Red Bull en Honda

Gestart door Breaktest, 19 november 2018 - 15:12:02

« vorige - volgende »

Wings

Verder vind ik het seizoen tot op heden een prima performance van Red Bull en Honda. Natuurlijk werd na de bekendmaking dat Red Bull en Renault uiteen gingen over en weer gebluft tussen Hornen en Abiteboul maar een redelijk verwachtingskader kun je pas scheppen als je een toetssteen hebt. Nu de eerste stofwolken zijn neergedaald kun je iets zinnigs roepen over het verloop. Tot op heden vind ik het een solide prestatie. Kort nadat bekend werd dat Red Bull met Honda zou samenwerken was ik bang dat Red Bull de aansluiting zou kunnen verliezen. Dat blijkt in de praktijk wel mee te vallen al is hun snelheid nog geen reden voor een groot feest. Ik begreep wel dat de aerodynamica daar grotendeels debet aan is. Red Bull weet waar de pijn zit en intussen ontwikkelt Honda in een rap tempo door, dus wie weet wat het seizoen ons nog gaat brengen.

Matthijs

Red Bull zit op hetzelfde niveau als 12 maanden geleden, maar nu wel met een toegewijde fabrieksmotor. Gegokt en gewonnen dus.

Wings

Heb het idee dat ze een fractie meer naar achteren zitten maar geen sluitend bewijs. Heb het idee dat ze afgelopen seizoen dichterbij zaten en de boel meer konden opjagen om zo nu en dan de vruchten te plukken. Maar nogmaals, dat komt vanuit de onderbuik. Ik zie wel een Max die een solide seizoen draait en zich wat minder makkelijk in een fout laat tillen. Red Bull heeft wat rust tussen de oren van max gekregen.

Verder ben ik het wel eens dat zij met Honda een toegewijde motorleverancier hebben en niet geheel onbelangrijk, hetzelfde primaire en enige belang. Winnen. Renault had dat natuurlijk ook maar ziet dat bij voorkeur gebeuren met het eigen team, dus hebben een soort van dubbele agenda.

Mickey

Misschien weer iets terug t.o.v. eind vorig seizoen, maar als je de eerste races vergelijkt met die van vorig jaar zitten ze er dichter op.

Breaktest

Het hoge woord is er uit, Honda blijft ook in 2021 motorpartner van Red Bull. Maar commitment voor lange termijn zit er niet in. De Japanners, die al langer twijfelen over de return on investment, willen de nieuwe regelgeving een jaartje aanzien en maar ook de handen vrij houden om uit te stappen als het hen niet bevalt. Het kiest daarom voor jaar-tot-jaar verlenging.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Blijft wat onzeker rondom de combinatie Max, Red Bull, Honda. Zou Max de sleutel in handen hebben?

Mickey

Hij moet eigenlijk zo laat mogelijk beslissen denk ik, volgend jaar.

Breaktest

#142
Iemand nog enige afsluitende gedachten over het seizoen?
Albon en Gasly zijn ongeveer op gelijke punten geƫindigd, maar omdat Gasly drie races meer in de Red Bull zat, acht ik Albon winnaar op punten, vooral ook omdat Red Bull na de zomerstop een dipje had.

Maar is het verschil groot genoeg om een tussentijdse switch te rechtvaardigen? Daar kun je sterk je vraagtekens bij zetten. Als je kijkt naar de constructeurslijst bevindt Red Bull zich in een soort niemandsland: bijna honderd punten achter Ferrari, en van onderaf is er al helemaal geen dreiging. Met andere woorden, die derde plek zou met ongeacht welke coureur zijn veiliggesteld, maar ook niets meer dan dat.

Vanuit Toro Rosso-perspectief blijkt de promotie (dan wel te late terugzetting) van Gasly wel degelijk schade te hebben veroorzaakt, juist omdat de Fransman daar zo goed mee uit de voeten kan.
Albon scoorde over de eerste 12 races slechts 16 punten; Gasly sprokkelde de resterende 9 races het dubbele bij elkaar. Een volledig Toro seizoen voor Gasly had hen dus waarschijnlijk dik voor Renault gebracht.

Kortom, het is natuurlijk wijsheid achteraf, daarom valt Red Bull weinig te verwijten (behalve iets eerder ingrijpen misschien) maar de kortstondige promotie van Gasly is dus niet goed uitgepakt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ik denk dat de stap naar Honda wel een duidelijke stap voorwaarts geweest is. Met Renault zou het ook wel top drie zijn als team, maar dan denk ik niet dat Verstappen een derde plaats zou hebben bemachtigd. Eerder een vijfde positie. En het gat naar de top zou veel groter zijn.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 03 december 2019 - 20:43:49
Ik denk dat de stap naar Honda wel een duidelijke stap voorwaarts geweest is. Met Renault zou het ook wel top drie zijn als team, maar dan denk ik niet dat Verstappen een derde plaats zou hebben bemachtigd. Eerder een vijfde positie. En het gat naar de top zou veel groter zijn.
Je bedoelt, dan hadden ze in dezelfde situatie gezeten als 2018. Renault lijkt inderdaad geen stappen te hebben gemaakt; nou ja, op het gebied van betrouwbaarheid misschien. Het gemiddeld aantal DNF's is terug gelopen van 4,7 naar 3,3. Dus Verstappen wellicht toch 4e.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ze zouden ook op vermogen te kort zijn gekomen en daardoor zou Verstappen niet zo vaak op het podium zijn gekomen. Ferrari en Mercedes zouden er vaak met beide auto's voor staan. Zo dacht ik.

Breaktest

Nog even over Renaults betrouwbaarheid: gek genoeg gaat gaat vaker uitvallen altijd gepaard met een hogere eindklassering. Althans als je in een Renault-aangedreven auto zit.
In 2019:
McLaren 4e, 7 DNFs
Renault  5e,  6 DNFs

2018 toont hetzelfde patroon:
Red Bull: 3e, 11 DNFs
Renault  4e,    9 DNFs
McLaren 6e,   8 DNFs

2017:
Red Bull 3e,    13 DNFs
Renault  4e,    10 DNFs
Toro Rosso 7e, 8 DNFs

Wellicht interessanter: dit geldt ook vaak voor teamgenoten onderling. Je kunt dus maar beter elke race stuk gaan. :D
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

RBR Helmut Marko heeft bekendgemaakt wanneer de nieuwe bolide gepresenteerd gaat worden, op 12 februari op het circuit van Silverstone.

https://www.telegraaf.nl/sport/1494316245/nieuwe-auto-max-verstappen-op-12-februari-onthuld

Ik ben benieuwd.

Groet,

C.G. de Beaufort




Breaktest

Citaat van: C.G. de Beaufort op 30 januari 2020 - 15:40:49
RBR Helmut Marko heeft bekendgemaakt wanneer de nieuwe bolide gepresenteerd gaat worden, op 12 februari op het circuit van Silverstone.

https://www.telegraaf.nl/sport/1494316245/nieuwe-auto-max-verstappen-op-12-februari-onthuld

Ik ben benieuwd.

Groet,

C.G. de Beaufort
Het zou me verbazen als het meer is dan een sticker op een andere plaats...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond