GP van Oostenrijk 2019

Gestart door Breaktest, 27 juni 2019 - 19:18:45

« vorige - volgende »

Breaktest

Alles wat niet over top of pole gaat kunt u hier kwijt.

Laten we hopen dat Frankrijk het dieptepunt van het seizoen was en Oostenrijk de avontuurlijke kant van F1 laat zien.
Iemand riep: van zeuren worden GP's niet spannender. Da's waar, wat mijn brengt op de vraag: wat is dan wel het nut van zeuren, of is er wel een nut?
Ik meen van wel. Op de eerste plaats doet zeuren je gemoed goed. Voorts hoopt je dat het gezeur uiteindelijk wordt opgepikt door degenenen die erover gaan. Dus gezeurd moet er, zolang het niet perfect is. Maar voor nu genoeg gezeurd.

Ik weet niet of ik het zelf heb bedacht of het ergens heb opgepikt, maar als die top 5 zo voorspelbaar is, is er natuurlijk een alternatieve manier om het voor jezelf spannend te maken. En dat is de aandacht naar de middenmoot verleggen. Ik hoop dat de regie er ook rekening mee houdt, maar ga dit weekend speciaal letten op het duel Renault/Mclaren met wie weet wat voor outsider daar tussendoor fietst.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Mwah, ik heb me zowaar vermaakt met de qwali. :)

Had ook weer op de gebruikelijke volgorde gerekend en dan valt het natuurlijk al gauw mee. Erg leuk om Leclerc het hele weekend snel te zien en pole te zien pakken.

En McLaren heeft zijn huiswerk eindelijk op orde. Hoe lullig ziet Renault er zo uit?

Jozef

Wel een gekke keuze van Ferrari om Q2 op softs te rijden. Ik ben benieuwd welke logica daarachter zit, want op het eerste zicht zou je toch denken dat Hamilton nu de beste papieren heeft om de race te winnen (tenzij hij nog een straf krijgt).

Mickey

Voor Vettel snap ik die strategie ook niet. Leclerc kan er mogelijk voordeel uit halen.

Franky R.

3 plaatsen straf voor Hamilton.
Heeft hij zelf bekend gemaakt via zijn Instagram...


Wel grappig dat de 'ruimdenkende' fans die vonden dat er minder en onnodig gestraft moet worden (niet per se hier op het forum), nu vooraan staan om te zeggen dat Hamilton straf verdient.  :P

Mickey

Ik zou dat nooit zeggen. Maar ik zal ook geen protest aantekenen. ;D

Breaktest

En opnieuw komen ontwikkelingen waar je wat aan hebt van buiten de F1.
Wie vanmorgen de TT heeft gezien, is inmiddels bekend met het fenomeen Penalty lane - een extra buitenbochtje ergens op het circuit voor wie even buiten de pot heeft gepist. Dat werkt zoveel beter dan strafseconden.

Wellicht dat over drie jaar - na heel veel gezeik, maar uiteindelijk toch met veel tamtam en borstklopperij - zo iets in F1 ingevoerd gaat worden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey


Wings

Bron: Twitter - @VeloceEsports


Mickey


C.G. de Beaufort

Die snappen helemaal geen donder van racen. Ze kunnen beter thuisblijven en gaan kantklossen.

https://www.formula1.com/en/latest/article.verstappen-and-leclerc-on-the-dramatic-pass-that-decided-the-austrian-gp.7jKCAvH5J6cfQ5rQARCPGq.html

Of, het zullen allemaal Ferrari-fans zijn.

Groet,

C.G. de Beaufort




Breaktest

Ik vond het al een schande voor het racen dat hier überhaupt een issue van werd gemaakt. Alleen een subiete "Niet ontvankelijk"-verklaring had passend geweest. Plus een gele kaart wegens jengelen bij de scheidsrechter.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 30 juni 2019 - 23:04:07
Ik vond het al een schande voor het racen dat hier überhaupt een issue van werd gemaakt. Alleen een subiete "Niet ontvankelijk"-verklaring had passend geweest. Plus een gele kaart wegens jengelen bij de scheidsrechter.
De FIA heeft het er zelf naar gemaakt dat er wordt gejengeld. De F1 is een jurysport geworden, jengelen helpt. Daarnaast, met al die runoffs kun je je auto prima laten staan, je laat je naar buiten duwen en kunt vervolgens klagen.

Overigens vond ik dat Leclerc wel een punt had (betekent niet dat hij gelijk heeft). Maar het was geen zwart-wit overtreding van Verstappen en ik vind dat je bij twijfelgevallen geen straf moet uitdelen. Dat vind ik ook als Verstappen niet betrokken is.

Fietser

Ben het niet helemaal eens met de teneur hierboven. Jurysport of niet, er was hier wel degelijk iets aan de hand. Let wel: ik vind niet dat Verstappen een straf verdiende, maar e.e.a. verdient wel aandacht.
A. Verstappen zette zijn RB aan de binnenzijde geheel naast Leclerc en kon daarmee, vind ik, die bocht het meest claimen. Hij maakte daar optimaal gebruik van. Prima.
B. Het buiten de lijntjes drukken van zijn tegenstander was m.i. een moedwillige actie van Verstappen (= iets minder prima), een voornemen dat hij al nam in de vorige ronde toen hij kennis had gemaakt met de power van Leclercs Ferrari. Echter, ook met dit in het achterhoofd vind ik niet dat dit strafbaar is, want als aan de buitenkant bijv. grind zou hebben gelegen, was Leclerc snel en vrijwillig van het gas gegaan. Galant was het allemaal zeker niet, en ik denk dat iedere ingehaalde coureur (ook Verstappen) hier woedend op zou reageren. Maar ja, voor galanterie moet je niet in de huidige F1 zijn.
C. Ik ben erg blij met een autosportjury in het algemeen en zou niet graag in hun plaats verkeren. Maar zo lang wachten?
D. Een actie ongeveer als deze werpt m.i. wél een precedent op, namelijk dat inhalen buitenom - een van de meest swingende autosportacties - zo wel erg moeilijk wordt. Een verdediger kan namelijk straffeloos een aanvaller moedwillig buiten de lijntjes duwen. Zou toch wel jammer zijn als dat zomaar mag.

Breaktest

Nou nou nou, een beetje historisch perspectief mag ook wel.
Niemand zal ontkennen dat een jury nodig is, maar het issue dat aangepakt moet worden is hoe groot of klein je hun rol maakt. De jury anno nu is de laatste vijf jaar een hoofdrol binnen gerommeld. Daar hebben ze zelf niet om gevraagd, maar is het gevolg van de stuurloosheid van F1. Gebeurt er iets ongerechtigs op de baan, dan wordt er niet gegniffeld maar gaan 300.000 koppen direct richting groene tafel.
Dat is niet in de geest van F1 (een begrip dat langzamerhand in de taboesfeer is terechtgekomen).

Zelf ben ik voor de grootste terughoudendheid. Zolang geen levens in gevaar worden gebracht, moet je hen lekker hun gang laten gaan. Om met de woorden van Niki te spreken: "Kreeg je een beuk, dan onthield je dat, want voeg of laat kwam je dat mannetje toch wel opnieuw op de baan tegen, en dan kreeg ie een beuk terug."

Verplaats zo'n actie van Max op Leclerc naar de tijd van Mansell en Piquet - no way dat een jury het in zijn hoofd zou halen zich daarmee te bemoeien. Laat staan 3 uur - hier iemand echt niet goed snik. Dus zeg nu zelf waar we meer blij moeten, een nichtensport met een boekwerk van 3.000 pagina's op tafel opdat 'het recht' zegeviert, of wat meer redneck gehalte?  Ik zou het wel weten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond