Wie word er kampioen?

Gestart door Sabai, 07 december 2021 - 16:40:45

« vorige - volgende »

Wie word er volgende week kampioen?

Verstappen
Hamilton

Mickey


JS JTD

Holy sh*t wat een einde van een eigenlijk saaie race!  :D

En uiteraard het post race moddergooien is weer begonnen met twee officiële protesten van Mercedes.

Mickey

Gaat echt niks veranderen, no worries.

C.G. de Beaufort

De rijder van de dag, de crash van Latifi met als tweede, Perez. Wat een ongelooflijke ontknoping.

Groet,

C.G. de Beaufort


C.G. de Beaufort


Breaktest

Okee, de ene wedstrijd is de andere niet. Maar ook de ene titel is de andere niet. Extra fraai bijvoorbeeld is een titel die een eind maakt aan een reeks. Vooral als het een reeks betreft waar naties onder zuchten, zoals Alonso in 2005 met Schumacher deed. Het mag geen naam hebben dat hier gisteren opnieuw sprake van was. Maar die van Max is helemaal overtreffende trap omdat ie veroverd is met een auto die niet het constructeurskampioenschap won.

Ik ben even de boeken in gedoken en trof een paar opmerkelijke feiten. Zo is dergelijk huzarenstukje bijna altijd voorbehouden aan meervoudig kampioenen. We moeten 40 jaar terug voor de uitzondering op de regel, zijnde Keke Rosberg (1982) die met Williams de titel pakte terwijl de constructeursbokaal naar Ferrari ging. Daartussen uitsluitend klinkende namen als Schumacher, Prost, Hamilton. In dat rijtje staat Max dus nu, en dat lijkt me meer waarde hebben dan jongste dit, jongste dat.

Tweede opmerkelijk feit: dit fenomeen is als een opdrogend meer. In de jaren 80 was het nog schering en inslag. Naast Rosberg (1982) noteren we Piquet (1983) en Prost (1986). In de jaren negentig werd het slechts twee keer gepresteerd: Schumacher met Benetton (1994) en Mika Häkkinen met McLaren (1999) terwijl respectievelijk Williams en Ferrari dat jaar de dominerende auto's waren. Eigenlijk mogen we die van Mika maar half meetellen omdat de toen dominante Schumacher zijn been brak en enkele races miste. Zonder dat incident was het zeer waarschijnlijk weer Ferrari/Ferrari geweest.

Maar dan deze eeuw. In dit tijdvak mochten we tot op heden slechts één kruisje noteren: de legendarische slotrace van 2008 waarin Felipe Massa zich 17 seconden lang wereldkampioen mocht wanen tot het kwartje richting Hamilton viel. Tja, de geschiedenis herhaalt zich, maar steeds net effe anders. Maar dit ter zijde.
De statistieken tonen niet alleen het verband dat iedereen al onderschreef maar ook een trend, namelijk dat het belang van de auto (versus rijder) de afgelopen 40 jaar alsmaar is toegenomen. Met andere woorden: het wordt steeds onwaarschijnlijker dat je nog kunt winnen met een auto die niet de beste is. Alleen al daarom kun je de volgorde waarin deze kampioenschappen zijn behaald een op een overnemen als je een top 10 van meest prestigieuze kampioenschappen wilt samenstellen.

Hebben we nog meer poetsmiddel? Jazeker, een klein beetje dan. Dat een dergelijke prestatie uit de tenen komt zien we ook aan de marges; het is bijna altijd hakken over de sloot. Hamilton: 1 punt, Häkkinen: 2, Schumacher: 1, Prost: 2, Piquet: 2. En dan Verstappen: 8! Dus onthoud die naam mensen, van deze knaap gaan we vast nog veel horen!
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#36
Op die mooie analyse hierboven wil ik graag nog even inhaken. Het gaat mij echter slechts over de constructeurstitels, en wel die van Mercedes. De heren en dames van de Zilverpijlen verrichtten namelijk fantastische werk, ik kan dan niet genoeg roepen. Als we de jaren vijftig van de vorige eeuw eventjes vergeten (een officieel fabrieksteam bestond nog niet) dan is Mercedes pas vanaf 2010 actief in de F1. Men had destijds de toko van Brawn overgenomen waarna de eigen ontwikkeling begon. En hoe. Slechts vier jaar later waren ze al onoverwinnelijk, zowel als chassis- en als motorbouwer. Het resulteerde in acht constructeurstitels op rij, de laatste is twee dagen oud. In de handen van (vooral) Hamilton en ook Rosberg draaiden de Mercs rondjes om de concurrentie. Zelfs een Bottas kon er regelmatig mee vechten voor poles en overwinningen. En een instapper als Russell kon er notabene meteen mee domineren.
Lang verhaal kort: felicitaties en petje af voor de geweldenaren bij Mercedes. Het zou me dan ook niet verbazen - ik zou het in zekere zin zelfs prachtig vinden - als ze na de komende transitie weer gewoon vooraan staan. Maar dan wel graag in het zilvergrijs.

BMW.WilliamsF1

Van mij mag McLaren en Ferrari wel weer een keer kampioen worden. Mercedes heeft wel ff genoeg gewonnen :)

Dit seizoen iig de terechte persoon en team kampioen geworden. Max bij de coureurs, ook al liggen de Engelsen nog steeds te janken dat het niet verdiend zou zijn. Die hebben denk ik niet gekeken naar de races in Imola waar Lewis met veel geluk een ronde achterstand goed mocht maken vanaf P9, Silverstone, Hongarije en Baku waar Max al 11 punten op Lewis verloor door een lekke band.

En Mercedes bij de constructeurs is ook wel terecht. Hopelijk kan Perez met de 2022 auto wat beter uit de voeten naast Max.

JS JTD


Breaktest

Citaat van: JS JTD op 16 december 2021 - 11:17:56
Mercedes ziet af van hoger beroep, Verstappen definitief kampioen!

https://racingnews365.nl/breaking-mercedes-ziet-af-van-beroep-verstappen-officieel-wereldkampioen
Het leek me al onhoudbaar. Mercedes zat al enorm te knutselen met discutabele argumenten, ze zullen ook hebben gezien hoe het bij het (internationale) publiek geland is.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

#40
Ik hoor net op de radio dat volgens Toto Hamilton zo gekwetst is dat hij er volgend jaar er misschien niet meer bij is.  ;D geloof je het zelf ... Als er een iemand van het team van Mercedes het verlies als een man nam dan is het Hamilton wel. En dat hij er vanavond niet bij wil zijn begrijp ik ook volkomen. 

Mickey

Citaat van: Sabai op 16 december 2021 - 16:35:23
Ik hoor net op de radio dat volgens Toto Hamilton zo gekwetst is dat hij er volgend jaar er misschien niet meer bij is.  ;D geloof je het zelf ... Als er een iemand van het team van Mercedes het verlies als een man nam dan is het Hamilton wel. En dat hij er vanavond niet bij wil zijn begrijp ik ook volkomen.

Echt niets dan lof voor zijn houding direct na afloop, zeg ik als zijn zelfbenoemde grootste criticus. Ok, toch in elk geval op dit forum. ;D

Hij zal er oprecht goed ziek van zijn. Bedenk wel wat dit met hem doet, juist in de herfst van zijn loopbaan. Dit seizoen was ongetwijfeld zijn meest intense ooit. Zie maar of je je daarna kan opladen voor een volgend seizoen, met nieuwe variabelen, een nieuwe teammaat die super eager zal zijn en echt niet vanzelfsprekend tweede viool gaat spelen. Dan snap ik dat je een versneld afscheid overweegt. Het zou hem sieren als hij doorgaat.

Dat kan ook met opgeheven hoofd, door zélf publiekelijk te kiezen voor die tweede viool, als Russell goed genoeg presteert.

Breaktest

Waar kan ie dan gekwetst in zijn?
De enige die 'm in de steek heeft gelaten is zijn eigen team, door een foute strategie te kiezen. Hamilton zelf was ook niet scherp. Meestal zet ie vraagtekens bij alles wat ze doen, opdat ie na afloop "I told you so" kon zeggen. Is ie dus ook vergeten. 

Ik begrijp inmiddels ook waarom zij zo'n punt maakten van het doorlaten van alle auto's.
Mercedes had namelijk al haar kaarten gezet op Sainz die wel even de 2e plaats van Max zou aanvallen. ziet u het voor zich? (Jozef vast wel).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Gekwetst niet zozeer, maar het is toch niet raar dat je hier vreselijk van baalt?

Jozef

#44
Citaat van: Breaktest op 16 december 2021 - 18:31:54Ik begrijp inmiddels ook waarom zij zo'n punt maakten van het doorlaten van alle auto's.
Mercedes had namelijk al haar kaarten gezet op Sainz die wel even de 2e plaats van Max zou aanvallen. ziet u het voor zich? (Jozef vast wel).

Het punt is dat er geen tijd was om alle auto's door te laten en dat het in dat geval dus een finish achter de safety car was geweest. Maar het is inderdaad zo dat Sainz één van de duidelijke gedupeerden was van Masi's geklungel. Wat ook weer aantoont dat er sprake is van moedwillige competitievervalsing door de organisatie.

Overigens zitten we nog steeds precies op het scenario dat ik verwachtte dat er zou gebeuren (Mercedes dat zijn beroep intrekt in ruil voor een onderzoekscommissie van de FIA). De volgende stappen zijn dat die commissie politiek correct moet blijven en dus niet expliciet zal kunnen stellen dat er een fout is gemaakt, want dan zouden ze openlijk de titel van Verstappen ondergraven en dat gaan ze niet doen. Ze zullen echter wel stellen dat er ruimte is voor verbetering in de procedures. Die procedures zullen licht herschreven worden, er zal gesteld worden dat er minder ruimte overblijft voor interpretatie. Michael Masi zal vervolgens opgeofferd moeten worden, maar zal wel de kans krijgen om de eer aan zichzelf te houden, en zal wellicht zelfs nog een jaar respijt krijgen om het niet te hard te doen opvallen. Tot zover het nieuwsbericht uit mijn glazen bol.