GP van Baku 2021

Gestart door C.G. de Beaufort, 06 juni 2021 - 22:56:32

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

Over het 'ongeluk' van Hamilton. Hamilton had de  brake magic ingeschakeld. 'Brake magic' is een instelling op het stuur die de remmen sneller opwarmt door de instellingen voor de auto die in de regen en remvoorspanning wijzigt. Het is een vooraf ingestelde schakelaar die het volgende overschrijft:

- Rembalans (overbrugging naar een hoge vooringestelde waarde, meestal 75,0%)
- Display (overschrijven om rem- en bandentemperaturen weer te geven)
- Strat-modus (overschrijven naar een oogstmodus/Strat-modus 1)
- Wanneer de voorkeuzeschakelaar is uitgeschakeld, keert deze terug naar de fysieke draaiknopinstelling of de vorige instelling
- Rembalans (terug naar niet-overschreven bias)
- Display (terug naar standaardpagina)
- Strat-modus (terug naar de werkelijke draaipositie van de Strat-modus)

Fijn voor Max. Hamilton is zeker niet koelbloedig. Hij deed dit per ongeluk. Hij heeft bij het team zijn verontschuldigen aangeboden. Nu maar hopen dat'ie nog meer niet 'cool' is...

 


Breaktest

Wel een katapultstart - zit dat ook onder dat knopje?
Of was Perez gewoon traag weg?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Citaat van: Breaktest op 06 juni 2021 - 23:22:05
Of was Perez gewoon traag weg?
Pérez was traag weg.
Ik las ergens dat de Mexicaan een klein hydraulisch probleempje had waardoor hij zich niet mocht 'warm slingeren' op weg naar de grid. Mogelijk is dat de reden dat hij niet zo goed uit de startblokken kwam waardoor Hamilton hem verschalkte op weg naar de eerste bocht - met alle gevolgen van dien (zeker gezien 'dat knopje'). Ik vermoed dat als Pérez wél goed weg was gekomen, Hamilton voor zekerheid had gekozen, eerder had geremd en op safe (2e plaats = 18 punten) had gespeeld. Tja...
Overigens was Pérez tijdens de eerste start wel prima weg. Hij haalde in de openingsronde zowel Sainz als Gasly in - vooral die laatste manoeuvre was sterk.

Ander opvallends:
Vettel deed het (alweer) goed, lijkt nu sneller dan Stroll, had ik niet verwacht.
Ricciardo moet het steeds duidelijker afleggen tegenover Norris, had ik ook niet verwacht. Daarnaast heeft Norris zich natuurlijk in korte tijd ontwikkelt tot een echte topper.
Leclerc is in dit veld wellicht de coureur met de meeste snelheid, zeker over één ronde.
Waar was Bottas dit hele weekend? Schrijnend.

Breaktest

Citaat van: Fietser op 07 juni 2021 - 09:22:03
Waar was Bottas dit hele weekend? Schrijnend.
Wellicht dat dit met zijn toekomstperspectieven voor volgend jaar te maken heeft. Mogelijk is 'm dit weekend de wacht aangezegd, of medegedeeld dat ie de rest van het seizoen in dienst moet rijden (kan natuurlijk ook per clausule - wanneer je op X moment in het seizoen x aantal punten achterstaat op je teamgenoot).
Maar 't geloof en de spirit lijkt eruit.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Hypocrisietheater.
Deze term schoot mij in de nasleep van Baku te binnen, met name door hoe op de bandenincidenten wordt gereageerd (door beide kampen als een pavlov-hondje, maar ook door beiden als gevaarlijk en ongewenst gezien).

Of rondslingerend carbon ook hier de oorzaak is, laat ik even in het midden, maar feit is wel dat dit goedje al talloze banden heeft kapot gesneden, hetzij als losse scherf, hetzij als mobiel vleesmes op de voorvleugel. Toch worden carbon voorvleugels en ophangingen al pakweg 20 jaar getolereerd - en dat is op zijn minst hypocriet te noemen in dit tijdperk van extreme veiligheidswoede. De hypocrisie zit overigens zowel bij de FIA die niet ingrijpt als de bij de teams die zich opstellen als zwarte piet die uitglijdt over zijn eigen pepernoten en vervolgens zijn beklag doet. Wellicht wacht men met ingrijpen tot een klapband een dode of invalide oplevert...

De hypocrisie is des te groter aangezien de oplossing geen rocket science betreft. Ik geef er twee: 
1 Verplicht terug naar aluminium voor high risk onderdelen, plus wing-endplate dikker en boller qua vorm maken.
2 Verzin een soort oversized bladblazer.  Okee, het is iets duurder dan onbezoldigde sukkels met een bezem in een gevangenis-overall, maar kom op zeg, een zamboni voor het asfalt, is dat te veel gevraagd?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

FolkertE

Citaat van: Breaktest op 07 juni 2021 - 13:35:50
Hypocrisietheater.
Deze term schoot mij in de nasleep van Baku te binnen, met name door hoe op de bandenincidenten wordt gereageerd (door beide kampen als een pavlov-hondje, maar ook door beiden als gevaarlijk en ongewenst gezien).

Of rondslingerend carbon ook hier de oorzaak is, laat ik even in het midden, maar feit is wel dat dit goedje al talloze banden heeft kapot gesneden, hetzij als losse scherf, hetzij als mobiel vleesmes op de voorvleugel. Toch worden carbon voorvleugels en ophangingen al pakweg 20 jaar getolereerd - en dat is op zijn minst hypocriet te noemen in dit tijdperk van extreme veiligheidswoede. De hypocrisie zit overigens zowel bij de FIA die niet ingrijpt als de bij de teams die zich opstellen als zwarte piet die uitglijdt over zijn eigen pepernoten en vervolgens zijn beklag doet. Wellicht wacht men met ingrijpen tot een klapband een dode of invalide oplevert...

De hypocrisie is des te groter aangezien de oplossing geen rocket science betreft. Ik geef er twee: 
1 Verplicht terug naar aluminium voor high risk onderdelen, plus wing-endplate dikker en boller qua vorm maken.
2 Verzin een soort oversized bladblazer.  Okee, het is iets duurder dan onbezoldigde sukkels met een bezem in een gevangenis-overall, maar kom op zeg, een zamboni voor het asfalt, is dat te veel gevraagd?
[/b]
Ik las dus ergens dat in de Nascar dit al jaren word gedaan.
Alhoewel ik geniet van Max kunde en overwinningen, ik begin een beetje te hopen dat de F1 snel veel gaat veranderen. Kleinere en lichtere auto's, Betere banden die je kunt pushen zonder over de clif heen te gaan.
Geen motoren straffen.

Breaktest

Citaat van: FolkertE op 07 juni 2021 - 18:23:07
Ik las dus ergens dat in de Nascar dit al jaren word gedaan.
Ah. Niet van op de hoogte, maar verbaast me niks - daar heerst wat meer common sense. Voor F1 geldt meer het credo 'Als we het zelf niet hebben uitgevonden, pruimen we het niet'.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

Eh, LeClerc werd ingehaald door Hamilton door een 'tak' op de baan.

https://www.telegraaf.nl/sport/778864618/ferrari-coureur-charles-leclerc-verloor-koppositie-door-tak-op-de-baan

Ik vraag me af, hoe 'groot' die tak was..

Groet,

C.G. de Beaufort


Henk1987


C.G. de Beaufort

Citaat van: Henk1987 op 08 juni 2021 - 14:20:37
Hier een twitterbericht over de tak

https://twitter.com/Gianludale27/status/1401584381433626629

Vertaling :

Het stuk boom (of kortom, wat het ook is ) waar Leclerc het over had. Om het te vermijden, sneed hij bocht 15 af, terwijl Hamilton hem ontweek en vervolgens weer op de lijn kwam. Nadat hij de hoek had afgesneden, had Charles besloten zijn voet op te heffen, waardoor Lewis dichterbij kon komen.

Zoals ik het zie, is dit een fout van LeClerc.

Groet,

C.G. de Beaufort