Ik zou 't pas echt een mop vinden als niet Vettel is maar Hamilton die aan het eind van 't jaar aan de kant staat.
Als Mercedes puur rationeel handelt zou het hierop moeten uitlopen (maar ja, kom daar maar eens om).
Waarom?
Als die constructeurstitel steeds uitloopt op een fotofinish, kan de topcoureur net dat beetje benodigde extra gewicht in de schaal leggen, maar daar is al vijf jaar geen sprake van. Mercedes wint de titel met gemiddeld 220 ptn verschil per jaar. Die overmacht is zo groot dat met makkelijk met twee Bottassen toe kan, dus waarom in godsnaam zo'n overbetaalde kracht die elk jaar meer en meer vraagt?
Dit op zich is al reden genoeg om die Hamilton de wacht aan te zeggen, vooral ook in de wetenschap dat je met Vettel bijna dezelfde kwaliteit terugkrijgt, maar die je wel financieel een toontje lager kunt laten zingen; zelfs met een 'Ferrari-aanbod' zal die nog toehappen.
Maar er zijn meer argumenten voor. We weten ook dat autofabrikanten het moeilijk hebben en het draagvlak voor peperdure hobbies als F1 snel vermindert. Het is met die aanstaande budgetverlagingen langzamerhand onverkoopbaar dat 1 persoon voor pakweg een kwart aan de totale kosten bijdraagt, of dat nu buiten de boeken wordt gehouden ,of niet (eigenlijk is men volslagen gek geworden als je het mij vraagt).
Op de derde plaats gaat de glorie iets te veel en te vaak naar de persoon Hamilton. Door hem voor een ander poppetje in te wisselen stuurt Mercedes de zonneschijn iets meer richting eigen auto. Kortom een win-win situatie.