GP van Spanje - Barcelona - 2020

Gestart door C.G. de Beaufort, 11 augustus 2020 - 10:50:00

« vorige - volgende »

Breaktest

Maar wie dan, als jonkies niet de oplossing zijn? Da's echt een chronisch probleem voor Red Bull. Een zelfbeeldprobleem, zou ik zeggen.
 
De zelfopgelegde knoop is dat ze niet geneigd zijn buiten het eigen opleidingstraject te kijken,  al is het maar als  overbruggingsperiode tot de eigen jonkes rijp genoeg zijn. Daarbij maakt men het zichzelf extra moeilijk door ook niet met oudgedienden (Vettel, Ricciardo, Sainz) in zee te willen gaan, alsof dat besmette goederen zijn.  Een bij-effect is dat Kvyat al weer 5 jaar voor Toro Rosso rijdt, wat in feite ook tegen hun filosofie indruist.

Marko heeft dan een paar keer raak geschoten met Max en Vettel, maar is nauwelijks in staat gebleken om de schaduwzijde van dat succes af te dekken.  Misschien is dat ook wel het moeilijkste wat er is. Een topman of snelle secondant vinden is één ding, maar een snelle secondant vinden die de topman onder druk kan zetten, wiens hoop op eigen kans keer op keer wordt afgestraft, hetzij door eigen tekortkoming, hetzij door teamstrategie,  en 'm tòch tevreden houden, das pas hogere wiskunde.
Dat doet Mercedes toch beter.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: Tuesday op 16 augustus 2020 - 20:41:22
beiden doen/deden het tov Kvyat best aardig. Hoe groot is de Max factor in het falen van zn teamgenoten? Ok, Albon zat ook de hele wedstrijd in verkeer, dat vertekend het beeld misschien enigszins.

Zijn raceverloop is niet beïnvloed door omstandigheden. Hij komt daar in het verkeer terecht om redenen. Max rijdt met dezelfde auto vooraan, Albon komt niet in de buurt. Niet op vrijdag, niet op zaterdag. Hij kon zelfs Gasly amper van zich afschudden in de race. Doordat hij zo tekort komt is Red Bull niet in staat om Mercedes onder druk te zetten. Mercedes krijgt een gratis pitsstop en zetten Max juist onder druk. Dat verandert als de tweede Red Bull ook meedoet om podiumplekken en overwinningen.

Jozef

Albon werd als proefkonijn gebruikt deze race. Verstappen zat door z'n banden heen en Red Bull deed een wanhoopspoging door Albon te laten testen met de harde band die op vrijdag al door iedereen afgeschreven was. Het idee was: misschien doet die band het vandaag op magische wijze toch beter (het zou niet de eerste keer zijn, andere omstandigheden met meer rubber op de baan etc.). Albon moest daarvoor wel zijn hele race opofferen, maar dat was voor Red Bull slechts een kleine prijs om te betalen voor een mogelijke kans om Verstappen op een 1-stopper te zetten in de strijd tegen Mercedes.

Wings

Dat Albon niet met de allerbeste strategie onderweg was ben ik eens. Dat Red Bull hem inzet als proefkonijn geeft aan dat hij flink tekort kom. Ik zie liever dat Red Bull hem zou gebruiken om Mercedes onder de druk te zetten. Hoe je het ook wendt of keert, volgens mij had Max een gat naar Stroll van meer dan een minuut, als je daar je Red Bull niet tussen kunt krijgen zonder technische malheur of bijzonderheden dan is iedere kritische noot zeer valide.

Sabai

Ik denk dat als ze Perez naast Verstappen zouden zetten hij wel kort achter hem zou zitten.

Breaktest

Citaat van: Breaktest op 15 augustus 2020 - 00:41:09
Het zou best kunnen dat een verbod op de partymodus Mercedes in de race op een of andere manier weer ten goede komt.
Hetzij via een hogere betrouwbaarheid dan wel middels een betere race pace.  In ieder geval beschikken ze over een motor die tot meer in staat is dan strikt nodig, en dat  verandert niet na het verbod.
Dit is precies waar ik bang voor was:
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/257424/toto-wolff-mercedes-wordt-dominanter-bij-verbod-op-party-mode
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

Citaat van: Breaktest op 22 augustus 2020 - 08:48:41
Citaat van: Breaktest op 15 augustus 2020 - 00:41:09
Het zou best kunnen dat een verbod op de partymodus Mercedes in de race op een of andere manier weer ten goede komt.
Hetzij via een hogere betrouwbaarheid dan wel middels een betere race pace.  In ieder geval beschikken ze over een motor die tot meer in staat is dan strikt nodig, en dat  verandert niet na het verbod.
Dit is precies waar ik bang voor was:
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/257424/toto-wolff-mercedes-wordt-dominanter-bij-verbod-op-party-mode

Ach, ik denk dat dit opgeblazen is :

Wolff :

"Het zou ons helpen in de race. Als je je motor niet te hard hoeft in te knijpen in Q3 en gedurende een paar ronden in de race, daalt de delta van mogelijke schade dramatisch. In feite geven vijf ronden minder in de kwalificatiemodus ons 25 extra ronden aan raceprestaties. Dit is iets waarvan we denken dat het ons meer snelheid zal geven. We zouden twee tienden kunnen verliezen in de kwalificatie, maar alle anderen zullen ook in prestatie achteruitgaan. We houden altijd een marge over wat we uit de krachtbron kunnen halen en als we beperkt moeten zijn in kwalificatiemodus, dan kunnen we sterker zijn in de race."

Welke schade? Ahum, er is geen schade tot nu toe. En dan heeft'ie over de alle anderen, maar helaas, die hebben niet zo'n krachtbron met kwalificatiemodus die boven alle anderen uitstijgt. Ik denk dat hij de FIA wil beinvloeden...

Groet,

C.G. de Beaufort


Mickey

Ik denk dat je 'mogelijke schade' moet lezen als 'kans op schade'.

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 22 augustus 2020 - 08:48:41
Citaat van: Breaktest op 15 augustus 2020 - 00:41:09
Het zou best kunnen dat een verbod op de partymodus Mercedes in de race op een of andere manier weer ten goede komt.
Hetzij via een hogere betrouwbaarheid dan wel middels een betere race pace.  In ieder geval beschikken ze over een motor die tot meer in staat is dan strikt nodig, en dat  verandert niet na het verbod.
Dit is precies waar ik bang voor was:
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/257424/toto-wolff-mercedes-wordt-dominanter-bij-verbod-op-party-mode
je spreekt al in de verleden tijd, maar we moeten het nog gaan zien. Marko heeft bv een heel andere lezing.

Jozef

Ik laat me graag verrassen, maar ik verwacht niet dat de regelwijziging veel zal veranderen aan de rangorde. Wellicht dat Force India de grootste dupe wordt. Daar is nu al duidelijk dat het in de race wat minder vlot loopt dan in de kwalificatie, en zij hebben veel teams in de nek hijgen. Als hun kwalificatievoordeel wegvalt, kunnen ze wel eens punten kwijtspelen aan met name McLaren en Ferrari. Het grote Mercedes kan zich daarentegen wel permitteren om 3 tienden te verliezen zonder gevolg.

Breaktest

Los van wie er wel en geen voordeel bij heeft - als je even achteroverleunt, waar kijken we nou eigenlijk naar?

Zo'n partymodus vraagt flinke investeringen, en vroeg of laat wordt dat toch weer verboden, zie ook DAS)-systeem, enz.
Of die investeringen eruit worden gehaald is op zijn mist twijfelachtig, vooral bij een vroegtijdige ban.

Dus wat kunnen we hieruit opmaken? Dat de FIA met haar onduidelijke regelgeving en zwalkend beleid zelf een aanzienlijke factor is in het hoog houden van de kosten. Het zal allemaal wel niet met opzet zijn bedoeld, maar als je echt de kosten naar beneden wilt brengen, dat schreeuwt dat om een veel diepgaander herziening dat tot nu toe het geval is.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond