Eifel Grand Prix 2020

Gestart door BMW.WilliamsF1, 09 oktober 2020 - 10:31:44

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: Fietser op 12 oktober 2020 - 09:02:30
Mooie race in de Eifel gezien.
Toch ook wat ergernis, dit vanwege Vettel en Raikkonen. Vettel wordt ieder weekend gedeclasseerd door Leclerc. Hij komt niet alleen veel te kort, ook schittert hij door domme acties en fouten. Raikkonen komt al jarenlang snelheid te kort. Zelfs legt hij het vaak af, zoals gisteren, tegenover laagvlieger Giovinazzi. En toch hebben zowel Vettel als Raikkonen al (min of meer) zekerheid voor het volgende jaar. Mijn ergernis komt voort uit het feit dat ze een stoeltje krijgen aangeboden louter vanwege hun prestaties in het verleden - ze zijn daardoor commercieel aantrekkelijk. Alonso, hetzelfde verhaal.
Het is allemaal best begrijpelijk in deze van commercie vergeven sport, maar het gaat helaas ten koste van jongens die wel presteren maar straks toch met lege handen staan. Ook gaat het ten koste van jonge, aanstormende talenten die aan de zijlijn blijven. Het stagneert doorstroming.
Iets soortgelijks - maar toch radicaal anders :-\ - doet zich voor met Mick Schumacher. Ook hij heeft een commercieel aantrekkelijk achternaam en ook hij lijkt al in het bezit van een zitje. Sterker nog: hij was in dit Eifel-weekend zelfs vaker in beeld dan menig F1-coureur.
Lang verhaal kort: jammer dat commercieel aantrekkelijke namen een rol spelen bij de jaarlijkse stoelendans. Het is misschien niet nieuw, maar het stoort me.
Kan me hier alleen maar bij aansluiten - en aan de opsomming kun je bv ook de naam Valentino Rossi toevoegen.
In mijn ogen maakt het aanhoudend kleine startveld doorstroming urgenter dan ooit, maar in de praktijk is helaas juist het omgekeerde het geval. Iedereen die er zit, claimt een soort eigendomsrecht.

Ik zat juist een beetje te peinzen over hoe Alonso het volgend jaar zal vergaan. Mijn voorspelling: niet goed, en dan kijk ik met een schuin oog naar Raikkonen (los van dat ie ook met waterroest a la Hulkenberg zal hebben te dealen). Het wereldje wil ons graag doen geloven dat er geen houdbaarheidsdatum op coureurs zit - maak dat de kat wijs.
Alsonso is dan misschien a special breed, hij blijft een ouwe knakker. Soms hebben die nog best de race pace - en dan roept iedereen "kijk, hij kan het nog"- maar verval gaat nu eenmaal met ups en downs. 
Mijn theorie is dat hun achilleshiel 'm zit in de geleidelijke toename van concentratiefoutjes; dat zag je ook bij Schumacher 2.0. Alonso's redding zal hooguit zijn dat Ocon zijn teamgenoot is, waarvan inmiddels blijkt dat die niet van het kaliber is waarvoor sommigen hem hielden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Franky R.

Citaat van: Fietser op 12 oktober 2020 - 09:02:30
Mooie race in de Eifel gezien.
Toch ook wat ergernis, dit vanwege Vettel en Raikkonen. Vettel wordt ieder weekend gedeclasseerd door Leclerc. Hij komt niet alleen veel te kort, ook schittert hij door domme acties en fouten. Raikkonen komt al jarenlang snelheid te kort. Zelfs legt hij het vaak af, zoals gisteren, tegenover laagvlieger Giovinazzi. En toch hebben zowel Vettel als Raikkonen al (min of meer) zekerheid voor het volgende jaar. Mijn ergernis komt voort uit het feit dat ze een stoeltje krijgen aangeboden louter vanwege hun prestaties in het verleden - ze zijn daardoor commercieel aantrekkelijk. Alonso, hetzelfde verhaal.
Het is allemaal best begrijpelijk in deze van commercie vergeven sport, maar het gaat helaas ten koste van jongens die wel presteren maar straks toch met lege handen staan. Ook gaat het ten koste van jonge, aanstormende talenten die aan de zijlijn blijven. Het stagneert doorstroming.
Iets soortgelijks - maar toch radicaal anders :-\ - doet zich voor met Mick Schumacher. Ook hij heeft een commercieel aantrekkelijk achternaam en ook hij lijkt al in het bezit van een zitje. Sterker nog: hij was in dit Eifel-weekend zelfs vaker in beeld dan menig F1-coureur.
Lang verhaal kort: jammer dat commercieel aantrekkelijke namen een rol spelen bij de jaarlijkse stoelendans. Het is misschien niet nieuw, maar het stoort me.


Zeer goed punt. Ben er zeker mee eens.
Maar ik vind al jaren dat de doorstroming erop achteruit is gehold. De sport is niet alleen te commercieel, maar ook -IMHO- onnodig duur waardoor je geen kleintjes a la Minardi, Osella of HRT hebt. Daar zou je dan een jongeling in kunnen stoppen.
Nu moet je papa miljardair zijn (Stroll/Mazepin) wil je als rookie een stoel hebben of je naam spreekt tot de verbeelding, al moet ik zeggen dat Mick Schumacher wel zijn best doet in de F2.




Sabai

Sinds ze de Verstappen regel hebben ingevoerd in de lagere klassen is de doorstroom ook gestagneerd.  Coureurs met geen budget die voorheen in andere klasses zich lieten zien en zo doorstroomde kan niet meer. Dit is een klassesport ten top. En niet meer de beste coureurs in de snelste auto's. 

Wings

Citaat van: Mickey op 12 oktober 2020 - 09:07:07
Over kleine ergernissen gesproken. Ik heb me voor het eerst gestoord aan de interviews tijdens de race met uitgevallen coureurs, door Jack Plooij. Dit leidde enorm af van de actie op de baan en dan ook nog zichtbaar in een kadertje over het halve beeld.

Vind ik al jaren storend. Ook tijdens de kwalificatie. Ik kan ook na de kwalificatie luisteren naar wat Russell vindt om vanaf de laatste startrij te vertrekken. Vaak hebben interviews zo na een kwalificatie weinig om het lijf. Brengt niet veel.

Wings

Citaat van: Franky R. op 12 oktober 2020 - 21:09:35
Nu moet je papa miljardair zijn (Stroll/Mazepin) wil je als rookie een stoel hebben of je naam spreekt tot de verbeelding, al moet ik zeggen dat Mick Schumacher wel zijn best doet in de F2.

Iedereen doet z'n best, Schumacher rolt het veld op. Laat interessante moves zien en bewijst uit het juiste racehout te zijn gesneden. Ik ben benieuwd naar zijn F1-snelheid. Velen beweren dat het geen groot talent is, ik vind dat hij het goed doet.