Grand Prix van Oostenrijk 2020

Gestart door BMW.WilliamsF1, 02 juli 2020 - 19:23:52

« vorige - volgende »

Arthur

Citaat van: Franky R. op 08 juli 2020 - 18:24:49
Citaat van: Arthur op 08 juli 2020 - 17:03:27


Dat wel maar normaliter reist hij de hele wereld over voor F1 weliswaar niet in een privejet maar toch dezelfde vervuiling. Dan moet je gaan nadenken over je professie en of dat het waard is... en niet in strijd is met...


Goed punt.


Maar dan kunnen wij ook wel stoppen met kijken naar de F1 of welke tak van auto of motorsport dan ook...Ook vervuilend. Of niet meer met het vliegtuig op vakantie. Stoppen met vlees-eten (methaan). En nog wat...


Alles heeft een keerzijde cq consequentie

Nou dat niet, ik roep er niet over en kijk veel te graag F1, wat Hamilton allemaal roept is voor zijn rekening en hij zal er naar moeten acteren, ik roep dat dus niet en ben vrij in mijn keuzes.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Citaat van: Arthur op 08 juli 2020 - 18:56:40


Nou dat niet, ik roep er niet over en kijk veel te graag F1, wat Hamilton allemaal roept is voor zijn rekening en hij zal er naar moeten acteren, ik roep dat dus niet en ben vrij in mijn keuzes.


Je maakt juist een keuze door Lewis Hamilton hypocriet te noemen. Dan vind ik het juist opvallend dat jij wel autosport wil kijken, maar dan mag Hamilton geen F1 meer rijden? Vind ik dubbel...Als het milieu je niet zo interesseert, dan zou je je niet storen aan Hamilton de dierenvriend/wereldverbeteraar...


Muhammad Ali vocht voor vrede en gelijkheid, maar sloeg mensen in elkaar als beroep.


Of een viersterren generaal die liever oorlog vermijdt en vertrouwd op diplomatie, hypocriet te noemen. Ja, hij zit in het leger...maar moet hij dan perse oorlog voeren? Of er een voorkeur voor hebben?

Arthur

Citaat van: Franky R. op 08 juli 2020 - 19:45:04
Citaat van: Arthur op 08 juli 2020 - 18:56:40


Nou dat niet, ik roep er niet over en kijk veel te graag F1, wat Hamilton allemaal roept is voor zijn rekening en hij zal er naar moeten acteren, ik roep dat dus niet en ben vrij in mijn keuzes.


Je maakt juist een keuze door Lewis Hamilton hypocriet te noemen. Dan vind ik het juist opvallend dat jij wel autosport wil kijken, maar dan mag Hamilton geen F1 meer rijden? Vind ik dubbel...Als het milieu je niet zo interesseert, dan zou je je niet storen aan Hamilton de dierenvriend/wereldverbeteraar...


Muhammad Ali vocht voor vrede en gelijkheid, maar sloeg mensen in elkaar als beroep.


Of een viersterren generaal die liever oorlog vermijdt en vertrouwd op diplomatie, hypocriet te noemen. Ja, hij zit in het leger...maar moet hij dan perse oorlog voeren? Of er een voorkeur voor hebben?

Dat is nu net de omgekeerde wereld, ik kijk graag F1, al 25 jaar, maar omdat Hamilton ineens gaat roepen over een betere wereld moet ik mij aanpassen terwijl de eerste stap bij hem ligt, hij wil een betere/andere wereld, laat hem dan ook de stap nemen als hij een beter milieu wil maar ga mij nu niet verwijten dat ik geen F1 meer wil/mag kijken. Natuurlijk mag Hamilton F1 rijden, maar zijn uitspraken over milieu zouden dan ook moeten leiden tot het stoppen met F1! 
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Dat is nu het twistpunt, denk ik...


Hamilton geeft een mening over iets. Hij is zich terdege bewust van wat hij doet. Hij is dus wel bewuster dan voorheen, toen hij non-stop in zijn Pagani te vinden was.


Ik hou van racen en wil dat blijven doen. Als je naar onze sport kijkt, gebruiken we nu al een derde minder brandstof [dan enkele jaren geleden]. Ik denk wel dat de Formule 1 nog meer kan doen


Ja, hij riep op tot veganisme, maar van dwang -waar jij over spreekt- is IMHO geen enkele sprake. Ik blijf toch ook gewoon vlees eten én fan van Hamilton? Hij zei niet dat mensen moeten worden verplicht tot veganisme oid.


Raar dat Hamilton daar zo op wordt aangevallen (bedoel niet specifiek op jou, Arthur), terwijl ik het mij nog kan herinneren dat hij een mediapoppetje werd genoemd in zijn begintijd.

Sphinx

Hamilton lijkt een beetje van continent te zijn geswitcht. Hij lijkt nu vooral op Amerikaanse wijze zijn verhaal en visie uit te willen dragen. Dat is vooral gebeurd sinds hij vrij is van controlfrik Ron Dennis bij McLaren. Die wilde idd dat iedereen zich als media poppetje gedroeg. Toe-ing the Line heet zoiets. Mercedes heeft hem daar wat vrijer in gelaten en daar is ook zijn persoonlijkheid meer boven water gekomen. Dat hij er nu op wordt aangevallen is omdat hij zich ook met de Blm beweging is gaan bezighouden. Het zorgt ook voor een hoop ruis. Sky Sports publiceerde een artikel waarin Hamilton als een activist werd afgeschilderd die dreigde collega's te shaken als ze niet aan zijn statement zouden mee werken. Terwijl AS later een interview publiceerde waarin de coureurs meldde dat er geen sprake van dwang naar wel van enige discussie.

Wat mij betreft moet ie zelf weten wat ie liever heeft, op de barricades staan voor een goed zaak in zijn ogen, of voor de volgende Wereldtitel F1 strijden. Maar maak een keuze en niet allebei half. Dan krijg je juist uitspraken als "hij is hypocriet als ie blijft racen " of " hij rijdt zo slordig hij zit met zijn hoofd ergens anders"
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

#35
Het is eigenlijk alleen maar prettig als coureurs zich profileren; aan 20 grijze muizen hebben we niks.
Wat overigens niet betekent dat ik het met Hamiltons acties eens ben; de slogan Back Lives Matter is een vorm van racisme an sich - Lives matter, no matter what color!,  maar die is zeker te lang voor op zijn helm...

Daarbij, bijna geen mens vindt zichzelf racist, dus wie voelt zich nu aangesproken? Racisme is op de eerste plaats een vorm van achterlijkheid. Waar je dus beter tegen kunt demonstreren is de hoge mate van achterlijkheid bij de Amerikaanse politie. Want dat was de aanleiding toch? Dat kun je tenminste in concrete eisen omzetten - bijvoorbeeld: wie uit pure onverschilligheid vooral achterlijk personeel aannneemt riskeert ook zijn eigen baan.

Wat me ook nogal tegenstaat aan Hamiltons actie, is dat het een uiting is van mediacratie: "influencers"- wat een kutwoord - die wat roepen, en die zelf weer reageren op wat ze op tv en/of de media zien. Nu is achterlijkheid bij de Amerikaanse politie in sommige staten en regio's mij al lang en breed bekend, daar hoef ik echt door meneer Hamilton  niet op gewezen worden, maar ook nogal ver van mijn bed. Dus of ik daar nou tegen moet protesteren... Het lijkt me ook te kort door de bocht om voetstoots aan te nemen dat onze eigen bromsnor met eenzelfde dosis achterlijkheid is gezegend.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Citaat van: Breaktest op 09 juli 2020 - 13:51:42Het is eigenlijk alleen maar prettig als coureurs zich profileren; aan 20 grijze muizen hebben we niks.
Wat overigens niet betekent dat ik het met Hamiltons acties eens ben; de slogan Back Lives Matter is een vorm van racisme an sich - Lives matter, no matter what color!,  maar die is zeker te lang voor op zijn helm...
Het is pas racistisch wanneer ze zouden zeggen "black lives matter more than others"... alleen heeft niemand van de BLM-beweging ooit iets in die zin bedoeld. Dat is wat witte racisten er zelf bij bedenken om de beweging te kunnen aanvallen. Dat heet een stropopredenering.

Over de acties van Hamilton merk ik hier vooral veel tegengas van mensen die eigenlijk niet weten waar hij mee bezig is. Natuurlijk steunt hij de protesten tegen politiegeweld maar ik denk niet dat hij de illusie heeft dat hij uitgerekend dat probleem kan oplossen. Zijn wereld is de autosport, en daar richt hij dan ook zijn pijlen op: de diversiteit in de paddock vergroten. Dan heeft hij het niet specifiek over coureurs, maar over alle personeel.

En het mooie is dat hij geenszins suggesties doet die ruiken naar positieve discriminatie in de zin van "neem gewoon meer zwarten aan". Integendeel, hij wil een groep experten oprichten die eerst eens goed gaan bestuderen waaròm er weinig diversiteit is in de autosportwereld. Om uiteindelijk waarschijnlijk te concluderen dat je bij het begin moet beginnen, namelijk kinderen uit armere (en gekleurde) milieus aanmoedigen en eventueel financieel de mogelijkheid bieden om technische opleidingen te volgen of een ingenieursdiploma te halen als ze daar het talent en de droom voor hebben.

Hij schijnt voor ogen te hebben om misschien resultaat te zien binnen 10 jaar. Dus geen illusies dat je deze zaken van vandaag op morgen kunt veranderen als iedereen gewoon aardig doet tegen elkaar. In feite is Hamilton hiermee een van de weinigen die ik in de voorbije maanden op een zinnige, constructieve manier over oplossingen heb horen praten.

Wanneer je je vooroordelen opzij kunt zetten, vind je soms een interessante realiteit.

Jozef

#37
-foutje-

Fietser

#38
Ik ben het in grote lijnen met je eens, Breaktest. Maar niet dat racisme een vorm van achterlijkheid is. Ik denk namelijk dat racisme in ieder van ons zit - maar kennelijk ben ik daarin de enige. Wij allen maken namelijk onderscheid - ik ook. Simpel gezegd: indien ik moet kiezen tussen een labrador, een teckel en een poedel, dan maak ik mijn keuze op basis van raskenmerken. Ofschoon ik de honden die ik niét kies niet als 'minder' of 'lager' bestempel, is dit toch racisme in z'n zuiverste vorm! Bij mensen onderling gebeurt (onbewust?) hetzelfde, maar ligt het ineens een stuk gevoeliger. Ook onder ons zijn er echter veel voorkeuren, en hoewel velen dat zullen ontkennen heeft dat vaak met uiterlijk, cultuur en omgangsvormen te maken, zaken die niet zelden aan ras of afkomst gekoppeld zijn. Let wel: het hebben van sympathie of antipathie voor een ras of afkomst is niet onnatuurlijk of per se slecht en men hoeft daar m.i. dus niet op afgerekend te worden. Ik vind dat dat de laatste tijd veel te vaak gebeurt, van links naar rechts en van zwart naar wit, en andersom.
Dan nog iets: een gele agent die een rode arrestant mishandelt, kan ook 'gewoon' uit angst, overspannenheid of frustratie handelen. Hij hoeft echt niet achterlijk te zijn.
Sorry, zwaar off topic.

Jozef


Mickey

Citaat van: Jozef op 09 juli 2020 - 15:37:58
Citaat van: Breaktest op 09 juli 2020 - 13:51:42Het is eigenlijk alleen maar prettig als coureurs zich profileren; aan 20 grijze muizen hebben we niks.
Wat overigens niet betekent dat ik het met Hamiltons acties eens ben; de slogan Back Lives Matter is een vorm van racisme an sich - Lives matter, no matter what color!,  maar die is zeker te lang voor op zijn helm...
Het is pas racistisch wanneer ze zouden zeggen "black lives matter more than others"... alleen heeft niemand van de BLM-beweging ooit iets in die zin bedoeld. Dat is wat witte racisten er zelf bij bedenken om de beweging te kunnen aanvallen. Dat heet een stropopredenering.

Over de acties van Hamilton merk ik hier vooral veel tegengas van mensen die eigenlijk niet weten waar hij mee bezig is. Natuurlijk steunt hij de protesten tegen politiegeweld maar ik denk niet dat hij de illusie heeft dat hij uitgerekend dat probleem kan oplossen. Zijn wereld is de autosport, en daar richt hij dan ook zijn pijlen op: de diversiteit in de paddock vergroten. Dan heeft hij het niet specifiek over coureurs, maar over alle personeel.

En het mooie is dat hij geenszins suggesties doet die ruiken naar positieve discriminatie in de zin van "neem gewoon meer zwarten aan". Integendeel, hij wil een groep experten oprichten die eerst eens goed gaan bestuderen waaròm er weinig diversiteit is in de autosportwereld. Om uiteindelijk waarschijnlijk te concluderen dat je bij het begin moet beginnen, namelijk kinderen uit armere (en gekleurde) milieus aanmoedigen en eventueel financieel de mogelijkheid bieden om technische opleidingen te volgen of een ingenieursdiploma te halen als ze daar het talent en de droom voor hebben.

Hij schijnt voor ogen te hebben om misschien resultaat te zien binnen 10 jaar. Dus geen illusies dat je deze zaken van vandaag op morgen kunt veranderen als iedereen gewoon aardig doet tegen elkaar. In feite is Hamilton hiermee een van de weinigen die ik in de voorbije maanden op een zinnige, constructieve manier over oplossingen heb horen praten.

Wanneer je je vooroordelen opzij kunt zetten, vind je soms een interessante realiteit.

Hamilton wil dat ik mij als witte man uitspreek tegen racisme, anders ben ik een racist. Daar ben ik afgehaakt.

Mickey

#41
Voor de duidelijkheid. Tegen racisme zijn is voor mij vanzelfsprekend, maar ik doe niet mee aan activisme. Hoe meer mensen de flanken opzoeken, hoe moeilijker het wordt om tot een constructieve dialoog te komen.

Ik vraag me trouwens ook af waar zijn uitingen tegen racisme waren vóór de dood van Floyd en de hele BLM-beweging. Als ze daar al waren, heb ik er weinig van meegekregen. Het komt op mij over als meejanken voor de bühne.

Edit: typo

Franky R.

Citaat van: Mickey op 09 juli 2020 - 18:26:48
Voor de duidelijkheid. Tegen racisme zijn is voor mij vanzelfsprekend, maar ik doe niet mee aan activisme. Hoe meer mensen de flanken opzoeken, hoe moeilijker het wordt om tot een constructieve dialoog te komen.

Ik vraag me trouwens ook af waar zijn uitingen tegen racisme waren vóór de dood van Floyd en de hele BLM-beweging. Als ze daar al waren, heb ik er weinig van meegekregen. Het komt op mij over als meejanken voor de bühne.

Edit: typo


Dan heb je idd. er weinig van meegekregen. BLM kwam op nadat Zimmerman werd vrijgesproken van moord op de 17-jarige Trayvon Martin. Ze waren toen vrij klein, maar groeiden na de onnodige dood van oa. Eric Gardner en Aiyanna Jones.


Maar niet eerder werden de protesten zo groot, idd.

Mickey

CitaatIk vraag me trouwens ook af waar zijn uitingen tegen racisme waren vóór de dood van Floyd en de hele BLM-beweging.

Waar Hamiltons uitingen waren. Dat BLM er eerder was, is mij bekend.

Franky R.

Citaat van: Mickey op 10 juli 2020 - 16:55:48
CitaatIk vraag me trouwens ook af waar zijn uitingen tegen racisme waren vóór de dood van Floyd en de hele BLM-beweging.

Waar Hamiltons uitingen waren. Dat BLM er eerder was, is mij bekend.


Oh, dat! Ik kan mij wel wat herinneren op zijn IG account. En vergeet niet toen hij pas begon en het tegen Alonso opnam. Vooral Spaanse fans wisten hem te vinden...Maar toen zat hij onder de plak bij Ron Dennis