GP van Oostenrijk 2019

Gestart door Breaktest, 27 juni 2019 - 19:18:45

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

De verbazing was groot toen de Nederlander, na de op fraaie wijze gewonnen race, niet tot coureur van de dag werd gekroond. Robert Kubica kreeg die eer, maar de Formule 1 erkent nu dat het een technische fout was en dat Verstappen de verkiezing had gewonnen.

https://www.telegraaf.nl/sport/97918943/verstappen-na-technische-fout-toch-driver-of-the-day

Hahahaha...  :D

Groet,

C.G. de Beaufort




Breaktest

#31
@Robbert da's een van oorsprong mannensport die allerlei zijige trekjes heeft gekregen waardoor ook 17-jarigen op het hoogste niveau kunnen acteren. De blaren op de banden zaten vroeger op de handen. Maar nu heeft men bijvoorbeeld stuurbekrachtiging en semi-automatische versnellingsbak plus een boordwerktuigkundige langs de kant die vertelt welke knopjes je moet indrukken. Plus dat klagen tot norm is verheven. Klagen tijdens de vrije training, klagen tijden de kwalificatie, tijdens de race.
Het grappige is dat de FIA niet zegt: Nou, dan gaan we het weer zwaarder maken. Nee, de FIA zegt: Dan gaan we het verbieden voor 17-jarigen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 02 juli 2019 - 18:44:11
@Robbert da's een van oorsprong mannensport die allerlei zijige trekjes heeft gekregen waardoor ook 17-jarigen op het hoogste niveau kunnen acteren. De blaren op de banden zaten vroeger op de handen. Maar nu heeft men bijvoorbeeld stuurbekrachtiging en semi-automatische versnellingsbak plus een boordwerktuigkundige langs de kant die vertelt welke knopjes je moet indrukken. Plus dat klagen tot norm is verheven. Klagen tijdens de vrije training, klagen tijden de kwalificatie, tijdens de race.
Het grappige is dat de FIA niet zegt: Nou, dan gaan we het weer zwaarder maken. Nee, de FIA zegt: Dan gaan we het verbieden voor 17-jarigen.
17-jarigen kunnen in heel veel sporten al mee hoor. Ook in echte mannensporten. Probleem is idd de maniertjes die sporters tegenwoordig hebben, dat is wat het nichterig maakt. Fysiek zijn sporters veel sterker dan vroeger.

Matthijs

Sowieso vind ik het woord 'nichterig' wat misplaatst. De sport met de meeste 'nichterige' klagers is voetbal en dat is juist een sport dat veel heteroseksuelen aantrekt. Bovendien, klagen staat volledig los van het fysieke aspect, leeftijd of 'nichterigheid'. Klagen is effectief geworden. Dat was altijd al in voetbal (door te klagen krijg je sneller een vrije trap mee) maar helaas ook in de formule 1. Klagen over de boordradio is deels om je ongenoegen te uiten, maar zeker ook tactisch: je probeert zo je gelijk te halen en óf te voorkomen dat je een straf krijgt of te zorgen dat een ander een straf krijgt. Ik heb er een hekel aan, maar het is inherent aan een sport waar de jury/scheidsrechter/wedstrijdsleider een dominante rol heeft. Hoewel: in American football wordt nooit geklaagd naar de scheidsrechter dus blijkbaar zijn er wel duidelijke afspraken te maken.

Breaktest

Dat klagen is alleen maar de kers op de taart als het op nichterigheid aankomt. Vreemd dat juist daar de peilen op worden gericht. Ik trek hieruit de voorzichtige conclusie dat de rest van mijn betoog overeind staat.

En ja, er zijn meer sporten waarin wordt gezeken, zoals er ook genoeg sporten zijn waarin niet of nauwelijks wordt gezeken. Beetje open deuren dus. Ik vergelijk het liever met eerdere tijden binnen de sport. Ik geloof niet dat er ooit onderzoek naar is gedaan (leuk voor een afstudeerscriptie), maar mijn gevoel zegt zegt dat er in de begindagen van de onboard radio aanmerkelijk minder werd geklaagd.
Waar ook nooit onderzoek naar wordt  gedaan is of het klagen wel effectief is. Dat zou wel eens flink tegen kunnen vallen, in ieder geval minder dan de klager denkt.

Maar goed, terug naar mijn hoofdpunt, zelfs de meeste F1-rijders zijn van mening dat een F1-auto eigenlijk te makkelijk te besturen is. Maakt het dan weer zwaarder, zou je zeggen. In 1993 kon Senna niet eens de beker boven zijn hoofd houden van de spierpijn en  vermoeidheid. Maar dan komen we opeens weer op het terrein van "moeilijk, moeilijk, dat ga zo maar niet".
Natuurlijk gaat dat zo maar wel - als er maar visie en daadkracht is. Ben ik nu nichterigheid onder bestuurders op het spoor?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Jazeker, van 'nichterheid' (rot woord, eens met Matthijs) onder bestuurders is zeker sprake. Je ziet het ook in de politiek, vooral bij Westerse democratieën. Maar dat is volkomen logisch, want zoals ik al eerder aangaf: de hele samenleving is de laatste jaren doordesemd van dit fenomeen, wat weer logisch is want de wereld wordt meer feminien - leuk of niet. Coureurs, bestuurders, wij allemaal. En dat geldt zeker ook voor het vele geklaag! Dat laatste doen niet alleen de rijders (in hun microfoontjes, richting de wedstrijdleiding, de pers, etc.). Maar ook wij kijkers, volgers, fans. Je kunt het zo gek niet bedenken of we klagen erover - zelfs als de tijden beter zijn dan ooit, vind ik althans. Ik weet dat ik mezelf herhaal, maar toch: je kunt de F1 niet los zien van de samenleving.
Voor hen die dat feminiene gezeur (want dat is het inderdaad vaak) beu zijn, lijkt het beter te kiezen voor een meer macho-samenleving. Hoe, dat weet ik niet zo goed ;).

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 03 juli 2019 - 12:13:09
Dat klagen is alleen maar de kers op de taart als het op nichterigheid aankomt. Vreemd dat juist daar de peilen op worden gericht. Ik trek hieruit de voorzichtige conclusie dat de rest van mijn betoog overeind staat.

En ja, er zijn meer sporten waarin wordt gezeken, zoals er ook genoeg sporten zijn waarin niet of nauwelijks wordt gezeken. Beetje open deuren dus. Ik vergelijk het liever met eerdere tijden binnen de sport. Ik geloof niet dat er ooit onderzoek naar is gedaan (leuk voor een afstudeerscriptie), maar mijn gevoel zegt zegt dat er in de begindagen van de onboard radio aanmerkelijk minder werd geklaagd.
Waar ook nooit onderzoek naar wordt  gedaan is of het klagen wel effectief is. Dat zou wel eens flink tegen kunnen vallen, in ieder geval minder dan de klager denkt.

Maar goed, terug naar mijn hoofdpunt, zelfs de meeste F1-rijders zijn van mening dat een F1-auto eigenlijk te makkelijk te besturen is. Maakt het dan weer zwaarder, zou je zeggen. In 1993 kon Senna niet eens de beker boven zijn hoofd houden van de spierpijn en  vermoeidheid. Maar dan komen we opeens weer op het terrein van "moeilijk, moeilijk, dat ga zo maar niet".
Natuurlijk gaat dat zo maar wel - als er maar visie en daadkracht is. Ben ik nu nichterigheid onder bestuurders op het spoor?
Natuurlijk staat een deel van je betoog overeind, er zitten feiten in. Feit is dat stuurbekrachtiging en een automatsche versnellingsbak het leven van de coureur makkelijker maakt. Maar feit is ook dat je sneller bent met stuurbekrachtiging en automatische versnellingsbak. Die dingen zijn niet in de F1 gekomen omdat het anders 'te zwaar' was maar omdat de coureurs dan eerder de finishvlag zagen. Prestaties gaan nog altijd boven comfort.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 03 juli 2019 - 13:52:11
Citaat van: Breaktest op 03 juli 2019 - 12:13:09

Natuurlijk staat een deel van je betoog overeind, er zitten feiten in. Feit is dat stuurbekrachtiging en een automatsche versnellingsbak het leven van de coureur makkelijker maakt. Maar feit is ook dat je sneller bent met stuurbekrachtiging en automatische versnellingsbak. Die dingen zijn niet in de F1 gekomen omdat het anders 'te zwaar' was maar omdat de coureurs dan eerder de finishvlag zagen. Prestaties gaan nog altijd boven comfort.
Ja, het zal bijdragen aan de snelheid, maar dat doet het loslaten van bepaalde restricties of 300 cc meer cilinderinhoud ook. Kortom, geen geweldig argument.

Die zaken hebben ooit een doel gediend, namelijk voordeel verkrijgen op de concurrentie door technologische vernieuwing. Maar als na verloop van tijd zelfs de langzaamste auto over die technologie beschikt, is het doel feitelijk door de tand des tijds ingehaald.
En dan ontstaat er dus een nieuwe situatie, namelijk waarin je als regulerend orgaan bepaalde technologie tegen het licht kunt houden met de vraag, is dit nog wel gewenst? Is dit nog in de geest van F1? Dit soort vragen wordt naar mijn mening veel te weinig gesteld - ik geloof dat men niet eens zou kunnen benoemen wat dat precies is.

Anderzijds rust er bepaald geen taboe op het afschaffen van bepaalde technologie. Maw er zijn geen principiële bezwaren, het gaat alleen allemaal erg houtje-touwtje. Ik bedoel, soms wordt het  kostenargument van stal gehaald, maar ik heb nog nooit een bobo iets over de 'geest van F1  horen prevelen. Voor mij is dat nog altijd dat de coureur met de beste skills de kans moet krijgen om bovenaan te eindigen.

Ik heb de indruk dat je soms voor malloot wordt versleten als je daarover begint - zelfs coureurs doen weinig moeite om de geest van F1 te verdedigen. Op zijn best vertalen ze dat naar dat de beste coureur in de beste auto moet zitten, maar volgens mij is dat wat anders.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

#38
Citaat van: Breaktest op 03 juli 2019 - 15:30:22Ik heb de indruk dat je soms voor malloot wordt versleten als je daarover begint - zelfs coureurs doen weinig moeite om de geest van F1 te verdedigen. Op zijn best vertalen ze dat naar dat de beste coureur in de beste auto moet zitten, maar volgens mij is dat wat anders.
Nou niet door mij iig, ik vind het wel een goede discussie. Ik had de indruk dat je ook vond dat de f1 nichterig was geworden omdat de coureurs het makkelijk 'willen' hebben, en dan is mijn tegenargument dat de techniek er is om sneller te gaan, niet omdat het makkelijker moet zijn. Want hoewel een onboard van Senna in Monaco er heel bruut uitziet, het was ook vreselijk langzaam naar huidige maatstaven.

Maar inderdaad, als iedereen stuurbekrachtiging heeft, dan kan het er weer af. Idem voor schakelen met flippers. Naar mijn mening is dat niet zozeer de geest van de F1 maar ik snap dat het er wel aan bijdraagt. Ik zou het wel toejuichen als dit weer verdwijnt.

Nog iets over de feminisering van de maatschappij: ik denk dat dit er inderdaad aan bijdraagt dat er meer aandacht is voor veiligheid en risico's. Maar klagen? Volgens mij doen mannen dat net zo goed als vrouwen, misschien wel meer!

Fietser

Citaat van: Matthijs op 03 juli 2019 - 16:20:12
Nog iets over de feminisering van de maatschappij: ik denk dat dit er inderdaad aan bijdraagt dat er meer aandacht is voor veiligheid en risico's. Maar klagen? Volgens mij doen mannen dat net zo goed als vrouwen, misschien wel meer!
Vooral als het over F1 gaat.

Sabai

Ik zag trouwens dat Norris bij de interviews  Verstappen in zijn kont kneep.  ::)

Jozef

Citaat van: Breaktest op 03 juli 2019 - 15:30:22Ik heb de indruk dat je soms voor malloot wordt versleten als je daarover begint - zelfs coureurs doen weinig moeite om de geest van F1 te verdedigen. Op zijn best vertalen ze dat naar dat de beste coureur in de beste auto moet zitten, maar volgens mij is dat wat anders.

Misschien komt het wel omdat iedereen zo zijn eigen mening heeft over wat "de geest van F1" is. Wat jij zit als het verdedigen van de geest van F1 kan door een ander net gezien worden als een aanval erop.

Dit is ook precies de reden waarom er maar geen beslissing komt over de nieuwe regels voor 2021.

Jozef

Citaat van: Sabai op 03 juli 2019 - 17:36:57Ik zag trouwens dat Norris bij de interviews  Verstappen in zijn kont kneep.  ::)

Ik heb echt al een paar keer gedacht dat Norris gay is (en daar vind ik niks mis mee voor alle duidelijkheid). :) Het is in elk geval een jofele kerel.