Circuit de Catalunya testing 2020

Gestart door C.G. de Beaufort, 19 februari 2020 - 10:52:10

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 18:33:55
Zo bedoelde ik het wel. En dat vind ik geniaal gevonden. Al vind ik wel dat het niet moet worden toegestaan. Je stelt je auto af en daar doe je het dan maar mee vind ik.
ja, dit is iig niet de bedoeling van de regels. Dat je iets wat eigenlijk verboden is en iets wat in principe ook met een simpel knopje kan (maar niet mag), nu gaat bedienen met het verschuiven van het stuur omdat dat regeltechnisch niet is dichtgetimmerd. FIA had hier direct al moeten ingrijpen.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 16:31:42
Ik vraag mij af of je moet willen dat coureurs constant met hun stuur lopen te vogelen. Is i.m.o net zoiets als de f-duct destijds wat ook uiteindelijk verboden is.
Mijn eerste reactie is van niet, maar als ik consequent ben met wat ik altijd roep moet ik eigenlijk vinden van wel.
Ik bedoel, de meeste coureurs vinden het rijden van een F1-auto eigenlijk te eenvoudig. Dan zegt mijn logisch verstand dat men dat weer moeilijker moeten maken, zodat als aan de boom wordt geschud de slechtste rijders er het eerste uit vallen. Daarom ben ik ook voor afschaffing van stuurflippers, semi-automatische bak en hoofdkussentjes. Bediening moet weer zo lastig worden dat er fouten worden gemaakt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 20 februari 2020 - 20:16:17
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 16:31:42
Ik vraag mij af of je moet willen dat coureurs constant met hun stuur lopen te vogelen. Is i.m.o net zoiets als de f-duct destijds wat ook uiteindelijk verboden is.
Mijn eerste reactie is van niet, maar als ik consequent ben met wat ik altijd roep moet ik eigenlijk vinden van wel.
Ik bedoel, de meeste coureurs vinden het rijden van een F1-auto eigenlijk te eenvoudig. Dan zegt mijn logisch verstand dat men dat weer moeilijker moeten maken, zodat als aan de boom wordt geschud de slechtste rijders er het eerste uit vallen. Daarom ben ik ook voor afschaffing van stuurflippers, semi-automatische bak en hoofdkussentjes. Bediening moet weer zo lastig worden dat er fouten worden gemaakt.
in de bochten zou het juist makkelijker moeten/kunnen worden, doordat de banden nu beter op temperatuur kunnen worden gebracht.. op het rechte stuk is het ietsie meer werken dan. Zou wel raar zijn als er in de loop van het seizoen 22 coureurs achter elkaar allemaal deze handelingen gaan doen.

Mickey

Hoe geniaal of niet het is, is volgens mij pas te beoordelen als het verschil in rondetijden mét en zonder dit systeem duidelijk is. Nu is er slechts een vermoeden dat dit sneller is, toch? Of is daar al duidelijkheid over?

Sabai

Citaat van: Mickey op 20 februari 2020 - 22:50:46
Hoe geniaal of niet het is, is volgens mij pas te beoordelen als het verschil in rondetijden mét en zonder dit systeem duidelijk is. Nu is er slechts een vermoeden dat dit sneller is, toch? Of is daar al duidelijkheid over?

Dit is zeker te weten sneller. Ze kunnen hun banden slijtage zo veel beter managen .

Breaktest

Ik denk wel dat de naam DAS-systeem (Dual Axis Steering) onjuist is. Iemand op twitter maakte een tekeningetje met een in de lengte gespleten stuurstang, en voor je het weet gaat de naam viraal. Maar het lijkt me sterk dat ze Hamilton met een gespleten stuurstang de weg op sturen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Sabai op 21 februari 2020 - 06:01:41
Citaat van: Mickey op 20 februari 2020 - 22:50:46
Hoe geniaal of niet het is, is volgens mij pas te beoordelen als het verschil in rondetijden mét en zonder dit systeem duidelijk is. Nu is er slechts een vermoeden dat dit sneller is, toch? Of is daar al duidelijkheid over?

Dit is zeker te weten sneller. Ze kunnen hun banden slijtage zo veel beter managen .

Nou ja, ze kunnen dus waarschijnlijk langer door op een zachtere set. Maar concrete winst in rondetijden, is die er ook?

Mickey

En over hoeveel tijdswinst hebben we het dan, een tiende, een paar tienden, een halve seconde? Iemand een idee?

Jozef

Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 16:39:57Ik hou een scenario zoals de F-duct wel voor mogelijk, waarbij het dus voor 2020 een legaal systeem is, maar dat het vanaf volgend jaar verboden wordt. Wordt vervolgd...

Deze pluim steek ik alvast op m'n hoed. :P https://www.motorsport.com/f1/news/das-not-allowed-2021-fia/4690176/

Over eventuele tijdswinst denk ik niet dat iemand op dit moment al iets zinnigs kan zeggen behalve de mensen binnen Mercedes, die het ons niet gaan vertellen. Ik denk dat de grootste winst op het gebied van setup ligt - de wielen een tikkeltje naar buiten draaien helpt bij het insturen van bochten, maar je kunt het natuurlijk niet te extreem doen, want je kunt je al voorstellen wat er dan op de rechte stukken zou gebeuren. Dankzij deze uitvinding hoef je geen compromis meer te maken en pak je dus zowel in de bochten als in de rechte stukken een beetje winst, lijkt me.

Verder wordt ook gesproken over misschien iets minder luchtweerstand, want als de wielen schuin staan creëren ze een iets groter zog. Maar of dit echt een significant verschil is, weet ik niet. In de komende weken zullen er wel andere teams met uitspraken komen dat Mercedes zo en zoveel tijd pakt met dit systeem... en dan weet je nog niet of het waar is.

Citaat van: Breaktest op 21 februari 2020 - 10:29:03
Ik denk wel dat de naam DAS-systeem (Dual Axis Steering) onjuist is. Iemand op twitter maakte een tekeningetje met een in de lengte gespleten stuurstang, en voor je het weet gaat de naam viraal. Maar het lijkt me sterk dat ze Hamilton met een gespleten stuurstang de weg op sturen.

De naam is door Mercedes zelf naar buiten gebracht op een persconferentie gisteren in Barcelona. 'Dual axis' betekent twee-assig, je moet daarbij niet denken aan twee fysiek verschillende stangen maar aan twee wiskundige assen: een rotatie-as (de normale stuurbeweging) en een translatie-as (de verplaatsing naar achteren en naar voren). Ik heb die tekening waarover jij spreekt niet gezien, maar een gespleten stuurstang lijkt me een vrij onnozel idee inderdaad.

Sabai

#24
Het is wel iets wat makkelijk te kopiëren is dus als dit legaal bevonden word hebben we 22 coureurs met een trek stuur rond rijden  :P . Lijkt mij niet bedoeling .

https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/377058/das-stuursysteem-mercedes-in-2021-alweer-verboden/

Er zit nog een maar aan ... Want de stewards zullen het naar alle waarschijnlijkheid in Australië gaan afkeuren als er protest word aangetekend. En dat staat los van wat de FIA blijkbaar vind.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 21 februari 2020 - 12:01:10
Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 16:39:57Ik hou een scenario zoals de F-duct wel voor mogelijk, waarbij het dus voor 2020 een legaal systeem is, maar dat het vanaf volgend jaar verboden wordt. Wordt vervolgd...

Deze pluim steek ik alvast op m'n hoed. :P https://www.motorsport.com/f1/news/das-not-allowed-2021-fia/4690176/
zo gaat dat altijd met loopholes. Ik had al de indruk dat je het gewoon met me eens was. Het is niet iets nieuws, het is een onwenselijk iets, wat de FIA niet goed had dichtgetimmerd.

Jozef

Het is een nieuwe manier voor de coureur om de auto te controleren en te besturen. Ik zie niet in hoe dat niet iets nieuws is. En het is alleen maar onwenselijk omdat de FIA innovatie-schuw is behalve als het om efficiëntere aandrijving gaat. De FIA vindt het onwenselijk, maar daarom moet ik het zelf nog niet onwenselijk vinden natuurlijk.

Sabai

Citaat van: Jozef op 21 februari 2020 - 17:12:37
Het is een nieuwe manier voor de coureur om de auto te controleren en te besturen. Ik zie niet in hoe dat niet iets nieuws is. En het is alleen maar onwenselijk omdat de FIA innovatie-schuw is behalve als het om efficiëntere aandrijving gaat. De FIA vindt het onwenselijk, maar daarom moet ik het zelf nog niet onwenselijk vinden natuurlijk.

Maar laat het dan gewoon door een knopje bediend worden lijkt mij en niet op deze wijze.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 21 februari 2020 - 17:12:37
Het is een nieuwe manier voor de coureur om de auto te controleren en te besturen. Ik zie niet in hoe dat niet iets nieuws is. En het is alleen maar onwenselijk omdat de FIA innovatie-schuw is behalve als het om efficiëntere aandrijving gaat. De FIA vindt het onwenselijk, maar daarom moet ik het zelf nog niet onwenselijk vinden natuurlijk.
omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt. In F1 is het niet toegestaan, alleen heeft Mercedes nu een manier gevonden waardoor het volgens de regels misschien wel legaal is. Als er bij Ferrari een beetje rook uit de achterkant komt sta je op je achterste benen en nu vind je het een geweldige innovatie. Tja, de regels zijn idd geweldig omzeilt. Ach ja, het is maar F1, in het echte leven is het helaas ook aan de orde van de dag... dat moeten we dan ook maar ok vinden.

Tuesday

weet iemand trouwens of Mercedes het vandaag tijdens de snelle ronden heeft gebruikt? k vandaag wat flarden opgepikt en afgezien van 1 stint heb ik het ze niet zien gebruiken... laten we dan maar hopen dat het iets is wat ze slechts sporadisch in gaan/kunnen zetten.