Gok de Pole [02] Grand Prix van Stiermarken - Red Bull Ring

Gestart door BMW.WilliamsF1, 06 juli 2020 - 10:44:37

« vorige - volgende »

JS JTD

1:02.749


Charrel


BMW.WilliamsF1

Het is weer niet te doen om op een regentijd te gokken, dus doe maar 1:02,933

Breaktest

From hero to zero...
Ik gok dus wel op een regenquali, maar voel nu al aan dat ik mezelf daarmee in de vingers snijd.
Mijn gok is dat de omstandigheden het racen wel degelijk toelaat, maar was even vergeten hoe makkelijk ze tegenwoordig de stekker eruit trekken als het even tegenzit. Zeker nu er ook geen publiek is, zal het voor die patjakkers nog makkelijker zijn zijn .   :'(
Bij droog zou ik mijn tijd van vorige week hebben herhaald: 1:02.584
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Interessante omstandigheden. Morgen misschien scheiss Wetter. Als het echt dramatisch wordt zou de P1 van Max in VT2 toch pole kunnen betekenen?

Vind 'm goed on par, sowieso.

Sabai

Als het weer zo slecht is dan zal het eerder naar zondag ochtend verplaatst worden.

FolkertE

Ook hier te laat maar voor de vorm een gok.

1:02,533

BMW.WilliamsF1

Nou, dit was makkelijk. Er waren nog wel 2 gokjes op regen, maar helaas te ver er vanaf voor punten.

Uitslag Grand Prix van Stiermarken:

01   - (   0   punten ) =    Arthur   
02   - (   0   punten ) =    BMW.WilliamsF1   
03   - (   0   punten ) =    Breaktest   
04   - (   0   punten ) =    Charrel   
05   - (   0   punten ) =    JS JTD   
06   - (   0   punten ) =    Mickey   
07   - (   0   punten ) =    Sabai   
08   - (   0   punten ) =    Sphinx   
09   - (   0   punten ) =    Tuesday   
10   - (   0   punten ) =    Wings   

Breaktest

Hulde aan Tuesday en mezelf dat we die gok hebben genomen - of zijn wij gewoon twee domoren die door het oog van de naald zijn gekropen? Ik vrees van wel.
Bij nader inzien ben ik van mening  dat het indienen van een 'regentijd' onder de huidige regels van het spel per definitie zelfmoord is. Kennelijk had de rest dat op voorhand door – of gokte men dat het droog zou blijven?
Hoe dan ook, je kunt nog zo'n goede 'educated guess' doen, maar reken er niet op dat zich dat bij regen uitbetaalt;  daarvoor is de bandbreedte aan mogelijke natte pole-tijden veel te groot. Maar wat het extra linke soep maakt, is dat men in de huidige better safe than sorry cultuur veel meer geneigd is tot afgelasten, zie bijvoorbeeld de derde vrije training. Maw voorspellen of het regen wordt is niet genoeg;  je moet voorspellen of het milde regen wordt. Kortgezegd, voor de regengokker komt het erop neer dat de kans op een grote beloning onveranderd nihil is, terwijl hij wel extra veel risico neemt.
De droogweer gokker speelt het daarentegen veel slimmer, zelf als ie weet dat het gaat regenen. Slechts bij milde regen levert zijn  voorspelling niks op, maar bij iedere andere omstandigheid zit ie goed: bij droog weer sowieso, bij zeer slecht weer ook, want dan wordt zijn voorspelling aan tijden van vrijdag of zondagochtend gespiegeld. Ik raad dus iedereen aan, maar vooral mezelf, om bij deze condities altijd een droogweertijd te kiezen.  Bij deze omstandigheden kun je alleen maar verliezen, niet winnen - en dat blijkt ook wel uit de uitslag.

Maar is dit wat wij willen? Ik geloof van niet. Wat is het nut van zo'n ronde spelen je voor aanvang van de kwalificatie weet dat je voorspelling de prullenbak in kan? Ik pleit dus voor een kleine aanpassing van de regels, niet voor het eerst overigens. Je wilt immers getest worden op je 'F1 expertise', en niet op je weersvoorspellende kwaliteiten of bereidheid om risico's te nemen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Hèhè!

Heb ooit ook weleens een regengok gedaan maar dat was inderdaad ook een nulscore.

Maar hoe had je het willen zien dan? Op een regenachtige dag wellicht de tijd mogen gokken/aanpassen tot aan de start van de kwalificatie?

En welk exact criterium hanteer je dan? Minimaal een opdrogende baan? Vlekkerig asfalt? Zeiknat?

BMW.WilliamsF1

Ja goeie opmerking, hier heb ik ook weleens over nagedacht.

Het is alleen niet helemaal eerlijk als het op zaterdag begint te regenen en je tot Q1 de tijd aan zou mogen passen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die op zaterdag moeten werken en geen tijd hebben om hun post aan te passen.

Er is ook weleens een idee geweest om naast een droge tijd een regentijd te gokken, maar welke gok zou dan moeten tellen als je een opdrogende baan hebt en het eigenlijk aan het eind van Q3 weer droog is.

Gelukkig komt een natte kwalificatie niet zo heel vaak voor. Ik tel er maximaal 2 per jaar. Zeg gemiddeld 1,5 keer per jaar dat we een natte kwali hebben.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 13 juli 2020 - 15:53:57
Hèhè!

Heb ooit ook weleens een regengok gedaan maar dat was inderdaad ook een nulscore.

Maar hoe had je het willen zien dan? Op een regenachtige dag wellicht de tijd mogen gokken/aanpassen tot aan de start van de kwalificatie?

En welk exact criterium hanteer je dan? Minimaal een opdrogende baan? Vlekkerig asfalt? Zeiknat?
Zelf dacht ik aan deze aanpassing:
1.   Geef ieder de optie om zowel een droogweertijd als natweertijd in te dienen. Standaard is daar geen sprake van, en de beheerder bepaalt. Dat doet ie alleen als zich extreme omstandigheden aandienen en de media zelf van mogelijke afgelasting spreken.  Uiterlijk 12 uur voor sluitingstijd meldt hij die optie; horen we niets dan is het busines as usual. 
2.   Op het moment dat de kwalificatie van start gaat komt een van de twee opgegeven tijden te vervallen.
3.   In principe geldt altijd de droogweertijd, tenzij het hele veld in Q1 op full wets van start gaat. (Hier kun je ook van maken: tenzij er sprake is van een uitgestelde start).

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey