F1 + Corona-virus

Gestart door C.G. de Beaufort, 12 maart 2020 - 10:36:24

« vorige - volgende »

Sabai

Citaat van: Breaktest op 14 maart 2020 - 11:07:31
'T blijft 't voor mij toch wat duister welke beslissingsboom wordt gehanteerd. We hebben inmiddels:
-ruim van te voren afgelaste GP's,
-last minute afgelaste GP's,
-GP's die doorgaan zonder publiek... Wanneer kiest men wat?

Je kunt je bv afvragen of ook Melbourne niet zonder publiek gereden had kunnen worden. Ik ga er nu even vanuit dat men zich beroept op de problemen van McLaren. "Als 1 niet kan, komt niemand", klonk het stoer uit de mond van o.a. Brawn. Maar is dat wel steekhoudend genoeg? Ik betwijfel het, want stel dat McLaren ziek was geworden door bv voedselvergiftiging, of een deel van de crew was gewond geraakt bij een verkeersongeluk. Had men de GP dan ook afgelast? De historie wijst namelijk op het tegendeel.

Er is zoals gewoonlijk geen eensgezindheid in de bestrijding. Nu ligt er bijvoorbeeld een uitgelezen kans om iets eens vanuit Brussel de coördinatie te nemen en dit probleem groot aan te pakken . Nee we blijven op ons eigen eilandje zitten en zaaien paniek.

Jozef

Lidstaten (met Nederland als koploper) willen niet dat de EU bevoegdheid heeft in zaken als deze. Waarom is me een raadsel, maar het is zo.

Jozef

Citaat van: Breaktest op 14 maart 2020 - 11:07:31Je kunt je bv afvragen of ook Melbourne niet zonder publiek gereden had kunnen worden. Ik ga er nu even vanuit dat men zich beroept op de problemen van McLaren. "Als 1 niet kan, komt niemand", klonk het stoer uit de mond van o.a. Brawn. Maar is dat wel steekhoudend genoeg? Ik betwijfel het, want stel dat McLaren ziek was geworden door bv voedselvergiftiging, of een deel van de crew was gewond geraakt bij een verkeersongeluk. Had men de GP dan ook afgelast? De historie wijst namelijk op het tegendeel.

Voedselvergiftigingen en verkeersongelukken zijn niet besmettelijk. Je snapt zelf toch ook het verschil wel?

Ik denk dat er voor het publiek in Australië geen groot probleem was. Het aantal coronagevallen valt daar voorlopig nog heel erg mee, dus het was wellicht nog een tikkeltje vroeg om evenementen af te gelasten voor toeschouwers. Nee, het probleem zit in het circus zelf. In de F1-paddock lopen een paar duizend man rond, dus het is gewoon geen goed idee om het beestje daar vrije baan te geven.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 14 maart 2020 - 15:58:36
Citaat van: Breaktest op 14 maart 2020 - 11:07:31Je kunt je bv afvragen of ook Melbourne niet zonder publiek gereden had kunnen worden. Ik ga er nu even vanuit dat men zich beroept op de problemen van McLaren. "Als 1 niet kan, komt niemand", klonk het stoer uit de mond van o.a. Brawn. Maar is dat wel steekhoudend genoeg? Ik betwijfel het, want stel dat McLaren ziek was geworden door bv voedselvergiftiging, of een deel van de crew was gewond geraakt bij een verkeersongeluk. Had men de GP dan ook afgelast? De historie wijst namelijk op het tegendeel.

Voedselvergiftigingen en verkeersongelukken zijn niet besmettelijk. Je snapt zelf toch ook het verschil wel?

Ik denk dat er voor het publiek in Australië geen groot probleem was. Het aantal coronagevallen valt daar voorlopig nog heel erg mee, dus het was wellicht nog een tikkeltje vroeg om evenementen af te gelasten voor toeschouwers. Nee, het probleem zit in het circus zelf. In de F1-paddock lopen een paar duizend man rond, dus het is gewoon geen goed idee om het beestje daar vrije baan te geven.
lijkt me onzin, want ze liepen er al een paar dagen rond. Zoals je zelf al zei, de gevallen zelf zijn niet zozeer het probleem, maar wel de controle over het aantal gevallen. Volgens mij was dat in de paddock zelf prima beheersbaar geweest. Ze hadden de paddock beter op slot kunnen gooien ipv iedereen zich na een paar dagen van samenzijn over de hele wereld te laten verspreiden. Wat mij betreft blijft dit alleen een maatregel voor de bühne en was de druk van buitenaf uiteindelijk gewoon te groot.. en misschien wel terecht ook. Uiteindelijk valt qua beeldvorming de schade dan nog mee, al is de manier waarop ze het aangepakt hebt wel erg knullig.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 14 maart 2020 - 15:58:36
Citaat van: Breaktest op 14 maart 2020 - 11:07:31Je kunt je bv afvragen of ook Melbourne niet zonder publiek gereden had kunnen worden. Ik ga er nu even vanuit dat men zich beroept op de problemen van McLaren. "Als 1 niet kan, komt niemand", klonk het stoer uit de mond van o.a. Brawn. Maar is dat wel steekhoudend genoeg? Ik betwijfel het, want stel dat McLaren ziek was geworden door bv voedselvergiftiging, of een deel van de crew was gewond geraakt bij een verkeersongeluk. Had men de GP dan ook afgelast? De historie wijst namelijk op het tegendeel.

Voedselvergiftigingen en verkeersongelukken zijn niet besmettelijk. Je snapt zelf toch ook het verschil wel?
Niet van  onderwerp veranderen graag. Het wordt zo rete lastig discussiëren.
Oh, en laat dat toontje ook maar zitten. Is ook niet zo productief.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

En wat is de bedoeling van jouw post dan, behalve van onderwerp veranderen en een toontje aanheffen? Ik reageer gewoon rechtstreeks en inhoudelijk op je post, ik begrijp helemaal niks van deze reactie.

Breaktest

#36
Citaat van: Jozef op 15 maart 2020 - 01:31:34
En wat is de bedoeling van jouw post dan, behalve van onderwerp veranderen en een toontje aanheffen? Ik reageer gewoon rechtstreeks en inhoudelijk op je post, ik begrijp helemaal niks van deze reactie.
Goed, jij je zin.
Wie snapt niet dat voedselvergiftigingen en verkeersongelukken niet besmettelijk zijn? Beweer of suggereer ik het tegendeel? Nee. Kortom, een stomme, volstrekt overbodige opmerking.
Wat is dan wel de kern van mijn verhaal? Dat dit onderscheid er feitelijk niet toe doet. Feit is dit: Een team is niet staat om acte de présence te geven, dat is de situatie, beslis nu maar of de GP doorgaat of niet. Wat precies de achterliggende reden van het verstek is, is in feite net zo irrelevant als de kleur van hun bolide. En als je twijfelt bij het nemen van die beslissing, kijk dan naar het verleden; teams hebben wel vaker verstek laten gaan. zo was het ongeluk van Ratzenberger op zaterdag, waarop Simtek zich terugtrok, geen reden om de GP af te gelasten. Ja, zeg jij op jouw beurt, maar dat kwam omdat zijn dood niet besmettelijk was.

In die denkwereld krijg je bv deze absurde conversatie:
McLaren: Hallo meneer Brawn, we kunnen helaas niet komen. Onoverkomelijke problemen met de crew.
Brawn: O jammer nu. Is het besmettelijk?
McLaren: Dat doet er niet toe. We kunnen echt niet komen.
Brawn: Jawel, voor mij doet het er wel toe. Is het besmettelijk?
McLaren: Mike, is je gebroken arm besmettelijk? Nee, meneer Brawn, hij schudt van nee.
Brawn: Ah, een hele opluchting. Dan kan ik de GP laten doorgaan.
McLaren: Fijn, maar we kunnen nog steeds niet komen. Overigens geintje, hij heeft Corona.
Brawn: Shit, dan moet ik de GP alsnog afgelasten.
McLaren: Da's jammer dan, maar we kunnen nog steeds niet komen.
...
Brawn: Ho, wacht eens even. Zo kan het afgelasten niet verkopen. Kunnen jij en Mike niet al vast over de hekken klimmen, vlak voor de rest van de teams arriveren. Want zo maken jullie het me wel erg moeilijk. 
McLaren: Eh...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Citaat van: Breaktest op 15 maart 2020 - 09:47:39Feit is dit: Een team is niet staat om acte de présence te geven, dat is de situatie, beslis nu maar of de GP doorgaat of niet.

Dat dus niet de situatie. McLaren was prima in staat om gewoon mee te doen, maar deed dit niet ter bescherming van de rest van de F1-gemeenschap. Dan is het feit dat deze solidariteit wederzijds is, niet zo gek.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 15 maart 2020 - 12:29:29
Citaat van: Breaktest op 15 maart 2020 - 09:47:39Feit is dit: Een team is niet staat om acte de présence te geven, dat is de situatie, beslis nu maar of de GP doorgaat of niet.

Dat dus niet de situatie. McLaren was prima in staat om gewoon mee te doen, maar deed dit niet ter bescherming van de rest van de F1-gemeenschap. Dan is het feit dat deze solidariteit wederzijds is, niet zo gek.
McLaren: Hallo meneer Brawn, we hebben een Corona geval binnen onze gelederen.
Brawn: Hoeveel?
McLaren: Voorlopig 1. Maar die ene vent kunnen we wel opvangen. Dus kunnen we langs komen?
Brawn: Ja kom maar langs, dan kan ik het afgelasten.
McLaren: Maar dat kunnen we toch net zo goed wegblijven?
Brawn: Ja, da's waar. Maar ik ga het toch afgelasten. Om eh om eh ... uit solidariteit en zo.
McLaren: Solidariteit?
Brawn: Ja. Als dank dat jullie wegblijven.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Je bent echt van slechte wil nu. Laat maar weten als je op een gegeven moment wel een echt discussie wilt voeren.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 15 maart 2020 - 12:29:29
Citaat van: Breaktest op 15 maart 2020 - 09:47:39Feit is dit: Een team is niet staat om acte de présence te geven, dat is de situatie, beslis nu maar of de GP doorgaat of niet.

Dat dus niet de situatie. McLaren was prima in staat om gewoon mee te doen, maar deed dit niet ter bescherming van de rest van de F1-gemeenschap. Dan is het feit dat deze solidariteit wederzijds is, niet zo gek.
misschien is dat nou net wel Breaktest zn punt. Solidariteit is doorgaans ver te zoeken. Wat dat betreft begrijp ik zn scepsis wel een beetje. Volgens mij waren er ook een heel aantal teams die tot het laatste moment gewoon wilden starten. En dat McLaren puur en alleen de beslissing nam om de rest van de F1-gemeenschap te beschermen is ook wel erg rooskleurig afgeschilderd. In eerste instantie is het natuurlijk gewoon een team intern probleem.

Sabai

Uiteindelijk zal het wel een juiste beslissing zijn die te laat is genomen. Ze hadden dit al zeker 4 weken geleden kunnen afgelasten. Hetzelfde geldt voor Nederland. Nu is het moment om te regeren , gooi alles plat en zit het uit. Alle landen doen het op dit moment. Ikzelf ben nu in Frankrijk en moet ook verplicht naar huis.Ze hebben alles dicht gegooid hier op de wintersport.En de Fransen hier reageren er heel ontspannen op.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 15 maart 2020 - 15:14:10En dat McLaren puur en alleen de beslissing nam om de rest van de F1-gemeenschap te beschermen is ook wel erg rooskleurig afgeschilderd.

Waarom is dat zo? Niet deelnemen kost ze ettelijke miljoenen, dat doen ze niet voor hun plezier. En slechts een klein deel van het team is in quarantaine gezet, ze hadden met gemak een raceteam op de been kunnen brengen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 15 maart 2020 - 16:16:11
Citaat van: Tuesday op 15 maart 2020 - 15:14:10En dat McLaren puur en alleen de beslissing nam om de rest van de F1-gemeenschap te beschermen is ook wel erg rooskleurig afgeschilderd.

Waarom is dat zo? Niet deelnemen kost ze ettelijke miljoenen, dat doen ze niet voor hun plezier. En slechts een klein deel van het team is in quarantaine gezet, ze hadden met gemak een raceteam op de been kunnen brengen.
maar het blijft in eerste instantie een teamintern probleem. Het grootste risico blijft natuurlijk altijd dat de teamleden elkaar aansteken, met andere teams is er veel minder interactie. Kortom, het lijkt me dat ze in eerste instantie voor de gezondheid van hun eigen team hebben moeten kiezen en pas daarna voor de rest van de paddock.

Breaktest

Citaat van: Tuesday op 15 maart 2020 - 15:14:10
Citaat van: Jozef op 15 maart 2020 - 12:29:29
Citaat van: Breaktest op 15 maart 2020 - 09:47:39Feit is dit: Een team is niet staat om acte de présence te geven, dat is de situatie, beslis nu maar of de GP doorgaat of niet.

Dat dus niet de situatie. McLaren was prima in staat om gewoon mee te doen, maar deed dit niet ter bescherming van de rest van de F1-gemeenschap. Dan is het feit dat deze solidariteit wederzijds is, niet zo gek.
misschien is dat nou net wel Breaktest zn punt. Solidariteit is doorgaans ver te zoeken. Wat dat betreft begrijp ik zn scepsis wel een beetje. Volgens mij waren er ook een heel aantal teams die tot het laatste moment gewoon wilden starten. En dat McLaren puur en alleen de beslissing nam om de rest van de F1-gemeenschap te beschermen is ook wel erg rooskleurig afgeschilderd. In eerste instantie is het natuurlijk gewoon een team intern probleem.
Laat "misschien" maar weg; er zit in mijn ogen geen woord Spaans bij 't punt dat ik wil maken. In 't kort: Brawn riep een week geleden: Als 1 team niet kan gaat het hele feest niet door. Dat vind ik dus volstrekt onhoudbaar, precies om wat jij zegt: gebrek aan solidariteit. Het strookt totaal niet met hoe F1 zich al 70 jaar lang opstelt en ik kan me ook geen tegenvoorbeeld voor de geest halen.
Het onhoudbare wordt nog duidelijker als je kijkt naar moment en context van de uitspraak. Op dat moment is nog veel onduidelijk maar in ieder geval is de paddock nog dagenlang gesloten en teams die problemen melden zitten in hun hotels of elders. Met andere woorden, kans op verspreiding van binnenuit de paddock is bij verstandig beleid dus in feite al 'kalt gestellt' en het zou dus meer moeten gaan over de veiligheid van het publiek, waardoor het zwaartepunt van de beslissing bij de lokale autoriteiten zou moeten liggen.

Josef bestrijdt dit alles. Op mijn beurt wil ik best meegaan in zijn visie, maar stuit al snel op onoverkomelijke absurditeiten. Vervolgens klaagt ie dat ik hem of de discussie niet serieus neem. Ja zo lust ik er nog wel een.

Waar je het natuurlijk wel over kunt hebben - maar zo heeft Brawn het niet gebracht - is de vraag hoeveel gezonde teams F1 minimaal nodig heeft om een 'verkoopbare' GP op de mat te leggen. In 2005 vond men drie al voldoende, maar die discussie is dus nooit gevoerd.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond