2022 - 12:40:45
Ik denk dat vooral de dnf's debet zijn aan de houding van Verstappen, momenteel. Zou hij gewoon netjes twee keer tweede geworden zijn, dan zou de achterstand slechts twaalf punten zijn geweest met vermoedelijk ook een relaxtere approach. Hij zal zich nu opnieuw moeten herpakken en een hele lange adem moeten hebben.

Denk dat we over een race of twee pas echt goed kunnen voorspellen welke kant het kampioenschap op gaat.

Ik denk dat de DNF's wel los staan van de houding. Dat die RB18 er nu 2x mee stopt, daar kan Max niet zoveel aan doen.
De achterstand op Ferrari is nu al enorm. En het is niet alleen betrouwbaarheid, Ferrari is ook sneller en beter met de banden. Daarnaast is de RB18 ook nog wat te zwaar.
Ik had het wel een beetje verwacht eigenlijk, Red Bull ging vorig jaar tot het gaatje met de ontwikkeling van de auto van 2021 terwijl Ferrari zich al op 2022 richtte. Daarnaast had Ferrari ook meer windtunnel tijd volgens de reglementen.

Ik verwacht dat Red Bull en Mercedes gedurende het jaar wel weer aanhaken. Maar als die voorsprong van Ferrari al zo groot is? Daarnaast lijkt de Ferrari krachtbron sterk, iets wat niet ontwikkelt mag worden.

Leclerc komt wel in een zetel zo. Mercedes heeft problemen, Sainz valt uit, en Red Bull heeft het ook niet voor elkaar...
Leclerc moet ook uitvallen, dan wordt het weer spannend, al zijn er nog veel races. En dan mag Verstappen niets meer gebeuren...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Leclerc gaat ook vast nog wel uitvallen, kijkend naar zijn track record. ;)

Sabai

Vorig jaar is max ook 3 x uitgevallen dus in principe zegt dat nog niks. Al had dat niks met betrouwbaarheid te maken. Ik vermoed dat als het zoals Mickey zegt over twee races niet beter gaat Leclerc fluitend die titel binnenhaald. En dat is hem en Ferrari meer dan gegund.

gloudiesaurus

Citaat van: Sabai op 11 april 2022 - 16:23:21
Vorig jaar is max ook 3 x uitgevallen dus in principe zegt dat nog niks. Al had dat niks met betrouwbaarheid te maken. Ik vermoed dat als het zoals Mickey zegt over twee races niet beter gaat Leclerc fluitend die titel binnenhaald. En dat is hem en Ferrari meer dan gegund.

Ja leuk dat Ferrari er weer eens bij zit. En ze hebben een prachtige auto gebouwd.

Vorig jaar viel Max 1x samen met Lewis uit (Italië), en in Azerbeidzjan waar Max in leidende positie uit viel scoorde Lewis toen ook niet. Dat is wel een verschil met Leclerc, die scoort nu 2x maximaal als Verstappen niet scoort.

Wat ik zelf denk, dat als de Red Bull wat lichter wordt, dat het bandenmanagement dan ook stukken beter wordt. Maar lichter worden en betrouwbaarheid is ook weer een ding  ;) In ieder geval zijn er in San Marino nieuwe onderdelen, al zal Ferrari dat ook hebben.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Ik denk dat zowel Ferrari als Leclerc zelf gewoon nog niet in staat zijn om structureel op zo'n hoog niveau en vrijwel foutloos te opereren zoals Mercedes dat de afgelopen acht jaar gedaan heeft. Of Red Bull de afgelopen paar jaar.

Tuurlijk, nu gaat het goed, voornamelijk omdat de anderen het laten afweten. Als het daar een keer tegenzit, zie je vanzelf weer ouderwetse Italiaanse toestanden.

En Ferrari kon al vroeg focussen op dit jaar, maar gaan ze ook zo goed kunnen doorontwikkelen? Bij Red Bull en Mercedes is men gewend aan continue performance op het hoogste niveau. Ferrari zal daaraan ook weer moeten wennen.

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 11 april 2022 - 18:16:27
Ik denk dat zowel Ferrari als Leclerc zelf gewoon nog niet in staat zijn om structureel op zo'n hoog niveau en vrijwel foutloos te opereren zoals Mercedes dat de afgelopen acht jaar gedaan heeft. Of Red Bull de afgelopen paar jaar.

Tuurlijk, nu gaat het goed, voornamelijk omdat de anderen het laten afweten. Als het daar een keer tegenzit, zie je vanzelf weer ouderwetse Italiaanse toestanden.

En Ferrari kon al vroeg focussen op dit jaar, maar gaan ze ook zo goed kunnen doorontwikkelen? Bij Red Bull en Mercedes is men gewend aan continue performance op het hoogste niveau. Ferrari zal daaraan ook weer moeten wennen.

Ja denk ik ook. Maar Ferrari heeft nu wel een voorsprong. Sowieso qua auto maar ook in de WK-stand, en die voorsprong in de WK-stand is al fors. Al veel groter dan Verstappen vorig jaar op enig moment op Hamilton had. Red Bull zal echt dichterbij moeten komen willen ze Ferrari echt onder druk kunnen zetten.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

Misschien een mooi momentje om weer een 'verbeterde' voorspelling te doen. Wie wordt wereldkampioen? Het zijn dagprijzen, dus schroom niet.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond