Het einde van Formule1?

Gestart door Mickey, 02 oktober 2020 - 12:34:36

« vorige - volgende »

Mickey

Brekend nieuws. Honda stapt eruit in 2021.

Ik denk dat dit het begin van het einde inluidt.
Formule1 met haar hybride aandrijving past gewoon niet meer in de strategieën van de autofabrikanten. Volledige lektrificatie lijkt het doel. Daarnaast het snijden in kosten door Covid. Denk dat het voor de andere leveranciers een kwestie van tijd is tot ze bij dezelfde besluiten komen. En nu het competitie-element door het uitstappen van Honda verkleind wordt, denk ik dat dingen helaas weleens in een stroomversnelling zouden kunnen komen.

Deel hier je verdriet.

Breaktest

Dat klinkt wat dramatisch, maar ik heb daar ook een dergelijk gevoel, zelfs verlangen, over. Ik - snotneus eerste klas - ben F1 eigenlijk volledig zat. Althans de manier waarop het al jaren is ingericht. Van mij mag de boel vandaag nog instorten, in de hoop / het vertrouwen dat er iets minder gecorrumpeerds uit voort komt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ik heb er geen verlangen naar en schep zelfs genoegen in het volgen van de intriges en politiek in het huidige speelveld. Maar het lijkt onomkeerbaar. Een collectieve fusie met de Formule E lijkt me zo gek nog niet.

Mickey

Ik wil overigens ook niet doemdenken, maar de kans op een kettingreactie is in mijn optiek heel groot. Ik geloof ook  niet in nieuwe toetreders. Autofabrikanten piepen en kraken door moordende concurrentie en oplopende kosten. Die gaan geen honderden miljoenen steken in nieuwe fossiele initiatieven.

Als de bestaande fabrikanten geen motor gaan leveren die competitief is, is het snel afgelopen. En die stappen moeten snel genomen worden.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 02 oktober 2020 - 18:52:24
Ik wil overigens ook niet doemdenken, maar de kans op een kettingreactie is in mijn optiek heel groot. Ik geloof ook  niet in nieuwe toetreders. Autofabrikanten piepen en kraken door moordende concurrentie en oplopende kosten. Die gaan geen honderden miljoenen steken in nieuwe fossiele initiatieven.

Als de bestaande fabrikanten geen motor gaan leveren die competitief is, is het snel afgelopen. En die stappen moeten snel genomen worden.
Ik geloof ook niet (meer) in nieuwkomers. Vrijwel alle nieuwkomers zijn onderuit gegaan of klampen aan hun nagels aan (zie Haas).
Ooit had F1 een open relatie met de buitenwereld, maar ze zijn  stinkend zelfgenoegzaam geworden en staan er al jaren met de rug naar toe.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

#5
https://www.f1maximaal.nl/formule-1/314477/brundle-kritisch-deze-krachtbron-ontwikkelen-werkt-in-geen-enkel-businessmodel


Dit is wat ik bedoel te zeggen in het andere topic.Ze hebben het te complex gemaakt. Was het niet Max Mosely die het er zonodig doorheen moest drukken destijds? Als je naar de indycar kijkt hebben die het een stuk beter voor elkaar. Het draait daar om vermaak. Wat dat betreft zijn de fabriek teams er ook schuldig aan. Vroeger waren er veel meer privé teams.

Jozef

Tikkeltje dramatisch inderdaad. Vandaag zijn we Honda kwijt en eigenlijk ook Williams. 10-12 jaar geleden, in de nasleep van de wereldwijde recessie, was het precies hetzelfde liedje. Toen verloor de F1 één na één constructeurs als Toyota, BMW, Renault en Honda (zij weer), maar een paar jaar eerder ook illustere namen als Jordan, Arrows en Minardi.

Ik zeg niet dat het daarom allemaal prima is. Maar ik wil eerst wel eens zien of de budgetlimiet enig effect heeft en hoe het er over een jaar of drie uitziet als we door de coronamalaise heen zijn. F1 blijft een groot schip dat zich toch altijd weer rechttrekt.

Mickey

Dramatisch aangezet wellicht, houdt het sappig hier. ;D

Maar het lijkt me echt geen onwaarschijnlijk scenario dat, zeker als de crisis straks hard komt, het straks voor niemand meer winstgevend kan zijn. En daarmee het einde is ingeluid van Formule1 zoals we dat kennen.

Wings

De F1 is in de huidige vorm niet levensvatbaar. De autowereld zet in op elektrificatie. Wat dat betekent voor de toekomst is de vraag die we ons moeten stellen. Het verlagen van de toelatingsdrempel in de Formule 1 komt een paar jaar te laat in mijn beleving. Ik denk niet dat autofabrikanten zullen instappen of het roer zou drastisch om moeten.

Verder heeft Red Bull recent het concorde agreement ondertekend waarmee zij zich bovendien tot en met 2025 aan de Formule 1 conformeren. Max heeft in de wintermaanden een paar jaar bijgetekend bij Red Bull. Was dit om Honda over te halen om te blijven en heeft Max een clausule dat hij vogelvrij is als Honda vertrekt? Of wist Red Bull dat Honda zou vetrekken en broeden zij een plan uit?

Ik vond Red Bull tamelijk kalm reageren op het vertrek van Honda, alsof er geen vuiltje aan de lucht is.

Breaktest

Citaat van: Wings op 03 oktober 2020 - 17:41:47
De F1 is in de huidige vorm niet levensvatbaar. De autowereld zet in op elektrificatie.
Dat argument hoor ik zo vaak. Maar ik 'de autosportfan' kijk geen races teneinde een auto te kopen, net zo min als ik naar zwemwedstrijden kijk om een zwembroek te kopen. en ik 'de autosportfan' wil een raceauto horen janken.
Dus laten we vaststellen dat de FIA geen serie maakt die het publiek leuk vindt maar een serie die autofabrikanten leuk vinden, en daar wordt vervolgens met alle marketing power een publiek omheen gecreëerd. Da's natuurlijk helemaal zonneklaar bij Formule E, maar dat geldt ook voor Formule 1.
Ik begrijp echt niet waarom men geen serie maakt die op de eerste plaats het publiek leuk vindt.
Dat vind ik nou een boeiende vraag - vooral omdat je niet geacht wordt je dit soort dingen af te vragen. 'Give the people what they want', daar ben ik voor. Althans, je moet niet je gehele oor naar het publiek laten hangen, maar wel veel meer dan nu gebeurt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

#10
De vraag naar elektrificatie is niet de directe oorzaak, maar wel een indirecte. Het publiek wil niet per se elektrificatie.

Het punt is dat autofabrikanten, waarop F1 tegenwoordig vrijwel volledig is gebouwd, gedwongen worden om schone, CO2-neutrale voertuigen te bouwen. Dit vraagt miljardeninvesteringen. Als je weet dat ze elkaar deze dagen helemaal kapot concurreren en je bovendien een hele grote crisis in de maak hebt, dan ga je als fabrikant in kosten snijden. Je gaat als fabrikant geen nieuwe middelen steken in geldverslindende hobbies die gebaseerd zijn op oude waarden, zoals raceauto's die fossiele brandstoffen gebruiken.

De FIA heeft een ander doel, inderdaad races maken die het publiek aantrekkelijk vindt. Dan zijn er nog de organisatoren en circuit eigenaren. Tot nu toe konden die belangen steeds redelijk goed samengaan in het bestaande spelletje. Nu echter fabrikanten een andere focus krijgen en circuits nu niet te vullen zijn met publiek zullen een aantal belangrijke middelen voor succes wegvallen.

Idealiter moet je juist volledig je oor laten hangen naar je publiek. Het spelletje is zelfs volledig afhankelijk van het welbevinden van het publiek, maar dat moet kostentechnisch wel uit kunnen. En dat wordt volgens mijn boerenverstandanalyse steeds moeilijker.

Sabai

Ik krijg ook steeds meer het idee dat Toto Wolf weleens kan gaan vertrekken bij Mercedes. Zou dit dan eindelijk een kentering in hun dominantie worden?

Wings

Toto wordt gelinkt aan Aston Martin.

Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: Mickey op 04 oktober 2020 - 09:03:44
De vraag naar elektrificatie is niet de directe oorzaak, maar wel een indirecte. Het publiek wil niet per se elektrificatie.

Het punt is dat autofabrikanten, waarop F1 tegenwoordig vrijwel volledig is gebouwd, gedwongen worden om schone, CO2-neutrale voertuigen te bouwen. Dit vraagt miljardeninvesteringen. Als je weet dat ze elkaar deze dagen helemaal kapot concurreren en je bovendien een hele grote crisis in de maak hebt, dan ga je als fabrikant in kosten snijden. Je gaat als fabrikant geen nieuwe middelen steken in geldverslindende hobbies die gebaseerd zijn op oude waarden, zoals raceauto's die fossiele brandstoffen gebruiken.

De FIA heeft een ander doel, inderdaad races maken die het publiek aantrekkelijk vindt. Dan zijn er nog de organisatoren en circuit eigenaren. Tot nu toe konden die belangen steeds redelijk goed samengaan in het bestaande spelletje. Nu echter fabrikanten een andere focus krijgen en circuits nu niet te vullen zijn met publiek zullen een aantal belangrijke middelen voor succes wegvallen.

Idealiter moet je juist volledig je oor laten hangen naar je publiek. Het spelletje is zelfs volledig afhankelijk van het welbevinden van het publiek, maar dat moet kostentechnisch wel uit kunnen. En dat wordt volgens mijn boerenverstandanalyse steeds moeilijker.

Het gaat zich om de technische vertaling naar straatauto's.