Komkommerquiz

Gestart door Breaktest, 03 december 2023 - 11:53:33

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: gloudiesaurus op 19 december 2023 - 10:21:20
Citaat van: Breaktest op 17 december 2023 - 16:35:02
Citaat van: Sabai op 14 december 2023 - 20:40:45Prost is dan de laatste geweest.
Dat is inderdaad de juiste (1997-2001). Overigens ook Jackie Stewart had ik goed gerekend.
Maak niet deel uit van de vraag, maar enig idee wie hun voorganger was?

Brabham? Fittipaldi?
Juiste antwoord: Larrousse. Het team was actief van 1987-1994.
Minder bekend is dat team-eigenaar Gérard Larrousse zelf ook ooit achter het stuur is gekropen, tijdens de Belgische GP van '74. Hij kwalificeerde zich als 28e (kom daar tegenwoordig nog maar eens om). Na een mislukte poging zich te kwalificeren voor de GP van Frankrijk later dat jaar, hield ie het voor gezien.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Citaat van: Breaktest op 17 december 2023 - 16:36:25BT-03: Gijsbertus Gerrit, over welke coureur hebben we het?

Da's Giedo!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

#17
Citaat van: Robbert65 op 26 december 2023 - 15:15:12
Citaat van: Breaktest op 17 december 2023 - 16:36:25BT-03: Gijsbertus Gerrit, over welke coureur hebben we het?

Da's Giedo!
Dat is correct. Alias Driegees
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

BT-04: De toch niet vervanger van Prost
Alain Prost stond een bekend als een rijder die weinig risico's neemt. Toch heeft hij wel eens met een blessure langs de kant gestaan, en dat opende de weg voor een spectaculaire comeback van een andere coureur.
-Wie was die beoogde vervanger?
-Waarom ging dat op het laatste moment niet door?
-Welke GP had die comeback moeten plaatsvinden, en hoe liep het af?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

BT-05: Tralala, bij je debuut de wagen op pole zetten
Ze bestaan maar zijn zeer dun gezaaid. Noem naam, plaats en tijd en afloop.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

BMW.WilliamsF1

Citaat van: Breaktest op 13 februari 2024 - 10:32:08BT-05: Tralala, bij je debuut de wagen op pole zetten
Ze bestaan maar zijn zeer dun gezaaid. Noem naam, plaats en tijd en afloop.

Sowieso Jacques Villeneuve in 1996. Dat was in Melbourne, Australië. Voor de rest weet ik er geen zonder op te zoeken :)

Breaktest

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 13 februari 2024 - 13:43:20
Citaat van: Breaktest op 13 februari 2024 - 10:32:08BT-05: Tralala, bij je debuut de wagen op pole zetten
Ze bestaan maar zijn zeer dun gezaaid. Noem naam, plaats en tijd en afloop.

Sowieso Jacques Villeneuve in 1996. Dat was in Melbourne, Australië. Voor de rest weet ik er geen zonder op te zoeken :)
Dat is sowieso goed. Maar om de vraag nog enigszins te verlengen narrow ik 'm down tot de jaren 70.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#22
Tot of tot en met de jaren 70? Ik meen dat Carlos Reutemann zoiets flikte. In 'zijn eigen' Argentijnse GP. En dan gok ik op 1972 of 73. En daarvoor? Tsja, misschien Baghetti in Aintree begin Sixties? De afloop weet ik niet precies. Ik meen dat Reutemann uitviel, maar dat Baghetti zijn eerste GP won. Maar misschien haal ik alles door elkaar en gaat het om iemand anders. Opzoeken kan altijd nog.

BMW.WilliamsF1

En sowieso degene die pole pakte in Silverstone 1950  ;)


Breaktest

Citaat van: Fietser op 14 februari 2024 - 09:37:25Tot of tot en met de jaren 70? Ik meen dat Carlos Reutemann zoiets flikte. In 'zijn eigen' Argentijnse GP. En dan gok ik op 1972 of 73. En daarvoor? Tsja, misschien Baghetti in Aintree begin Sixties? De afloop weet ik niet precies. Ik meen dat Reutemann uitviel, maar dat Baghetti zijn eerste GP won. Maar misschien haal ik alles door elkaar en gaat het om iemand anders. Opzoeken kan altijd nog.
Reutemann was inderdaad de naam waarnaar ik zocht. Hij maakte een spetterende entree tijdens zijn home GP (1972), waarna heel Argentinië opveerde. Hij viel niet uit, maar een race van twee uur was toch wat veel; hij zakte terug tot de 7e plek op twee ronden.
(Er zijn nog een paar rariteiten in de jaren 50 maar die tellen we niet mee.)
Baghetti is wel een honourable mention, in die zin dat ie won bij zijn debuut (Reims 1961), maar het ging hier om de pole (hij startte als 12e).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

BT-06: Van wie zijn deze schoenen?

You cannot view this attachment.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Gosss, dat is een ohjaatje...

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

BT-06 Welnu, de tijd is nu wel om. Dat was James Hunt.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Citaat van: Breaktest op 30 december 2023 - 13:45:29BT-04: De toch niet vervanger van Prost
Alain Prost stond een bekend als een rijder die weinig risico's neemt. Toch heeft hij wel eens met een blessure langs de kant gestaan, en dat opende de weg voor een spectaculaire comeback van een andere coureur.
-Wie was die beoogde vervanger?
-Waarom ging dat op het laatste moment niet door?
-Welke GP had die comeback moeten plaatsvinden, en hoe liep het af?
Deze staat ook al een tijd open. Ik geef een stukje extra info: het verhaal speelt in 1980.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Citaat van: Breaktest op 30 december 2023 - 13:45:29BT-04: De toch niet vervanger van Prost
Alain Prost stond een bekend als een rijder die weinig risico's neemt. Toch heeft hij wel eens met een blessure langs de kant gestaan, en dat opende de weg voor een spectaculaire comeback van een andere coureur.
-Wie was die beoogde vervanger?
-Waarom ging dat op het laatste moment niet door?
-Welke GP had die comeback moeten plaatsvinden, en hoe liep het af?
De gezochte coureur is ook James Hunt. Het verhaal begint met de GP van Zuid-Afrika 1980. Tijdens kwalificatie brak Prost, rijdend voor McLaren, zijn pols en was ook de volgende race (USA-west, Long Beach) uitgeschakeld. Hunt was halverwege 1979 gestopt maar reisde met het circus mee als commentator. Dus voor McLaren lag het voor de hand hun oud-kampioen te vragen. Die had er wel oren naar - voor een miljoen. Maar in opmaat naar die GP brak Hunt zijn been tijdens skiën. Naar verluid jolige capriolen makend in beschonken toestand. In plaats van Hunt werd gebakje Stephen South gevraagd die zich niet wist te kwalificeren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond