Formule 1 Seizoen 2019

Gestart door Robbert65, 23 november 2018 - 15:44:37

« vorige - volgende »

Tuesday

https://www.formula1.com/en/latest/article.f1-power-rankings-vettel-back-on-top-as-verstappen-debuts.72H1MGU39mKuAEukOUyIc.html

als die powerrankings dan toch zoveel zeggen, Vettel kan het blijkbaar wel... en idd, ik had al gezegd dat Vettel een vrij slecht jaar had in 2019, dat onderschrijft jouw link alleen maar. Hij heeft in andere jaren laten zien veel beter te kunnen. Geven geen garanties, maar wel hoop voor de toekomst. Maar goed, ga lekker cynisch doen. Jij bent degene die gewaagde uitspraken doet, ik hou alle optie's open en als Vettel fan zeker nog hoop.

Breaktest

Hoe dan ook, 2020 wordt echt het jaar van de waarheid voor Vettel. Nog een jaar achter Leclerc eindigen en hij is topcoureur-af. Dan gaan ze het proberen met wie dan vrijkomt; desnoods Ricciardo.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

#198
Omdat 'Fuelgate' nog zo lang nadreunt maar geen van de partijen met overtuigende argumenten komt, ben ik maar eens dieper in de cijfers gedoken. Dat levert natuurlijk geen bewijs maar wel piepklein smoking gunnetje. Of toch niet? Het hangt er van af hoe je de cijfers interpreteert.

Ik was vooral benieuwd of de gemiddelde racesnelheid van Ferrari sinds fuelgate aantoonbaar achteruit is gegaan. Welnu dat blijkt, maar de vraag is hoe we dit moeten interpreteren. Ter referentie heb ik Red Bull en Mercedes in de vergelijking betrokken, en wat blijkt? Alle drie de teams ging wat achteruit (wellicht deels omdat de laatste circuits wat langzamer zijn) maar niet met hetzelfde percentage!
Red Bull: -1,4%.
Mercedes: -3,6%
Ferrari -4,5%
Bij Ferrari lijkt dus wel degelijk sprake van een 'verdachte' terugval. Maar dat kun je in mindere mate ook dan ook van Mercedes zeggen.
Ter info, ik heb me gebaseerd op de drie GP's voor en de drie na fuelgate. Alle pechsituaties zijn eruit gefilterd.

Toch blijft het glad ijs om conclusies te trekken. Mercedes is eigenlijk de sleutel in dit verhaal. Indien hun verlies ook tot rond 1,4% beperkt was gebleven, had Ferrari echt reden om iets uit te leggen - maar dat is dus niet het geval.
Nu kun je ook redeneren dat Red Bull een eindejaars performance boost heeft gekregen (of beter op hoogte presteert, waardoor ze de traagheid van de slotcircuits beter  compenseren).
Dit laatste scenario is niet ondenkbaar als we naar de gemiddelde kwalificatiesnelheid kijken. Mercedes en Ferrari hadden een ongewijzigde kwalificatieperformance, Red Bul echter wist zich de laatste drie races nog 1,8% te verbeteren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Aan je analyse mankeert niet zoveel maar het is lastig conclusies te trekken op basis van zo weinig data.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 16 december 2019 - 19:02:26
Aan je analyse mankeert niet zoveel maar het is lastig conclusies te trekken op basis van zo weinig data.
"Weinig data" dat bleef bij mij rondhangen, maar ik had niet zo veel zin hier nog tijd aan te besteden. Bovendien leek meer GP's erbij betrekken niet zo zinvol (voor de robuustheid van de cijfers misschien, maar het beeld zou er waarschijnlijk niet door veranderen).
Maar gelukkig koste het weinig moeite om toch nog wat nuttige info te berekenen, daarom wil ik hier - voor 't nieuwe seizoen begint -  nog 1 keer op terugkomen.
Het bleek nl dat de gemiddelde achteruitgang van het totale startveld 3% was (bv omdat de circuits zelf gemiddeld langzamer zijn, of er langer een safety car rondreed). Maar da's wel een belangrijke referentie. Hiertegen moet je dus de achteruitgang van individuele teams afzetten. En dan blijkt die 4,5% van Ferrari helemaal niet zo bijzonder. Bv ook McLaren had een verval van 4,5% over de laatste drie GP's. En je kunt natuurlijk niet de een wel van fraude beschuldigen en de ander niet.

Mijn eindconclusie is dus Red Bull zich waarschijnlijk iets tov de rest had verbeterd, Verstappen een onterechte grote mond had en beter zijn excuses had kunnen aanbieden.

nb De gehele dataset omvat nu ongeveer 200 items; dat lijkt me wel voldoende.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

https://www.bbc.com/sport/formula1/51688538
Ook ik vind het redelijk ontluisterend - (zeker na al mijn inspanningen om aan te tonen dat Ferrari fout zat - wat onvoldoende lukte - waarna ik mezelf gedwongen zag mijn mening te herzien, wat ik nu dus voor de derde keer doe. 'T schijnt dat Wolff een gezamenlijke tegenactie voorbereidt. Ik ben voor.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond