Carrousel 2021

Gestart door C.G. de Beaufort, 12 mei 2020 - 09:32:39

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Mickey op 18 mei 2020 - 09:18:55
Citaat van: Breaktest op 15 mei 2020 - 00:00:29
Ik zou 't pas echt een mop vinden als niet Vettel is maar Hamilton die aan het eind van 't jaar aan de kant staat.
Als Mercedes puur rationeel handelt zou het hierop moeten uitlopen (maar ja, kom daar maar eens om).

Waarom?
Als die constructeurstitel steeds uitloopt op een fotofinish, kan de topcoureur net dat beetje benodigde extra gewicht in de schaal leggen, maar daar is al vijf jaar geen sprake van. Mercedes wint de titel met gemiddeld 220 ptn verschil per jaar. Die overmacht is zo groot dat met makkelijk met twee Bottassen toe kan, dus waarom in godsnaam zo'n overbetaalde kracht die elk jaar meer en meer vraagt?
Dit op zich is al reden genoeg om die Hamilton de wacht aan te zeggen, vooral ook in de wetenschap dat je met Vettel bijna dezelfde kwaliteit terugkrijgt, maar die je wel financieel een toontje lager kunt laten zingen; zelfs met een 'Ferrari-aanbod' zal die nog toehappen.

Maar er zijn meer argumenten voor. We weten ook dat autofabrikanten het moeilijk hebben en het draagvlak voor peperdure hobbies als F1 snel vermindert. Het is met die aanstaande budgetverlagingen langzamerhand onverkoopbaar dat 1 persoon voor pakweg een kwart aan de totale kosten bijdraagt, of dat nu buiten de boeken wordt gehouden ,of niet (eigenlijk is men volslagen gek geworden als je het mij vraagt). 
Op de derde plaats gaat de glorie iets te veel en te vaak naar de persoon Hamilton. Door hem voor een ander poppetje in te wisselen stuurt Mercedes de zonneschijn iets meer richting eigen auto. Kortom een win-win situatie.

Spijker. Kop. 👍🏻
vind ik niet. Ook al zit er in alle punten een kern van waarheid, het is wel heel kort door de bocht allemaal. Dat Mercedes makkelijk met 2 Bottassen toe kan betwijfel ik. In 2019 waarschijnlijk wel, maar de jaren daarvoor finishte Bottas achter Vettel. Waarschijnlijk zou hij meer punten scoren als Hamilton niet zn teamgenoot zou zijn, maar dat geldt wellicht ook voor de concurrentie. Verder wil ik niet Hamilton zn salaris gaan goedpraten, maar ik denk juist dat men dat bij Mercedes slim aanpakt (in tegenstelling tot Breaktest z'n 'ze zijn helemaal gek geworden'). Persoonlijk zou ik het misschien ook liever anders zien, maar ik denk dat Hamilton zn salaris zakelijk gezien prima te verantwoorden is. En die win-win situatie; moet je wel blijven winnen, anders wordt het misschien juist een lose-lose.

Jozef

Citaat van: Mickey op 18 mei 2020 - 09:18:55
Citaat van: Breaktest op 15 mei 2020 - 00:00:29
Ik zou 't pas echt een mop vinden als niet Vettel is maar Hamilton die aan het eind van 't jaar aan de kant staat.
Als Mercedes puur rationeel handelt zou het hierop moeten uitlopen (maar ja, kom daar maar eens om).

Waarom?
Als die constructeurstitel steeds uitloopt op een fotofinish, kan de topcoureur net dat beetje benodigde extra gewicht in de schaal leggen, maar daar is al vijf jaar geen sprake van. Mercedes wint de titel met gemiddeld 220 ptn verschil per jaar. Die overmacht is zo groot dat met makkelijk met twee Bottassen toe kan, dus waarom in godsnaam zo'n overbetaalde kracht die elk jaar meer en meer vraagt?
Dit op zich is al reden genoeg om die Hamilton de wacht aan te zeggen, vooral ook in de wetenschap dat je met Vettel bijna dezelfde kwaliteit terugkrijgt, maar die je wel financieel een toontje lager kunt laten zingen; zelfs met een 'Ferrari-aanbod' zal die nog toehappen.

Maar er zijn meer argumenten voor. We weten ook dat autofabrikanten het moeilijk hebben en het draagvlak voor peperdure hobbies als F1 snel vermindert. Het is met die aanstaande budgetverlagingen langzamerhand onverkoopbaar dat 1 persoon voor pakweg een kwart aan de totale kosten bijdraagt, of dat nu buiten de boeken wordt gehouden ,of niet (eigenlijk is men volslagen gek geworden als je het mij vraagt). 
Op de derde plaats gaat de glorie iets te veel en te vaak naar de persoon Hamilton. Door hem voor een ander poppetje in te wisselen stuurt Mercedes de zonneschijn iets meer richting eigen auto. Kortom een win-win situatie.

Spijker. Kop. 👍🏻

Ik denk het niet. Hamilton is bijna groter dan de sport, die zet je niet aan de kant want de marketingwaarde is enorm. De kampioen op recordjacht, stel je de media-aandacht voor als hij Schumacher evenaart of overstijgt.

Wat ik eerder een legitieme vraag vind: hoe staat Mercedes tegenover Hamilton-Vettel als rijdersduo? Ik denk dat Hamilton daar nauwelijks van wakker zou liggen omdat hij overtuigd is dat hij Vettel onder de duim heeft (of dit terecht is, laat ik in het midden). Vettel zelf zou dit aanbod denk ik ook niet afslaan. De teamleiding daarentegen, die is nog niet vergeten wat een vervelende situatie het was toen Rosberg erin slaagde Hamilton het leven zuur te maken. Dus Toto Wolff en de zijnen zitten hier wellicht niet op te wachten.

Maar dan is er altijd nog een baas boven de baas, en die zit in Stuttgart. Als Daimler Vettel wil, zal het hun meer kosten dan Bottas, maar opnieuw: de marketingwaarde van Vettel als veelvuldig wereldkampioen en racewinnaar, én met een Duits paspoort, dat is wel wat waard. Daarom lijkt deze piste me toch niet volledig uitgesloten.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 18 mei 2020 - 16:17:13
Citaat van: Mickey op 18 mei 2020 - 09:18:55
Citaat van: Breaktest op 15 mei 2020 - 00:00:29
Ik zou 't pas echt een mop vinden als niet Vettel is maar Hamilton die aan het eind van 't jaar aan de kant staat.
Als Mercedes puur rationeel handelt zou het hierop moeten uitlopen (maar ja, kom daar maar eens om).

Waarom?
Als die constructeurstitel steeds uitloopt op een fotofinish, kan de topcoureur net dat beetje benodigde extra gewicht in de schaal leggen, maar daar is al vijf jaar geen sprake van. Mercedes wint de titel met gemiddeld 220 ptn verschil per jaar. Die overmacht is zo groot dat met makkelijk met twee Bottassen toe kan, dus waarom in godsnaam zo'n overbetaalde kracht die elk jaar meer en meer vraagt?
Dit op zich is al reden genoeg om die Hamilton de wacht aan te zeggen, vooral ook in de wetenschap dat je met Vettel bijna dezelfde kwaliteit terugkrijgt, maar die je wel financieel een toontje lager kunt laten zingen; zelfs met een 'Ferrari-aanbod' zal die nog toehappen.

Maar er zijn meer argumenten voor. We weten ook dat autofabrikanten het moeilijk hebben en het draagvlak voor peperdure hobbies als F1 snel vermindert. Het is met die aanstaande budgetverlagingen langzamerhand onverkoopbaar dat 1 persoon voor pakweg een kwart aan de totale kosten bijdraagt, of dat nu buiten de boeken wordt gehouden ,of niet (eigenlijk is men volslagen gek geworden als je het mij vraagt). 
Op de derde plaats gaat de glorie iets te veel en te vaak naar de persoon Hamilton. Door hem voor een ander poppetje in te wisselen stuurt Mercedes de zonneschijn iets meer richting eigen auto. Kortom een win-win situatie.

Spijker. Kop. 👍🏻

Ik denk het niet. Hamilton is bijna groter dan de sport, die zet je niet aan de kant want de marketingwaarde is enorm. De kampioen op recordjacht, stel je de media-aandacht voor als hij Schumacher evenaart of overstijgt.

Dat iemand "bijna groter is dan de sport" lijkt mij geen doorslaggevende overweging voor een team.
Als dat voor Ham geldt, geldt dat voor Vettel ook (wellicht iets minder, maar toch) en die wordt toch ook aan de kant gezet. Er zal best iets afstralen van een grote naam, maar dat  "jouw succes is mijn succes" geldt maar ten dele (zie bv tijdperk Red Bull/Renault). Daarnaast zijn het ook net communicerende vaten.
De voornaamste profiteur van iemands marketingwaarde is toch vooral de coureur zelf. Bv Rossi verdient veel meer aan die domme petjes dan aan zijn contract; da's ook de enige reden waarom hij nog rijdt. Hooguit heeft zo'n naam wat extra waarde voor het organiserend comité, maar voor het team zelf kan dat dus twee kanten op gaan. Bovendien, roem is geen eigenschap maar wordt als een verflaag aangebracht. Als Hulkenberg twee achtereenvolgende jaren in een Mercedes wint is dat opeens een grote meneer en zit Hamilton met een verblekende ster a la Alonso.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat... en zit Hamilton met een verblekende ster a la Alonso.

Dit is grappiger dan je het bedoelt. :)

Jozef


Franky R.

Het heeft voor Vettel én Hamilton extra waarde voor een eventuele titel, als ze met elkaar om de prijzen vechten.
Zo weegt de titel van Rosberg, IMHO, zwaarder dan die van bijvoorbeeld Raikkonen.

Rosberg moest een heel seizoen lang afrekenen met Hamilton. Dus als Lewis een uitdaging zoekt, dan zou hij Seb niet afwijzen. Maar dat zeg ik.

Aan de andere kant; (Top)Sporters zijn per definitie egocentrisch. Ook Alain Prost had geen zin in Senna naast zich bij Williams.Maar Hamilton zou moeten oppassen. Michael Schumacher wachtte ook te lang en werd vervangen door Lewis. Je kunt maar zolang onderhandelen over je salaris.

Breaktest

Citaat van: Franky R. op 02 juni 2020 - 12:53:44
Het heeft voor Vettel én Hamilton extra waarde voor een eventuele titel, als ze met elkaar om de prijzen vechten.
Zo weegt de titel van Rosberg, IMHO, zwaarder dan die van bijvoorbeeld Raikkonen.

Rosberg moest een heel seizoen lang afrekenen met Hamilton. Dus als Lewis een uitdaging zoekt, dan zou hij Seb niet afwijzen. Maar dat zeg ik.

Aan de andere kant; (Top)Sporters zijn per definitie egocentrisch. Ook Alain Prost had geen zin in Senna naast zich bij Williams.Maar Hamilton zou moeten oppassen. Michael Schumacher wachtte ook te lang en werd vervangen door Lewis. Je kunt maar zolang onderhandelen over je salaris.
Met alles volledig eens, ook dat Hamilton hoog spel speelt. Het zou best kunnen dat Mercedes wacht tot Hamilton als eerste met de ogen knippert, en er niet rouwig om is als dat niet gebeurt. De sleutel lijkt echt bij Mercedes te liggen.

Wel denk ik dat een onderlinge clash voor Vettel meer waarde heeft dan voor Hamilton. Hij is immers degene met het geschonden blazoen en kan dat met een onderling duel in een klap rechtzetten. Omgekeerd zit Hamilton niet echt op extra prestige te wachten, anders was ie wel uit eigener beweging naar Ferrari gegaan. Zijn focus is op cash-maximalisatie en ziet in recordjacht en afhouden van de 'aanstormende jeugd' uitdaging genoeg.
Het scenario dat 'family man' Vettel er zelf de stekker uit trekt heb ik even overwogen, maar wordt te licht bevonden  (ik denk wel dat ie minimaal een tweejarig contract wil afdwingen).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

Hamilton was ook een van de sportberoemdheden die zich meteen uitte na de gewelddadige dood van de zwarte Amerikaan George Floyd. Hij bekritiseerde zijn collega's in de Formule 1, die zich stil hielden bij de protesten tegen racisme en beschreef de autosport als een door blanken gedomineerde sport.

https://www.telegraaf.nl/sport/940680932/hamilton-doet-oproep-breek-alle-standbeelden-van-slavenhandelaren-af

De media en links maakten een martelaar van George Floyd. Maar wie was hij in werkelijkheid :

1998: 10 maanden gevangenis wegens gewapende roofoverval – 2002: 8 maanden gevangenis voor cocaïne – 2004: 10 maanden gevangenis voor cocaïne – 2005: 10 maanden gevangenis vor cocaïne – 2007: 5 jaar gevangenis voor gewapende roofoverval op een zwangere vrouw in haar woning.

En nu preekt hij dat alle standbeelden af te breken, dus ook in Nederland.

Wat een zooitje.

Groet,

C.G. de Beaufort



BMW.WilliamsF1

Is dit niet een beetje off topic?

Jozef

Citaat van: C.G. de Beaufort op 08 juni 2020 - 14:28:35De media en links maakten een martelaar van George Floyd. Maar wie was hij in werkelijkheid :

1998: 10 maanden gevangenis wegens gewapende roofoverval – 2002: 8 maanden gevangenis voor cocaïne – 2004: 10 maanden gevangenis voor cocaïne – 2005: 10 maanden gevangenis vor cocaïne – 2007: 5 jaar gevangenis voor gewapende roofoverval op een zwangere vrouw in haar woning.

Oh, doe dan maar lekker vermoorden. Opgeruimd staat netjes! Die agenten hebben de maatschappij een mooie dienst bewezen.

Matthijs

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 08 juni 2020 - 14:32:22
Is dit niet een beetje off topic?
Beaufort wil met enige regelmaat graag zijn rechtse geluid laten horen, al dan niet on-topic. Jammer dat hij daarmee de naam Beaufort bevuilt.

Franky R.

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 08 juni 2020 - 14:32:22
Is dit niet een beetje off topic?


IMHO, ruim meer dan off-topic...Die man is voor het oog van een smartphone-camera vermoord. Ja, hij was geen lieverdje..Maar om zo te sterven?

C.G. de Beaufort

Toestand ex-Formule 1-coureur Zanardi stabiel, maar blijft kritiek.

https://www.telegraaf.nl/sport/1046240083/toestand-ex-formule-1-coureur-zanardi-stabiel-maar-blijft-kritiek

Hij werd 2x kampioen in de CART (Champ Car) series. Hij belandde op de verkeerde weghelft en werd aangereden door een vrachtwagen.

Groet,

C.G. de Beaufort


C.G. de Beaufort

(..)Teambaas Cyril Abiteboul benadrukt dat het door de situatie met het coronavirus belangrijk is om een ervaren coureur achter de hand te hebben. "Gezien de omstandigheden waarin we zitten, moeten we voor alle situaties die kunnen ontstaan een plan hebben. We kennen Sergei goed en hij kent het team."

https://www.telegraaf.nl/sport/1401540638/f1-renstal-renault-legt-reservecoureur-sirotkin-vast

Sirotkin is als reserve-coureur toegevoegd aan Renault. Hij eindigde in de F2 in 2015 en 2016 als 3e in het kampioenschap. Hij had beter Nyck de Vries kunnen nemen als reserve-coureur.

Groet,

C.G. de Beaufort


Breaktest

Meerdere bronnen bevestigen nu de terugkeer van Alonso bij Renault; morgen is een officiële aankondiging.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond