Gp van Frankrijk

Gestart door Sabai, 17 juni 2021 - 12:43:24

« vorige - volgende »

Sabai

De Honda aangedreven teams krijgen dit weekend een nieuwe motor. Ik ben benieuwd of het ze nog meer gaat brengen.  Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Honda. Snap dan ook niet dat ze wederom wanneer ze succes hebben uit de F1 gaan stappen.  Zo zonde dit.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 17 juni 2021 - 12:43:24
De Honda aangedreven teams krijgen dit weekend een nieuwe motor. Ik ben benieuwd of het ze nog meer gaat brengen.  Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Honda. Snap dan ook niet dat ze wederom wanneer ze succes hebben uit de F1 gaan stappen.  Zo zonde dit.
Goeie timing. Al is het maar om terugval door 'vleugelgate 'te compenseren/maskeren.

En wat het terugtrekken betreft: misschien hadden ze het huidige eigen succes ook niet voorzien toen ze de knoop doorhakten. Het zou best kunnen dat het rekensommetje (kosten vs goodwill op internationale markten) destijds negatief uitviel en inmiddels weer in de plus staat. Maar grote concerns zijn qua beleidsbeslissingen nu eenmaal een beetje een mammoettanker.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Het past niet in hun strategie voor de komende jaren. De brandstofmotor is uitontwikkeld. Hybride lijkt (wereldwijd) ook op zijn retour en elektrificatie is het toverwoord.


C.G. de Beaufort

Citaat van: Mickey op 17 juni 2021 - 17:10:33
Het past niet in hun strategie voor de komende jaren. De brandstofmotor is uitontwikkeld. Hybride lijkt (wereldwijd) ook op zijn retour en elektrificatie is het toverwoord.

Nee. We hebben al een elektrische motor, namelijk in de Formule-E. Als ze iets gaan ontwikkelen in de komende tijd, dan is het een waterstof motor.

Groet,

C.G. de Beaufort


Sabai

#4
Citaat van: Mickey op 17 juni 2021 - 17:10:33
Het past niet in hun strategie voor de komende jaren. De brandstofmotor is uitontwikkeld. Hybride lijkt (wereldwijd) ook op zijn retour en elektrificatie is het toverwoord.

Ik merk juist dat hybride heel populair is . Bij mij in de straat bijvoorbeeld zijn er een stuk of 6 hybride en 2 maar elektrisch. Acciradius is toch nog steeds een dingetje.Dat is voor mij ook de reden geweest om hybride te gaan rijden. Al ben ik het wel met je eens dat het een tussenstap is en elektrificatie de toekomst is.

Mickey

Nederland is een fiscaalvriendelijke speldenprik op de wereldbol. Voor hybride. We zullen er nog jaren mee te maken hebben, maar vol EV heeft de toekomst.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 17 juni 2021 - 19:13:28
Citaat van: Mickey op 17 juni 2021 - 17:10:33
Het past niet in hun strategie voor de komende jaren. De brandstofmotor is uitontwikkeld. Hybride lijkt (wereldwijd) ook op zijn retour en elektrificatie is het toverwoord.

Ik merk juist dat hybride heel populair is . Bij mij in de straat bijvoorbeeld zijn er een stuk of 6 hybride en 2 maar elektrisch. Acciradius is toch nog steeds een dingetje.Dat is voor mij ook de reden geweest om hybride te gaan rijden. Al ben ik het wel met je eens dat het een tussenstap is en elektrificatie de toekomst is.
(Weliswaar off-topic maar so what).
Naar mijn bescheiden mening is hybride het meest waardeloze concept, zowel technisch als fiscaal. Je kiest eigenlijk voor het gewicht en ruimtegebrek van een elektrische auto en de complexiteit en onderhoudsgevoeligheid van een conventionele, ofwel het slechtste van twee werelden. 
Bovendien is de verhouding op zijn best 1 kwart elektrisch, driekwart brandstof. Dat had precies andersom gemoeten. Waarom? Omdat het echte motief tot aankoop is niet gebrek aan actieradius is maar range anxiety: de (irreele) angst ergens onderweg met een lege tank te staan.
Een zinvolle hybride is dus een zo goed als volledig elektrische auto met een lullig tweecilindertje die niet bedoeld is om je positie op de snelweg te handhaven, maar waarmee je jezelf wel gegarandeerd (over de provinciale weg) naar de eerste beste pomp, laadpaal of naar huis kunt slepen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#7
Citaat van: Breaktest op 18 juni 2021 - 20:00:51
Een zinvolle hybride is dus een zo goed als volledig elektrische auto met een lullig tweecilindertje die niet bedoeld is om je positie op de snelweg te handhaven, maar waarmee je jezelf wel gegarandeerd (over de provinciale weg) naar de eerste beste pomp, laadpaal of naar huis kunt slepen.
Zo had ik het nog niet gezien. Of het praktisch uitvoerbaar is weet ik niet (bezit weinig technische kennis), maar dit vind ik nu een prima inzicht.
Sorry, ook off topic.

Sabai

Zo dit was wel het soort race wat ik al jaren niet meer gezien heb. Wat een spannend jaar dit  :D

Mickey

Deze races zorgen voor hartproblemen.  :P


Breaktest

De hele wereld is lyrisch over Max, en terecht natuurlijk - en zelf heb ik ook met grote teugen genoten.
Maar.. al is het maar voor de geschiedschrijving, wil ook even wijzen op een (mogelijke) joekel van een fout door Max - en doel ik niet zijn positieverlies bij de start, maar op precies die eigenhandige call tot een tweestopper welk voor zoveel schitterend dramatheater heeft gezorgd.
Het was namelijk geen geplande stop maar een ad hoc door Max geforceerde beslissing omdat hij niet geloofde met die harde set de race te kunnen uitrijden.  Welnu, dat bleek dus onjuist, zoals Hamilton als Bottas aantoonden.
De vraag is dus als ie op kop was blijven rijden met welke marge hij Hamilton dan had verslagen. Ik vermoed dat het een veelvoud was van de huidige twee seconden. 
Je kunt dus stellen dat de overwinning is binnengeharkt door Max de coureur - die zo goed is dat ie zelfs Max de strateeg heeft verslagen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#11
Wat een race!
Maar ook ik twijfel een beetje of die 2e pitstop van Verstappen wel zo nodig was geweest. Hij deed dat nml. - ietwat panikerend - juist op het moment dat Hamilton zijn momentum leek te verliezen, na rondenlange druk op Verstappen. Aan de andere kant zal de vrees voor een undercut van een van de Mercedessen mogelijk mee hebben gespeeld bij de beslissing van RB voor die tweede stop. Na Verstappens stop 'moest' Hamilton wel doorjakkeren in de hoop (nipt) voor te blijven - waar het eventjes ook op leek. Afijn, het pakte goed uit voor de Nederlander én het bezorgde de neutrale kijker heel veel spannend plezier.
Daarnaast viel mij op dat Ricciardo heel veel credits kreeg voor zijn acties, maar dat teamgenoot Norris toch eigenlijk (alweer) gewoon een stuk sneller was. Opmerkelijk ook hoe de Ferrari's hun rubber opvraten.

C.G. de Beaufort

Het ligt eraan of Hamilton een nieuwe set van de medium banden zou gebruiken. Wanneer Max doorrijdt, dan krijg je een omgekeerde versie, voor het einde van de race haalt Hamilton Max in. Kortom, het was een juiste beslissing en... het pakte goed uit.

Groet,

C.G. de Beaufort




Breaktest

Ik twijfel er niet aan dat het een onverstandige, door de emotie van het moment genomen beslissing was.
Uiteindelijk een die niet zo heel veel kwaad kon (mede dankzij sterke secondant Perez en het uitblijven onvoorziene gebeurtenissen), maar toch.
Wat misschien zelfs ook een rol heeft gespeeld is dat, als het in de ogen van Verstappen toch lood om oud ijzer was, hij Hamilton graag op dezelfde manier wilde verslaan als hem zelf eerder (Spanje) was overkomen. Irrationeler kan ik het niet maken.

Punt is dat Paul Ricard bij uitstek een 1-stopper circuit is. Niet alleen deze race maar ook de voorgaande twee edities kozen vrijwel alle teams daarvoor, inclusief Red Bull met beide wagens. Daarvan afwijken is hooguit voor nr 2 een optie, maar dan als wanhoopsdaad die hooguit goed kan uitpakken als bv een safety car in de baan komt. Maar rij je vooraan, dan moet je je gewoon aan de best beschikbare strategie houden en je schouders ophalen over wat daarachter gebeurt.

Het is me overigens wel vaker opgevallen dat Verstappen zich als strateeg een beetje vergaloppeert. Da's natuurlijk moeilijk te bewijzen omdat je nooit weet hoe het alternatieve scenario zou hebben uitgepakt. Maar je zou het als een bij-effect van zijn zelfvertrouwen kunnen zien. Dat en zijn gezag zijn inmiddels zo groot dat ie onder wisselende omstandigheden vaak zelf de knoop doorhakt. Geldingsdrang en intuïtie versus rekenwerk door timide computernerds in de pits. Waar zou jij op lange termijn je geld zetten?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ik denk dat hij zelf wel goed aanvoelde wat op de harde band mogelijk was. Tel daarbij op dat zijn laatste ervaring met een lange stint, er eentje was die ook heel anders had kunnen aflopen. En dan de ervaringen met Barcelona en Hongarije en je kon niet anders dan hierop uitkomen. Als de pitmuur had laten weten dat het geen optie was, zou wellicht anders besloten zijn. Er zijn meerdere wegen naar een overwinning mogelijk. Ik denk dat dit de beste was. Al had ik er zelf ook tijdens al het verkeer in de laatste fase eigenlijk bijna geen vertrouwen meer in.