Circuit de Catalunya testing 2020

Gestart door C.G. de Beaufort, 19 februari 2020 - 10:52:10

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

Eerste dag tot nu toe :

1 Valtteri BOTTAS 1:17.833 33
2 Sergio PEREZ +0.204 18
3 Carlos SAINZ +0.378 34
4 Charles LECLERC +0.561 24
5 Max VERSTAPPEN +0.563 36
6 Esteban OCON +0.658 21
7 George RUSSELL +1.600 20
8 Kevin MAGNUSSEN +2.301 19
9 Daniil KVYAT +2.385 20
10 Robert KUBICA +2.896 23

Groet,

C.G. de Beaufort



C.G. de Beaufort


Jozef

Ik moet nog even warmlopen om aan 2020 te kunnen beginnen. In voorgaande jaren volgde ik het testen redelijk intensief, maar dit jaar heb ik echt het gevoel dat er geen echt nieuws is. De regels zijn hetzelfde gebleven, de meeste teams hebben gewoon een auto die voortbouwt op vorig jaar. McLaren en Force India wijken af van die eerdere richting, bij Ferrari zie je ook wel nog duidelijke wijzigingen, maar dat is het dan zo'n beetje. (Ik moet zeggen dat ik de Renault nog niet bekeken heb, maar die hebben zelf al aangegeven dat het weer een kutjaar wordt.)

Het is dan ook weinig verrassend dat alle teams dit keer paraat waren voor de eerste testdag en allemaal gewoon veel rondjes hebben gedraaid. Het leukste nieuws van de dag is waarschijnlijk dat Williams er oneindig veel keer beter voor staat dan vorig jaar.

Sabai

Ik lees net dat Mercedes een systeem heeft ontwikkeld zodat ze tijdens het rijden het camber kunnen aanpassen. Met andere woorden Mercedes zal weer erg dominant zijn .

Breaktest

Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 02:07:38
Ik moet nog even warmlopen om aan 2020 te kunnen beginnen. In voorgaande jaren volgde ik het testen redelijk intensief, maar dit jaar heb ik echt het gevoel dat er geen echt nieuws is. De regels zijn hetzelfde gebleven, de meeste teams hebben gewoon een auto die voortbouwt op vorig jaar. McLaren en Force India wijken af van die eerdere richting, bij Ferrari zie je ook wel nog duidelijke wijzigingen, maar dat is het dan zo'n beetje. (Ik moet zeggen dat ik de Renault nog niet bekeken heb, maar die hebben zelf al aangegeven dat het weer een kutjaar wordt.)

Het is dan ook weinig verrassend dat alle teams dit keer paraat waren voor de eerste testdag en allemaal gewoon veel rondjes hebben gedraaid. Het leukste nieuws van de dag is waarschijnlijk dat Williams er oneindig veel keer beter voor staat dan vorig jaar.
Sluit ik me bij aan. Ook al dat gehijg rond die presentaties liet ik graag aan me voorbij laten. En van die wintertests weet je toch wel dat altijd iemand loopt te sandbaggen.  De meeste sites vermelden niet eens met welke banden gereden wordt (zo serieus nemen zij hun lezers dus).
Ik kijk wel weer uit naar de races zelf en onze gok de pole e.d.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Ik ga er geen apart onderwerpje van maken en je kunt er ook geen punten mee verdienen.
Gok de poletijd (en door wie) van testweek 1. Inzetten kan tm vandaag.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

#6
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 12:59:34Ik lees net dat Mercedes een systeem heeft ontwikkeld zodat ze tijdens het rijden het camber kunnen aanpassen. Met andere woorden Mercedes zal weer erg dominant zijn .
Niet de camber, de toe ('toespoor' in het Nederlands). Dat is weer een andere hoek die de wielen maken. Wanneer je het stuur recht houdt, staan de voorwielen in principe niet parallel, maar allebei lichtjes naar buiten toe gedraaid. Dat helpt bij het insturen voor een bocht, maar zorgt voor wat meer slijtage en rolweerstand op de rechte stukken. Die afstelling kunnen de Mercedescoureurs nu dus tijdens het rijden aanpassen. Wellicht krijgen ze zo directere controle over de bandentemperatuur of halen ze een klein beetje meer topsnelheid.

Sabai

Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 15:36:35
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 12:59:34Ik lees net dat Mercedes een systeem heeft ontwikkeld zodat ze tijdens het rijden het camber kunnen aanpassen. Met andere woorden Mercedes zal weer erg dominant zijn .
Niet de camber, de toe ('toespoor' in het Nederlands). Dat is weer een andere hoek die de wielen maken. Wanneer je het stuur recht houdt, staan de voorwielen in principe niet parallel, maar allebei lichtjes naar binnen toe gedraaid. Dat helpt bij het insturen voor een bocht, maar zorgt voor wat meer slijtage en rolweerstand op de rechte stukken. Die afstelling kunnen de Mercedescoureurs nu dus tijdens het rijden aanpassen. Wellicht krijgen ze zo directere controle over de bandentemperatuur of halen ze een klein beetje meer topsnelheid.

Wel geniaal gevonden maar ik vraag mij af of het legaal is.Het is dan immers een actieve voorwiel ophanging.

C.G. de Beaufort

Voorgaande op Sabai :

De Mercedes verandert de wielbasis binnen het stuur :

zie o.a. : https://www.geenstijl.nl/5152012/lord-wont-you-buy-me-a-mercedes-benz/#comments

en deze :

https://www.formula1.com/en/latest/article.tech-insight-have-mercedes-just-changed-the-game-with-new-steering-wheel.78KDOPX7xRy9YtaFZPCKC4.html

Mercedes zegt het volgende :

"This isn't news to the FIA, it's something we've been talking to them [about] for some time. The rules are pretty clear about what's permitted on steering systems and we're pretty confident that it matches those requirements."

"Pretty confident" : voorspoedig lijkt mij.

Groet,

C.G. de Beaufort


Sabai

Ik vraag mij af of je moet willen dat coureurs constant met hun stuur lopen te vogelen. Is i.m.o net zoiets als de f-duct destijds wat ook uiteindelijk verboden is.

Jozef

Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 16:01:33Wel geniaal gevonden maar ik vraag mij af of het legaal is.Het is dan immers een actieve voorwiel ophanging.

Dit wordt nog een interessante discussie, ja. De regels zijn duidelijk over een paar zaken:

1. Wanneer het stuur vaststaat, mag de positie van een wiel alleen wijzigen door in- of uitveren. Echter, bij dit systeem van Mercedes staat het stuur niet vast, dus deze regel is omzeild.

2. De configuratie of werking van de ophanging mag niet gewijzigd worden door een "powered device" (aangedreven apparaat)... maar hier is het de coureur die op eigen kracht de wijziging doorvoert. Dus deze regel is ook omzeild.

3. Er mogen geen wijzigingen gedaan worden aan de ophanging terwijl de auto in beweging is. Tegenstanders van Mercedes zullen opperen dat het hier wel degelijk om een wijziging aan de ophanging gaat. Mercedes zelf zal dan weer argumenteren dat alleen de stuurhoek van de wielen verandert, net als wanneer je gewoon naar links of naar rechts stuurt, en dat deze "wijziging" dus niet door de regels uitgesloten kan worden.

Over dit derde punt valt echt wel te discussiƫren, dus het valt af te wachten hoe de FIA hiermee zal omgaan. Ik hou een scenario zoals de F-duct wel voor mogelijk, waarbij het dus voor 2020 een legaal systeem is, maar dat het vanaf volgend jaar verboden wordt. Wordt vervolgd...

Puur vanuit technisch oogpunt vind ik het wel een geweldige ontwikkeling, geniaal gevonden zoals jij al zei.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 16:39:57
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 16:01:33Wel geniaal gevonden maar ik vraag mij af of het legaal is.Het is dan immers een actieve voorwiel ophanging.

Dit wordt nog een interessante discussie, ja. De regels zijn duidelijk over een paar zaken:

1. Wanneer het stuur vaststaat, mag de positie van een wiel alleen wijzigen door in- of uitveren. Echter, bij dit systeem van Mercedes staat het stuur niet vast, dus deze regel is omzeild.

2. De configuratie of werking van de ophanging mag niet gewijzigd worden door een "powered device" (aangedreven apparaat)... maar hier is het de coureur die op eigen kracht de wijziging doorvoert. Dus deze regel is ook omzeild.

3. Er mogen geen wijzigingen gedaan worden aan de ophanging terwijl de auto in beweging is. Tegenstanders van Mercedes zullen opperen dat het hier wel degelijk om een wijziging aan de ophanging gaat. Mercedes zelf zal dan weer argumenteren dat alleen de stuurhoek van de wielen verandert, net als wanneer je gewoon naar links of naar rechts stuurt, en dat deze "wijziging" dus niet door de regels uitgesloten kan worden.

Over dit derde punt valt echt wel te discussiƫren, dus het valt af te wachten hoe de FIA hiermee zal omgaan. Ik hou een scenario zoals de F-duct wel voor mogelijk, waarbij het dus voor 2020 een legaal systeem is, maar dat het vanaf volgend jaar verboden wordt. Wordt vervolgd...

Puur vanuit technisch oogpunt vind ik het wel een geweldige ontwikkeling, geniaal gevonden zoals jij al zei.
technisch gezien is het helemaal niet geniaal, het zou veel simpeler kunnen. Regeltechnisch gezien hebben ze wel het slim gedaan. Het verbaasd me dat de FIA op de hoogte is en het (voorlopig) toestaat, het is een uitvinding van niks en valt zeker niet binnen de regels zoals ze bedoeld zijn.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:12:37technisch gezien is het helemaal niet geniaal, het zou veel simpeler kunnen.
Citaat van: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:12:37het is een uitvinding van niks

Zo te zien heb jij heel veel ervaring met het ontwerpen van raceauto's, nooit overwogen om zelf in de F1 te gaan werken?

Tuesday

Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 17:24:55
Citaat van: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:12:37technisch gezien is het helemaal niet geniaal, het zou veel simpeler kunnen.
Citaat van: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:12:37het is een uitvinding van niks

Zo te zien heb jij heel veel ervaring met het ontwerpen van raceauto's, nooit overwogen om zelf in de F1 te gaan werken?
daar heeft het helemaal niks mee te maken. Het is een regeltechnische vondst, een loophole.. meer niet. Daar kun je het toch gewoon mee eens zijn?

Sabai

#14
Zo bedoelde ik het wel. En dat vind ik geniaal gevonden. Al vind ik wel dat het niet moet worden toegestaan. Je stelt je auto af en daar doe je het dan maar mee vind ik.