Red Bull en Honda

Gestart door Breaktest, 19 november 2018 - 15:12:02

« vorige - volgende »

Jozef

Scherp hoor. Maar die opmerking in deze context betekent dat je erop doelt dat ze betrouwbaarder waren dankzij een slechter presterend chassis (dat slecht presteert omdat toegeving gedaan zouden zijn om de PU beter te accommoderen). Maar dat is dus net de ironie: een jaar geleden zou McLaren precies het omgekeerde gedaan hebben. ??? Dat houdt natuurlijk geen steek, al helemaal omdat de switch naar Renault zo laat beslist werd.

McLaren haalde in 2018 overigens twee keer zoveel punten als in 2017 met Honda (62 tegen 30), dus slecht is die overstap voorlopig toch niet geweest.

En toch sluit ik net als jij niet uit dat Red Bull volgend jaar weer races wint.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 26 november 2018 - 17:02:39
Scherp hoor. Maar die opmerking in deze context betekent dat je erop doelt dat ze betrouwbaarder waren dankzij een slechter presterend chassis (dat slecht presteert omdat toegeving gedaan zouden zijn om de PU beter te accommoderen). Maar dat is dus net de ironie: een jaar geleden zou McLaren precies het omgekeerde gedaan hebben. ??? Dat houdt natuurlijk geen steek, al helemaal omdat de switch naar Renault zo laat beslist werd.

McLaren haalde in 2018 overigens twee keer zoveel punten als in 2017 met Honda (62 tegen 30), dus slecht is die overstap voorlopig toch niet geweest.

En toch sluit ik net als jij niet uit dat Red Bull volgend jaar weer races wint.
ik hou gewoon niet zo van losse statistiekjes. Ik kijk liever naar het complete plaatje. En zelfs als je alleen naar betrouwbaarheid zou kijken, dan zie ik bij McLaren nog steeds heel veel DNF's staan (11 in totaal volgens mij). RBR staat op 12 (inclusief aanrijdingen), Renault op 9 en STR ook op 12. Volgens mij ontloopt het elkaar wat dat betreft niet zoveel allemaal.

Robbert65

Ik troost me met de gedachte dat Honda de limieten aan het verkennen is geweest. Zo van: zo licht mogelijk bouwen en dan nog iets lichter, kijken of hij het na de testbank ook in een chassis houdt tijdens een race. Motoren zijn immers onderdeel van het chassis, dus met die kerbstones op Yas krijgt een motor aardig wat torsie te verwerken.

Dus ja, je kun t op twee manieren kijken naar STR in 20-18:
1: Wat een kutseizoen!
of
2. Honda weet nu precies waar de grenzen liggen en is nu in staat een betrouwbare motor te bouwen.

2 is 'm hoop ik, want hoog eindigen in het kampioenschap doet Mercedes op de eerste plaats door bijna iedere wedstrijd te scoren.  Kijk ja naar de uitvalbeurten over de afgelopen drie seizoenen bij RBR, Merc en Ferrari, dan zie je dat die betrouwbaarheid heel veel oplevert. Ook als je niet altijd wint. Het is lang geleden dat je wereldkampioen kon worden met slechts 1 overwinning, dat zal ook wel nooit meer gebeuren, maar wereldkampioen worden met 5-6 uitvalbeurten, dat zit er in deze era echt niet meer in.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Honda heeft van Toro Rosso de vrijbrief gekregen om zoveel mogelijk te experimenteren met de motor. Daarom zijn er extra onderdelen gewisseld. Red Bull heeft hiermee een deel van 2018 opgeofferd voor 2019.

Dus dat er wat meer onderdelen zijn gebruikt is in dat opzicht logisch. Met de Honda spec 3 motor zijn ook echt wel wat stappen gemaakt volgens mij. Zeker als je naar topsnelheden etc. kijkt. In de McLaren tijd stond Honda steeds onderaan het lijstje. Dat is dit jaar anders geweest.

Wat wel wat meer zorgen baart is dat de Honda - motor dan in Abu Dhabi 2x stuk gaat (1x in kwali, 1x in de race). Honda heeft nog wat huiswerk te verrichten.

Wat wel positief is, en waar denk ik het optimisme bij Red Bull vandaan komt, is dat de cijfers van Honda beter zijn dan van Renault. Qua vermogen dan. Red Bull kan dit natuurlijk perfect vergelijken. Ze hebben de data van Toro Rosso zo langs de data van Red Bull kunnen leggen. Op basis daarvan, en het financiële plaatje denk ik, is ook de keus voor Honda gemaakt.

En daarbij heeft Toro Rosso gewoon een minder jaar. Ze zeggen zelf dat door het vertrek van James Key (die nog altijd werkloos thuis zit omdat hij naar McLaren wil) geen echte grote updates meer gekomen zijn. Alleen in Oostenrijk, maar die bleek niet te werken...

Staat los van het feit dat nieuwe combinaties van chassis/ motor in beginsel vaak niet meteen succesvol zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Het grootste voordeel voor RBR is dat alles nu om hun draait. Met hun brandstof partner word nu ook veel beter samengewerkt bijvoorbeeld. Daarbij staat er een organisatie die het gewoon op een rijtje heeft. Dus ik zie enkel maar voordelen voor RBR.

lieven

Maakt renault ook niet een heel nieuwe motor voor volgend seizoen?
Dat zal ook wel meespelen bij de beslissing.
De prestaties van die motor zijn ook een hele grote onbekende.

Matthijs

Citaat van: lieven op 27 november 2018 - 10:21:20
Maakt renault ook niet een heel nieuwe motor voor volgend seizoen?
Dat zal ook wel meespelen bij de beslissing.
De prestaties van die motor zijn ook een hele grote onbekende.
Kortom: zowel Renault als Honda zijn voor volgend jaar een grote onbekende. Beide motoren waren dit jaar minder dan Ferrari in Mercedes, zowel op het gebied van power als van betrouwbaarheid. Kies je dan voor een motorpartner die je uitkotst en die een eigen fabrieskteam heeft of kies je voor een motorpartner die graag met jou een nauwe fabrieksband wil aangaan? Inmiddels lijkt dit een no-brainer geworden.

Robbert65

dat sowieso. Die keuze is vanaf het begin de beste geweest, precies om hoe je het net formuleert maar ook om de pecunia. Red Bull moest de laatste jaren (sinds de breuk in 2016 waarmee Red Bull iets wilde forceren) dik betalen aan Renault. Honda brengt juist centjes binnen bij de rode stieren. De vraag is natuurlijk hoe lang (en of?) het echt goede resultaten oplevert. Daarom is het spannend en is het toch de vraag of Red Bull de goede stap heeft gezet. Want als Gasly en Verstappen het komend seizoen weer allebei 6 keer uitvallen, tiens... dan sta je weer met lege handen... Een no-brainer wordt dan weer een gevalletje krijgen we daar geen spijt van?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Het is vooral: wat laat je achter? Als ze nu met een Ferrari-motor hadden gereden in 2018 dan was de keuze heel anders natuurlijk.

Zonder fabriekssteun word je geen kampioen en Honda is de enige motor die RBR fabriekssteun kan geven.

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 26 november 2018 - 22:30:30
Honda heeft van Toro Rosso de vrijbrief gekregen om zoveel mogelijk te experimenteren met de motor. Daarom zijn er extra onderdelen gewisseld. Red Bull heeft hiermee een deel van 2018 opgeofferd voor 2019.

Dus dat er wat meer onderdelen zijn gebruikt is in dat opzicht logisch. Met de Honda spec 3 motor zijn ook echt wel wat stappen gemaakt volgens mij. Zeker als je naar topsnelheden etc. kijkt. In de McLaren tijd stond Honda steeds onderaan het lijstje. Dat is dit jaar anders geweest.

Wat wel wat meer zorgen baart is dat de Honda - motor dan in Abu Dhabi 2x stuk gaat (1x in kwali, 1x in de race). Honda heeft nog wat huiswerk te verrichten.

Wat wel positief is, en waar denk ik het optimisme bij Red Bull vandaan komt, is dat de cijfers van Honda beter zijn dan van Renault. Qua vermogen dan. Red Bull kan dit natuurlijk perfect vergelijken. Ze hebben de data van Toro Rosso zo langs de data van Red Bull kunnen leggen. Op basis daarvan, en het financiële plaatje denk ik, is ook de keus voor Honda gemaakt.

En daarbij heeft Toro Rosso gewoon een minder jaar. Ze zeggen zelf dat door het vertrek van James Key (die nog altijd werkloos thuis zit omdat hij naar McLaren wil) geen echte grote updates meer gekomen zijn. Alleen in Oostenrijk, maar die bleek niet te werken...

Staat los van het feit dat nieuwe combinaties van chassis/ motor in beginsel vaak niet meteen succesvol zijn.

Honda had inderdaad een vrijbrief maar hoe vaak hebben zij nieuwe onderdelen geprobeerd? Ik had niet het idee dat het gedurende het seizoen beter werd. Niet qua snelheid, noch betrouwbaarheid.

Verder heb ik ook meer vertrouwen in Honda omdat Honda zich volledig kan toeleggen op Red Bull en naar wat ik heb gelezen, een groter budget heeft.

Sabai

Ik heb die verbetering wel duidelijk kunnen zien gedurende het jaar.vooral de spec 3 liet een duidelijke verbetering zien. Al hebben ze nog veel werk te doen.

Jozef

In welk opzicht zag je die verbetering dan? Gasly's resultaten waren gedurende het hele seizoen een beetje hetzelfde. Hartley was aan het eind van het seizoen wel consistenter en beter dan aan het begin, maar dat kan net zo goed aan Hartley zelf liggen. De kwalificatieresultaten heb ik niet meteen bij de hand, maar zo uit het hoofd kan ik me ook niet herinneren dat er enige trend waarneembaar was bij Toro Rosso.

Wings

In de eerste seizoenshelft werden de meeste punten gescoord. Na Hongarije scoorde Gasly / Toro Rosso slechts 3 punten.

Tuesday

daarbij moet je dan wel aantekenen dat de gridstraffen later in het jaar het beeld behoorlijk gaan vertekenen en dat er bij het beste resultaat van STR in Bahrein 3 topauto's uitvielen. Echte progressie is idd niet duidelijk zichtbaar, maar toch heb ik het gevoel dat die er wel is.

gloudiesaurus

Citaat van: Tuesday op 28 november 2018 - 22:15:06
daarbij moet je dan wel aantekenen dat de gridstraffen later in het jaar het beeld behoorlijk gaan vertekenen en dat er bij het beste resultaat van STR in Bahrein 3 topauto's uitvielen. Echte progressie is idd niet duidelijk zichtbaar, maar toch heb ik het gevoel dat die er wel is.

Helmut Marko zegt dat op de data zichtbaar is dat Honda Renault voorbij is.
Aangezien Red Bull en Toro Rosso met beide motoren rijden zal dit verhaal wel kloppen.

Wat voor "verstoring" in de vergelijking zorgt is ook de progressie van het chassis. Toro Rosso zei zelf al dat het chassis van Toro Rosso niet zo goed was als voorgaande jaren. En tevens zijn er nauwelijks updates geweest i.v.m. vertrek James Key. De update die kwam in Oostenrijk werkte niet.

Dan kan je motor wel beter worden maar als je chassis niet door ontwikkelt zie je uiteindelijk de progressie van Honda nog niet...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is