Formule 1 Seizoen 2019

Gestart door Robbert65, 23 november 2018 - 15:44:37

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: Wings op 03 december 2018 - 06:55:58
Niet relevant gelet op de ontwikkelingscurve. En Danny is ook geen pannenkoek! Ik wil hem wel eens zien naast Lewis.
"Laten we het één keer niet hebben over de trend die duidelijk richting Max uitslaat." Foei, nu doe je het toch  ;)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Citaat van: Tuesday op 03 december 2018 - 07:21:54
... Het deed mij een beetje denken aan Hamilton en Button die ook 3 jaar samen reden.
Met als klein verschil: Button zocht zijn sterkste tegenstanders doelbewust op; Ricciardo gaat ze uit de weg.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 03 december 2018 - 11:43:57
Citaat van: Tuesday op 03 december 2018 - 07:21:54
... Het deed mij een beetje denken aan Hamilton en Button die ook 3 jaar samen reden.
Met als klein verschil: Button zocht zijn sterkste tegenstanders doelbewust op; Ricciardo gaat ze uit de weg.
Ricciardo ging naar een team waar net iemand 4x op rij kampioen was geworden. Bij Button vallen die sterke tegenstanders ook reuze mee trouwens. Reed jarenlang naast een oude Barichello en Sato. Dreigde begin 2009 werkloos thuis te komen zitten en kon een paar maanden later tekenen bij het grote McLaren. t klinkt leuk om daar van te maken dat ie Hamilton doelbewust op zocht, maar ik denk dat dat toch wel wat anders lag. Net als bij Ricciardo zal geld ook een belangrijke rol hebben gespeeld.

C.G. de Beaufort

#18
Citaat van: Breaktest op 02 december 2018 - 23:38:50
Ricciardo kan met geheven hoofd Red Bull verlaten.
Ik hou wel van een statistiekje, dat geeft soms verrassende inzichten. Bijvoorbeeld dat Ricciardo uiteindelijk overall winnaar is in zijn duels met Max. Dit seizoen geeft weliswaar de indruk van andersom, maar wat is dit waard als Ricciardo zoveel uitvalt?
Laten we het een keer niet hebben over de trend die duidelijk richting Max uitslaat en wat dit betekent voor de toekomt, maar gewoon de balans opmaken en onze glazen bol in de kast laten.

Dan zien we dat Max in een kleine 3 seizoenen 608 ptn behaald en Ricciardo 590, een very close call.  Maar Ricciardo heeft daar twee races minder over gedaan. Hij is nl 14 keer uitgevallen en Max 12 keer. Als we nu compenseren voor die uitvalbeurten, dan slaat het voordeel dit seizoen nog steeds richting Max uit, maar de twee vorige seizoenen richting Ricciardo. Overall is de verhouding 49,5% vs 50,5% ten gunste van Ricciardo.
Dus laat alle verering aan Max, maar als het soms toch een beetje te veel wordt, gooi 'm eruit wanneer u in uw stamkroeg een jonge jenever laat inschenken.

Breaktest heb je nog steeds je oude nick hier? Ik zie namelijk dat de eerste titel "Formule 1 Seizoen 2019" is vervangen door de volgende "Ricciardo komt toch als winnaar uit de bus.". Svp...., inleveren dan.

Groet,

C.G. de Beaufort


Wings

#19
Citaat van: Breaktest op 03 december 2018 - 11:37:09
Citaat van: Wings op 03 december 2018 - 06:55:58
Niet relevant gelet op de ontwikkelingscurve. En Danny is ook geen pannenkoek! Ik wil hem wel eens zien naast Lewis.
"Laten we het één keer niet hebben over de trend die duidelijk richting Max uitslaat." Foei, nu doe je het toch  ;)

Als je alleen statistieken wil opdreunen zonder deze in het context te plaatsen, zijn we vlug klaar.
De statistieken heb ik ter kennisgeving aangenomen.

Jozef

Citaat van: C.G. de Beaufort op 04 december 2018 - 17:09:43
Citaat van: Breaktest op 02 december 2018 - 23:38:50
Ricciardo kan met geheven hoofd Red Bull verlaten.
Ik hou wel van een statistiekje, dat geeft soms verrassende inzichten. Bijvoorbeeld dat Ricciardo uiteindelijk overall winnaar is in zijn duels met Max. Dit seizoen geeft weliswaar de indruk van andersom, maar wat is dit waard als Ricciardo zoveel uitvalt?
Laten we het een keer niet hebben over de trend die duidelijk richting Max uitslaat en wat dit betekent voor de toekomt, maar gewoon de balans opmaken en onze glazen bol in de kast laten.

Dan zien we dat Max in een kleine 3 seizoenen 608 ptn behaald en Ricciardo 590, een very close call.  Maar Ricciardo heeft daar twee races minder over gedaan. Hij is nl 14 keer uitgevallen en Max 12 keer. Als we nu compenseren voor die uitvalbeurten, dan slaat het voordeel dit seizoen nog steeds richting Max uit, maar de twee vorige seizoenen richting Ricciardo. Overall is de verhouding 49,5% vs 50,5% ten gunste van Ricciardo.
Dus laat alle verering aan Max, maar als het soms toch een beetje te veel wordt, gooi 'm eruit wanneer u in uw stamkroeg een jonge jenever laat inschenken.

Breaktest heb je nog steeds je oude nick hier? Ik zie namelijk dat de eerste titel "Formule 1 Seizoen 2019" is vervangen door de volgende "Ricciardo komt toch als winnaar uit de bus.". Svp...., inleveren dan.

Groet,

C.G. de Beaufort

Als je een post schrijft kun je zelf het onderwerp ingeven, ook al is het een reactie in een bestaand topic.

Breaktest

Citaat van: Tuesday op 03 december 2018 - 12:55:24
Citaat van: Breaktest op 03 december 2018 - 11:43:57
Citaat van: Tuesday op 03 december 2018 - 07:21:54
... Het deed mij een beetje denken aan Hamilton en Button die ook 3 jaar samen reden.
Met als klein verschil: Button zocht zijn sterkste tegenstanders doelbewust op; Ricciardo gaat ze uit de weg.
Ricciardo ging naar een team waar net iemand 4x op rij kampioen was geworden. Bij Button vallen die sterke tegenstanders ook reuze mee trouwens. Reed jarenlang naast een oude Barichello en Sato. Dreigde begin 2009 werkloos thuis te komen zitten en kon een paar maanden later tekenen bij het grote McLaren. t klinkt leuk om daar van te maken dat ie Hamilton doelbewust op zocht, maar ik denk dat dat toch wel wat anders lag. Net als bij Ricciardo zal geld ook een belangrijke rol hebben gespeeld.
Het gaat natuurlijk om de periode dat je wat te kiezen hèbt. Dus voor Button was dat na zijn kampioenschap. Hij had rustig bij Brawn kunnen blijven dat in Mercedes opging, en dus hele goede vooruitzichten had en begin 2010 het team to beat was.  Mercedes heeft er ook alles aan gedaan om haar kersverse kampioen te behouden. Maar Button had andere plannen. Hij zocht Alonso en Hamilton doelbewust op. Een citaat van hemzelf destijds:"Ik wil me met de sterkste rijders meten".
Terug naar Ricciardo. Zijn geflirt met Ferrari had natuurlijk met een gooi naar het kampioenschap te maken (plus het "zekerheidje" dat ie Vettel waarschijnlijk wel kon hebben). Maar als zijn primaire motivatie was geweest dat ie zich met de sterkste rijders had willen meten, had ie natuurlijk bij Red Bull moeten blijven.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 05 december 2018 - 12:26:09
Citaat van: Tuesday op 03 december 2018 - 12:55:24
Citaat van: Breaktest op 03 december 2018 - 11:43:57
Citaat van: Tuesday op 03 december 2018 - 07:21:54
... Het deed mij een beetje denken aan Hamilton en Button die ook 3 jaar samen reden.
Met als klein verschil: Button zocht zijn sterkste tegenstanders doelbewust op; Ricciardo gaat ze uit de weg.
Ricciardo ging naar een team waar net iemand 4x op rij kampioen was geworden. Bij Button vallen die sterke tegenstanders ook reuze mee trouwens. Reed jarenlang naast een oude Barichello en Sato. Dreigde begin 2009 werkloos thuis te komen zitten en kon een paar maanden later tekenen bij het grote McLaren. t klinkt leuk om daar van te maken dat ie Hamilton doelbewust op zocht, maar ik denk dat dat toch wel wat anders lag. Net als bij Ricciardo zal geld ook een belangrijke rol hebben gespeeld.
Het gaat natuurlijk om de periode dat je wat te kiezen hèbt. Dus voor Button was dat na zijn kampioenschap. Hij had rustig bij Brawn kunnen blijven dat in Mercedes opging, en dus hele goede vooruitzichten had en begin 2010 het team to beat was.  Mercedes heeft er ook alles aan gedaan om haar kersverse kampioen te behouden. Maar Button had andere plannen. Hij zocht Alonso en Hamilton doelbewust op. Een citaat van hemzelf destijds:"Ik wil me met de sterkste rijders meten".
Terug naar Ricciardo. Zijn geflirt met Ferrari had natuurlijk met een gooi naar het kampioenschap te maken (plus het "zekerheidje" dat ie Vettel waarschijnlijk wel kon hebben). Maar als zijn primaire motivatie was geweest dat ie zich met de sterkste rijders had willen meten, had ie natuurlijk bij Red Bull moeten blijven.
Alonso kwam toch naar Button toe? dan blijft alleen de overstap naar McLaren en Hamilton over. En die was niet meer dan logisch, blijkt ook wel uit de daarop volgende jaren. Brawn en Mercedes hadden een mooie uitschieter in 2009, maar waren verder nog lang niet op het niveau van McLaren.

Jozef

Mercedes was begin 2010 helemáál niet het 'team to beat'. De Brawn van 2009 is in de loop van 2008 ontwikkeld met Honda-middelen. Brawn GP zelf knoopte amper de eindjes aan mekaar en had niks te besteden aan een auto voor 2010 (en eigenlijk ook niet voor ontwikkelingen aan de 2009-auto, getuige hun sterk teruglopende vorm in de tweede helft van dat jaar).

Wat je had aan het eind van 2009 was een team dat wel de wereldtitel had gewonnen, maar voor de rest in de touwen hing. Dat wist Button donders goed. Onder Brawn had het team hem bovendien weinig te bieden op financieel gebied. En de nieuwe eigenaars gingen nadrukkelijk op zoek naar een Duitse coureur - uiteindelijk zelfs twee. Voor een kersverse wereldkampioen zat Button in een uitermate zwakke onderhandelingspositie. En toen kon hij, zoals Tuesday zei, "naar het grote McLaren".

Breaktest

Zie weinig tot nul onderbouwing voor Jozefs verhaal.
Het 'grote' Mclaren had in 2009 slechts 71 punten bijeen gesprokkeld tegenover Brawn/Mercedes 172. Bovendien was het niet Mclaren maar  Red Bull die het seizoenseinde indruk maakte. Kortom zo beroerd was die Mercedes erfenis niet. En de voornaamste asset van Mclaren was vooral Hamilton.
Mercedes had daarnaast aangegeven 1 Duitser (Rosberg) wel genoeg te vinden (later lieten ze dat idee al helemaal los; zie de huidige line-up). Ook zou Button naar verluid slechts 6 mln pond bij Mclaren verdienen t.o. 12 mln voor Hamilton.  Maw een overstap naar McLaren lag helemaal niet zo voor de hand tenzij er andere motieven een rol speelden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Er heeft ook niemand gezegd dat McLaren in 2009 indruk maakte. Dat deden ze inderdaad niet, en Ferrari ook niet. We weten ook allemaal hoe dat komt (dubbele diffuser die ze gemist hadden, wellicht omdat ze in 2008 te druk waren met de wapenwedloop van dat jaar). Bij McLaren was 2009 ook het eerste jaar dat de gevolgen van hun veroordeling in het spionageschandaal aan de oppervlakte kwamen.

Brawn was eind 2009 een puinhoop, niet onlogisch dat Button dat als wereldkampioen te min vond. En inderdaad, in de jaren die volgden bleek McLaren een beter team dan Mercedes. Welke "andere motieven" heb je nodig dan de wens om in een betere auto te rijden?

Sphinx

Het is eigenlijk maar goed dat Button van Brawn vertrok, want de eerste jaren waren Schumi en Rosberg alleen maar bezig die auto te testen. Je zag hoe lastig ze het vonden de auto af te stellen, want iets te warm en het liep niet voor Merc, iets te koud en het liep ook niet voor Merc. Er gingen genoeg stemmen op binnen de "Vorstand" om het hele project na een jaar alweer in de ijskast te zetten. De enige die er echt in geloofde waren Brawn en later ook Toto Wolff. Toen Hamilton ipv Schumi kwam was het voorwerk gedaan en ineens ging het lopen. Was Schumi bv nog een jaar blijven hangen was hij wellicht opnieuw kampioen geworden . Het liep allemaal heel anders  :-[ (en dat zeg ik als niet-Schumacher fan)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

Dat betwijfel ik, Rosberg leek toch de bovenhand te hebben over Schumacher in hun jaren samen. Als Schumacher was gebleven, dan had Rosberg misschien wel meer dan een titel gewonnen (want geen Hamilton naast zich).

Breaktest

Ik geloof dat nog een jaar aanblijven nooit een optie was. Schumacher zelf vond het op een gegeven moment ook gênant worden.
Zeg ik als niet-Schumacher fan  ;).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

https://www.f1maximaal.nl/nieuws/formule-1/202965/vettel-bij-fia-gala-over-wereldtitel-in-2018-we-waren-ver-weg

Wat een onzin kraamt Vettel hier uit. Als hij geen stomme fouten had gemaakt en zijn team hem beter had gesteund was hij de wereldkampioen. Ferrari had tot Singapore de beste auto. Hoe zet je jezelf voor schut  ::)