F1|2018 |Autodromo José Carlos Pace|Brazilië

Gestart door Wings, 07 november 2018 - 12:46:00

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Citaat van: Matthijs op 11 november 2018 - 22:31:36
Verstappen krijgt 2 dagen 'public service' voor het duwen. Volgens mij is dat de eerste keer dat de F1 een soortgelijke straf oplegt. Opnieuw een record voor Verstappen  :)

Nee hoor, Michael Schumacher kreeg die straf ook eind 1997 omdat hij Villeneuve van de baan probeerde te rijden in Jerez. Hij moest toen voor de FIA komen optreden voor bijv. veilig rijden en gebruik van autogordels.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

een oen is trouwens een gecastreerde ezel... wist ik tot voor kort ook niet.

Robbert65

#32
De hele affaire met Ocon kostte Max niet alleen de overwinning maar ook 4 punten voorsprong op Bottas in plaats van 3 punten achterstand. Ik ken Max' contract natuurlijk niet, maar het inkomen van een F1 rijder is vaak deels afhankelijk van zijn eindklassering. Het valt nog maar te bezien of Verstappen die drie punten kan inhalen in Abu Dinges. Met die blauwe meuk op de baan. Daar.

Ocon is kennelijk volslagen de weg kwijt door de druk in verband met volgend jaar. De actie was belachelijk. Niet als het Alonso was geweest of Perez, maar wel als het de top 5 rijders betreft, het is geen blauwe vlag situatie maar hij had wel moeten liften. Maar ik ben me ervan bewust dat je dat kunt betwissen, unlappen is toegestaan.

Waar het volslagen misgaat in mijn ogen met Ocon is zijn reactie achteraf. Zijn respectloze houding ten opzichte van de schade die hij toebrengt en het volkomen negeren van het waardeoordeel dat de Stewards hebben gegeven (10sec stop n go, da's nondedju lang geleden!) geven in mijn ogen het signaal dat hij lijdt aan kokerblik en tunnelvisie.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Het leuke van geschiedenis is dat alles al een keer gebeurd is. Ik moest ook meteen denken aan
http://youtu.be/EFky8hpVolg
en vervolgens aan
http://youtu.be/NAQokaIC63k?t=103
Ben ook benieuwd wat het commentaar van papa Jos zal zijn...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Citaat van: Jozef op 11 november 2018 - 23:07:40
Van jou ook niet Tuesday. Weer een kans gemist om inhoudelijk te reageren. Jammer.
Niet op de man spelen Josèf... Datt is hier niet nodig. We kunnen het hier uitstekend harmonieus oneens zijn. ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 12 november 2018 - 00:40:44
Citaat van: Jozef op 11 november 2018 - 23:07:40
Van jou ook niet Tuesday. Weer een kans gemist om inhoudelijk te reageren. Jammer.
Niet op de man spelen Josèf... Datt is hier niet nodig. We kunnen het hier uitstekend harmonieus oneens zijn. ;)
voelde zeker niet als op de man.. ik deelde het eerste steekje uit.. maar ik snap gewoon niet dat je Ocon in dezen kunt verdedigen... als wanhooppoging misschien, voor een coureur die zometeen een jaar toe mag gaan kijken.. en een coureur die misschien de illussie had dat ie beter was dan Verstappen... kom op zeg, zelfs Vettel en Hamilton lijken door te hebben dat Max de nieuwe standaard is...

Jozef

#36
Ocon heeft het recht om zich te ontdubbelen als hij sneller is dan Verstappen! Of dat écht zo was of niet, laat ik nog in het midden. De crux van de zaak is dat Ocon daar nu eenmaal was en dat hij zijn auto niet kan wegtoveren als hij eenmaal langszij ligt bij Verstappen.

In al dit gedoe heeft nog niemand verklaard waarom Verstappen zo abrupt en vooral onnodig de deur dichtgooide voor Ocon. In bocht 3, of beter de Curva Do Sol, had hij toch weer de binnenkant en kon hij Ocon makkelijk afhouden. Wat verlangde Verstappen op dat moment van Ocon? Ze reden naast elkaar, als je dan vanaf de buitenkant naar binnen knijpt dan weet je wat er gaat gebeuren.

Nee, ik begrijp niet waarom er niemand kritiek durft te hebben op Verstappen in dit incident. Ik ben écht van mening dat hij zelf zijn overwinning heeft weggegooid.

Jozef

Citaat van: Breaktest op 12 november 2018 - 00:36:42Het leuke van geschiedenis is dat alles al een keer gebeurd is. Ik moest ook meteen denken aan

en vervolgens aan

Ben ook benieuwd wat het commentaar van papa Jos zal zijn...
Ik dacht aan Senna vs. Irvine, Suzuka 1993. Irvine ontdubbelde zich niet één maar twee keer in die race, evenwel zonder dat er contact was met Senna. Senna won gewoon de race en toch was hij razend en ging hij Irvine achteraf opzoeken om hem de les te spellen. Geen fraaie vertoning, vind ik.

Daarnaast deed het me ook denken aan Schumacher die in Spa 1998 een bezoekje ging brengen aan Coulthard.

Mickey

#38
Natuurlijk is Ocon de veroorzaker en treft Verstappen geen blaam. Maar na een nachtje slapen wil ik toch wat nuance toevoegen.

Enkele overwegingen:

* Verstappen en Ocon hebben kennelijk al een geschiedenis
* Ocon is er niet 'ineens' maar zit al twee ronden achter hem
* Ocon laat hem zelfs bij zijn teamgenoot staan, als het erop aan komt
* Ocon heeft weinig te verliezen, dacht hij zelf

Dit overwegende, denk ik dat de crash nog steeds zeker niet de schuld van Verstappen was, maar hij wél een crash had kunnen voorkomen.

Ik ben denk ik de grootste Hamilton-hater op dit forum, maar ben geneigd zijn mening te delen. Hij had als geen ander zicht op wat er zich voor hem afspeelde.

Matthijs

Citaat van: Mickey op 12 november 2018 - 06:24:40
Natuurlijk is Ocon de veroorzaker en treft Verstappen geen blaam. Maar na een nachtje slapen wil ik toch wat nuance toevoegen.
Het één hoeft de ander niet uit te sluiten. Voor mij is Ocon de veroorzaker maar treft Verstappen wel blaam. Tenminste, medeverantwoordelijkheid. Ocon had daar niet moeten rijden wat mij betreft, maar hij zat er wel dus kan je als Verstappen zijnde niet zomaar insturen. Wel enorm kinderachtig van Ocon dat hij achteraf geen enkele blaam bij zichzelf legt. Ach, het zijn natuurlijk allemaal jonge gassies en jonkies hebben de neiging ongenuanceerd te zijn.

C.G. de Beaufort

"Je moet het niet doen op een manier waardoor de andere coureur tijd verliest en die risicovol is. Als je het doet op een recht stuk, is het prima. Maar het leek hier wel alsof hij voor de leiding in de race aan het vechten was." "Maar dit laat ook zien dat hij [Ocon] geen 'race craft' heeft", vervolgt Villeneuve. "Compleet 'zero race craft'. Als je terugkijkt naar alle incidenten in de afgelopen twee jaar waarbij het misschien wel of misschien niet zijn schuld was, is het wellicht toch wel zijn fout geweest omdat hij de race niet goed heeft gelezen. En hij leert ook niet. Want het is nooit zijn schuld. Nooit."

https://nl.motorsport.com/f1/news/jacques-villeneuve-max-verstappen-esteban-ocon-duwen/3212543/

Eindelijk heeft Villeneuve voor 1x... gelijk.

Groet,

C.G. de Beaufort



Jozef

#41
Citaat van: Mickey op 12 november 2018 - 06:24:40
Natuurlijk is Ocon de veroorzaker en treft Verstappen geen blaam. Maar na een nachtje slapen wil ik toch wat nuance toevoegen.

Enkele overwegingen:

* Verstappen en Ocon hebben kennelijk al een geschiedenis
* Ocon is er niet 'ineens' maar zit al twee ronden achter hem
* Ocon laat hem zelfs bij zijn teamgenoot staan, als het erop aan komt
* Ocon heeft weinig te verliezen, dacht hij zelf

Dit overwegende, denk ik dat de crash nog steeds zeker niet de schuld van Verstappen was, maar hij wél een crash had kunnen voorkomen.

Ik ben denk ik de grootste Hamilton-hater op dit forum, maar ben geneigd zijn mening te delen. Hij had als geen ander zicht op wat er zich voor hem afspeelde.

Ik vind deze post een verademing. Mooi. :)

Zelf zet ik Verstappen en Ocon na een nachtje op gelijke hoogte wat idiotie betreft. Ocon had daar in bocht 2 niet meer moeten zijn, hij had aan het eind van bocht 1 moeten begrijpen dat de actie mislukt was en een volgende poging moeten afwachten. Want hij hoort als achterligger geen risico's te nemen (zoals Villeneuve ook zegt in de post hierboven). Maar hij was er nu eenmaal wel, en dus was Verstappen ook een idioot om gewoon in te sturen alsof Ocon er niet was.

Dat hij dat zelf na de race nog niet inziet, wil ik ook nog wel begrijpen. Maar wat Christian Horner en Helmut Marko allemaal uitkraamden na de race, daar heb ik echt totaal geen begrip voor. Het is net hetzelfde liedje als in de tijd dat Vettel af en toe wat mispeuterde, dan praatten die twee ook alles recht wat krom was. Ik vind dat een kwalijke zaak.

Ik vind de actie van Max een beetje zoals de straat oversteken op een zebrapad zonder te kijken of er auto's aankomen. Ja, een automobilist MOET voor je stoppen. Maar af en toe doen ze dat niet en dan ben je toch vooral zelf de sjaak...

Mickey

Klein puntje nog wel. Ocon gaf nota bene een dot gas bij om bocht twee naast Verstappen te komen, blijkt uit de beelden genomen van vooraf. Hij zat er dus niet zomaar, hij spande zich extra in om daar te komen. Dit maakt voor mij ook logisch dat Verstappen hem daar gewoon echt niet meer verwachtte.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 12 november 2018 - 09:13:46
Citaat van: Mickey op 12 november 2018 - 06:24:40
Natuurlijk is Ocon de veroorzaker en treft Verstappen geen blaam. Maar na een nachtje slapen wil ik toch wat nuance toevoegen.
Het één hoeft de ander niet uit te sluiten. Voor mij is Ocon de veroorzaker maar treft Verstappen wel blaam. Tenminste, medeverantwoordelijkheid. Ocon had daar niet moeten rijden wat mij betreft, maar hij zat er wel dus kan je als Verstappen zijnde niet zomaar insturen. Wel enorm kinderachtig van Ocon dat hij achteraf geen enkele blaam bij zichzelf legt. Ach, het zijn natuurlijk allemaal jonge gassies en jonkies hebben de neiging ongenuanceerd te zijn.
Ben het hier geheel mee eens. Bijzonder aan dit incident is dat het om de koppositie versus helemaal niks ging, en dat geeft Max het moreel gelijk. Maar meer psychologie speelt een rol. Was het niet twee races geleden dat Hamilton ver bij Verstappen vandaan bleef bij een inhaalpoging - want, was zijn commentaar na afloop, bij Verstappen weet je het nooit. Welnu, moet Max hebben gedacht, als mijn Uit de weg, ik kom eraan-reputatie betekent dat zelfs Hamilton ruimte maakt, dan mag ik er toch zeker blind op rekenen dat het mindere garnituur dat ook doet. Maar zo werkt dat dus niet. Ik vermoed dat niet alleen Ocon, maar ook Magnussen  - en wellicht zelfs Verstappen zelf in zijn Toro Rosso-jaren - meteen had teruggeslagen als ie daartoe was geweest.
Max behoort inmiddels tot het establishment en hij weet dat dat bepaalde privileges op de baan met zich mee brengt. Hoe vaak zien we niet dat het middenkader als makke schapen aan de kant gaat als bijvoorbeeld een Vettel of Hamilton na een bandenwissel aan komt stormen. Maar 100% hierop rekenen - wat Max dus gisteren deed - mag je natuurlijk nooit. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Van Wijk

Ik sluit mij volledig aan bij Mickey en Jozef.
Natuurlijk is het een fout van Ocon, maar je moet alles een beetje " groter " zien.
Verstappen wist donders goed wat Ocon van plan was.....
( ze hebben een verleden )
De eer aan jezelf laten is ook een kunst, lekker laten passeren, so what?

Maar goed die gasten ( allebei ) vol temperament zitten, dat is voor ons leuker.