Jouw GOAT

Gestart door Mickey, 19 juli 2020 - 18:35:36

« vorige - volgende »

Mickey

Okay all,

Lewis gaat vrijwel zeker Schumacher uit de boeken rijden. Maar wat vinden we daarvan? Is hij de greatest of all time? Voor mij in de verste verte niet. Zodra iemand hem het vuur aan de schenen legt, worden zijn zwakke plekken heel snel duidelijk. Ik noem maar een Rosberg.

Voor mij is het Michael Schumacher, wat verder eigenlijk ook geen betoog behoeft. Hij was in staat om met slecht materiaal de top uit te dagen. Hij bezweek onder geen enkele druk. Hij jankte niet op de boordradio, al is dat slechts sentiment.

Als Lewis stand zou houden tegen Max bijvoorbeeld terwijl Lewis in de mindere auto zou rijden, pas dan zouden zijn kampioenschappen voor mij kampioenschapsglans krijgen.

Nu jullie.

Jozef

Voor mij is hij beter dan Schumacher. Of hij daarmee ook de beste ooit is, vind ik een lastigere vraag, want er zijn te veel oude goden die ik niet heb zien rijden.

Hij is beter dan Schumacher juist omdat hij teamgenoten van een groter kaliber heeft gehad. Beiden hebben vele titels gewonnen in superieur materiaal, maar Irvine en Barrichello waren toch maar prutsers vergeleken bij Rosberg en Bottas. Dat Hamilton dan nipt een titel verliest nadat hij véél meer technische problemen had dan Rosberg, vind ik niet afdoen aan zijn successen. Bovendien denk ik bij Schumacher meteen aan Adelaide '94, Jerez '97 en Monaco '06. Hamilton zal ook best vaak de limiet opgezocht en soms overschreden hebben, maar doelbewust en opzichtig vals spelen kan ik me van Hamilton toch niet herinneren.

Wel denk ik dat Schumacher een grotere betekenis heeft gehad voor de sport dan Hamilton. Schumacher heeft de taakomschrijving van een coureur veranderd door zijn werkethiek en fitheid, die op dat moment ongezien was en die vandaag de norm is geworden. Dus Schumacher heeft een grotere stempel gedrukt op de sport, maar Hamilton vind ik wel de betere coureur.

Franky R.

Ik vind Lewis de beste van zijn generatie. Zou dan ook willen opmerken dat Michael Schumacher niet een keer interne tegenstand heeft gekend zoals Hamilton.


Net wat Jozef zegt, waren de teamgenoten van M. Schumacher van een lager kwaliteit dan een Rosberg of Bottas.


Lewis heeft in zijn carrière tot nu toe elk jaar minimaal één GP gewonnen. Kijk dan ook naar de concurrentie die Hamilton heeft gekend.


Waar Schumacher kortstondig te maken had met Hakkinen, Montoya of Villeneuve...Rijdt Hamilton al langer rond tegen gelijkwaardige tegenstanders zoals Vettel, Alonso, Rosberg, Verstappen en vooruit Bottas. Allemaal coureurs die het hem moeilijk maakten.


Ook met die McLaren-zeepkist van 2009, dat zegt genoeg over mans kwaliteiten. Dat hij piept als het minder gaat vind ik nauwelijks belangrijk.


Welke coureur laat nou over de radio weten dat hij het moeilijk heeft? Da's toch waardevolle info voor de concurrentie? En vervolgens rijdt hij de snelste ronde met die zogenaamde versleten banden... ::)


En je moet wel topmateriaal hebben om WK te worden. Dat gedoe met minder materiaal en waarde van een WK snap ik dan ook niet. Ik kan mij geen coureur heugen die kampioen werd met een (veel) mindere auto.


Dus ook niet Senna in 1991, hoewel de Renault snel was. Men was toen nog bezig met het actieve vering te perfectioneren. In 1992 was Senna met zijn McLaren dan ook nergens en werd Mansell met gemak kampioen.


De beste ooit? Dan kom ik altijd uit op coureurs uit vervlogen tijden. Clark, Lauda, Prost, Senna...mannen die in auto's reden die men nu als te gevaarlijk beschouwd.


IMHO

Tuesday

jullie schatten Bottas wel erg hoog in  :D

Sphinx

Niki Lauda, eigenlijk maar één keer live zien racen in 1985 (laatste jaar dat hij meedeed). Daarna Alain Prost.

En daarna eigenlijk geen fan van GOAT materiaal meer geweest. Wel van Damon Hill, omdat ik het leuk vond hoe een "kluns" die in een rijdende Brabham kliko reed ineens bij een topteam terecht kwam (ja wist ik veel dat hij Graham Hills zoon was) en de door iedereen geadoreerde Schumacher het zo lekker lastig maakte. Die nul op zijn auto vond ik eigenlijk nog grappiger, dacht altijd dat het een verkapte sneer naar zijn status was
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

Zou Fangio door Senna om de oren zijn gereden, of andersom? Het blijft zowel een prikkelende als onzinnige vraag. Dus laat ik beginnen met dat ik geen GOAT heb en ook niet in dat principe geloof. 
Iets meer down to earth, want wel degelijk uit te zoeken, is de vraag of een Hulkenberg een snellere tijd zou neerzetten in de auto van Fangio dan Fangio zelf ooit heeft gedaan. Ik vermoed van wel, maar pas ervoor om daar conclusies uit te trekken. Doordat  'a day at the office' voor moderne coureurs op een veel hoger snelheidsniveau plaatsvindt, zullen zij vermoedelijk ook uitstekend uit de voeten met alles wat langzamer is. Omgekeerd kun je van een Fangio niet verwachten dat ie zich makkelijk aan de huidige racemonsters zou aanpassen, voornamelijk omdat dit volledig buiten zijn context zou vallen, zowel op als buiten het circuit - terwijl Hulkenberg het tijdperk van Fangio dus wel in zijn context meeneemt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over betere training, scholing, voeding, selectieprocedures, enzovoorts. 

Het is dus veilig te stellen dat het complete veld moderne coureurs betere skills heeft dan oudere generaties, waaruit je de voorzichtig de conclusie mag trekken dat dat ook geldt voor de kampioenen die die generatie voortbrengt. Maar die lijn kun je natuurlijk niet eeuwig doortrekken. Sterker, ik denk dat sinds het turbotijdperk (1984) we min of meer aan een plafond zijn gekomen.

De vraag is of Hulkenberg bereid is zijn snelle tijden neer te zetten op circuits met echte stoepranden als curbs en hoge bomen als vangrail, met een lullig potje op zijn kop en zonder HANS-systeem of brandblussers aan boord, te midden van een aantal onberekenbare kneuzen. En niet eenmalig maar tientallen keren.   

Dus GOAT? Dan denk ik toch al snel aan David Purley.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

#6
Citaat van: Breaktest op 29 juli 2020 - 14:04:21
Zou Fangio door Senna om de oren zijn gereden, of andersom? Het blijft zowel een prikkelende als onzinnige vraag. Dus laat ik beginnen met dat ik geen GOAT heb en ook niet in dat principe geloof. 
Iets meer down to earth, want wel degelijk uit te zoeken, is de vraag of een Hulkenberg een snellere tijd zou neerzetten in de auto van Fangio dan Fangio zelf ooit heeft gedaan. Ik vermoed van wel, maar pas ervoor om daar conclusies uit te trekken. Doordat  'a day at the office' voor moderne coureurs op een veel hoger snelheidsniveau plaatsvindt, zullen zij vermoedelijk ook uitstekend uit de voeten met alles wat langzamer is. Omgekeerd kun je van een Fangio niet verwachten dat ie zich makkelijk aan de huidige racemonsters zou aanpassen, voornamelijk omdat dit volledig buiten zijn context zou vallen, zowel op als buiten het circuit - terwijl Hulkenberg het tijdperk van Fangio dus wel in zijn context meeneemt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over betere training, scholing, voeding, selectieprocedures, enzovoorts. 

Het is dus veilig te stellen dat het complete veld moderne coureurs betere skills heeft dan oudere generaties, waaruit je de voorzichtig de conclusie mag trekken dat dat ook geldt voor de kampioenen die die generatie voortbrengt. Maar die lijn kun je natuurlijk niet eeuwig doortrekken. Sterker, ik denk dat sinds het turbotijdperk (1984) we min of meer aan een plafond zijn gekomen.

De vraag is of Hulkenberg bereid is zijn snelle tijden neer te zetten op circuits met echte stoepranden als curbs en hoge bomen als vangrail, met een lullig potje op zijn kop en zonder HANS-systeem of brandblussers aan boord, te midden van een aantal onberekenbare kneuzen. En niet eenmalig maar tientallen keren.   

Dus GOAT? Dan denk ik toch al snel aan David Purley.
Ik ben het met je eerste zin eens, een GOAT is in een sport als F1 haast onmogelijk vast te stellen. En net als in andere sporten denk ik ook dat het niveau door de jaren heen steeds een stukje omhoog gaat. Wat dat betreft denk ik dat Max Verstappen misschien wel de GOAT zou moeten zijn/worden. Vroeger was autosport in het algemeen en de F1 in het bijzonder natuurlijk zeer ontoegankelijk, dat is in de loop der jaren wel beter geworden, maar nog steeds is het een weg die de meeste mensen nooit inslaan. Je moet ook wel minimaal voor je 10e beginnen, wil je het ver schoppen. Kortom, 99% van de mensen is al kansloos om uberhaupt de F1 te halen.  Daar zit een megaverschil met bv voetbal. Wat dat betreft vind ik het ook niet zo van belang wie de GOAT is. Als ik op mn 4e begonnen was met karten, was ik misschien wel beter geworden dan Hamilton of Schumacher. Heel, heel misschien ;) Dan laat ik lengte en gewicht voor het gemak ff buiten beschouwing. Ik heb zeker wel respect voor wat de coureurs doen en kunnen, maar de sport is veels te smal om heel waarde te hechten aan wie nou de beste is of was. Wat dat betreft neem ik eigenlijk alleen voetbal, atletiek en wielrennen serieus. F1/autosport is meer als schaatsen, als de hele wereldbevolking ermee op zou groeien lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat de Nederlanders nog steeds de beste zouden zijn. En Fangio met Verstappen vergelijken is als Schenk met Kramer vergelijken. Het moge duidelijk zijn dat het niveau in alle sporten enorm omhoog is gegaan in de loop der jaren. Ben trouwens benieuwd wat de opkomst van e-sports en simulatorracen voor invloed gaat hebben op het niveau in de echte racewereld.

Wings

Lewis wordt overschat. Kon Button niet overstijgen en moest het onderspit delven tegen Rosberg. Met de auto van afgelopen seizoen kon zelfs Stroll de concurrenten met snellere auto's dan 2019 voorblijven wat goed weergeeft hoe competitief de auto is.

Breaktest

Ik wordt ook onderschat. Maar dat was de vraag niet...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Breaktest op 30 juli 2020 - 23:24:40
Ik wordt ook onderschat. Maar dat was de vraag niet...

Hèhè, zeldzaam foutje daar, Break.

Fietser

#10
Spoiler alert: keuze van een goat is opvallend vaak gerelateerd aan iemands leeftijd...

Je kunt gerust stellen dat een goat kiezen onzinnig is. Met sommigen hierboven ben ik het dan ook roerend eens. Fangio vergelijken met een willekeurige coureur-van-nu is onmogelijk. Waarschijnlijk heeft Fangio niet de skills om met een moderne F1 om te gaan, en een recente grootheid niet met een dodelijke torpedo uit de Fifties. En wie is dan in het huidige tijdperk het grootste talent? Ook dat is zeer betrekkelijk aangezien er in Vanuatu alleen al waarschijnlijk 30 jongemannen rondlopen met meer talent dan Hamilton, mits zij kansen kregen/krijgen dat te bewijzen. Bovendien: hoe bepaal je de prestaties van waarlijk grote jongens als Stirling Moss, Dan Gurney, Stefan Bellof of Jules Bianchi, grote rijders die geen materiaal kenden waarmee ze periodiek konden domineren of wiens carrières voortijdig werden afgebroken?
Dus hoezo goat?
Aan de andere kant is het natuurlijk hartstikke leuk toch even te speculeren wie de beste aller tijden zou (kunnen) zijn. Awel, mijn keuze is de Schot Jim Clark. Drie redenen, nou ja, eigenlijk meer:
Clark was groots in toer-, sport- en formulewagens (vaak in hetzelfde weekend). Ook verblufte hij de racewereld door zijn prestaties in Indianapolis, wat destijds ongehoord was.
Clark domineerde vele races zonder over superieur materiaal te beschikken. Zijn teamgenoten werden soms op ronden gereden, wat bij geen enkel team voorkwam.
Clark werd slechts tweemaal wereldkampioen, in 1963 en '65. In 1962 en '64 moest hij wegens veel uitvalbeurten 'mindere' rijders als Graham Hill en Surtees nipt voor laten gaan. (In 1964 in Z-Afrika verloor hij het WK zelfs doordat zijn lotus in winnende positie ermee kapte in de allerlaatste ronde!) In 1966 en '67 moest Clark het hoofd buigen voor de destijds superieure Repco-Brabhams van resp. Brabham en Hulme hoewel hij – net als Verstappen nu t.o.v. team Mercedes – de enige was die het de twee Brabham-coureurs lastig kon maken. Lang verhaal kort: ondanks zijn niet echt superieure Lotus, stond Clark zeven jaar lang op eenzame hoogte totdat een F2-ongeluk op Hockenheim hem fataal werd. Dat laatste is niet alleen mijn mening, maar van iedereen die destijds de sport volgde, zijn concurrenten incluis.
Naast deze opsomming van zijn prestaties was Jim Clark - buiten het circuit was hij boer - een zeer beminnelijk mens, zelfs ronduit bescheiden en verlegen. Hij was niet zo'n betweter als een Stewart, niet zo rechtlijnig als een Lauda, niet zo berekenend als een Prost, niet zo bezeten als een Senna, hij stelde zich niet zo aan als een Mansell, had niet de streken van een Schumacher en hij was niet zo'n modische influencer als een Hamilton. Zijn onwaarschijnlijke prestaties - in het meest dodelijke era van de sport - in combinatie met zijn prettige persoonlijkheid maken Jim Clark tot mijn goat.

Van Wijk

@fietser: mooi geschreven .
Daarom lees ik alles op dit forum, juist om dit soort mooie toelichtingen.

Tuesday

Hamilton wel de LOAT?

Mickey

Haha, inderdaad. Lucky Lewie.

Franky R.