Spa 2021, de race die niet gereden werd?

Gestart door Mickey, 29 augustus 2021 - 17:03:34

« vorige - volgende »

Mickey

Jongens wat een farce.

Vroeger waren boten van hout, mannen van staal en werd er gewoon geracet.

Ik heb complete waterballetten gezien op Spa, véél erger dan vandaag. Elke raceklasse heeft kunnen rijden en onze goudhaantjes kunnen dat niet?

Lekker dan, zit je het hele weekend naar uit te kijken. Heb serieus te doen met het aanwezige publiek vandaag.

U leest het goed.ik word er strontchagrijnig van.

C.G. de Beaufort

Inderdaad, b.v. deze in Spa, 1998 :



Groet,

C.G. de Beaufort



Jozef

Ik vind het begrijpelijk dat ze niet rijden. De auto's zijn nu eenmaal veel moeilijker te besturen dan vroeger, en veel gevoeliger voor instabiliteit. Eenmaal de banden hun griplimiet overschrijden, is het meteen einde verhaal.

Wat ik jammer vind is dat ze net, bij de poging na 18u, niet gewoon meer rondjes achter de safety car hebben geprobeerd om wat water weg te ruimen, en dan te racen. Maar dan was er het risico dat ze het alsnog zouden moeten afgelasten en dan hadden ze ook nog punten moeten uitdelen voor een race die niet achter de SC uit is geweest, dat zou pas helemaal een farce zijn...

Voor volgend jaar de regels wijzigen zodat rondjes achter de SC niet kunnen tellen voor het uitdelen van punten, dan zijn ze wat vrijer met experimenteren achter de SC.

Mickey

Ik vind het een schande. Niets minder. Paar jaar geleden in Brazilië werd de race ook niet stilgelegd, of Duitsland.

Gezwicht onder het juk van de rubberen tegel. Je stelt zoveel mensen ongelooflijk teleur. Je zal er maar hard voor gespaard hebben en er zitten met je gezinnetje. Echt beschamend en ik heb er nul begrip voor.

Ze hadden om 15:00 uur inderdaad gewoon door moeten rijden achter de safety car, dan zou de baan vanzelf droger zijn geworden.

Jozef

Blijkbaar hebben ze een goocheltruc gevonden waardoor er dan toch niet 2, maar 3 ronden gereden zijn en hier dus ook nog punten voor worden uitgedeeld? Dat is echt belachelijk, en inderdaad een schande.

Fietser

#5
Ik vind het volkomen begrijpelijk dat de race niet doorging. De F1 volgt namelijk de samenleving op de voet. We willen veel uitdagingen, spanning en vermaak. Maar zodra risico's moeten worden genomen en zeker als het misgaat, schreeuwen 'we' moord en brand. Alle veiligheidsmaatregelen die we voortdurend nemen - zeker in de Westerse samenleving - maken ons steeds banger.
Niemand durft nu nog zonder mobieltje over straat. Geen soldaat zonder scherfvest (en psycholoog). Geen RVIM zonder virusbestrijding en afgelastingen. En geen F1-coureur durft nu nog zonder halo het asfalt op; om nog maar te zwijgen als men in de regen het rode licht van de voorganger niet meer ziet en aquaplaning op de loer ligt. Ten slotte durft geen enkele raceleiding daar nog tegenin te gaan, bang als men is voor de (digitale) storm die opsteekt mocht het mis gaan.
Heel jammer voor al die toeschouwers en, iets minder, voor ons thuis urenlang voor de buis, maar gezien voornoemde trend is 'Francorchamps 2021' m.i. goed te verklaren. 'We' zijn er zelf debet aan. Verwijzingen naar vroeger hebben geen zin, we leven in het nu.

Mickey

Het begrijpen is iets anders dan er begrip voor kunnen opbrengen. Dat laatste kan ik niet, bezien in het licht van eerdere races in dit weekend, onder dezelfde omstandigheden. En de verwijzing naar het verleden is evengoed het recente verleden.

Wel met je eens Fietser, dat de angst regeert en zoals nu ook weer blijkt komt daar zelden iets goeds uit.

Ik krijg de indruk dat ze met name vanwege de eerdere crashes bij Raidillon té voorzichtig zijn geworden.

En nu heb je verwijten over en weer als bijkomstigheid. Masi had gewoon om 15:00 uur moeten starten achter de sc en gewoon heel veel ronden moeten maken. Misschien was de baan drooggereden, misschien niet. Maar ook dan was er altijd de mogelijkheid van afblazen en dan had je tenminste met opgeheven hoofd kunnen zeggen dat je het serieus geprobeerd hebt. Nu heb je de hoon van het wereldpubliek over je afgeroepen. En je kan niet anders dan blijven ontkennen dat je een uitslag nodig hebt om commerciële en juridische redenen. Maar we weten wel beter.


gloudiesaurus

Was gisteren zelf op het circuit. Enorm zonde dat er niet gereden is! Het was een lange dag wachten, met heel weinig actie.

Maar ik snap het wel. Het regende echt de hele dag (nog meer dan zaterdag). En toen er op zaterdag gereden werd waarschuwde coureurs al (waaronder Vettel), en meteen daarna ging ook Norris er al meteen hard af in Eau Rouge. Dat hielp natuurlijk niet mee.

Men is nu voorzichtiger, en na alle commentaren van de F1 coureurs, en de crash van Norris een dag eerder snapte ik wel dat Massi het niet aandurfde. Maar wel enorm zonde voor de fans, en die 2 ronden achter de safety car. Toen er om 18:17 gereden ging worden was al duidelijk dat de situatie niet beter was dan die van 15:00. Sterker nog, het had de hele tijd geregend dus de situatie was eerder verslechterd.

Stel je voor dat nu het wereldkampioenschap aan het einde van het jaar op een half punt beslissend is...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Dat lijkt me zuur, Gloudiesaurus. De hele dag wachten in kou en regen, voor praktisch niets. Heb je het circuit nog goed kunnen verlaten? Er zullen best mensen vast zijn komen te staan in de modder.

Breaktest

Ik neig naar het standpunt dat men wel had moeten rijden. Er is namelijk altijd een snelheid waarbij je wel op de baan blijft - en daar ben je dus coureur voor en word je gvd grif voor betaald, om uit te vinden waar die ligt.
Eigenlijk wil ik niet horen van een betoog dat begint met "Ik snap het wel". Er is geen coureur of raceorganisatie die zegt: Ik snap het wel dat die fans hun geld terug willen, en liefst ook nog even gecompenseerd voor alle bijkomende ellende, dus dat gaan we even regelen. Het begrip moet kennelijk altijd van één kant komen - met die eeuwige stoplap 'veiligheid' voorop.

Maar ik zoek ook naar een tussenweg. Er zou toch een ets creatievere aanpak mogelijk moeten zijn. Even out of the box denkend: code geel voor waar standing water wordt geconstateerd, bij iedereen een bougie eruit, een zeer speciale regenband die bijna niet kan aquaplanen (denk bv aan drie naast elkaar geschroefde motorbanden)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

BMW.WilliamsF1

Citaat van: gloudiesaurus op 30 augustus 2021 - 09:32:01
Was gisteren zelf op het circuit. Enorm zonde dat er niet gereden is! Het was een lange dag wachten, met heel weinig actie.

Maar ik snap het wel. Het regende echt de hele dag (nog meer dan zaterdag). En toen er op zaterdag gereden werd waarschuwde coureurs al (waaronder Vettel), en meteen daarna ging ook Norris er al meteen hard af in Eau Rouge. Dat hielp natuurlijk niet mee.

Men is nu voorzichtiger, en na alle commentaren van de F1 coureurs, en de crash van Norris een dag eerder snapte ik wel dat Massi het niet aandurfde. Maar wel enorm zonde voor de fans, en die 2 ronden achter de safety car. Toen er om 18:17 gereden ging worden was al duidelijk dat de situatie niet beter was dan die van 15:00. Sterker nog, het had de hele tijd geregend dus de situatie was eerder verslechterd.

Stel je voor dat nu het wereldkampioenschap aan het einde van het jaar op een half punt beslissend is...

Dat is wel klote zeg, thuis voor de TV was het al irritant het wachten, kregen we nog dat schijt voetbal voorgeschoteld ook op Ziggo, dus maar snel naar F1 TV overgeschakeld aangezien ik liever naar een leeg F1 circuit kijk dan naar voetbal :P

Heb je wel je bonnetje al ingediend bij Lewis?

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 30 augustus 2021 - 09:59:40
Dat lijkt me zuur, Gloudiesaurus. De hele dag wachten in kou en regen, voor praktisch niets. Heb je het circuit nog goed kunnen verlaten? Er zullen best mensen vast zijn komen te staan in de modder.

We hadden geluk dat we redelijk vooraan op de parking stonden. Maar het was een grote modderboel. Denk dat er best wat mensen lange tijd hebben vast gestaan, wij gelukkg niet. We hadden na de race ongeveer 30 minuten vertraging, dus viel reuze mee. Maar wel een lange dag voor praktisch niets, maar wat doe je eraan he  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

En dan nog die praatzieke Mol die er een overtreffende trap van nikserigheid tegenaan gooit.
Maar dit valt natuurlijk in het niet bij het lot van 't publiek - welk door vriend Max overigens tot winnaar werd uitgeroepen. Ach ja die Max toch.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

gloudiesaurus

Citaat van: Breaktest op 30 augustus 2021 - 10:14:26
Ik neig naar het standpunt dat men wel had moeten rijden. Er is namelijk altijd een snelheid waarbij je wel op de baan blijft - en daar ben je dus coureur voor en word je gvd grif voor betaald, om uit te vinden waar die ligt.
Eigenlijk wil ik niet horen van een betoog dat begint met "Ik snap het wel". Er is geen coureur of raceorganisatie die zegt: Ik snap het wel dat die fans hun geld terug willen, en liefst ook nog even gecompenseerd voor alle bijkomende ellende, dus dat gaan we even regelen. Het begrip moet kennelijk altijd van één kant komen - met die eeuwige stoplap 'veiligheid' voorop.

Maar ik zoek ook naar een tussenweg. Er zou toch een ets creatievere aanpak mogelijk moeten zijn. Even out of the box denkend: code geel voor waar standing water wordt geconstateerd, bij iedereen een bougie eruit, een zeer speciale regenband die bijna niet kan aquaplanen (denk bv aan drie naast elkaar geschroefde motorbanden)

Ze reden al met extremes, denk dat er simpel weg te veel water was. Ik zat voor eau rouge en zag het water over de baan stromen.
Je zag op zaterdag wat er met Norris gebeurde, willen we dat? En wij zijn ook het ongeval van Bianchi enkele jaren terug nog niet vergeten.
Daar bovenop, alle coureurs klaagden, alleen Max niet. Maar die reed voorop en reed niet in de spray.

Er was constant een truck bezig om water weg te zuigen in de Eau Rouge, maar ga maar eens een baan van 7 km droog zuigen als er ook nog constant regen valt. En het regende af en toe echt heel erg hard. Het was gewoon extreem weer.

Denk dat we een jaren '90 start, zoals in 1998 op Spa waar het hele veld de muur in ging, nooit meer gaan zien in Formule 1. Tijden zijn nu eenmaal veranderd.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Citaat van: gloudiesaurus op 30 augustus 2021 - 11:58:02
Citaat van: Mickey op 30 augustus 2021 - 09:59:40
Dat lijkt me zuur, Gloudiesaurus. De hele dag wachten in kou en regen, voor praktisch niets. Heb je het circuit nog goed kunnen verlaten? Er zullen best mensen vast zijn komen te staan in de modder.

We hadden geluk dat we redelijk vooraan op de parking stonden. Maar het was een grote modderboel. Denk dat er best wat mensen lange tijd hebben vast gestaan, wij gelukkg niet. We hadden na de race ongeveer 30 minuten vertraging, dus viel reuze mee. Maar wel een lange dag voor praktisch niets, maar wat doe je eraan he  ;)

Good for you! :)

Citaat van: gloudiesaurus op 30 augustus 2021 - 12:02:12
Citaat van: Breaktest op 30 augustus 2021 - 10:14:26
Ik neig naar het standpunt dat men wel had moeten rijden. Er is namelijk altijd een snelheid waarbij je wel op de baan blijft - en daar ben je dus coureur voor en word je gvd grif voor betaald, om uit te vinden waar die ligt.
Eigenlijk wil ik niet horen van een betoog dat begint met "Ik snap het wel". Er is geen coureur of raceorganisatie die zegt: Ik snap het wel dat die fans hun geld terug willen, en liefst ook nog even gecompenseerd voor alle bijkomende ellende, dus dat gaan we even regelen. Het begrip moet kennelijk altijd van één kant komen - met die eeuwige stoplap 'veiligheid' voorop.

Maar ik zoek ook naar een tussenweg. Er zou toch een ets creatievere aanpak mogelijk moeten zijn. Even out of the box denkend: code geel voor waar standing water wordt geconstateerd, bij iedereen een bougie eruit, een zeer speciale regenband die bijna niet kan aquaplanen (denk bv aan drie naast elkaar geschroefde motorbanden)

Ze reden al met extremes, denk dat er simpel weg te veel water was. Ik zat voor eau rouge en zag het water over de baan stromen.
Je zag op zaterdag wat er met Norris gebeurde, willen we dat? En wij zijn ook het ongeval van Bianchi enkele jaren terug nog niet vergeten.
Daar bovenop, alle coureurs klaagden, alleen Max niet. Maar die reed voorop en reed niet in de spray.

Er was constant een truck bezig om water weg te zuigen in de Eau Rouge, maar ga maar eens een baan van 7 km droog zuigen als er ook nog constant regen valt. En het regende af en toe echt heel erg hard. Het was gewoon extreem weer.

Denk dat we een jaren '90 start, zoals in 1998 op Spa waar het hele veld de muur in ging, nooit meer gaan zien in Formule 1. Tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Maar dat neemt allemaal niet weg, dat ze het op een andere manier hadden moeten aanvliegen. Is het teveel, dan is dat zo. Deels droogrijden, of anders gezegd, condities creëeren die acceptabel zijn, was te proberen geweest, vroeger op de dag. Maar ik geef toe, de beste stuurlui etc...

Citaat van: Breaktest op 30 augustus 2021 - 11:58:51
En dan nog die praatzieke Mol die er een overtreffende trap van nikserigheid tegenaan gooit.
Maar dit valt natuurlijk in het niet bij het lot van 't publiek - welk door vriend Max overigens tot winnaar werd uitgeroepen. Ach ja die Max toch.


Die snelle acceptatie/gelatenheid van Mol frustrerende mij ook! :D