GP Pits Café

Gestart door Mickey, 29 november 2018 - 20:41:06

« vorige - volgende »

Wings

#45
Citaat van: Sabai op 14 januari 2022 - 16:56:19Ik ben alleen wel van mening dat als je terug kijkt op de afgelopen twee jaar je best lessen kan trekken wat wel werkt en wat niet. Ook zag je en las je begin december al in buitenlandse studies dat deze nieuwe variant eigenlijk een zegen is. En dan kan ik niet begrijpen dat er zulke zware maatregelen worden genomen.

Ik kan dat wel begrijpen. Het onderstaande was de situatie in Nederlandse ziekenhuis. In maar liefst 70 van de 71 ziekenhuizen is planbare zorg afgeschaald.



Daarnaast wil ik het onderstaande ook onder de aandacht brengen. Het is een misvatting dat alleen enkele 'ouderen' behoren tot de risicogroep. Maar liefst 20-25% van de mensen die op een IC liggen zijn jongeren. Als je kijkt naar vandaag is 30% jonger dan 50 en 45% jonger dan 60.



De kans dat gezonde jongeren in het ziekenhuis op de IC belanden is weliswaar klein, maar niet onmogelijk. Er zijn jongeren die ernstig ziek worden en met coronaverschijnselen in het ziekenhuis belanden op de IC en er zijn ook jongeren die als gevolg van Covid bijvoorbeeld MIS-C ontwikkelen, een ernstige ontstekingsreactie in verschillende organen en in bloedvaten. Dat kan je voorkomen met vaccineren. En dan is er nog de groep gezonde jongeren die langdurig ziek worden na besmetting. Het ziekteverloop is dan wel milder, wel houden zij gezondheidsschade over aan de besmetting.

Tienduizenden jonge, gezonde mensen gesloopt door corona: 'Ik neem afscheid van wie ik was'
Artsen slaan alarm over gezondheidsschade op de lange termijn door corona. Op zijn minst enkele tienduizenden Nederlanders kampen maanden na hun besmetting nog met zware klachten. Het gaat om mensen tussen de 20 en 60 jaar, die de ziekte veelal thuis doormaakten.

De gevolgen zijn ingrijpend. We spraken jonge, sportieve, voorheen perfect gezonde mensen wiens leven gesloopt is. Een onderbelicht en grotendeels onbegrepen probleem, stellen artsen die zich bezighouden met de nazorg van deze groeiende groep. Vooral voor jonge mensen is de kans dat corona ze op deze manier treft veel groter dan dat ze door het virus in het ziekenhuis belanden.


Bron: https://www.ad.nl

Daar bovenop verspreiden ook jonge mensen het virus en dus besmetten zij risicogroepen en ouderen. Hun eigen ouders bijvoorbeeld die vervolgens weer naar het werk toegaan en zich onder de mensen begeven. Zie ook de Britse onderzoeksresultaten met betrekking tot long-covid.

En verder wordt keer op keer bewezen dat vaccineren werkt. Statistieken uit Frankrijk laten zien dat je met een boosterprik veel minder risico loopt op ziekenhuisopname dan dat je ongevaccineerd bent. Dat geldt ook voor jongeren wiens kans 15x keer zo klein is dat je met een boosterprik in het ziekenhuis belandt op de IC.

20-39 jaar: 15x minder
40-59 jaar: 25x minder
60-79 jaar: 30x minder
+ 80 jaar: 29x minder

Dus vooralsnog is vaccineren de weg naar de uitgang. Daar waar vaccinatie tekort schiet zal je verspreiding moeten reduceren naar beheersbare proporties door het nemen van alternatieve maatregelen.






Wings

Citaat van: Sabai op 15 januari 2022 - 09:14:20Dat geloof ik dus niet want er zijn andere onderzoeken die het tegendeel bewijzen en ook nu uitkomen.

Ik zie tegenstanders vaak een mening geven, zij voeren geen onderzoeken uit, maar bestrijden onderzoeksresultaten. Daarmee kun je geen wetenschap weerleggen. Ik zeg niet dat er geen tegenstrijdige wetenschap beschikbaar is maar de wetenschap heeft consensus bereikt over de exit-strategie. Wetenschap wat wordt bevestigd door statistieken en feiten.

CitaatWie zijn schuld is het dat ons zorg stelsel niet in staat is om dit aan te kunnen?

Laboratorium in Wuhan? Geen idee, zeg het maar.

CitaatWie heeft de ic capaciteit jarenlang afgeschaald onder het kopje efficiënt werken?

Tsja, je moet roeien met de riemen die je hebt. Gaan vingerwijzen lost niks op.

CitaatVoorbeeld Duitsland heeft 42 ic bedden op 100k mensen wij 7.

Het is niet relevant in de coronadiscussie. Duitsland heeft ook te maken gehad met coronamaatregelen, heeft een 2G-samenleving en voert een vaccinatieplicht in. Dus 7x zoveel IC-bedden is niet alleen onbetaalbaar maar ook niet de oplossing. Daarbij vergeten mensen dat als je de IC-capaciteit uitbreidt dat per IC-bed 5 ziekenhuisbedden beschikbaar moeten zijn omdat anders het IC-bed niet gevild wordt.


Wings

Schoolvoorbeeld van cherry picking, alleen welgevallige statistieken tot je nemen en niet het grote plaatje (willen) zien.

Sabai

#49
Citaat van: Wings op 19 januari 2022 - 20:45:50
Schoolvoorbeeld van cherry picking, alleen welgevallige statistieken tot je nemen en niet het grote plaatje (willen) zien.

Daar gaan we weer. Dat is hoe jij het ziet ik kan het ook van jouw post zeggen . Daar is het meeste al van achterhaald. Het gaat nu heel snel de goede kant op gelukkig.

Je kunt informatie twee manieren interpreteren.  Zoals het gezegde is : Het glas is halfvol of halfleeg. Ik ben meer van het glas is halfvol.


Mickey

Gisteren prik gehad. Behalve een wat beurse schouder, verder nergens last van. :)

Wings

Citaat van: Sabai op 20 januari 2022 - 12:08:48
Daar gaan we weer.

Inderdaad, daar gaan we weer, je krijgt inhoud, onderbouwt met feiten en statistieken en je zet er een holle kreet tegenover, zonder ook maar één punt te weerleggen. Mag ik je uitnodigen om te stoppen met dit soort kwalificaties en te reageren op de feiten en statistieken die je krijgt voorgelegd?

CitaatDat is hoe jij het ziet ik kan het ook van jouw post zeggen.

Het betreffen feiten en statistieken. 

CitaatDaar is het meeste al van achterhaald.

Licht toe. Wat is achterhaald?

CitaatHet gaat nu heel snel de goede kant op gelukkig.

Het succes van vaccineren in relatie tot een mildere variant.

Lees: Boosterprik veegt ziekenzalen Nederland leeg! De Britse gezondheidscommissie kwam met het zelfde argument om te verklaren waarom de situatie langzaam wordt beheerst. Dat het de goede kant opgaat bewijst het effect van het vaccin. Dus laten we zorgen dat het goed blijft, stop met eigenwijs doen, laat je vaccineren en beweeg samen richting de uitgang van de pandemie.

CitaatJe kunt informatie twee manieren interpreteren.  Zoals het gezegde is : Het glas is halfvol of halfleeg. Ik ben meer van het glas is halfvol.

Als statistieken uitwijzen dat steeds meer jongeren long-covid krijgen of de boosterprik effectief is, kun je dat maar op één manier interpreteren. Het heeft niets te maken met optimisme of pessimisme, ontkennen te meer met wegkijken bij onwelgevallige feiten. Zet er argumenten tegenover om het te weerspreken maar stop met deze retoriek.

Wings

Citaat van: Sabai op 20 januari 2022 - 12:18:02
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/boosterprik-veegt-ziekenzalen-nederland-leeg-98-procent-effectief-tegen-ic-opname~b6e6031d/

En hier ben ik ook niet blind voor.

Dus het devies is vaccineren! Dan zijn de verregaande vrijheidsbeperkende maatregelen hoogstwaarschijnlijk niet meer nodig bij deze mildere variant. Rustig de maatregelen afpellen nu en zorgen voor een goed vaccinatiebeleid.

Wings

Citaat van: Mickey op 20 januari 2022 - 13:34:42
Gisteren prik gehad. Behalve een wat beurse schouder, verder nergens last van. :)

Je bent een bikkel Mickey! :)

Mickey

Hah, ik ben wel enigszins opgelucht, omdat ik veel mensen ken die behoorlijk van de leg waren hierna. Dat kon ik deze dagen vanwege werk en zo echt niet gebruiken.

Sabai

Citaat van: Wings op 20 januari 2022 - 22:41:16
Citaat van: Sabai op 20 januari 2022 - 12:08:48
Daar gaan we weer.

Inderdaad, daar gaan we weer, je krijgt inhoud, onderbouwt met feiten en statistieken en je zet er een holle kreet tegenover, zonder ook maar één punt te weerleggen. Mag ik je uitnodigen om te stoppen met dit soort kwalificaties en te reageren op de feiten en statistieken die je krijgt voorgelegd?

CitaatDat is hoe jij het ziet ik kan het ook van jouw post zeggen.

Het betreffen feiten en statistieken. 

CitaatDaar is het meeste al van achterhaald.

Licht toe. Wat is achterhaald?

CitaatHet gaat nu heel snel de goede kant op gelukkig.

Het succes van vaccineren in relatie tot een mildere variant.

Lees: Boosterprik veegt ziekenzalen Nederland leeg! De Britse gezondheidscommissie kwam met het zelfde argument om te verklaren waarom de situatie langzaam wordt beheerst. Dat het de goede kant opgaat bewijst het effect van het vaccin. Dus laten we zorgen dat het goed blijft, stop met eigenwijs doen, laat je vaccineren en beweeg samen richting de uitgang van de pandemie.

CitaatJe kunt informatie twee manieren interpreteren.  Zoals het gezegde is : Het glas is halfvol of halfleeg. Ik ben meer van het glas is halfvol.

Als statistieken uitwijzen dat steeds meer jongeren long-covid krijgen of de boosterprik effectief is, kun je dat maar op één manier interpreteren. Het heeft niets te maken met optimisme of pessimisme, ontkennen te meer met wegkijken bij onwelgevallige feiten. Zet er argumenten tegenover om het te weerspreken maar stop met deze retoriek.

Je wilt het gewoon niet snappen dat ik geen tijd en energie ga steken om jou te gaan overtuigen.

Ik heb mijn mening en jij de jouwe laten we elkaar in de waarde laten.

Wings

Citaat van: Sabai op 21 januari 2022 - 09:55:51
Je wilt het gewoon niet snappen dat ik geen tijd en energie ga steken om jou te gaan overtuigen.

De makkelijkste weg van de minste weerstand is wegkijken bij feiten/statistieken en wegrollen bij het dialoog.
En het dan raar vinden  dat er een tweedeling ontstaat in de maatschappij...

CitaatIk heb mijn mening en jij de jouwe laten we elkaar in de waarde laten.

Dat kan ook naast elkaar bestaan. Uiteindelijk staan we voor een maatschappelijk probleem dat de samenleving ontwricht. Daar hebben we allen mee te dealen want de keuze van een persoon om zich niet te laten vaccineren, ontstijgt hem of haar als individu. De gevolgen daarvan worden afgewenteld op de maatschappij dus ook op mij. Het is logisch en ook broodnodig dat je met elkaar in gesprek gaat daarover.

Sabai

#58
Ik weet zeker dat als we tegenover elkaar zouden zitten en we een goed gesprek zouden hebben we uiteindelijk redelijk op 1 lijn zitten maar waarschijnlijk vanuit verschillende inzichten.

Sabai

#59
-