Circuit de Catalunya testing 2020

Gestart door C.G. de Beaufort, 19 februari 2020 - 10:52:10

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:08:15omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt. In F1 is het niet toegestaan, alleen heeft Mercedes nu een manier gevonden waardoor het volgens de regels misschien wel legaal is. Als er bij Ferrari een beetje rook uit de achterkant komt sta je op je achterste benen en nu vind je het een geweldige innovatie. Tja, de regels zijn idd geweldig omzeilt. Ach ja, het is maar F1, in het echte leven is het helaas ook aan de orde van de dag... dat moeten we dan ook maar ok vinden.

Ik was gisteren flauw richting jou, dus dit had ik wel verdiend, maar ik wil toch even uitleggen waarom dit een flauwe reactie is. Ik denk namelijk helemaal niet dat ik op mijn achterste benen heb gestaan als het over Ferrari en olieverbruik ging. Integendeel, ik heb daarover geschreven dat het maar normaal is dat teams (zowel Ferrari als Mercedes) gaan proberen om 0,9 liter olie per race te verbruiken als de regels voorschrijven dat dat het toegestane maximum is. En eind vorig seizoen heb ik over Ferrari en de vermeende inbreuk op de brandstoflimiet geschreven dat ik niet eens geloofde dat het waar was.

Hier gaat het om een extra manier om de wielen te besturen, iets dat in de F1 wél toegestaan is, anders zou het al wel verboden zijn geweest.

Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:08:15omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt.

Ik moet toegeven dat ik de autosport en bij uitbreiding de hele autowereld nauwelijks volg, buiten de F1. Kun je hier voorbeelden van geven?

Tuesday

Citaat van: Jozef op 21 februari 2020 - 18:40:10
Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:08:15omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt. In F1 is het niet toegestaan, alleen heeft Mercedes nu een manier gevonden waardoor het volgens de regels misschien wel legaal is. Als er bij Ferrari een beetje rook uit de achterkant komt sta je op je achterste benen en nu vind je het een geweldige innovatie. Tja, de regels zijn idd geweldig omzeilt. Ach ja, het is maar F1, in het echte leven is het helaas ook aan de orde van de dag... dat moeten we dan ook maar ok vinden.

Ik was gisteren flauw richting jou, dus dit had ik wel verdiend, maar ik wil toch even uitleggen waarom dit een flauwe reactie is. Ik denk namelijk helemaal niet dat ik op mijn achterste benen heb gestaan als het over Ferrari en olieverbruik ging. Integendeel, ik heb daarover geschreven dat het maar normaal is dat teams (zowel Ferrari als Mercedes) gaan proberen om 0,9 liter olie per race te verbruiken als de regels voorschrijven dat dat het toegestane maximum is. En eind vorig seizoen heb ik over Ferrari en de vermeende inbreuk op de brandstoflimiet geschreven dat ik niet eens geloofde dat het waar was.

Hier gaat het om een extra manier om de wielen te besturen, iets dat in de F1 wél toegestaan is, anders zou het al wel verboden zijn geweest.

Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:08:15omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt.

Ik moet toegeven dat ik de autosport en bij uitbreiding de hele autowereld nauwelijks volg, buiten de F1. Kun je hier voorbeelden van geven?
https://twitter.com/prodrive/status/1230774446471905281
over wel of niet toegestaan; volgens de letter van de wet misschien wel, maar ook alleen maar omdat er in het reglement omtrent het stuur een gat zit. Zou je het op een andere manier bedienen, mag het volgens mij niet. Verder is ook alles omtrent het ook maar iets veranderen van vering, rijhoogte etc aan banden gelegd en geeft de FIA met een verbod voor volgend jaar ook al aan dat dit geen wenselijke ontwikkeling is. Ik moet overigens nog zien of ze op andere vlakken, in de praktijk wel aan alle voorwaarden kunnen voldoen. Het zal misschien lastig te meten zijn, maar als er ook maar iets veranderd zou het misschien toch illegaal kunnen zijn.
Wat ik overigens ook opmerkelijk vind is dat Jo Bauer van de FIA aan heeft gegeven dat ze al jaren op de hoogte zijn van het idee en dat Bottas vandaag aangaf ze er al bijna een jaar mee bezig zijn. Als ik dan ga rekenen, dan zou misschien het overlijden van Whiting hier ook nog wel een rol in kunnen hebben gespeeld. Misschien heeft hij de boot altijd afgehouden en heeft zijn opvolger wel toestemming gegeven om het verder uit te werken? het is misschien/waarschijnlijk wat vergezocht, maar door die opmerking van Bottas kwam ik toevallig op dat idee. Wel opmerkelijk iig dat het zo lang op de plank is blijven liggen (als het klopt wat Jo Bauer zegt).

Breaktest

Prodrive heeft toch zelf een tijdje tegen F1 aan geschurkt? Wellicht had dit hun geheime wapen als debutant geweest.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sphinx

Op het moment dat ze het ontwikkelde (2008) was het voor Ford en Renault straatauto's bedoeld, maar ja... in 2008 was Prodrive inderdaad van plan de F1 te betreden. De reden dat dat niet door ging, het gebruik van klantenonderdelen in hun auto.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

Ferrari:
Citaat"DAS is something we have thought of adopting in the past.

We had our doubts about its regularity and its ability to improve performance. I can inform you that we will not install DAS on Ferrari!"

Sabai

Ik had het ook nog geopperd bij RBR maar ze zagen er niks in  :P

Tuesday

Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:11:37
weet iemand trouwens of Mercedes het vandaag tijdens de snelle ronden heeft gebruikt? k vandaag wat flarden opgepikt en afgezien van 1 stint heb ik het ze niet zien gebruiken... laten we dan maar hopen dat het iets is wat ze slechts sporadisch in gaan/kunnen zetten.
volgens mij hebben ze het na dag 2 niet/amper nog gebruikt. Zou het dan misschien toch een publiciteitsstunt zijn geweest en tegelijkertijd misschien een poging om de concurrentie op het verkeerde been te zetten? Of zijn ze zo zeker van hun zaak dat ze verder testen niet noodzakelijk achten en er in Australië (of eventueel later in het seizoen) toch gewoon mee starten?

Breaktest

Citaat van: Tuesday op 27 februari 2020 - 12:29:34
Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:11:37
weet iemand trouwens of Mercedes het vandaag tijdens de snelle ronden heeft gebruikt? k vandaag wat flarden opgepikt en afgezien van 1 stint heb ik het ze niet zien gebruiken... laten we dan maar hopen dat het iets is wat ze slechts sporadisch in gaan/kunnen zetten.
volgens mij hebben ze het na dag 2 niet/amper nog gebruikt. Zou het dan misschien toch een publiciteitsstunt zijn geweest en tegelijkertijd misschien een poging om de concurrentie op het verkeerde been te zetten? Of zijn ze zo zeker van hun zaak dat ze verder testen niet noodzakelijk achten en er in Australië (of eventueel later in het seizoen) toch gewoon mee starten?
Mogelijk alleen op hoge snelheidscircuits.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 27 februari 2020 - 16:13:56
Citaat van: Tuesday op 27 februari 2020 - 12:29:34
Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:11:37
weet iemand trouwens of Mercedes het vandaag tijdens de snelle ronden heeft gebruikt? k vandaag wat flarden opgepikt en afgezien van 1 stint heb ik het ze niet zien gebruiken... laten we dan maar hopen dat het iets is wat ze slechts sporadisch in gaan/kunnen zetten.
volgens mij hebben ze het na dag 2 niet/amper nog gebruikt. Zou het dan misschien toch een publiciteitsstunt zijn geweest en tegelijkertijd misschien een poging om de concurrentie op het verkeerde been te zetten? Of zijn ze zo zeker van hun zaak dat ze verder testen niet noodzakelijk achten en er in Australië (of eventueel later in het seizoen) toch gewoon mee starten?
Mogelijk alleen op hoge snelheidscircuits.
of juist niet. Het systeem is juist handig als je van beiden wat wilt, bv China. Circuit is zwaar voor de voorbanden en heeft een lang recht stuk. Tja, ik weet het ook niet.

Breaktest

'T is wel een dilemma voor de andere teams. Zelfs als Mercedes er niet mee start in Australië (en aantoonbaar voordeel heeft) blijft 't boven de markt hangen - en wordt het steeds lastiger om te bepalen of het rendabel is dit ook te ontwikkelen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

En wat verwachten jullie ervan? Ik ben bang dat we een herhaling gaan zien van de afgelopen 6 jaar. Mercedes ziet er ijzersterk uit . RBR lijken toch wel wat problemen te hebben lijkt mij vooral op de langzamere stukken. Ferrari staat er volgens mij ook gewoon bij. Die hebben zich slim in een underdog positie gezet . Las van de week ergens dat hun long runs sneller waren dan die van RBR . Dus wie er best of the rest word kan nog weleens het spannendste worden in Melbourne.

Mickey

Ik denk dat de verhoudingen hetzelfde zullen zijn als waar we vorig jaar eindigden.

Jozef

Bij Mercedes (en Williams) hebben ze ook wel de nodige motorproblemen gehad. Dat lijkt me de grootste zorg bij de Duitsers op dit moment. Voor de rest ziet het er allemaal een beetje hetzelfde uit, ja. Ik denk dat het middenveld weer interessanter wordt dan de kop van het klassement.