Grand Prix van België - Spa-Francorchamps, van voor- tot nabeschouwing

Gestart door Mickey, 28 augustus 2020 - 18:57:03

« vorige - volgende »

Fietser

Citaat van: C.G. de Beaufort op 01 september 2020 - 11:53:27
Goed gezegd van Max. Het was een fiasco.

Een fiasco?
Voor Verstappen reed een schitterend team dat al jaren onverslaanbaar is, dat alles steeds weer voor mekaar heeft en perfectionisme een nieuwe dimensie geeft. Achter Verstappen reed een Australische topcoureur die in de slotronde onverwachts de snelste tijd neerzet. Daar niet ver achter wordt doorlopend strijd geleverd door een aantal jongens waaronder een zeer sterk racende, jonge Franse coureur die vorig jaar op ditzelfde circuit zijn vriend verloor maar nu toch mooi en dik verdiend de titel Driver of the Day scoorde. Er is drama voor een Spaanse rijder die niet kan starten; er is pech voor een groot Brits talent dat een losgeslagen wiel niet kan ontwijken; er wordt in cockpits en pitboxen links en rechts gezweet en geploeterd onder andere bij een beroemd Italiaans team dat koortsachtig zoekt naar oplossingen voor zijn huidige problemen.
Waarom was dit allemaal een fiasco? Leg dat eens uit? Omdat de top drie bij voorbaat bekend is? (Net zoals in heel veel topsport-competities overigens.) En wat moet er dan anders? Hamilton achteraan laten starten? Iedere coureur een Mercedes? Of iedereen juist een Haas? Andere regels misschien? Terug naar vroeger? Zo ja, naar welk tijdvak? Ik ben ontzettend benieuwd naar de perfecte maatregelen die dit soort 'fiasco's' in de toekomst zullen voorkomen en tevens zullen zorgen dat 'Max' zich niet meer verveelt tijdens de race. In de tussentijd blijf ik genieten van het F1-moois dat ik vrijwel iedere week krijg voorgeschoteld.


Tuesday

Citaat van: Fietser op 01 september 2020 - 22:05:35
Citaat van: C.G. de Beaufort op 01 september 2020 - 11:53:27
Goed gezegd van Max. Het was een fiasco.

Een fiasco?
Voor Verstappen reed een schitterend team dat al jaren onverslaanbaar is, dat alles steeds weer voor mekaar heeft en perfectionisme een nieuwe dimensie geeft. Achter Verstappen reed een Australische topcoureur die in de slotronde onverwachts de snelste tijd neerzet. Daar niet ver achter wordt doorlopend strijd geleverd door een aantal jongens waaronder een zeer sterk racende, jonge Franse coureur die vorig jaar op ditzelfde circuit zijn vriend verloor maar nu toch mooi en dik verdiend de titel Driver of the Day scoorde. Er is drama voor een Spaanse rijder die niet kan starten; er is pech voor een groot Brits talent dat een losgeslagen wiel niet kan ontwijken; er wordt in cockpits en pitboxen links en rechts gezweet en geploeterd onder andere bij een beroemd Italiaans team dat koortsachtig zoekt naar oplossingen voor zijn huidige problemen.
Waarom was dit allemaal een fiasco? Leg dat eens uit? Omdat de top drie bij voorbaat bekend is? (Net zoals in heel veel topsport-competities overigens.) En wat moet er dan anders? Hamilton achteraan laten starten? Iedere coureur een Mercedes? Of iedereen juist een Haas? Andere regels misschien? Terug naar vroeger? Zo ja, naar welk tijdvak? Ik ben ontzettend benieuwd naar de perfecte maatregelen die dit soort 'fiasco's' in de toekomst zullen voorkomen en tevens zullen zorgen dat 'Max' zich niet meer verveelt tijdens de race. In de tussentijd blijf ik genieten van het F1-moois dat ik vrijwel iedere week krijg voorgeschoteld.
je zegt het zelf al, de snelste ronde van Ricciardo en de race van de nummer 8 waren de hoogtepunten van het weekend. En voor ramptoeristen natuurlijk ook de andere dingen die je aanhaalt. Prima als je t leuk vond, ik vond er geen hol aan. Op Spa is dat vaak extra pijnlijk, maar eigenlijk al een trend die we langer zien. Blijft wel een prachtig circuit natuurlijk.

Mickey

Ik ben met Dinsdag. Het is natuurlijk sneu dat we ons al tevreden moeten stellen met de genoemde randverschijnselen. Er was met recht geen hol aan.

Denk dat het verdere bewijs daarvoor zonodig ook wel blijkt uit de minimale activiteit hier op dit forum.

Mickey

Oplossingen? Laten we beginnen met het tanken eens terug te brengen en de banden zo te maken dat ze hooguit 25 rondjes meegaan. Zal de kosten wellicht verhogen maar betaalt zich dubbel en dwars uit in amusementswaarde.

Sabai

Citaat van: Mickey op 01 september 2020 - 23:21:42
Oplossingen? Laten we beginnen met het tanken eens terug te brengen en de banden zo te maken dat ze hooguit 25 rondjes meegaan. Zal de kosten wellicht verhogen maar betaalt zich dubbel en dwars uit in amusementswaarde.

Dan gaan we weer in hetzelfde cirkeltje lopen als altijd. Ik denk zelf dat je de jaren 2009 tm 2012 goed als voorbeeld kan nemen. Met die auto's werd er het meeste ingehaald tot nu toe.Dus ik zou eerder minder downforce op de auto's zetten.

Fietser

Citaat van: Tuesday op 01 september 2020 - 23:10:02
Citaat van: Fietser op 01 september 2020 - 22:05:35
Citaat van: C.G. de Beaufort op 01 september 2020 - 11:53:27
Goed gezegd van Max. Het was een fiasco.

Een fiasco?
Voor Verstappen reed een schitterend team dat al jaren onverslaanbaar is, dat alles steeds weer voor mekaar heeft en perfectionisme een nieuwe dimensie geeft. Achter Verstappen reed een Australische topcoureur die in de slotronde onverwachts de snelste tijd neerzet. Daar niet ver achter wordt doorlopend strijd geleverd door een aantal jongens waaronder een zeer sterk racende, jonge Franse coureur die vorig jaar op ditzelfde circuit zijn vriend verloor maar nu toch mooi en dik verdiend de titel Driver of the Day scoorde. Er is drama voor een Spaanse rijder die niet kan starten; er is pech voor een groot Brits talent dat een losgeslagen wiel niet kan ontwijken; er wordt in cockpits en pitboxen links en rechts gezweet en geploeterd onder andere bij een beroemd Italiaans team dat koortsachtig zoekt naar oplossingen voor zijn huidige problemen.
Waarom was dit allemaal een fiasco? Leg dat eens uit? Omdat de top drie bij voorbaat bekend is? (Net zoals in heel veel topsport-competities overigens.) En wat moet er dan anders? Hamilton achteraan laten starten? Iedere coureur een Mercedes? Of iedereen juist een Haas? Andere regels misschien? Terug naar vroeger? Zo ja, naar welk tijdvak? Ik ben ontzettend benieuwd naar de perfecte maatregelen die dit soort 'fiasco's' in de toekomst zullen voorkomen en tevens zullen zorgen dat 'Max' zich niet meer verveelt tijdens de race. In de tussentijd blijf ik genieten van het F1-moois dat ik vrijwel iedere week krijg voorgeschoteld.
je zegt het zelf al, de snelste ronde van Ricciardo en de race van de nummer 8 waren de hoogtepunten van het weekend. En voor ramptoeristen natuurlijk ook de andere dingen die je aanhaalt. Prima als je t leuk vond, ik vond er geen hol aan. Op Spa is dat vaak extra pijnlijk, maar eigenlijk al een trend die we langer zien. Blijft wel een prachtig circuit natuurlijk.

Mij verbloemd voor een ramptoerist uitmaken is weer een van je hele sterke. Wat jou en vele andere totaal ontgaat is de schoonheid die de F1 nog immer brengt. Jammer, want 'dan is er inderdaad geen hol aan'.

Fietser

Citaat van: Mickey op 01 september 2020 - 23:14:18
Ik ben met Dinsdag. Het is natuurlijk sneu dat we ons al tevreden moeten stellen met de genoemde randverschijnselen. Er was met recht geen hol aan.

Denk dat het verdere bewijs daarvoor zonodig ook wel blijkt uit de minimale activiteit hier op dit forum.

Zouden de minimale activiteiten hier op het forum nou echt met de spanning in races te maken hebben? Of steeds met dezelfde geluiden?

Fietser

Voor de vele 'liefhebbers' die zich tijdens GP vervelen heb ik een simpele tip:
Let op ALLE twintig coureurs; hou hun strategieën en hun onderliggende afstanden in de gaten (mogelijk gemaakt door prachtige technieken) en ontdek de dynamiek, voel de spanning. 

Mickey

Citaat van: Fietser op 02 september 2020 - 08:22:22
Citaat van: Mickey op 01 september 2020 - 23:14:18
Ik ben met Dinsdag. Het is natuurlijk sneu dat we ons al tevreden moeten stellen met de genoemde randverschijnselen. Er was met recht geen hol aan.

Denk dat het verdere bewijs daarvoor zonodig ook wel blijkt uit de minimale activiteit hier op dit forum.

Zouden de minimale activiteiten hier op het forum nou echt met de spanning in races te maken hebben? Of steeds met dezelfde geluiden?

Er zullen meerdere oorzaken zijn. Maar als er echt wat was om over te praten, dan zou er vast meer activiteit zijn.

Het is ook zo dat ook andere social media een hap uit het potentieel hebben genomen, maar als je kijkt naar liefhebberijen is er in principe nog steeds bestaansrecht voor communities.


Mickey

Citaat van: Fietser op 02 september 2020 - 08:27:36
Voor de vele 'liefhebbers' die zich tijdens GP vervelen heb ik een simpele tip:
Let op ALLE twintig coureurs; hou hun strategieën en hun onderliggende afstanden in de gaten (mogelijk gemaakt door prachtige technieken) en ontdek de dynamiek, voel de spanning.

Eigenlijk ben ik dus slechts een 'liefhebber' en geen liefhebber, lees ik hier.

Ik kan echt de bijzonderheden wel waarderen, maar ik krijg echt geen klamme handen van een Sainz die wel of niet aan de start verschijnt.


Fietser

Citaat van: Mickey op 02 september 2020 - 08:50:13
Ik kan echt de bijzonderheden wel waarderen, maar ik krijg echt geen klamme handen van een Sainz die wel of niet aan de start verschijnt.
Ik krijg die nou juist wel. (Het hele weekend is een coureur druk bezig, voelen, kleine veranderingetjes aanbrengen, data bestuderen, de spanning tijdens de kwalificaties, en dan blijkt in de pre-lap je uitlaat stuk. Ssshhh.) Maar misschien is het mijn afwijking dat ik me met al die 20 poppetjes bezig hou en niet slechts met enkele. Kennelijk ben ik een 'brede kijker', wat helpt qua kijkplezier. 

Fietser

Citaat van: Sabai op 02 september 2020 - 07:17:47
Citaat van: Mickey op 01 september 2020 - 23:21:42
Oplossingen? Laten we beginnen met het tanken eens terug te brengen en de banden zo te maken dat ze hooguit 25 rondjes meegaan. Zal de kosten wellicht verhogen maar betaalt zich dubbel en dwars uit in amusementswaarde.

Dan gaan we weer in hetzelfde cirkeltje lopen als altijd. Ik denk zelf dat je de jaren 2009 tm 2012 goed als voorbeeld kan nemen. Met die auto's werd er het meeste ingehaald tot nu toe.Dus ik zou eerder minder downforce op de auto's zetten.

Dank voor de reactie. Je hebt gelijk van dat cirkeltje, maar mijn vragen waren dan ook retorisch bedoeld. (Sorry als ik niet duidelijk was.) Er zijn m.i. nml. geen instant-oplossingen om 'saaie F1 races' te voorkomen, de geschiedenis bewijst het. Anno nu misschien toch eentje: Mercedes uitsluiten, want achter de Zilverpijlen (waarom nu toch zwart?) wordt vrijwel altijd stevig gevochten.

Tuesday

Citaat van: Fietser op 02 september 2020 - 08:19:55
Citaat van: Tuesday op 01 september 2020 - 23:10:02
Citaat van: Fietser op 01 september 2020 - 22:05:35
Citaat van: C.G. de Beaufort op 01 september 2020 - 11:53:27
Goed gezegd van Max. Het was een fiasco.

Een fiasco?
Voor Verstappen reed een schitterend team dat al jaren onverslaanbaar is, dat alles steeds weer voor mekaar heeft en perfectionisme een nieuwe dimensie geeft. Achter Verstappen reed een Australische topcoureur die in de slotronde onverwachts de snelste tijd neerzet. Daar niet ver achter wordt doorlopend strijd geleverd door een aantal jongens waaronder een zeer sterk racende, jonge Franse coureur die vorig jaar op ditzelfde circuit zijn vriend verloor maar nu toch mooi en dik verdiend de titel Driver of the Day scoorde. Er is drama voor een Spaanse rijder die niet kan starten; er is pech voor een groot Brits talent dat een losgeslagen wiel niet kan ontwijken; er wordt in cockpits en pitboxen links en rechts gezweet en geploeterd onder andere bij een beroemd Italiaans team dat koortsachtig zoekt naar oplossingen voor zijn huidige problemen.
Waarom was dit allemaal een fiasco? Leg dat eens uit? Omdat de top drie bij voorbaat bekend is? (Net zoals in heel veel topsport-competities overigens.) En wat moet er dan anders? Hamilton achteraan laten starten? Iedere coureur een Mercedes? Of iedereen juist een Haas? Andere regels misschien? Terug naar vroeger? Zo ja, naar welk tijdvak? Ik ben ontzettend benieuwd naar de perfecte maatregelen die dit soort 'fiasco's' in de toekomst zullen voorkomen en tevens zullen zorgen dat 'Max' zich niet meer verveelt tijdens de race. In de tussentijd blijf ik genieten van het F1-moois dat ik vrijwel iedere week krijg voorgeschoteld.
je zegt het zelf al, de snelste ronde van Ricciardo en de race van de nummer 8 waren de hoogtepunten van het weekend. En voor ramptoeristen natuurlijk ook de andere dingen die je aanhaalt. Prima als je t leuk vond, ik vond er geen hol aan. Op Spa is dat vaak extra pijnlijk, maar eigenlijk al een trend die we langer zien. Blijft wel een prachtig circuit natuurlijk.

Mij verbloemd voor een ramptoerist uitmaken is weer een van je hele sterke. Wat jou en vele andere totaal ontgaat is de schoonheid die de F1 nog immer brengt. Jammer, want 'dan is er inderdaad geen hol aan'.
nee joh, jij bent lekker positief over ons. Ik geef races bijna altijd een voldoende, maar zondag was er niet veel aan. Door de SC werd het hele strategische gedeelte onderuit gehaald en was het afgezien van de start en de herstart gewoon uitrijden naar de finish. Ja, er zijn altijd wel interessante dingen, maar de wedstrijd an sich was niet veel aan.

Franky R.

Citaat van: Fietser op 02 september 2020 - 10:20:29


Dank voor de reactie. Je hebt gelijk van dat cirkeltje, maar mijn vragen waren dan ook retorisch bedoeld. (Sorry als ik niet duidelijk was.) Er zijn m.i. nml. geen instant-oplossingen om 'saaie F1 races' te voorkomen, de geschiedenis bewijst het. Anno nu misschien toch eentje: Mercedes uitsluiten, want achter de Zilverpijlen (waarom nu toch zwart?) wordt vrijwel altijd stevig gevochten.


Saillant detail...Zonder de Mercedessen was Verstappen oppermachtig en had hij nu 4 of 5 races gewonnen. Zou het dan ook zo leuk zijn?
Ik kijk inderdaad ook naar de rest. De F1 bestaat toch uit meerdere coureurs en auto's?

Breaktest

En 't is niet alleen deze race; dit hele seizoen is bepaald niet sprankelend (internationaal werd België met een 4,6 gewaardeerd, Spanje met een 4,5). En die constatering kun je ook wel in een nog groter perspectief zetten.
Het blijft een lastige spagaat - tussen alles wat je je door het circus en de media op de mouw laat spelden, en wat je achteraf zelf constateert.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond