Grand Prix van Bahrein - Sakhir

Gestart door Wings, 29 november 2020 - 15:06:45

« vorige - volgende »

Jozef

De "nummer 2 en 3 uit de auto" zijn daar als dokter, niet om branden te blussen (nummer 2 is vaste dokter Ian Roberts, nummer 3 is elke race een andere, lokale dokter). Integendeel, hun veiligheid is nog belangrijker dan die van een coureur.

Op de marshals viel inderdaad wel wat aan te merken, vooral op de man die zijn brandblusser half leegspuit op een paar meter van de brand. Het zal inderdaad zo zijn dat de hitte niet te harden was, maar dat was voor Ian Roberts ook zo en die ging toch gewoon Grosjean helpen ook al deed het zeer aan zijn gezicht (open helm). Dat is een kwestie van gedrild zijn en voorbereid op zulke situaties.

Wings

Citaat van: Breaktest op 12 december 2020 - 14:57:20
Ik heb dat ongeluk van Grosjean  nog eens bekeken, maar dan met oog op de brandweerlui.
Al met al toch wel redelijk stuitend. Je zou je bijna afvragen of het wel verstandig is GP's te organiseren in landen waar de brandweermannen gebukt gaan onder obesitas.

Nummer 1 (met gele helm) had als eerste ter plekke kunnen zijn maar verliest 8 kostbare seconden. Hij staat niet op zijn post en rent eerst weg. Pas dan herinnert ie zich dat ie brandweerman is. Het ontgrendelen doet ie goed, maar vervolgens spuit ie een flink deel op straat en blijft op comfortabele afstand. Zijn mind set lijkt die van: ik moet een brandje blussen, niet van: ik moet een persoon redden.
Nummer 2 die van de overkant komt aangelopen doet weinig verkeerd, of het moet zijn dat ie zijn helm niet op heeft en 4 seconden verliest met het ontgrendelen.
Nummer 3 komt pas echt aangewaggeld, kiest een omweg achter de safety car langs, en denkt vervolgens: "Ach, laat ook maar zitten, direct raakt m'n knotje in de war". 

Ook nummer 4 en 5 (2 en 3 uit de auto) verdienen geen schoonheidsprijs. Ze moeten eerst in de kofferbak graaien op zoek naar een brandblusser. Van de chauffeur kan ik begrijpen dat ie die niet tussen zijn benen heeft, van de man op de achterbank een stuk minder.

Langs de baan staan geen doorgewinterde brandweermensen met 1. blusmateriaal wat slagkracht geeft, 2. beschermingspakken waarmee zij rijders uit een brandende auto kunnen helpen. Met pak en gesloten helm moet je vliegensvlug kunnen handelen om een rijder uit de auto te krijgen en precies weten hoe dit moet. Om snel te kunnen acteren moeten je niets anders doen dat oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Deze onkunde langs de baan is mij vaker opgevallen. Baanmarshalls schatten de risico's vaak slecht in, hebben hun pakken niet gesloten, het wegtakelen van de auto gaat ook vaak gepaard met een hoop gestuntel, totaal niet voorbereid. Het zijn vrijwilligers die met een cursus worden klaargestoomd om langs de baan te staan en de FIA vindt er niets van. Totdat het gruwelijk misgaat.

Breaktest

Citaat van: Wings op 17 december 2020 - 11:55:02

Langs de baan staan geen doorgewinterde brandweermensen met 1. blusmateriaal wat slagkracht geeft, 2. beschermingspakken waarmee zij rijders uit een brandende auto kunnen helpen. Met pak en gesloten helm moet je vliegensvlug kunnen handelen om een rijder uit de auto te krijgen en precies weten hoe dit moet. Om snel te kunnen acteren moeten je niets anders doen dat oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Deze onkunde langs de baan is mij vaker opgevallen. Baanmarshalls schatten de risico's vaak slecht in, hebben hun pakken niet gesloten, het wegtakelen van de auto gaat ook vaak gepaard met een hoop gestuntel, totaal niet voorbereid. Het zijn vrijwilligers die met een cursus worden klaargestoomd om langs de baan te staan en de FIA vindt er niets van. Totdat het gruwelijk misgaat.
Het schuurt natuurlijk ook (en dat bedoel ik figuurlijk: vrijwilliger lopen wezen opdat 20 miljonairs hun duurbetaalde hobby kunnen uitoefenen). Op die zere plek zal
de FIA zéker geen vinger leggen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond