GP Engeland en 70th Anniversary GP - Silverstone

Gestart door BMW.WilliamsF1, 31 juli 2020 - 13:21:28

« vorige - volgende »

BMW.WilliamsF1

Hierbij het topic voor dit weekend en deze kunnen we ook gebruiken voor komend weekend ;)

De Red Bulls lijken iig wel weer iets gevonden te hebben. Het ziet er in VT1 een stuk beter uit dan de afgelopen weekenden.

En natuurlijk de Hulk terug in de Racing Point. Hij zal wss deze 2 weekenden ook gaan rijden. Het zou leuk zijn als ie eindelijk eens een podium pakt met de roze Mercedes  :D

C.G. de Beaufort

Eindelijk, de Hulk is back. Wat betreft een 'podiumplaats', dit kan het volgende weekend gebeuren. Maar niet een podium, maar b.v. 4e t/m een 6e plaats. Dus, zet'm op Nico.

Groet,

C.G. de Beaufort



Sabai

Ik vraag mij af wanneer RBR tot de conclusie komt dat ze beter een ervaren coureur al'a Webber naast Verstappen kunnen neerzetten. Hulkenberg bijvoorbeeld...

Mickey

Laatste vijf minuten was het enige boeiende aan deze race.


Fietser

#4
Best plezier beleefd aan deze eerste Silverstone-editie. Als altijd werd er flink geknokt tussen pakweg de plekken 5 en 12. Wat mij daarbij opviel is dat Gasly het (alweer) erg goed deed; dat Sainz en Norris als altijd erg aan elkaar gewaagd waren, maar dat Sainz aan het eind (alweer) terugviel terwijl goudhaantje Norris (alweer) door bleef stomen; dat Ocon nog steeds snel is, maar dat Ricciardo toch duidelijk de bovenliggende partij blijft en zo zijn klasse bewijst; dat de refurbished Mercedes van Stroll toch niet zo snel bleek en ten slotte dat Vettel ervoor moet waken qua snelheid niet zijn oude maatje Raikkonen achterna te gaan.
Ook opvallend vond ik de straf voor Albon. Magnussen raakte door onbalans van zijn lijn waarna Albon in het gat dook. Volgens mij zou iedere coureur dat gedaan hebben. Een discutabele straf voor de Thai, die het naast de ongenaakbare Verstappen toch al steeds moeilijker krijgt. 
Tja, en als toetje kregen we de laatste twee ronden voorgeschoteld. Jammer dat Leclerc zo ver achter Verstappen reed, anders had de laatste vast geen pitstop gemaakt...
Al met al: best leuk. Een zeven.

Wings

Citaat van: Sabai op 02 augustus 2020 - 16:22:06
Ik vraag mij af wanneer RBR tot de conclusie komt dat ze beter een ervaren coureur al'a Webber naast Verstappen kunnen neerzetten. Hulkenberg bijvoorbeeld...

Eens met je filosofie maar Hülkenberg...hmm. Ik weet het niet. Van mij mag Red Bull inzetten op jong talent, Russell of Norris najagen en proberen hen weg te kapen bij McLaren / Mercedes. Kiezen voor een ervaren rijder kan ook, waarom zou het niet werken om Vettel naar Red Bull te halen? Zou het vertrouwen bij Max dan vervagen als Red Bull met reden een talentvolle rijder naar binnen haalt.

Hoe je het ook wendt of keert, Albon is zeer sympathiek, maar te licht. Gasly zou nog een kans mogen krijgen maar ook van hem verwacht ik dat hij te licht is om vooraan een rol te spelen. Het is niet onverstandig als Red Bull verder kijkt dan hun neus lang is.

Mickey

Maar niet naar Vettel, Wings. Die presteert al jaren ver onder zijn ooit zeer hoge niveau. Er is niets dat mij doet vermoeden dat hij het nog kan en bovendien wordt hij ook gewoon oud inmiddels.

Zou ook voor een Hulkenberg opteren. Of Gasly terug, dat ligt misschien nog meer voor de hand.

Breaktest

Het is toch eigenlijk ongelooflijk. Bottas overkomt het en valt buiten de punten; Hamilton overkomt het en wint de race.
Geluk dwing je kennelijk af, want dit is niet voor het eerst. En dan denk ik met name aan Duitsland 2018 (van 14 naar 1) waarin Ham een matige wedstrijd reed, maar alles zijn kant op viel: een soevereine Vettel die zichzelf de wedstrijd uit reed (waarschijnlijk het moment waarop Ferrari tot niet-contractverlening besloot), en Hamilton zelf die ongelooflijk zwijmelt met een late call, en een aanvallende Bottas terug in zijn mand werd geroepen door Wolff.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: Mickey op 03 augustus 2020 - 10:12:11
Maar niet naar Vettel, Wings. Die presteert al jaren ver onder zijn ooit zeer hoge niveau. Er is niets dat mij doet vermoeden dat hij het nog kan en bovendien wordt hij ook gewoon oud inmiddels.

Zou ook voor een Hulkenberg opteren. Of Gasly terug, dat ligt misschien nog meer voor de hand.

Dus je vindt 33 te oud en een viervoudig wereldkampioen die 6 races won in de afgelopen 2 seizoenen (meer dan wie dan ook, op Lewis na) niet geschikt en komt vervolgens met Hülkenberg aanzetten die een jaar jonger is en nog nooit in de top 3 is gefinisht?

Of Vettel de rijder is waar Red Bull naar moet kijken kunnen we het gesprek hebben maar Hülkenberg boven Seb plaatsen vind ik op basis van de argumenten die je noemt wel heel raar.

Mickey

Haha, fair point. Ik had niet gecheckt hoe oud Hulkenberg is. Had hem jonger geschat.

Maar de rest staat hoor, je kan wel zeggen dat hij zes races won, in een auto die waarschijnlijk illegaal was trouwens, maar wat mij meer zegt, is het aantal persoonlijke fouten dat hij de laatste tijd maakte. Dat waren er best veel. Te veel.

Jozef

Citaat van: Breaktest op 03 augustus 2020 - 10:18:16Het is toch eigenlijk ongelooflijk. Bottas overkomt het en valt buiten de punten; Hamilton overkomt het en wint de race.
Geluk dwing je kennelijk af, want dit is niet voor het eerst.

Ik denk dat het inderdaad een gezonde portie geluk was voor Hamilton, maar anderzijds zagen Bottas' banden er al een tijd lang een stuk minder gezond uit dan die van Hamilton.

Citaat van: Fietser op 03 augustus 2020 - 09:31:48dat Sainz en Norris als altijd erg aan elkaar gewaagd waren, maar dat Sainz aan het eind (alweer) terugviel terwijl goudhaantje Norris (alweer) door bleef stomen

Niet echt eerlijk, Sainz reed lek net als de Mercedessen. :P Wel twee fijne coureurs om in je team te hebben inderdaad, jammer dat Sainz vertrekt.

Fietser

Citaat van: Jozef op 03 augustus 2020 - 15:03:46

Citaat van: Fietser op 03 augustus 2020 - 09:31:48dat Sainz en Norris als altijd erg aan elkaar gewaagd waren, maar dat Sainz aan het eind (alweer) terugviel terwijl goudhaantje Norris (alweer) door bleef stomen

Niet echt eerlijk, Sainz reed lek net als de Mercedessen. :P Wel twee fijne coureurs om in je team te hebben inderdaad, jammer dat Sainz vertrekt.

Heb je helemaal gelijk in, Sainz reed lek, was ik vergeten. Maar al daarvoor had ik het idee dat Sainz wat aan snelheid in begon te boeten. Zo vroeg Norris - die Ocon in zijn nek had - of Sainz wilde versnellen. Maar mogelijk reed de Spanjaard wel iets meer berekenend. Feit is inderdaad dat het twee zeer goede rijders zijn, helaas valt het muntstuk de laatste races wel steeds opvallend goed voor de een en slecht voor de ander. Wellicht domweg een kwestie van geluk, of niet.

Wings

Citaat van: Mickey op 03 augustus 2020 - 14:09:04
Haha, fair point. Ik had niet gecheckt hoe oud Hulkenberg is. Had hem jonger geschat.

Maar de rest staat hoor, je kan wel zeggen dat hij zes races won, in een auto die waarschijnlijk illegaal was trouwens, maar wat mij meer zegt, is het aantal persoonlijke fouten dat hij de laatste tijd maakte. Dat waren er best veel. Te veel.

In 2018 was de auto niet illegaal. Verder heeft Seb inderdaad fouten gemaakt maar stond hij onder grote kampioenschapsdruk. In 2018 leek het te kunnen lukken maar moest Ferrari continu overstrekken en op de tenen lopen om Mercedes voor te blijven. De waarschijnlijkheid dat het dan misgaat is veel groter.

Lewis reed de afgelopen jaren in auto's waarmee hij met twee vingers in de neus kampioen kon worden. Dat brengt rust tussen de oren. Al staat Mercedes er een race niet of zelfs meerdere races niet, je weet dat er geen man overboord is, en kunt de rust pakken in de wetenschap dat Mercedes over het gehele seizoen sterker is. Laat Seb maar 2 of 3 races winnen in een overspannen modus, Lewis en Mercedes zullen hard terugslaan.

Datzelfde beleefde Seb ook afgelopen jaar toen hij onder druk kwam te staan door Leclerc. Hij ging fouten maken en wordt vervolgens afgeserveerd. Ik vind het deels onterecht. Lewis was ook niet op zijn best toen hij streed met een McLaren die er net niet bij kon. En andersom geldt dat hij in de jaren dat Seb die druk niet had hij ook foutloos en onverslaanbaar was.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 03 augustus 2020 - 14:09:04
Haha, fair point. Ik had niet gecheckt hoe oud Hulkenberg is. Had hem jonger geschat.

Maar de rest staat hoor, je kan wel zeggen dat hij zes races won, in een auto die waarschijnlijk illegaal was trouwens, maar wat mij meer zegt, is het aantal persoonlijke fouten dat hij de laatste tijd maakte. Dat waren er best veel. Te veel.
Dit laatste is een discussieonderwerp an sich.
Ik denk dat Hulkenberg qua racesnelheid niet of nauwelijks onderdoet voor Vettel, en de rare opzichtige fouten van de Duitser moeten we ook zeker meewegen. Maar omgekeerd vind ik dat Hulkenberg iets te vaak gedurende zijn carrière aan de veilige kant is gebleven. Zijn dood-of-de-gladiolenacties zijn volgens mij op de vingers van een hand te tellen. 
En dat brengt mij tot de stelling dat de beste coureur niet per se degene is die de minste fouten maakt. Als je nooit de grens opzoekt en daar er af en toe overheen gaat, weet je ook niet waar die grens ligt, en heb je dus niet het maximale uit je auto gehaald. Weinig fouten maken is dus in zekere zin beter dan geen fouten maken, en dat betekent weer dat ergens een optimum moet liggen.

Maar dan komen we bij de volgende hobbel: hoe kun je dit kwantificeren? Je hebt die norm als referentie nodig wil je iets zinnigs zeggen over rijders onderling. Je kunt diverse methoden bedenken, maar 't probleem is dat elk tot een andere uitkomst leidt - dus wat is wijsheid?
In ieder geval lijkt mij duidelijk dat die norm uit het rijdersgilde zelf moet komen. Een voorbeeld van een veilige rijder was Jenson Button - die maakte twee keer minder fouten dan ene Michael Schumacher. Aangezien de laatste door de meeste kenners nog altijd wordt gezien als GOAT, hanteer ik in mijn statistische bespiegelingen zijn foutenpercentage daarom als norm).

Maar zelfs dat is niet het hele verhaal: op een bepaald moment moet je als rijder wel conclusies trekken. M.a.w. een toprijder is in mijn ogen iemand die fouten maakt, maar ook leert van zijn fouten. En hoe identificeer je zo'n iemand? Door te kijken of de persoon in het tweede deel van zijn carrière minder fouten maakt dan het eerste deel. Iemand voor wie dat duidelijk niet gold was Andrea de Cesaris.

Voorts kan ik zeggen dat cijfers vaak het gevoel bevestigen van wat je toch al over iemand hebt. Maar soms moet dat beeld ook radicaal bijgesteld worden (en uit ervaring weet ik dat ik dan de poppen aan het dansen heb). 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

BMW.WilliamsF1