Grand Prix van Bahrein - Sakhir

Gestart door Wings, 29 november 2020 - 15:06:45

« vorige - volgende »

Sabai

Ik denk dat de afgelopen 6 jaar elke heikeneuker kampioen in die auto was geworden. Daarom vind ik 6 van de 7 titels ook niks bijzonders.

Mickey

Je zal het vast ironisch bedoelen.

Als Hamilton er niet was geweest, was waarschijnlijk Rosberg nu meervoudig WK geweest, daarvan ben ik overtuigd.

Fietser

#32
Citaat van: Mickey op 07 december 2020 - 22:30:12
De essentiële vraag die dit weekend boven komt drijven is volgens mij ook of Hamilton in deze tijd zoveel geld waard is.
Goed punt. Ik zou het willen aanvullen met de vraag wat al die wereldtitels waard zijn met dit superieure materiaal. (Behalve voor de statistieken.)
Overigens kun je dat ook van Vettel zeggen. Die werd 4x op rij kampioen in een superieure Red Bull met een niet meer dan gemiddelde coureur als teamgenoot naast zich. Een terzijde: de lijst van F1-kampioenen die veel aan hun materiaal danken is best groot, maar de Hamilton-reeks is wel erg extreem.

Over geld gesproken: ik vind dat heel veel grootverdieners in de sport hun geld absoluut niet waard zijn. Geldt overigens ook voor heel veel artiesten en andere mega-verdieners. Maar ja, het is lastig vat te krijgen op de motor die 'geld' heet.

Jozef

Citaat van: Mickey op 07 december 2020 - 22:30:12
De essentiële vraag die dit weekend boven komt drijven is volgens mij ook of Hamilton in deze tijd zoveel geld waard is. Ik roep al jaren dat dat niet het geval is. Kan hij nog zo uitzonderlijk zijn, als je ziet met hoeveel marge hij kampioen is geworden, is het redelijk veilig te veronderstellen, dat elke heikneuter in het huidige rijdersveld in die bak kampioen zou kunnen worden. Die vermeende uitzonderlijkheid is in mijn optiek onder deze omstandigheden gewoon de meerprijs niet waard.

Tja, Bottas is de gemiddelde heikneuter en is met één race te gaan nog niet eens verzekerd van de tweede plek. Hij is dit seizoen misschien overladen met pech, maar het is nu niet zo dat het bij Verstappen wel van een leien dakje ging. Dus je stelling wordt alvast wat 2020 betreft toch niet weerspiegeld in de feiten.

Mickey

Omdat Bottas een betere tegenover zich heeft hè, dat lijkt me vrij logisch. Hercalculeer je aanname eens in de wetenschap dat Hamilton eigenlijk overwinningen wegsnoept bij Bottas. Zou je een heikneuter naast Bottas zetten en Bottas wint vervolgens pakweg driekwart van wat nu op Hamiltons naam staat, is Bottas gewoon kampioen aan het eind van het seizoen.

Sabai

Als Hamilton niet naar Mercedes was gegaan dan was Rosberg nu een zevenvoudig kampioen geweest  :D .

Breaktest

Citaat van: Mickey op 08 december 2020 - 14:54:39
Omdat Bottas een betere tegenover zich heeft hè, dat lijkt me vrij logisch. Hercalculeer je aanname eens in de wetenschap dat Hamilton eigenlijk overwinningen wegsnoept bij Bottas. Zou je een heikneuter naast Bottas zetten en Bottas wint vervolgens pakweg driekwart van wat nu op Hamiltons naam staat, is Bottas gewoon kampioen aan het eind van het seizoen.
Grappig, zo'n berekening heb ik vorig jaar eens gemaakt; ik meen dat er aan de onderlinge verhouding niet veel veranderde.

Maar nog even over Hamilton. ik zie hem niet als iemand die miraculeuze dingen met zijn auto doet, (wat eventueel een miraculeus salaris zou rechtvaardigen), maar als iemand die net iets minder onnodige fouten maakt dan de rest. Een klein verschil in benadering, maar 't zet voor mij de zaak wel in een wat realistischer perspectief.

En dat kun je van hem ook zeggen in een bredere context. Ook daar is ie niet perfect maar maakt net wat minder fouten dan zijn tegenstanders. Een voorbeeld van zo'n onnodige fout vind ik de vroegtijdige verlenging van Max' contract. Of zijn langzamerhand iconische grote mond.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Citaat van: Mickey op 08 december 2020 - 14:54:39Omdat Bottas een betere tegenover zich heeft hè, dat lijkt me vrij logisch. Hercalculeer je aanname eens in de wetenschap dat Hamilton eigenlijk overwinningen wegsnoept bij Bottas. Zou je een heikneuter naast Bottas zetten en Bottas wint vervolgens pakweg driekwart van wat nu op Hamiltons naam staat, is Bottas gewoon kampioen aan het eind van het seizoen.

Nu vergeet je dat Hamilton niet alleen punten van Bottas heeft afgesnoept, maar ook van Verstappen. Hamilton wegtoveren verandert dus erg weinig aan het feit dat Bottas grote moeite heeft om een Verstappen te verslaan die al vijfmaal de finish niet wist te bereiken. Als je naar races kijkt waarin zowel Bottas als Verstappen het einde haalden, dan staat het 4-4 gelijk en dat is zonder Groot-Brittannië en Bahrein mee te tellen omdat Bottas daar wel finishte maar een extra stop nodig had vanwege een lekke band. Als de Red Bull nog wat sneller was geweest, dan werd het helemaal een moeilijk verhaal en kom je er dus wel degelijk bij uit dat een topcoureur nog altijd een onmisbaar ingrediënt is in de titelstrijd.

Mickey

Je zou de berekening heel exact moeten maken voor dit jaar, want die uitkomst is niet direct duidelijk bij een snelle blik. En ook totaal niet representatief voor het langjarig gemiddelde van de verhoudingen. Bovendien levert het verschil tussen 1 en 2 een groter puntenverschil op dan 2 - 3. En een veilige aanname is ook dat de Mercedes niet vier keer uitvalt in een jaar, normaalgesproken. Misschien moet je dan wel de beste heikneuter van het veld hebben.

Mickey

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen dat een Russel gewoon lijkt te volstaan, naast pannenkoek Bottas.

Breaktest

#40
Citaat van: Mickey op 09 december 2020 - 07:05:35
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen dat een Russel gewoon lijkt te volstaan, naast pannenkoek Bottas.
Ik zou toch niet te snel grote conclusies trekken na 1 gp.
Het is zelfs niet uit te sluiten dat Russells succes aan een onbelicht aspect te danken is.
Die Russell is duidelijk te lang voor de Mercedes., dat kun je mooi op deze vergelijkingsvideo zien:
https://www.instagram.com/p/CIjRV6cnwFp/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=embed_video_watch_again
Maar misschien is hieruit wel een deel van zijn succes te verklaren.

Er is geen enkel team dat met zithoogte experimenteert omdat men er blind van uitgaat: hoe lager hoe beter, met het oog op stroomlijn en zwaartepunt. Maar het zou best kunnen dat men in dat streven het optimum voorbij is geschoten.
Als je wat hoger zit, heb je namelijk ook een beter overzicht. Je kunt je eigen positie ten opzichte van je voorligger en de naderende en bocht beter inschatten, alsmede het verloop ervan. Misschien dat dat betere overzicht dusdanig zelfvertrouwen geeft dat het de nadelen ervan compenseert.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: Breaktest op 07 december 2020 - 18:38:25
Ik denk dat als je Russell vijf races tegenover Bottas zet, Bottas er vast wel twee weet te winnen. Daarom ben ik het absoluut niet eens met al die kneuzen die roepen Bottas eruit, Russell erin. Daarbij, Bottas heeft ook nog een contract. Hij is aangenomen als 2e rijder die moet helpen de constructeurstitel veilig te stellen. Da's precies wat ie doet. Dat er wellicht mensen zijn die het trucje misschien nog beter kunnen, het zij zo. Dat lijkt meer een kennisgeving dan noodzaak tot handelen.
Als je me vraagt wat ik afgelopen weekend nou wijzer ben geworden, dan is het de bevestiging van mijn vooroordeel  dat lui als Hamilton hun krankzinnige salaris absoluut niet waard zijn. Los van dat het om een kleine sport gaat met slechts enkele duizenden (honderden??)  beoefenaars, blijkt de top breder dan gedacht, misschien wel zo breed dat je van een tafelberg kunt spreken.

Deze kneus roept dat al heel lang. Bij Williams vond ik het al een draak van een rijder en kon hij de uitgebluste Felipe Massa nauwelijks de baas. De beste keuze voor Mercedes om zo Lewis te pleasen en de successen met hem voort te zetten. De rol van Bottas was van begin af aan helder. Ik denk dat Bottas de enige is die gelooft dat hij kan strijden om de wereldtitel.

Dus inderdaad Russell erin. Voor de fans zou dat geweldig zijn, een jonge talentvolle rijder die de vedette opjaagt en op snelheid kan bijbenen en aanvallen. Mercedes zal dit echter niet doen. Russell zal Bottas niet vervangen maar Lewis op termijn.

Wings

Citaat van: Mickey op 08 december 2020 - 14:54:39
Omdat Bottas een betere tegenover zich heeft hè, dat lijkt me vrij logisch. Hercalculeer je aanname eens in de wetenschap dat Hamilton eigenlijk overwinningen wegsnoept bij Bottas. Zou je een heikneuter naast Bottas zetten en Bottas wint vervolgens pakweg driekwart van wat nu op Hamiltons naam staat, is Bottas gewoon kampioen aan het eind van het seizoen.

Hamilton snoept ook overwinningen weg bij Max. En niet vergeten dat als een rijder langzamer is dan Bottas Mercedes het spel niet kan spelen wat ze nu spelen in de races en geen free-stops hebben. Daar bovenop verandert de dynamiek als je moet strijden om het wereldkampioenschap. Je moet onder hoogspanning ook kunnen presteren en of Bottas daartoe in staat is wil ik zien. In races zie ik hem vaak juist veel fouten maken onder druk.

Breaktest

Ik heb dat ongeluk van Grosjean  nog eens bekeken, maar dan met oog op de brandweerlui.
Al met al toch wel redelijk stuitend. Je zou je bijna afvragen of het wel verstandig is GP's te organiseren in landen waar de brandweermannen gebukt gaan onder obesitas.

Nummer 1 (met gele helm) had als eerste ter plekke kunnen zijn maar verliest 8 kostbare seconden. Hij staat niet op zijn post en rent eerst weg. Pas dan herinnert ie zich dat ie brandweerman is. Het ontgrendelen doet ie goed, maar vervolgens spuit ie een flink deel op straat en blijft op comfortabele afstand. Zijn mind set lijkt die van: ik moet een brandje blussen, niet van: ik moet een persoon redden.
Nummer 2 die van de overkant komt aangelopen doet weinig verkeerd, of het moet zijn dat ie zijn helm niet op heeft en 4 seconden verliest met het ontgrendelen.
Nummer 3 komt pas echt aangewaggeld, kiest een omweg achter de safety car langs, en denkt vervolgens: "Ach, laat ook maar zitten, direct raakt m'n knotje in de war". 

Ook nummer 4 en 5 (2 en 3 uit de auto) verdienen geen schoonheidsprijs. Ze moeten eerst in de kofferbak graaien op zoek naar een brandblusser. Van de chauffeur kan ik begrijpen dat ie die niet tussen zijn benen heeft, van de man op de achterbank een stuk minder. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Citaat van: Breaktest op 12 december 2020 - 14:57:20
Ik heb dat ongeluk van Grosjean  nog eens bekeken, maar dan met oog op de brandweerlui.
Al met al toch wel redelijk stuitend. Je zou je bijna afvragen of het wel verstandig is GP's te organiseren in landen waar de brandweermannen gebukt gaan onder obesitas.

Nummer 1 (met gele helm) had als eerste ter plekke kunnen zijn maar verliest 8 kostbare seconden. Hij staat niet op zijn post en rent eerst weg. Pas dan herinnert ie zich dat ie brandweerman is. Het ontgrendelen doet ie goed, maar vervolgens spuit ie een flink deel op straat en blijft op comfortabele afstand. Zijn mind set lijkt die van: ik moet een brandje blussen, niet van: ik moet een persoon redden.
Nummer 2 die van de overkant komt aangelopen doet weinig verkeerd, of het moet zijn dat ie zijn helm niet op heeft en 4 seconden verliest met het ontgrendelen.
Nummer 3 komt pas echt aangewaggeld, kiest een omweg achter de safety car langs, en denkt vervolgens: "Ach, laat ook maar zitten, direct raakt m'n knotje in de war". 

Ook nummer 4 en 5 (2 en 3 uit de auto) verdienen geen schoonheidsprijs. Ze moeten eerst in de kofferbak graaien op zoek naar een brandblusser. Van de chauffeur kan ik begrijpen dat ie die niet tussen zijn benen heeft, van de man op de achterbank een stuk minder.

De nummer 2 en 1 uit de auto waren degene die bedacht en gericht te werk gingen.  Gelukkig maar. Al kan ik mij ook voorstellen dat er veel hitte op de eerste man afkwam en hij daarom op die afstand begon te blussen zonder effect