GP van Brazilië, 2021

Gestart door Breaktest, 10 november 2021 - 19:19:57

« vorige - volgende »

Mickey

Het is nog niet gedaan Break. ;)

C.G. de Beaufort


gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 15 november 2021 - 12:58:08
Het is nog niet gedaan Break. ;)

Zeker niet! Als je even doorrekent, dan zou als Hamilton komende 2 Grand-Prix wint en Verstappen 2e wordt... in Abu Dhabi voor de laatste GP precies gelijk komen met Verstappen in punten. En dan heb je de 2 punten voor de snelste ronden nog.

Maar goed, er kan nog van alles gebeuren!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Citaat van: C.G. de Beaufort op 15 november 2021 - 13:19:29
Dit geeft een aardige analyse :

https://the-race.com/formula-1/mark-hughes-why-mercedes-was-so-much-faster-in-brazil/

Groet,

C.G. de Beaufort

Het is een analyse, maar verklaart helaas niet het verschil in topsnelheid. Juist dat is zo opvallend.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Mickey op 15 november 2021 - 13:50:17
Citaat van: C.G. de Beaufort op 15 november 2021 - 13:19:29
Dit geeft een aardige analyse :

https://the-race.com/formula-1/mark-hughes-why-mercedes-was-so-much-faster-in-brazil/

Groet,

C.G. de Beaufort

Het is een analyse, maar verklaart helaas niet het verschil in topsnelheid. Juist dat is zo opvallend.


Dat is makkeljker te verklaren. Kijk maar de F1-motoren. Christian Horner schat dat de Honda slechts 0,1 seconde aan prestatie verliest tussen het begin van zijn leven en het einde. De Mercedes verliest minstens twee keer zoveel, maar is waarschijnlijk krachtiger dan de Honda wanneer hij nieuw is.

Groet,

C.G. de Beaufort



Breaktest

Ik lees in de reacties twee bloedgroepen aangaande de suprematie van Mercedes: is die incidenteel of structureel?
Maar in de praktijk maakt dit waarschijnlijk niet uit: In deze slotfase zal Mercedes er niet voor terugdeinzen de motor nogmaals te vervangen als dat pk-winst oplevert, welke straf (op de grid of budgettair) dat ook oplevert.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

Citaat van: Breaktest op 15 november 2021 - 14:22:44
Ik lees in de reacties twee bloedgroepen aangaande de suprematie van Mercedes: is die incidenteel of structureel?
Maar in de praktijk maakt dit waarschijnlijk niet uit: In deze slotfase zal Mercedes er niet voor terugdeinzen de motor nogmaals te vervangen als dat pk-winst oplevert, welke straf (op de grid of budgettair) dat ook oplevert.

Het is nu structureel. Honda heet 3 opties. Opschroeven die motor(1) maar dan kan'ie stuk gaan, wachten tot'ie 1000 km heeft gereden(2), dat is in Abu Dhabi de laatste race of iets er tussen in (3). Mogelijk kunnen ze ook nog steeds een optimum aan tyre-management toepassen (incidenteel), maar dit zal nooit de winst bezorgen.

Groet,

C.G. de Beaufort


Mickey

Citaat van: C.G. de Beaufort op 15 november 2021 - 14:04:25
Citaat van: Mickey op 15 november 2021 - 13:50:17
Citaat van: C.G. de Beaufort op 15 november 2021 - 13:19:29
Dit geeft een aardige analyse :

https://the-race.com/formula-1/mark-hughes-why-mercedes-was-so-much-faster-in-brazil/

Groet,

C.G. de Beaufort

Het is een analyse, maar verklaart helaas niet het verschil in topsnelheid. Juist dat is zo opvallend.


Dat is makkeljker te verklaren. Kijk maar de F1-motoren. Christian Horner schat dat de Honda slechts 0,1 seconde aan prestatie verliest tussen het begin van zijn leven en het einde. De Mercedes verliest minstens twee keer zoveel, maar is waarschijnlijk krachtiger dan de Honda wanneer hij nieuw is.

Groet,

C.G. de Beaufort

Dat verklaart niet het verschil tussen een topsnelheid van 300km/u tov 330km/u. Onmogelijk met alleen meer vermogen. Dan zou het vermogensverschil nog veel groter moeten zijn.

Sabai

#38
Citaat van: gloudiesaurus op 15 november 2021 - 12:03:27
Citaat van: Fietser op 15 november 2021 - 02:20:21
Zelden zoveel motorische suprematie gezien als dit weekend in Brazilië. Dankjewel, Mercedes! Voor Hamilton was het op de zondag dan ook geen autorace, maar een schietpartij op zittende stadseenden. Waarbij opgemerkt dat je ze wel moeten raken.
Ik vermoed overigens dat als de huidige (en aankomende?) wereldkampioen niet gediskwalificeerd was, en hij dus van pole mocht vertrekken, hij 'slechts' zo'n vijf seconden voor het peloton was blijven cruisen en controleren om na afloop te zuchten dat het 'zwaar' was. Nee, het was de straf in combinatie met zijn nieuwe onderdelen die Hamilton echt heeft doen shinen. Het is hem, nou ja, gegund.
Over straf gesproken: ik vind dat Verstappen die dik verdiend zou hebben vanwege zijn actie op Hamilton. Een erg lelijke move van de Nederlander. Een vijf seconden penalty was m.i. op zijn plaats geweest.
Al met al een vermakelijke race, zeker ook door het geknok in het middenveld. Een acht.

Schijnbaar haalt de Mercedes een betere performance als de motor nieuw is. Maar het verschil was enorm. Ook als je bijvoorbeeld Hamilton en Bottas vergelijkt.
Verstappen maakt zichzelf nog geen zorgen, de Mercedes-motor neemt weer in kracht af naar mate er meer kilometers worden gereden.
Maar zorgelijk voor de kampioenschapskansen voor Max is het wel! Ik had op zaterdag nog verwacht dat hij dit weekend wat zou uitlopen op Hamilton. Dat is dus niet gelukt.

Ben benieuwd hoe het volgende week in Qatar is!

Het valt gewoon niet te voorspellen. Max heeft dit jaar overwinningen gepakt die niemand verwachte en andersom ook.

Ik vond trouwens het duel tussen hun geen straf waard. Hamilton had hem ook kunnen kruisen zoals perez dat eerder op Hamilton deed. Hij kreeg het gewoon niet kado zoals bij de rest van het veld. Ik kan het verder ook geen mooie overwinning vinden voor Hamilton als je zo'n overspeed hebt. En dan ook dat theatrale gedrag van dat hele team. Ik word er misselijk van.

Mickey

Eens, Sabai. Ik kan er ook niet meer naar kijken.

Jozef

Als je aan de binnenkant zit en je haalt niet eens de bocht, dan heb je niet op een legale manier verdedigd. Veel duidelijker dan dit komen de overtredingen niet.

Gelukkig is Horner minder theatraal ja. But Michaeellll, it's raaaaciiinng. :'(

C.G. de Beaufort


(..)Toto Wolff, de teambaas van Mercedes. Die hing blijkbaar iets te lang in de BLM-aerosolen van knielknakker Hamilton en is nu ook besmet geraakt met chronisch slachtofferschap. Waar de wedstrijdleiding het voorvalletje tussen Max en Lewis in bocht vier nog, terecht, beschouwde als een race-incident, ziet Toto een duister kwaad achter iedere boom. "It's against us. I think this is what Lewis felt all his life and we now feel it together as a team." Nou, dan weet u het wel. Black cars matters! Het rijkste en meest dominante team van het veld wordt keihard onderdrukt en allemaal omdat Lewis een kleurtje heeft en echt niet omdat hun achtervleugel simpelweg illegaal was(..)

https://www.geenstijl.nl/5162069/toto-wolff-geen-straf-voor-verstappen-is-racisme/#comments

Dat Wolff zowat in tranen uitbarste toen Hamilton in Brazilië won. Een mooie zin van Geenstijl voor Hamilton die miljoenen verdiend en de poging doet om de 8e wereldtitel te halen...

Groet,

C.G. de Beaufort






Breaktest

Nieuwe interessante theorie inzake Mercedes-dominatie: een hydraulisch veersysteem.
Slimmeriken hebben twee 'omstreden' filmpjes gecombineerd, Hamiltons vermeende stuurspeling (en restantje van het DAS) en het doorzakken van de Merc op het rechte stuk, en daaruit gesuggereerd dat het een het ander in werking zet. Zo'n veersysteem is in een ver verleden al verboden, maar dat betrof een geheel automatisch systeem. Omdat hier een handmatige component bij zit is de illegaliteit ervan niet geheel duidelijk.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Zou een heel slimme vondst zijn. En klinkt zo eenvoudig, dat je je afvraagt waarom het niet eerder bedacht is.

Sabai

Citaat van: Breaktest op 17 november 2021 - 14:44:02
Nieuwe interessante theorie inzake Mercedes-dominatie: een hydraulisch veersysteem.
Slimmeriken hebben twee 'omstreden' filmpjes gecombineerd, Hamiltons vermeende stuurspeling (en restantje van het DAS) en het doorzakken van de Merc op het rechte stuk, en daaruit gesuggereerd dat het een het ander in werking zet. Zo'n veersysteem is in een ver verleden al verboden, maar dat betrof een geheel automatisch systeem. Omdat hier een handmatige component bij zit is de illegaliteit ervan niet geheel duidelijk.

Stel dat dit echt waar is en het word door de beweging van het stuur geactiveerd dan is dit toch niet legaal?