Het einde van Formule1?

Gestart door Mickey, 02 oktober 2020 - 12:34:36

« vorige - volgende »

Wings

Zo wordt het anders wel uitgelegd. Afijn, maakt verder ook niet uit, dat autofabrikanten inzetten op elektrificatie is niets nieuws. Kijk alleen al naar de fabrikanten die deelnemen aan de Formule E. Allen lopen ze met een grote boog om de Formule 1.

Breaktest

Tja, je kunt te goeder trouw Honda's argumenten voor lief nemen of er skeptisch in staan.
zelf ben ik toch wel geneigd hen te geloven. Om twee redenen.

Op de eerst plaats worden wij Europeanen altijd net een tikkeltje warmer van F1 dan Aziaten.  Susuka heeft weliswaar een lange traditie, maar alle overige Aziatische inbreng is er altijd een van komen en gaan geweest.
Ook moet ik denken aan Honda's Earth concept, zie de RA107 uit 2007. Kennelijk hebben zij net iets meer met milieu/leefbaarheid, enz dan vergelijkbare concerns.  Hoewel ze niet voorop lopen qua elektrificatie hebben ze zich wel altijd ingespannen om zo efficient mogelijke verbrandingsmotoren te maken.

En aan de andere kant hebben we natuurlijk ook het vermolmde zelfbeeld van F1, dat ooit de snelste klasse wilde zijn, maar waar langzaam het meest verspillende geldverslindende instituut is bij gekomen.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond


Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Dé voorspelling van 2020 is dat Max in 2021 bij Mercedes racet. Ik geloof er niets van. Ik las tevens dat Ferrari tegenstribbelt en niet bereid is in te stemmen tegen bevriezing van doorontwikkeling in 2020. Ik zie Red Bull niet terugkeren bij Renault, dus zullen zij op zoek moeten naar een fabrikant die zijn label eraan wil hangen en investeert.

Mickey

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/381985/red-bull-komt-met-harde-deadline-voor-motorakkoord/

Het spel wordt zoals te verwachten was, hard gespeeld. Ferrari gaat volgens mij absoluut niet akkoord met bevriezing van het motorenreglement voor zo'n lange periode. Zij moeten immers flink aan de bak.

De opties voor RBR dan zijn dus weer winkelen in Frankrijk en Italië. En dat willen ze niet. En als ze dan echt uitstappen is de sneeuwbal aan het rollen.

Hoe denken jullie dat dit zich ontwikkelt?

Breaktest

Eigenlijk snap ik niet helemaal (behalve om 't kostenplaatje) waarom Red Bull zelf voor die bevriezing is als ze achter staan. Het lijkt wel alsof ze zeggen, 2e plaats vinden we ook mooi.

Ik zou er overigens geen problemen mee hebben als ze uitstappen. Hoop er zelfs een beetje op. Dat gedreig ook altijd;  t wordt tijd dat iemand dat eens waar maakt. Bovendien ben ik razend nieuwsgierig naar wat er dan gebeurt. Ik meen dat de FOM verplicht is (o.a. naar Liberty toe) om minimaal een veld van 18 op de been te brengen (terwijl 20 al schandalig weinig is). Dus leuk - heibel in de tent. Misschien heeft F1 een dergelijke schok nodig, want verandering van binnenuit, daar geloof ik niet in.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

RBR staat nu achter, maar alleen t.o.v. Mercedes. Zij hebben kennelijk de indruk, dat als niemand meer aan de motor mag sleutelen, zij de komende jaren een steeds betere kans gaan krijgen om Mercedes te verslaan. De verbetering moet dan echt volledig uit het chassis komen. Eigenlijk zeggen ze: Geef ons de komende vier jaar allemaal dezelfde motor en we kloppen jullie allemaal.

De andere optie; wél doorontwikkelen, is simpelweg te kostbaar om rendabel te maken en bovendien wordt de uitkomst onzekerder. Mercedes, Ferrari en Renault hebben per definitie betere fundings en resources dan een klantenteam als Red Bull.

Ik snap wel dat ze dit zo proberen uit te spelen. Alleen ben ik er ook oprecht bezorgd over dat deze hoge inzet een negatieve ontwikkeling in gang zet. Richting de uitgang.

Mickey

Brekend: Engine freeze is een feit. We kunnen dus nog even door.

Wings

Red Bull had anders de stekker eruit getrokken. Renault was geen optie.