Macau 2018

Gestart door Breaktest, 18 november 2018 - 11:34:33

« vorige - volgende »

Breaktest

Macau staat gerant voor spectaculaire races maar is ook een ver van mijn bed show (rare uitzendtijden en zo).
Maar deze klap doet de hele autosport op zijn grondvesten schudden.
http://www.youtube.com/watch?v=KbYodUpsMo4
Naar verluidt heeft de coureur (Sophia Floersch, Van Amersfoort Racing)  het overleefd.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Pfff maar niet zonder iets blijvends.Wat een harde klap.

Sphinx

Dan Ticktum won de race uiteindelijk voor de tweede keer. Al in de eerste bocht meteen prijs met een crash van Alex Palou en nog vier man  was er een safetycar onderbreking, en in de herstart ging het mis voor Flörsch. Botste op de straight tegen Sasahara, verloor twee wielen en vloog stuurloos via de auto van Tsuboi in een stand voor fotografen. De klap leverde haar een gebroken rug op. Behalve Flörsch raakten ook een paar fotografen en een marshall gewond.
Na een uur onderbreking ging het verder. Ticktum hield de hele tijd de leiding terwijl DTM-racer Joel Eriksson en F-Renault rijder Sacha Fenestraz om plaats 2 knokten. Uiteindelijk kwam Eriksson als 2e binnen op 1,2 sec van Ticktum, Fenestraz werd derde. Mick Schumacher eindigde als vijfde.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Mickey

De snelheid ook. Brrr.

Sphinx

In de WTCR leek het wel alsof we 10 jaar terug in de tijd waren: Yvan Muller en Gabriele Tarquini reden toen voor Seat om de titel, nu deden ze dat opnieuw, voor Hyundai. Muller keek tegen een flinke achterstand aan voor het weekend begon, maar had geluk dat zijn kwalificaties goed liepen terwijl Tarquini steeds in het achterveld bleef hangen.
De Fransman werd tweede in race 1 achter de Audi van JK Vernay, terwijl de Italiaan na een mooie inhaalrace en wat geluk met incidenten als 4e binnenkwam. In race vochten drie man lange tijd om een podium die allen debuteerden in Macau: Timo Scheider (welbekend uit het DTM), Frederik Vervisch (van GT's overgestapt naar WTCR) en Kevin Ceccon (verrassend nog winnaar met Alfa Romeo in de Japanse TCR-races). Uiteindelijk moest Ceccon de twee anderen laten gaan en viel terug achter Muller, die profiteerde van een incidentje waarbij zijn neef Yann Ehrlacher in de rondte werd getikt door Pepe Oriola. De Spanjaard schoot ook Tarquini mee af, waardoor die race 2 vroegtijdig uitviel. Ehrlacher zelf kon met minimale schade verder en eindigde als zesde.

In de laatste race gingen nog een keer alle remmen los. De nummers 1 en 2 van race 2 tikten elkaar eraf en namen ook Mehdi Bennani mee in hun val. Geen SC, maar twee ronden later wel toen Aurelien Panis crashte. Tarquini moest van achteren beginnen en minimaal tiende eindigden, terwijl Muller minstens een podium nodig had om de Italiaan van de wereldtitel af te houden. Maar terwijl Tarquini vasthing achter Thed Björk (Yvan's teamgenoot) had Muller even veel moeite met Gabriele's teamgenoot Michelisz. Beiden kwamen geen steek verder. Vooraan ging Esteban Guerrerie de strijd aan met Vernay en Rob Huff om de dagzege en de Argentijn wist tot de finish vol te houden om de laatste race van 2018 te winnen. Het waren uiteindelijk de Franse Audi piloten die de strijd om de titel beslisten. Nathaniel Berton pakte namelijk Taquini de 10e plek af, waar door Muller even hoop mocht hebben dat zijn vijfde plek toch voldoende was omdat de Italiaan nu puntloos was. Maar toen knalde Vernay in de muur en schoven beide weer een plek op: Muller vierde, Tarquini tiende. Daardoor kwam Muller op de finish 3 punten tekort en werd Tarquini WTCR kampioen 2018. Huff kwam na Guerrerie als tweede binnen, Michelisz werd na een verdedigende race 3e.

In de GT Cup ging de winst naar Augusto Farfus die zijn BMW in de kwali-race op pole had gezet en eigenlijk alleen bij de start wat had te vrezen van Rafa Marciello. Die was iets te fanatiek om de Braziliaan bij te benen en knalde bij Lisboa in de muur, maar kon met schade verder. Maro Engel en Edo Mortara eindigden als 2e en 3e op het podium, Robin Frijns werd als 5e afgevlagd.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

Waar ik benieuwd naar ben is de opmaat naar dit ongeluk. Hoe kon het zo gebeuren, wat ging eraan vooraf? Ik heb nog nergens commentaar van betrokkenen of ooggetuigen gevonden. Het lijkt alsof dit door alle toeschouwers is gemist.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Ze was op het rechte stuk achterop iemand gereden.Verloor hierbij haar voorwielen en vloog stuurloos over die kerb werd en de rest weet je .Dat hoorde ik op de radio.

En ze heeft echt gruwelijk veel mazzel gehad dat ze achterwaarts erin klapte. Anders was ze er niet meer. Vraag mij ook af of ze Halo in de f3 gaan invoeren.

Jozef

En dat ze wel een breuk oploopt in haar rug, maar toch nog gewoon alle ledematen kan bewegen. Onwaarschijnlijk verhaal.

Matthijs

Citaat van: Sabai op 19 november 2018 - 18:24:47
Ze was op het rechte stuk achterop iemand gereden.Verloor hierbij haar voorwielen en vloog stuurloos over die kerb werd en de rest weet je.
Op het rechtse stuk (vlakbij topsnelheid) knipperde een gele waarschuwingslamp, waarschijnlijk ten onrechte. Jehan Daruvala ging van het gas, net op het moment dat Floersch in zijn versnellingsbak zat. Ze kon niet meer uitwijken en vloog de lucht in. Haar topsnelheid werd gemeten op 276 km per uur. Omdat ze twee wielen verloor kon ze effectief niet meer remmen. De sausage kerb lanceerde haar. Ik hoor verhalen dat deze kerbs nu verboden zouden moeten worden op stratencircuits, maar zonder deze kerb was de crash wellicht veel erger geweest. Dan was ze met 250+ op een andere rijder geknald ipv op een stellage.

https://www.motorsport.com/f3/news/sophia-floersch-macau-crash-analysis/4300061/

Sabai

Citaat van: Jozef op 19 november 2018 - 23:33:55
En dat ze wel een breuk oploopt in haar rug, maar toch nog gewoon alle ledematen kan bewegen. Onwaarschijnlijk verhaal.

Ze had een engeltje op haar schouder waarschijnlijk.