GP van Brazilië, 2021

Gestart door Breaktest, 10 november 2021 - 19:19:57

« vorige - volgende »

Mickey


Mickey

Maar je kan met een illegale auto dus op zondag alsnog op het podium eindigen, waarschijnlijk.

meatball

Wat een onzin die sprintrace's , niemand die ook maar even verdedigd . Het leek wel of Hamilton aan de start stond van een formule 3 race met zijn Mercedes .
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Breaktest

Citaat van: meatball op 14 november 2021 - 09:30:26
Wat een onzin die sprintrace's , niemand die ook maar even verdedigd . Het leek wel of Hamilton aan de start stond van een formule 3 race met zijn Mercedes .
Deels eens. Ik citeer uit het Handboek Voor De Zelfbewuste Coureur: Het moet wel wat opleveren, anders kom je je nest niet uit.
Verdedigen voor het eergevoel valt daar niet onder.
Het is eigenlijk grappig en treurig tegelijk. Het is niet voor het eerst dat een goedbedoelde intentie door coureurs om zeep wordt geholpen omdat zij een eigen agenda er op na houden. Dus hier moet de FIA zeker naar kijken. Misschien moet men publiekspunten uitdelen voor de beste aanvallende actie of beste verdedigende actie.
Aan de andere kant, het is een alternatief voor een lamlendige vrije training. Dan is mijn keus toch wel snel gemaakt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Citaat van: meatball op 14 november 2021 - 09:30:26
Wat een onzin die sprintrace's , niemand die ook maar even verdedigd . Het leek wel of Hamilton aan de start stond van een formule 3 race met zijn Mercedes .

Ik vind het ook niks toevoegen aan het geheel behalve dat als iemand pech heeft en gelijk zijn hoofdrace naar de kl#te is. Ook de toepassing van penalty's kloppen niet.

Breaktest

Het levert natuurlijk wel iets op: een startpositie (en best een amusant schouwspel). Maar kennelijk wordt daar niet heel veel waarde aan gehecht. Misschien moeten ze gewoon de beloning groter maken: Als een sprintrace een kwart van de gewone lengte heeft,  zou het ook een kwart van de punten moeten opleveren.  Ik denk dat daarmee een deel van werkschuwe tuig de peper in hun reet voelt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

Inderdaad, Max moet het zelf betalen, de 50000 Euro voor het aanraken van Hamilton z'n kar.

https://f1i.com/news/424711-red-bull-e50000-fine-will-come-out-of-maxs-pocket.html

Groet,

C.G. de Beaufort


Jozef

Vandaag een Hamilton gezien die we al maanden niet gezien hadden. Topprestatie. Met de context van de titelstrijd in het achterhoofd misschien ook wel de spannendste race van het seizoen.

En inderdaad wat een onkunde van Michael Masi, tjonge jonge. Dan heb ik het over de zondag, voor alle duidelijkheid.

Fietser

Zelden zoveel motorische suprematie gezien als dit weekend in Brazilië. Dankjewel, Mercedes! Voor Hamilton was het op de zondag dan ook geen autorace, maar een schietpartij op zittende stadseenden. Waarbij opgemerkt dat je ze wel moeten raken.
Ik vermoed overigens dat als de huidige (en aankomende?) wereldkampioen niet gediskwalificeerd was, en hij dus van pole mocht vertrekken, hij 'slechts' zo'n vijf seconden voor het peloton was blijven cruisen en controleren om na afloop te zuchten dat het 'zwaar' was. Nee, het was de straf in combinatie met zijn nieuwe onderdelen die Hamilton echt heeft doen shinen. Het is hem, nou ja, gegund.
Over straf gesproken: ik vind dat Verstappen die dik verdiend zou hebben vanwege zijn actie op Hamilton. Een erg lelijke move van de Nederlander. Een vijf seconden penalty was m.i. op zijn plaats geweest.
Al met al een vermakelijke race, zeker ook door het geknok in het middenveld. Een acht.

Breaktest

Citaat van: Fietser op 15 november 2021 - 02:20:21
Zelden zoveel motorische suprematie gezien als dit weekend in Brazilië. Dankjewel, Mercedes! Voor Hamilton was het op de zondag dan ook geen autorace, maar een schietpartij op zittende stadseenden. Waarbij opgemerkt dat je ze wel moeten raken.
Ik vermoed overigens dat als de huidige (en aankomende?) wereldkampioen niet gediskwalificeerd was, en hij dus van pole mocht vertrekken, hij 'slechts' zo'n vijf seconden voor het peloton was blijven cruisen en controleren om na afloop te zuchten dat het 'zwaar' was. Nee, het was de straf in combinatie met zijn nieuwe onderdelen die Hamilton echt heeft doen shinen. Het is hem, nou ja, gegund.
Over straf gesproken: ik vind dat Verstappen die dik verdiend zou hebben vanwege zijn actie op Hamilton. Een erg lelijke move van de Nederlander. Een vijf seconden penalty was m.i. op zijn plaats geweest.
Al met al een vermakelijke race, zeker ook door het geknok in het middenveld. Een acht.
Eens. Niet alleen die suprematie is verbluffend maar ook waar deze plotseling vandaan komt. Tot voor het weekend achtte ik de titelkansen 55-45 voor Max, en nu andersom. Voorts vallen me twee andere dingetjes op: A Masi de sjacheraar, en B Max de arrogante kwast. Wellicht bedacht Masi achteraf dat die 50.000 euro boete voor wijzen naar Hamiltons auto misschien wat over the top was, voelde de kritiek op zijn functioneren, en nam dat dus mee in zijn volgende oordeel.  Maar de manier waarop Max die waarschuwing in ontvangst nam, terwijl ie eigenlijk gematst werd, verdient ook geen schoonheidsprijs - idem tijdens de persco: "Ik verdien 137.000 euro per dag, ook als ik aan het vissen ben, dus vecht er maar om". Zo maak je geen vrienden. Het lijntje tussen zelfbewust en arrogant is dun.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

gloudiesaurus

Citaat van: Fietser op 15 november 2021 - 02:20:21
Zelden zoveel motorische suprematie gezien als dit weekend in Brazilië. Dankjewel, Mercedes! Voor Hamilton was het op de zondag dan ook geen autorace, maar een schietpartij op zittende stadseenden. Waarbij opgemerkt dat je ze wel moeten raken.
Ik vermoed overigens dat als de huidige (en aankomende?) wereldkampioen niet gediskwalificeerd was, en hij dus van pole mocht vertrekken, hij 'slechts' zo'n vijf seconden voor het peloton was blijven cruisen en controleren om na afloop te zuchten dat het 'zwaar' was. Nee, het was de straf in combinatie met zijn nieuwe onderdelen die Hamilton echt heeft doen shinen. Het is hem, nou ja, gegund.
Over straf gesproken: ik vind dat Verstappen die dik verdiend zou hebben vanwege zijn actie op Hamilton. Een erg lelijke move van de Nederlander. Een vijf seconden penalty was m.i. op zijn plaats geweest.
Al met al een vermakelijke race, zeker ook door het geknok in het middenveld. Een acht.

Schijnbaar haalt de Mercedes een betere performance als de motor nieuw is. Maar het verschil was enorm. Ook als je bijvoorbeeld Hamilton en Bottas vergelijkt.
Verstappen maakt zichzelf nog geen zorgen, de Mercedes-motor neemt weer in kracht af naar mate er meer kilometers worden gereden.
Maar zorgelijk voor de kampioenschapskansen voor Max is het wel! Ik had op zaterdag nog verwacht dat hij dit weekend wat zou uitlopen op Hamilton. Dat is dus niet gelukt.

Ben benieuwd hoe het volgende week in Qatar is!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Citaat van: Breaktest op 15 november 2021 - 10:54:08
Citaat van: Fietser op 15 november 2021 - 02:20:21
Zelden zoveel motorische suprematie gezien als dit weekend in Brazilië. Dankjewel, Mercedes! Voor Hamilton was het op de zondag dan ook geen autorace, maar een schietpartij op zittende stadseenden. Waarbij opgemerkt dat je ze wel moeten raken.
Ik vermoed overigens dat als de huidige (en aankomende?) wereldkampioen niet gediskwalificeerd was, en hij dus van pole mocht vertrekken, hij 'slechts' zo'n vijf seconden voor het peloton was blijven cruisen en controleren om na afloop te zuchten dat het 'zwaar' was. Nee, het was de straf in combinatie met zijn nieuwe onderdelen die Hamilton echt heeft doen shinen. Het is hem, nou ja, gegund.
Over straf gesproken: ik vind dat Verstappen die dik verdiend zou hebben vanwege zijn actie op Hamilton. Een erg lelijke move van de Nederlander. Een vijf seconden penalty was m.i. op zijn plaats geweest.
Al met al een vermakelijke race, zeker ook door het geknok in het middenveld. Een acht.
Eens. Niet alleen die suprematie is verbluffend maar ook waar deze plotseling vandaan komt. Tot voor het weekend achtte ik de titelkansen 55-45 voor Max, en nu andersom. Voorts vallen me twee andere dingetjes op: A Masi de sjacheraar, en B Max de arrogante kwast. Wellicht bedacht Masi achteraf dat die 50.000 euro boete voor wijzen naar Hamiltons auto misschien wat over the top was, voelde de kritiek op zijn functioneren, en nam dat dus mee in zijn volgende oordeel.  Maar de manier waarop Max die waarschuwing in ontvangst nam, terwijl ie eigenlijk gematst werd, verdient ook geen schoonheidsprijs - idem tijdens de persco: "Ik verdien 137.000 euro per dag, ook als ik aan het vissen ben, dus vecht er maar om". Zo maak je geen vrienden. Het lijntje tussen zelfbewust en arrogant is dun.

Ik zou dat als zijn welbekende jeugdige bravoure willen bestempelen. Hoe moet hij zich gematst voelen, kijkend naar vergelijkbare incidenten in het verleden? Ik zou precies hetzelfde gedacht hebben. Maar ik ben ook geen 24 meer.

En waar die snelheid vandaan komt, dat is volgens mij geen ontzettend ingewikkeld vraagstuk. Nieuwe motor die maar vier races mee hoeft te gaan, dus die wordt maximaal afgesteld. Dat in combinatie met een magische achterwielophanging die op de drie rechte stukken hier uitstekend zijn waarde laat zien.

Tel daarbij op dat Hamilton het hier in twee etappes kon proberen en dan is dit het resultaat. Zelfs als 'ie pech heeft, heeft 'ie geluk. Zou er geen sprintrace zijn geweest dan was hij zondag achteraan begonnen en dan weet ik niet of hij 'm had gewonnen. Podium zeker, dat wel.

Voor mij is het een 50-50 kans.

Mickey

Wat betreft het onbestraft laten van de verdedigende move van Verstappen. Ik denk dat ze het pragmatisch beoordeeld hebben. Een overtake was hoe dan ook in de maak en op deze wijze scheelt het hen bakken met kritiek.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Fietser op 15 november 2021 - 02:20:21
Zelden zoveel motorische suprematie gezien als dit weekend in Brazilië. Dankjewel, Mercedes! Voor Hamilton was het op de zondag dan ook geen autorace, maar een schietpartij op zittende stadseenden. Waarbij opgemerkt dat je ze wel moeten raken.
Ik vermoed overigens dat als de huidige (en aankomende?) wereldkampioen niet gediskwalificeerd was, en hij dus van pole mocht vertrekken, hij 'slechts' zo'n vijf seconden voor het peloton was blijven cruisen en controleren om na afloop te zuchten dat het 'zwaar' was. Nee, het was de straf in combinatie met zijn nieuwe onderdelen die Hamilton echt heeft doen shinen. Het is hem, nou ja, gegund.
Over straf gesproken: ik vind dat Verstappen die dik verdiend zou hebben vanwege zijn actie op Hamilton. Een erg lelijke move van de Nederlander. Een vijf seconden penalty was m.i. op zijn plaats geweest.
Al met al een vermakelijke race, zeker ook door het geknok in het middenveld. Een acht.

Ach, dat vind ik overdreven! Pas in de 59 ronde (van 71) passeerde hij Max. Het was hetzelfde als in Austin (VS) maar nu was het a.h.w. omgekeerd. Maar goed, RB heeft wat vernieuwingen nodig en natuurlijk, het tyre-management. Volgende keer kan het naar Max toevallen...

P.s., de boete van Max was te hoog, maar ik ben geen F1 coureur.

Groet,

C.G de Beaufort



Breaktest

Men zegt wel eens dat het verleden drukt op het heden.
In een sombere filosofische bui bedenk ik wel eens dat het kampioenschap misschien voor aanvang van het seizoen al was beslist. Beide fabrikanten maken precies even snelle motoren, maar Honda, nog immer in de touwen door eerdere reputatieschade, kiest voor degelijkheid - tevens in de geest van de regelgeving blijvend. 
Mercedes - toch iets meer gepokt en gemazeld - komt na een gecalculeerd totaalplaatje tot de conclusie dat je beter een beetje stout kunt zijn. Dwz de performanceknop iets hoger, meer motoren er doorheen jassen dan toegestaan en straffen op de koop toe nemen, omdat dat per saldo gunstiger is. Als je daarmee budgetten overschrijdt los je dat op een andere manier wel weer op.
Het DNA van Red Bull kennende zullen zij komend seizoen ook die weg op gaan. Maar ja, daar koop je nu niks voor.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond