Max vs Charles

Gestart door Breaktest, 04 april 2019 - 11:50:57

« vorige - volgende »

Breaktest

Ik denk dat dit onderwerp wel goed is voor enige discussie, de komende 10 jaar.
Zelf heb ik daar al enige gedachten over laten gaan:

De 'Max'-revolutie die F1 op haar grondvesten deed schudden is langzamerhand uitgewerkt. We zijn het een beetje gewoon gaan vinden dat jonkies zonder schaamhaar zich direct met de top kunnen meten. Eerst heette het nog dat talenten als hij eens in de 20 jaar voorbij komen, maar binnen vier jaar heeft zich nummer twee aangediend die Max mogelijk links inhaalt als het aankomt op jongste kampioen ooit - en wie weet waartoe Lando 'Chuck' Norris en George Russell in staat zijn.

Het gaat er als vanouds weer om wie zijn handen op een topauto kan leggen, en daarvoor hebben Max en Charles de beste papieren. In zekere zin is de opkomst van Leclerc ook voor de Nederlandse fanbase een zegen; het maakt de Max-revolutie compleet. Zij worden zeer waarschijnlijk de nieuwe Senna/Prost Vettel/Hamilton van de komende generatie met hopelijk vele mooie legendarische duels in het verschiet.

Maar wie wordt het populairst? In ons eigen landje is dat natuurlijk geen issue, maar hoe verhouden zij zich op het internationale podium? Enerzijds moet Leclerc nog een naam voor zichzelf maken die Max natuurlijk al lang heeft. Maar gezien de manier waarop hij Vettel de laatste races bij de kladden pakte, kan dat snel gaan. Daar komt bij dat de Monegask een potentieel veel grotere achterban heeft - niet alleen de Fransen, maar ook de Italianen gezien de kleur van zijn auto.

En dan heb je ook nog de gunfactor. Een klein deel van de fanbase - hardcore fans - verdiept zich in rijstijl, persoonlijkheid, achtergrond enzovoort. Geboorteplaats Monaco zegt natuurlijk wel iets, maar geen van beide wordt geassocieerd met het begrip rijkeluiszoontje - wat Max in feite wel is. Van de twee is Leclerc meer een selfmade man dan Verstappen - hij verloor zijn jeugdvriend Jules Bianchi en zijn vader.
Ik veronderstel dat populariteit het resultaat is van een mix van twee zaken: wat iemand op de baan doet en hoe iemand overkomt. Laten we er even van uitgaan dat de komende lokale helden van de Britten en Duitsers net niet aan hun niveau kunnen tippen, naar wie gaat hun sympathie dan? Verstappen had vier jaar lang het rijk alleen, maar betekent dat ook held voor het leven? Zelf een ras opportunist zijnde ben ik daar niet zeker van - nog afgezien van dat 'het volk' zelf ook steeds vernieuwt.

Dat heerlijke ontwapenende joch uit zijn begindagen is niet meer, en wat wij Nederlanders bij Max als een heerlijke zelfverzekerdheid zien, wordt in het buitenland nogal eens als arrogant versleten - Nico Rosberg gebruikte onlangs nog het woord autist. Leclerc daarentegen lijkt de bescheidenheid zelve - zonder dat dit overvloeit in kleurloosheid. Ik vermoed dat Leclerc uiteindelijk een populairdere held gaat worden dan Max Verstappen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Als we het over populariteit hebben, dan denk ik dat Leclerc het wel gemakkelijk zal winnen, ja. Zondag voelden zelfs Mercedes-fans of fans met een diepgewortelde antipathie jegens Ferrari mee met hem en hadden hem de overwinning gegund. Wellicht ook gevoed door de waardige manier waarop Hamilton met de situatie omging.

Natuurlijk is Leclerc wel echt nog nieuw, en ook hij zal op een gegeven moment wel mensen gaan vervelen of irriteren wanneer hij te succesvol wordt. Maar de persoonlijkheid van Verstappen lokt op internationale fora erg veel ongenoegen uit (niet bij iedereen, wel bij heel veel mensen). Ik heb niet de indruk dat dit met Leclerc in dezelfde mate zal gebeuren.

Als we het over succes hebben, zal het zoals je al zegt vooral van de auto's afhangen die ze onder hun kont krijgen. Op dit moment zou je zeggen dat Leclerc dichter bij een wereldtitel staat dan Verstappen, maar dat beeld kan in 2020 alweer anders zijn.

Sabai

Ik denk dat het wel mee zal gaan vallen. En het is puur persoonlijk.  Hamilton word wereldwijd bijvoorbeeld aanbeden en Verstappen ook omdat ze een uitgesproken mening een persoonlijkheid hebben.  Dit spreekt de fans aan. Die hebben niks met zoetsappige ja knikkers met standaard praatjes.  Dus het is nog even afwachten hoe le Clercq zich gaat profileren.

Matthijs

#3
Op dit moment profileren de beide coureurs zich heel anders. Leclerc was vorig weekend heel rustig, evenwichtig en sociaal (op een paar paniekmomentjes na toen zijn motor het dreigde te begeven). Max daarentegen heeft veel meer scherpe randjes en oogt veel egocentrischer. Ik denk dat we in onze handen mogen wrijven als deze twee toppers met zo'n tegengestelde uitstraling om de titel gaan vechten. Dat/als ze duidelijk anders zijn maakt het extra leuk.

Wat betreft fanbase: ik vind het er op internationale fora echt niet leuker op geworden sinds Verstappen succesvol is. Het is me echt een doorn in het oog als de pro-max en de anti-max brigade elkaar te lijf gaan. Enig vorm van rede, objectiviteit, relativeringsvermogen en respect word vaak zo overboord gegooid. Er wordt vaak op de man gespeeld of woorden worden uit het verband gerukt. Lees bijvoorbeeld de reacties bij een artikel op Motorsport punt com.

Sabai

Ik neem die Facebook reacties niet eens serieus. Dat zijn over het algemeen mensen die weinig van de sport snappen.  Internationale fora volg ik niet dus daar heb ik geen weet van. Maar als je de internationale pers volgt dan zijn ze vaak positief over hem. En als Max over 2 jaar bij 'Mercedes' zit krijgen we mooie gevechten voor de titel.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 04 april 2019 - 16:32:51
Wat betreft fanbase: ik vind het er op internationale fora echt niet leuker op geworden sinds Verstappen succesvol is. Het is me echt een doorn in het oog als de pro-max en de anti-max brigade elkaar te lijf gaan. Enig vorm van rede, objectiviteit, relativeringsvermogen en respect word vaak zo overboord gegooid. Er wordt vaak op de man gespeeld of woorden worden uit het verband gerukt. Lees bijvoorbeeld de reacties bij een artikel op Motorsport punt com.
Ik kijk er wel eens om de temperatuur te voelen hoe de rest van de wereld over Max denkt, maar neem niet deel aan dat debat. Iets zegt mij dat Max fans dit zelf over zich hebben afroepen door hun activistische/militante houding tov alles wat naar kritiek ruikt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Citaat van: Breaktest op 04 april 2019 - 17:18:17Ik kijk er wel eens om de temperatuur te voelen hoe de rest van de wereld over Max denkt, maar neem niet deel aan dat debat. Iets zegt mij dat Max fans dit zelf over zich hebben afroepen door hun activistische/militante houding tov alles wat naar kritiek ruikt.

Ik denk vooral ook Max zelf met zijn houding tegenover alles wat naar kritiek ruikt. Enige zelfreflectie heb ik nog niet bij hem waargenomen. Dat stoort velen, zeker als ze fan zijn van een andere coureur.

Zijn talrijke incidenten zijn in elk geval niemand ontgaan - de pejoratieve bijnaam 'Crashtappen' zie ik vaak genoeg voorbijkomen (wat ik ook flauw vind, hoewel ik geen fan ben van de man).

Fietser

#7
Prikkelend topic, Breaktest.
Het is natuurlijk allemaal erg subjectief en ieder heeft zo z'n smaak en voorkeur. Maar ik denk dat je wel warm zit met je vermoeden dat Leclerc uiteindelijk wint qua populariteit.
Verstappen is heel erg zichzelf en daarom uitgesproken en markant. En hij brengt kleur en spektakel op de baan. Maar Leclerc ziet er voor de meeste mensen (mannen én vrouwen) sympathieker uit - prettiger, zeg maar. Onschuldiger, innemender, meer appeal, dat werk. Looks do matter. Bovendien klinkt zijn allo-allo-Engels erg charmant. Daarnaast bezit hij (nog) niet de afschrikwekkende reputatie die Verstappen heeft op de baan - én ernaast. Zijn (familie)achtergrondverhaal komt ook een stuk sympathieker over dan de verhalen over de Verstappen-clan. Door dit alles denk ik dat uiteindelijk wereldwijd meer harten sneller gaan kloppen voor de kleine, goed ogende Monegask dan voor de ietwat hoekige Nederlander. Zeker als Leclerc straks GP's gaat winnen en/of zelfs titels.
Verstappen zal zijn populariteit veel meer op het asfalt moeten bevechten. Eigenlijk net zoals een Senna of Schumacher, magische mannen die minstens net zoveel anti- als pro-gevoelens opriepen.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 04 april 2019 - 18:15:14
Citaat van: Breaktest op 04 april 2019 - 17:18:17Ik kijk er wel eens om de temperatuur te voelen hoe de rest van de wereld over Max denkt, maar neem niet deel aan dat debat. Iets zegt mij dat Max fans dit zelf over zich hebben afroepen door hun activistische/militante houding tov alles wat naar kritiek ruikt.

Ik denk vooral ook Max zelf met zijn houding tegenover alles wat naar kritiek ruikt. Enige zelfreflectie heb ik nog niet bij hem waargenomen. Dat stoort velen, zeker als ze fan zijn van een andere coureur.

Zijn talrijke incidenten zijn in elk geval niemand ontgaan - de pejoratieve bijnaam 'Crashtappen' zie ik vaak genoeg voorbijkomen (wat ik ook flauw vind, hoewel ik geen fan ben van de man).
zijn houding is zowel positief als negatief, hij is eerlijk en denkt wat hij zegt en zegt wat hij denkt. Zijn talrijke incidenten zijn ook wel heel erg overdrven🍾.

FolkertE

Citaat van: Breaktest op 04 april 2019 - 17:18:17
Citaat van: Matthijs op 04 april 2019 - 16:32:51
Wat betreft fanbase: ik vind het er op internationale fora echt niet leuker op geworden sinds Verstappen succesvol is. Het is me echt een doorn in het oog als de pro-max en de anti-max brigade elkaar te lijf gaan. Enig vorm van rede, objectiviteit, relativeringsvermogen en respect word vaak zo overboord gegooid. Er wordt vaak op de man gespeeld of woorden worden uit het verband gerukt. Lees bijvoorbeeld de reacties bij een artikel op Motorsport punt com.
Ik kijk er wel eens om de temperatuur te voelen hoe de rest van de wereld over Max denkt, maar neem niet deel aan dat debat. Iets zegt mij dat Max fans dit zelf over zich hebben afroepen door hun activistische/militante houding tov alles wat naar kritiek ruikt.
de wisselwerking met Dan fans and Hmilton fans zijn ook niet mals. Hamilton and Ricciardo fans always blame Max for everything and dont shy lying and using vile and very disrespectful comments🕹. Dan is never wrong and always better then Max and in 2018 Ricciardo was sabotaged because he signed for Renault.

Van Wijk

Breaktest, allereerst bedankt dat je dit topic aanmaakt.
Dit kan wel eens het meest interresante topic worden van de komende jaren.....

Matthijs

Citaat van: FolkertE op 04 april 2019 - 22:19:02Zijn talrijke incidenten zijn ook wel heel erg overdreven🍾.
Vind ik niet. In 2018 had hij bijna om de race wel een keer contact met een andere coureur. Of je het nu positief of negatief vindt en of dat het altijd zijn schuld is, is een andere kwestie, maar hij is wel bovengemiddeld vaak betrokken bij 'incidenten'

C.G. de Beaufort

Ach, ik vind ze beiden evengoed. Maar omdat Max een landgenoot is kies ik voor Max en de Fransen voor Charles. En de rest, die zoeken het maar uit waar ze verschillen.  8)

Groet,

C.G. de Beaufort






Sabai

Citaat van: Matthijs op 05 april 2019 - 09:14:14
Citaat van: FolkertE op 04 april 2019 - 22:19:02Zijn talrijke incidenten zijn ook wel heel erg overdreven🍾.
Vind ik niet. In 2018 had hij bijna om de race wel een keer contact met een andere coureur. Of je het nu positief of negatief vindt en of dat het altijd zijn schuld is, is een andere kwestie, maar hij is wel bovengemiddeld vaak betrokken bij 'incidenten'

Hamilton had dit ook altijd en kijk wat er van hem geworden is. Dus is niet iets wat negatief hoeft te zijn.

Fietser

Wat het 'scherpe' imago van Verstappen eventueel zou kunnen doen kantelen is materiaal waarmee hij structureel aan kop kan rijden. Vooral een wagen waarmee hij regelmatig vanaf de eerste startrij mag vertrekken, zal meer rust en balans geven waardoor hij vaker de kat uit de boom kan kijken. (Zie Hamilton.) Zo lang dat niet het geval is, zal hij gezien zijn karakter blijven harken, duwen en trekken om voorin mee te kunnen draaien. Dat zorgt weliswaar voor buitengewoon stuurmanswerk en mooi vuurwerk, maar ook voor scheve gezichten en boze meningen.