Voorspellingen seizoen 2022

Gestart door Mickey, 20 december 2021 - 08:59:14

« vorige - volgende »

Mickey

Er zijn zeker foute beslissingen genomen, ook goede trouwens, gelukkig. Je bericht lijkt ook enige opzet ten faveure van de commercie te suggereren. Dat herken ik dan weer niet. Zeker is het de laatste jaren nog meer een geldfabriek geworden, maar dat dit de basis voor besluiten van de wedstrijdleiding was weiger ik te geloven.

Welkom terug trouwens! :)

Jozef

Waarom vindt de raceleiding dan nieuwe regels uit om één rijder te bevoordelen, als het niet voor de commercie was?

Mickey

Omdat een finalerace achter de safety car finishen de grootste farce is die je kan bedenken. Maar dat hebben we je allemaal al verschillende keren uitgelegd, Joe.

Jozef

Dat is de mening van de Verstappen-fans... Een echt argument voor die stelling heb ik echter nog niet gezien. Als er in de slotronden wat gebeurt, is het maar normaal dat een race achter de safety car eindigt. Bovendien, als het de raceleiding daar om te doen was, dan verklaart dat nog niet waarom een select groepje gedubbelden er tussenuit mocht.

Breaktest

Het heeft geen enkele zin om deze discussie opnieuw over te doen. Bovendien heet dit topic Voorspellingen. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Citaat van: Jozef op 26 december 2021 - 10:07:17
Dat is de mening van de Verstappen-fans... Een echt argument voor die stelling heb ik echter nog niet gezien. Als er in de slotronden wat gebeurt, is het maar normaal dat een race achter de safety car eindigt. Bovendien, als het de raceleiding daar om te doen was, dan verklaart dat nog niet waarom een select groepje gedubbelden er tussenuit mocht.
Je slaat de spijker op zijn kop hoe je hierboven Hamilton typeert, maar dit slaat nog steeds nergens op.
Het is helemaal niet 'de mening van Verstappen fans' only. Het is een volledige ontkenning van het gegeven dat een race die achter een safety car eindigt zo ongeveer door alle betrokkenen als onbevredigend wordt ervaren, vaak zelfs tot en met de winnaar toe, zie België 2021, Bahrein 2020, 2019 als meest recente voorbeelden.
Het enig criterium om een race te hervatten is of de baan veilig is, en dat bleek. De beslissing van de wedstrijdleiding valt dus alleen maar te waarderen (hoewel je het ook uitvoering van een plicht kunt noemen).

Daarnaast heb je een ander soort discussie, nl of het regelboek exact tot op de letter is gevolgd, of meer in de geest van, en welk van de twee nu belangrijker is. Ook best een discussie waard, maar dat zijn we aanbeland op het niveau van academisch geneuzel. In geen geval dient de uitkomst hierin betrokken te worden, want dan ben je terugwaarts aan het redeneren en stap je over van feitenrelaas naar meningenrelaas. Als je dat principiële verschil ontkent, of anderen daarvan beschuldigt zonder bewijs, is de beer los. Dat levert koddige taferelen op als dramatiek en misplaatste verongelijktheid waar kamp Hamilton zich momenteel van bedient.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

gloudiesaurus

Ik kan me niet voorstellen dat Hamilton niet alsnog voor zijn achtste titel wil gaan.
Daarbij zit hij bij Mercedes in een topstoeltje...

Ik verwacht dat hij in februari, als er weer getest wordt, wel weer wat van zich zal laten horen.

En dat de F1 een show is, dat is sinds dat de sport een TV-sport werd in de jaren '80 altijd al zo geweest.
Misschien dat het wat erger is geworden nu Netflix er is, in die serie wordt de drama in de F1 wel echt gezocht en opgeblazen.
Niet voor niets dat bijv. Max Verstappen niet graag meewerkt aan de Netflix serie.

En qua race director, de FIA heeft altijd al beslissingen genomen die niet evenwichtig zijn.
Is door de jaren heen misschien wat verbeterd door ervaren coureurs in de wedstrijdleiding toe te laten, maar als je naar dezelfde soort incidenten kijken in verschillende GP's is de maatvoering van de straffen vaak anders. Komt denk ik ook omdat er steeds wisselende wedstrijdleidingen zijn...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Overigens krijgt Red Bull in 2022 nog wal support van Honda op de achtergrond.
Dus qua motoren zal er niet vee veranderen, hoop dat wel dat ze motorreglementen dan ook echt bevroren zijn...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Ik wel hoge verwachtingen van ze, nu aero een veel grotere rol gaat spelen.

Wings

Citaat van: Jozef op 26 december 2021 - 10:07:17
Dat is de mening van de Verstappen-fans...

Onzin. Je probeert andersdenkenden te labelen om de waarheid te claimen en dat gaat je niet lukken.
Het zijn racefans die vrede hebben met het besluit van de wedstrijdleiding en Hamilton-fans die erover doorzeuren.

CitaatEen echt argument voor die stelling heb ik echter nog niet gezien. Als er in de slotronden wat gebeurt, is het maar normaal dat een race achter de safety car eindigt. Bovendien, als het de raceleiding daar om te doen was, dan verklaart dat nog niet waarom een select groepje gedubbelden er tussenuit mocht.

Om het seizoen waardig af te sluiten. Het schijnt ook in het reglement te staan dat in het belang van de sport afgeweken kan worden van het regelement. En wat mij betreft wordt finishen onder geel vanaf nu taboe.

Wings

Citaat van: Mickey op 26 december 2021 - 09:49:43
Omdat een finalerace achter de safety car finishen de grootste farce is die je kan bedenken. Maar dat hebben we je allemaal al verschillende keren uitgelegd, Joe.

Inderdaad. Daarnaast niet vergeten dat het kwartje ook een paar keer de kant van Lewis is uitgevallen. Een seizoen win en verlies je over 22 races, soms zit het mee, soms niet. Nu viel het kwartje de richting van Max uit. Het is wat het is. Over een seizoen bekeken was hij de beste, heeft hij de minste fouten gemaakt, de meeste ronden aan leiding gelegen, de meeste snelste ronden, de meeste poles, er is niks op af te dingen.

Wings

Citaat van: Mickey op 20 december 2021 - 08:59:14
Sinds voorspellen onze gemeenschappelijke hobby is, mag u hier uw voorspellingen voor volgend seizoen deponeren.

Russell gaat het Hamilton enorm lastig maken. Na een race of zes kiest Hamilton eieren voor zijn geld en offert zichzelf op uit teambelang. Maar we zien ook dat hij onder een combinatie van druk en demotivatie gezwicht is.

Max Verstappen wordt opnieuw wereldkampioen en vanwege de interne strijd bij Mercedes is hij drie races voor het einde al niet meer te kloppen.

Sainz strijd tot de laatste race met Norris om de vierde plek in het kampioenschap. Norris verslaat Sainz.

Perez hangt eind komend seizoen zijn helm aan de wilgen en wordt opgevolgd door Gasly.

Gasly gaat niet naar Red Bull. No way. Laat dat dan mijn voorspelling zijn want verder vind ik er geen peil op te trekken. :)
Nieuwe generatie racewagens dus de kans is groot dat de gevestigde orde de dienst uitmaakt maar het zou mooi zijn als een Aston Martin of Alpine als een duveltje uit een doosje komt.

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 24 december 2021 - 16:25:39
https://www.nu.nl/formule-1/6174950/voormalig-formule-1-baas-ecclestone-denkt-dat-teleurgestelde-hamilton-stopt.html

Ecclestone zegt dat hij stopt...
Hoop het niet. De strijd tussen Verstappen en Hamilton was dit jaar toch prachtig. En het zou mooi zijn als Hamilton voor revanche gaat.

Lewis stopt niet. Ik denk dat 50-miljoen pegels een goede motivatie zijn om nog een jaar door te gaan, daarnaast jaagt hij een sportief doel na. Laat Mercedes en Lewis maar de kleuter uithangen en uitrazen. Volgend jaar staan ze er weer.

Wings

Citaat van: Fietser op 20 december 2021 - 12:30:43
Op basis van goedkope aannames, flink veel gokwerk, een gezonde dosis fantasie en, ten slotte, een vleugje inzicht, kom ik tot de volgende voorspelling.
Technisch verandert er veel, maar ik heb begrepen dat dat niet geldt voor de motoren. Gezien de snelheid bij das Haus – zeker later in het seizoen – denk ik daarom dat de wereldkampioen in een Mercedes rijdt. Ik gok dan toch weer op Hamilton. Het afgelopen seizoen heeft de Brit – klinkt wellicht vreemd – meer rust gegeven. Hij weet diep van binnen dat hij niet meer de allerbeste en -snelste is en berust zich daarin. Ik vermoed dat dit hem sterker maakt en hij minder gevoelig is voor teleurstellingen. Dat in combinatie met zijn (geschatte) snelste krachtbron, maakt hem weer eens kampioen. En Russell dan? Die gaat ineens de druk op zijn schouders voelen, maakt foutjes en blijkt minder goed dan gedacht.

De Mercedes-motor was binnen de geest van de sport geen dijk van een motor. De degradatie was te groot dus over een seizoen bekeken kunnen ze daar last van hebben. Mercedes is pas goed gegaan na de aanpassing van de achterbanden en hebben op de rand van het toelaatbare gezeten. Ik denk zelfs dat ze er overheen zijn gegaan tijdens het seizoen. Resumé, het puntenverlies van Max heeft Mercedes de ruimte gegeven om het spel te spelen zoals zij het gespeeld hebben wat ten grondslag ligt aan de titelkansen van Lewis.

De man die daar een sleutelrol in heeft gespeeld is Valtteri Bottas. Hij heeft in dienst gereden van Lewis. Niet alleen moest hij slaafs wijken voor King Lewis, ook is hij strategisch ingezet om Lewis de racketmotor te bezorgen. Met een kwalificatiestand reed hij de motoren binnen 1-2 races aan gort, de enige manier om de Fin voor/in de buurt van Max te krijgen. Mercedes heeft zo kunnen wrikken tussen Lewis en Max en het was bijna gelukt. Ik denk niet dat Russell is binnengehaald om deze rol over te nemen. En het voordeel is weg met de introductie van een nieuwe generatie raceauto's. Ik verwacht geen walk-in-the-park voor Lewis. Even los van het gegeven hoe snel de opponenten zijn.

Mickey

Citaat van: Wings op 28 december 2021 - 22:05:48
Citaat van: gloudiesaurus op 24 december 2021 - 16:25:39
https://www.nu.nl/formule-1/6174950/voormalig-formule-1-baas-ecclestone-denkt-dat-teleurgestelde-hamilton-stopt.html

Ecclestone zegt dat hij stopt...
Hoop het niet. De strijd tussen Verstappen en Hamilton was dit jaar toch prachtig. En het zou mooi zijn als Hamilton voor revanche gaat.

Lewis stopt niet. Ik denk dat 50-miljoen pegels een goede motivatie zijn om nog een jaar door te gaan, daarnaast jaagt hij een sportief doel na. Laat Mercedes en Lewis maar de kleuter uithangen en uitrazen. Volgend jaar staan ze er weer.

Geld lijkt me met zijn vermogen geen drijfveer meer. Denk je van wel? Hij kan van zijn huidige vermogen al een regenwoud kopen. Of een stuk Afrika. Eigenlijk zou hij dat ook gewoon moeten doen.